Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo FH12 - ?? prosty schemat podłączenia przełączników el.szyb

08 Lut 2013 20:10 4338 8
  • Poziom 9  
    Witam. W moim ciągniku siodłowym Volvie FH12 z 96r nie działała prawa szyba. Zauważyłem, że silniczek działa gdy go podłącze na krótko. Instalacja była kombinowana, aż przekombinowana więc postanowiłem pociągnąć ją na nowo. Wszystko wydawało się proste do pewnego momentu.

    silniczek jest na 2 pinach:
    A: +
    B: -
    lub odwrotnie, zależnie od położenia przełącznika, wtedy obraca się w drugą stronę.

    przełączniki są dwa(na każdych drzwiach) i mają po 4 piny:
    I: zasilanie+
    II: masa-
    III: sygnał (+lub-)
    IV: sygnał (-lub+)

    Co do powyższego się szybko domyśliłem i się nie pomyliłem.
    Problem okazał się w połączeniu między pinami w pozycji "0" przełączników.
    Mianowicie w pozycji "0" piny II,III,IV są cały czas połączone, co powoduje zwarcie w przypadku podłączenia oby dwóch przełączników bezpośrednio pod silniczek(pinów III,IV do A,B) i wciśnięciu któregokolwiek z klawiszy.

    Czy ktoś mógłby mi podrzucić schemat jak to dobrze podłączyć by mogło działać z obu przełączników i nie robiło zwarcia?

    (przepraszam jeżeli zbyt mało jasno to opisałem, nie jestem elektronikiem)
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Powinny być 2 w drzwiach kierowcy i jeden od pasażera- nie wiem czy to jest schemat dla twojego rocznika, ale nie sądzę, aby było inaczej..

    Volvo FH12 - ?? prosty schemat podłączenia przełączników el.szyb
  • Poziom 9  
    no i są dwa przełączniki w drzwiach kierowcy ale przełącznika od lewej szyby nie chciałem już tu nam mieszać, lewa szyba śmiga ok.

    A co do schematu to dzięki za starania, ale jest w tak kiepskiej rozdzielczości, że nie można za dużo z niego wypatrzeć. Jak możesz to podaj w lepszej rozdzielczości. z góry dzięki.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Stroja napisał:
    Volvie FH12 z 96r nie działała prawa szyba

    Stroja napisał:
    nie chciałem już tu nam mieszać, prawa szyba śmiga ok

    Kolego zdecyduj która szyba ci "smiga"
    Bo sam sobie przeczysz i co tu trzeba jaśniej- ja wszystko rozumiem z tego schematu.
    Napisz czym i skąd mozesz sterować z dobrym rezultatem.
    Lewa strona, to strona kierowcy.
    Z przełącznika z lewych drzwi idą tylko 2 kable do prawych drzwi, które są w stanie spoczynku na potencjale masy- oraz idzie kabel z zasilaniem +
    Zresztą każdy silnik w stanie spoczynku jest podłączony 2 biegunami do masy- to widać na schemacie.
    Jest to tak proste, jak budowa brechy..
    Zwykłym miernikiem też możesz ustalić co robią poszczególne styki przełącznika.
    Dziękuję za starania- pewnie, że się orobiłem, bo print screan, wklej i jeszcze osobiście narysowałem znaki + !
    Więc kolego postaraj się z tej mąki wypiec chleb, bo ja marnuję swój czas nie na darmo. Jak nie, to płać u fachowca- on ma dzieci i rodzinę i musi jakoś żyć :|
  • Poziom 9  
    sorry, przejęzyczenie, już poprawiłem. chodziło oczywiście, że strona kierowcy działa poprawnie i jej nie ruszałem.

    właśnie jeden "fachowiec" już miał uruchomić te szyby i dał radę ją usprawnić tylko z prawego przełącznika i sporo namieszać w instalacji.

    gdybyś mógł mi napisać jeszcze skąd wziąłeś ten schemat, może w lepszej rozdzielczości odczytałbym kolory przewodów i nr pinów na przełączniku, wtedy doszedłbym po starej instalacji.

    Dodano po 4 [minuty]:

    poza tym na schemacie wygląda jakby drugi przełącznik(po stronie pasażera) miałby być 5-pinowy. u mnie oby dwa są takie same (4-pinowe). dobrze wypatrzyłem czy się mylę?
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    No inaczej tego się nieda- to jest przyczyna, że ktoś wstawił nie taki przełącznik, i był za głupi, żeby to zrozumieć, schemat poprawiłem.
  • Poziom 9  
    dzięki wielkie kwantor, teraz już wszystko jasne :)

    zawsze mnie zastanawiało jak to jest zrobione, że gdy np kierowca chce zamknąć szybę, a pasażer otworzyć nie wywala bezpieczników ;)

    problem rozwikłany;) jeszcze raz dzięki i pozdrawiam :)
  • Poziom 38  
    No to bądź mężczyzną i podziękuj przyciskiem- nie jestem zbieraczem, ale chodzi o zasadę, każdy coś chce wyrwać za friko i jest to szczególnie widoczne w tym dziale..
  • Poziom 9  
    już podziękowałem. widzę kwantor, że jesteś bardzo nieufny wobec innych ;)

    temat do zamknięcia ;)