Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak sterować silnikiem???

15 Lut 2005 14:32 3504 15
  • Poziom 27  
    znalazłem w magnetofonie Unitry 2 silniki EG-500KD-2B. mają one 4 kable podpisane jako: +, -, A, B. są to silniki 12 V DC. rezystancja między + i A wynosi 1400Ω, a między + i B 240Ω. przykładając napięcie stałe do + silnik ma największe obroty, zmniejszają się gdy podepne je też pod A lub B.
    oryginalnie w magnetofonie napięcie idzie na wszystkie styki i kręci się on z prawie maksymalną prędkością, domyślam się że na A i B musi iść sygnał zmienny, który synchronizuje pracę obu silniczków, tylko nie mam żadnego urządzenia aby sprawdzić jaki.
    prosiłbym o jakieś materiały odnośnie sterowania takimi silniczkami. za pomoc oddam wszystkie swoje punkty!!!! + moją dozgonną wdzięczność.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 27  
    rozebrałem silniczek i tak wygląda jego elektronika. nie znam się dobrze na rysowaniu schematów, więc prosze nie narzekać. te dwie duże czarne kropki miejca przyłączenia silnika.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 15  
    A masz możliwość zrobienia fotki tej elektroniki?? Może więcej by powiedziała
  • Poziom 17  
    O ile zrozumiałem chcesz zestroić obydwa silniczki ze sobą.
    Proponuje zmontować prosty układzik na każdy silnik dzięki któremu będziesz mógł regulować obroty każdego silniczka
    ''~ sojer'' jak chcesz mogę wystawić na forum taki schemat.

    Aha i ten schemat zapniesz bezpośrednio do silnika a ten układ co masz wyrzuć.
  • Poziom 27  
    kidzar89 napisał:
    O ile zrozumiałem chcesz zestroić obydwa silniczki ze sobą.
    Proponuje zmontować prosty układzik na każdy silnik dzięki któremu będziesz mógł regulować obroty każdego silniczka
    ''~ sojer'' jak chcesz mogę wystawić na forum taki schemat.

    Aha i ten schemat zapniesz bezpośrednio do silnika a ten układ co masz wyrzuć.


    dokładnie o to mi chodzi. jak masz to wrzucaj śmiało!
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Witam

    Potencjometrem regulujesz obroty silnika.
    Zrób dwa takie układy bo na każdy silnik jeden układ.
    Typ tranzystora nie musi być dokładnie taki jak napisałem, ważne jest żeby jeden był typu NPN a drugi PNP. Na tranzystory dorób jakieś chłodzenie np. kawałek blaszki.

    pozdr.
  • Poziom 20  
    Male nie porozumienie, tranzystory BC547C i 557C sa w obudowach TO92 czyli nie maja otworu do zamocowania radiatora..
    pozdr
  • Poziom 17  
    Niech zastosuje inne tranzystory (takie z otworami) jak już wyżej wspominałem ważny jest typ NPN i PNP.

    pozdr.
  • Poziom 27  
    co na schemacie oznacza M w kółeczku??? pozatym nadal nie rozumiem w jaki sposób obroty obu silniczków będą zharmonizowane. są to dwa identyczne silniczki.
  • Poziom 20  
    M w koleczku to jest silnik (z ang. motor)
    Wg tego schematu bedziesz mogl regulowac jeden silniczek, gdy zbudujesz 2 takie urzadzanka to 2.
    Pewnie nie jestem czy tak zadziala ale mozna sprubowac zrobic 2 takie uklady z 1 potencjometrem polaczonym rownolegle do obu ukladow.
    pozdr
  • Poziom 17  
    M oznacza silnik.
    A tym układem wyregulujesz obroty silnika. Musisz zmieżyć ile obrotów ma pierwszy silnik a potem drugiego. Jeśli się obroty się niezgadzają (a zapewne tak będzie) to wyreguluj je potencjometrem jednego z silniczków
    chyba że chcesz regulowac obroty obydwu silników na raz, a to inna sprawa. Jak chcesz to mogę ci powiedzieć jak to zrobić.

    pozdr.

    Dodano po 4 [minuty]:

    widzę że ''bb'' i ja pisaliśmy w tym samym czasie i nie widziałem że ktoś odpisał Sorki.

    pozdr
  • Poziom 20  
    kidzar89 napisał:
    Jak chcesz to mogę ci powiedzieć jak to zrobić.
    pozdr.


    Nie pytaj o takie rzeczy :) tylko od razu wrzucaj :D
    pozdr
    bb
  • Poziom 17  
    Aby sterować dwoma układami naraz można wykorzystać potencjometr podwójny (posiada sześć wyprowadzeń) czyli po trzy nóżki na jeden układ.
    drugi ze sposobów jest stworzenie trzeciego układu sterującego obroty silników i podpięcie go tak jak na przedstawionym schemacie.
    według mnie taki system sterowania jest lepszy od podwójnego potencjometru dlatego że można wyregulować obroty każdego z silników a potem sterować je obydwa naraz.

    pozdr.
  • Poziom 20  
    Wlasnie zaczelo mi to byc potrzebne :) sprawdzal ktos w praktyce? Na pewno dziala?
    pozdr
  • Poziom 27  
    Na prośbe moderatorów kończe temat.
    Okazało się, że wystarczy między zaciski A i B mojego układu wsadzić potencjometr 2,2 kOhm i nim sterować obrotami silnika.