Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zegar ,budzik ,data ,termometr na Atmega32 + LCD 2*16

inspector_electro 10 Lut 2013 20:32 9213 12
  • Witam wszystkich.

Długo się zastanawiałem nad wrzuceniem tego projektu na Elektrodę.Moje obawy wiążą się z tym ,że na Elektrodzie jest wiele podobnych projektów i mój projekt jest nie do końca ok.Z uwagi na to że jestem początkującym , ale po prostu nie chcę być gorszy ,postanowiłem pokazać wam ten zegar.To wszystko co opiszę może się przydać innym początkującym.A więc:

Jest to zegar z datą,alarmem i termometrem.Układ zrobiony jest na razie na "płytce testowej". Sercem układu jest atmega32-pu taktowany 16Mhz.Za czasomierz odpowiada znany chyba wszystkim RTC PCF8583 Philipsa.Komunikacja pcf-a odbywa się oczywiście po I2c.
    Co do termometru ,nie było go w pierwszej wersji softu -dopisany.Termometr z zakresem temperatur od -55 / +110 st.C. Na Ds18B20.
    Wyświetlacz standardowy 2*16 znaków na HD44780.Oryginalnie ten LCD był normalny czrno-biały ,ale z uwagi na to że miał podświetlenie na diodach od spodu, zrobiłem negatyw- jak? .Z LCD zdjąłem pierwszą folię polaryzacyjną.Po tym nałożyłem taką samą folię ,którą ściągnąłem z matrycy od laptopa , i po odpowiednim odwróceniu(wtedy zmienia się kontrast) nakleiłem na LCD.To nie wszystko bo żeby podświetlenie było dobre pod spód LCD podłożyłem 2 warstwy folii rozpraszającej, która także znajduje się pod LCD matrycy.No i po tym uzyskałem dobre podświetlenie.

Najwięcej problemów sprawiało zapisywanie daty do pcf-a.W tej kwestii pomagał mi kolega Mundi1970 w tym wątku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2476686&highlight=
    Zrezygnowałem jednak z takiej obsługi i data zapisywana jest programowo.
    Alarm tak samo.Z alarmem miałem też problemy ,bo po ustawienu i włączeniu się działał całą minutę.W końcu rozwiązałem ten problem w trochę nietypowy sposób.