Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControlSterControl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Corsa c 1,8 GSi (z18xe) - P0100 przepływomierz

11 Lut 2013 13:19 10146 35
  • Poziom 2  
    Na wstępie pragnę powitać wszystkich forumowiczów i z góry podziękować za udzielone wsparcie technicznego.

    Przechodząc do meritum sprawy – mam problem z Corsą C GSi (1,8 16V - kod silnika [b]Z18XE[/b]; 2003rok), a precyzując z przepływomierzem.

    Wszystko zaczęło się o błędu P0100 (błąd przepływomierza), zapisanym w pamięci sterownika.
    Zbyt piękne i zbyt łatwe byłoby to życie, gdyby uszkodzony był przepływomierz i sama wymiana załatwiałaby sprawę!

    Po podłączeniu samochodu do OPEL SCANNera w trybie odczytu bieżących parametrów pracy, okazało się, że sygnały napięciowe z przepływomierza, co jakiś czas zanikają (sygnał napięciowy 0V) po czym wracają do stanu normalnego ok. 0,6V (bieg jałowy). Zdecydowanie częściej taka sytuacja ma miejsce, gdy silnik pracuje na biegu jałowym. Podczas dodaniu gazu przeważnie sygnał się pojawia.

    Jednocześnie po fizycznym sprawdzeniu przepływomierza wpiąłem się oscyloskopem w 2 i 3 pin przepływomierza, a więc w piny sygnałowe od wskazań masy zasysanego powietrza. Byłem zdumiony gdy wskazania napięciowe w OPEL SCANNerze zanikały (0V) a na oscyloskopie ciągle wskazania były ok. 0,6V (bieg jałowy) – co upewniło mnie w przekonaniu, że sam przepływomierz jest OK.

    Następnym krokiem było sprawdzenie samych przewodów biegnących od przepływki do sterownika – są OK (opór ok. 0,6 ohm) – „tarmoszenie” wiązką nic nie zmienia w odczycie oporu.

    Dodatkowo sprawdziłem oporność na 2 pinie przepływomierza (masa – żółty przewód). [b]I w tym momencie mam do was ogromną prośbę, bardzo proszę właściciela opla z silnikiem Z18XE aby zmierzył oporność między 2 pinem na przepływomierzu a np. minusową klemą akumulatora (masą). [/b]Oczywiście dodam, że wtyczka przepływomierza musi być wpięta.
    Mierząc tym sposobem (nawet w akcie desperacji wpiąłem się w sam sterownik, aby wykluczyć w 100% przewody, które i tak wcześniej wykluczyłem) odczytałem następujące dane:

    ■Wyłączony zapłon – opór poniżej 1 ohma
    ■Włączony zapłon (silnik nie pracuje) – opór ok. 15 ohm
    ■Silnik pracuje na biegu jałowym – początkowo opór wynosi ok. 30 ohm a po kilkunastu sekundach spada do ok. 20 ohm. W tym punkcie nadmienię, że po jakimś czasie oporność ta faluje zmieniając się ciągle (osiągając momentami opór poniżej 1ohm)

    Po przeprowadzeniu tego testu mam pewną wizję, gdzie leży problem. Zapewne znawcy tematu także :D

    [b]Jednakże Pytam Was, ponieważ chcę mieć 100% pewność, (koszty naprawy mogą okazać się znaczne).[/b]


    Jako anegdotę dodam, ze swego czasu miałem u siebie Renault megane z silnikiem 1,6 16V, w którym po żmudnym czasie diagnozy i naprawy okazało się, że jest brak masy na czujniku Halla, oraz sterownik na czujnik Halla (prędkość obrotowa wałka rozrządu) podaje 5V. Po oddaniu do naprawy sterownika okazało się, że naturalną rzeczą jest to sterownik podaje 5V na pin sygnałowy czujnika Halla. Co było dla mnie rzeczą DZIWNĄ

    Jeszcze raz z góry dziękuję za wsparcie :wink:
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • SterControlSterControl
  • Poziom 20  
    Jaki sterownik tam masz?
  • SterControlSterControl
  • Poziom 25  
    Podepnę się do tematu. Opel zafira 1.8 16V SIMTEC 71, a wtyczka przepływomierza wygląda następująco:

    1 czujnik temperatury powietrza;
    2 masa;
    3 sygnał;
    4 +12V;

    Po włączeniu zapłonu, tester pokazuje że na pinie 3 jest 0,1V. Wpinając w szereg diodę w celu zwiększenia napięcia, nic się nie dzieje. Po wpięciu diody w czujnik temperatury powietrza wskazania się zmieniają. Dmuchając w przepływomierz także wartość napięcia się nie zwiększa. Czy tak ma być czy coś jest nie tak ?

  • Poziom 34  
    No niestety wygląda na to, że sterownik leży. Można naprawić.
  • Poziom 25  
    Te sterowniki cierpiały na różne objawy np brak masy na przepływomierzu, ale nie spotkałem się jeszcze z takim przypadkiem... Czy ktoś z obecnych się wypowie jeszcze w temacie ? Czy po otwarciu będzie widać co i jak ?
  • Poziom 34  
    Tam masz pewnie ecu ze scietymi dwoma rogami,zle sie je naprawia.Ale pewnie bedzie tak jak kolega damdam pisze.Standart w oplach.Akurat ja robie wiekszosci Opla napewno w tym przypadku patrzył bym na półke czy mam taki na podstawke.
    Mam napewno taki ale na swoim aucie hehe bo mam taki sam silnik.
  • Poziom 25  
    Witam, ku mojemu zdziwieniu, po założeniu oryginalnego przepływomierza VDO Siemens i "dmuchając w niego" sterownik silnika zobaczył przepływ. Po odpaleniu zachowuje się troszkę lepiej ale ogólnie jest tragedia. Strzela w dolot i nie pracuje jakiś cylinder (nowa cewka magnetti-mareli). Czas wtrysku 7.0ms :/
  • Poziom 34  
    kubas10 napisał:
    Czas wtrysku 7.0ms :/


    przy jakiej temp silnika?


    kubas10 napisał:
    (nowa cewka magnetti-mareli)


    wsadz sobie to nie powiem gdzie,w oplu taki produkt nie ma przyszlosci i prawa działania poprawnie.
    Tylko Delphi bo takie tam kładli.
  • Poziom 25  
    Co do cewki to była włożona nowa delphi a ja podłożyłem nową MM, temperatura tuż po odpaleniu czyli ok 5stopni.
  • Poziom 34  
    kubas10 napisał:
    temperatura tuż po odpaleniu czyli ok 5stopni.


    to co sie dziwiwsz ze ma 7ms
  • Poziom 25  
    Myślałem że to już jest dawka zalewowa. Nie wspominając że z wydechu to leci paliwo...
  • Poziom 14  
    Mam podobny problem astra h 1.8 Z18xe - błąd przepływomierza w op-com podaje przepływ 0. Kupiłem identyczny przepływomierz nadal problem pozostał. Wtyczka 4 pin (czujnik temp. działa dobrze)

    1 czujnik temperatury powietrza;
    2 masa;
    3 sygnał;
    4 +12V;

    Co mogę jeszcze sprawdzić czy to będzie sterownik ?
  • Poziom 34  
    Kupiłeś ori Siemensa czy jakiś syf z allegro?
    Mozna podejrzewać sterownik jak najbardziej.
  • Poziom 25  
    Wepnij diodę w przewód sygnałowy i zobacz czy wzrasta ci sygnał/napięcie

    Dodano po 1 [minuty]:

    Bądź jak kto woli, czy jest odwiedź sterownika na podwyższenie sygnału
  • Poziom 14  
    oryginalny taki sam siemens. Idzie jakos wymusic sygnal z przeplywomierza na sterownik zeby cos wyeliminować bo jest jakies prawdopodobieństwo ze 2-gi przeplywomierz walniety. Mierzac opornosc starego z nowym na 2 i 3 pinie jest po 360 kOhm

    Dodano po 1 [minuty]:

    ok tak zrobie. Jaka diode zastosowac ?
  • Poziom 29  
    Tam się nie mierzy oporności, a wygenerowany sygnał.
  • Poziom 14  
    Aha a jakiej wartości sygnał napięciowy generuje przeplywomierz który dostaje sterownik ?
  • Specjalista grupy V.A.G.
    krystian66 napisał:
    Aha a jakiej wartości sygnał napięciowy generuje przeplywomierz który dostaje sterownik ?


    Napięcie zależy od przepływu powietrza. Czym większy przepływ tym wyższe napięcie.

    kubas10 napisał:
    Wepnij diodę w przewód sygnałowy i zobacz czy wzrasta ci sygnał/napięcie

    Możesz to rozwinąć?
    Zawsze myślałem że jak się da diodę w szereg to będzie spadek napięcie o jakieś 0,6-0,7V lub napięcia nie będzie w zależności od polaryzacji.
  • Poziom 14  
    Podłączyłem multimetr pod pin 3 na zapłonie 0,2 V na jałowym 0 po przygazowaniu tez 0 tak samo zachowuje się stary jak i nowy co kupiłem więc 2 uszkodzone. Jeszcze zrobiłem test żeby się upewnić i na pin 3 podałem niskie napięcie na chwilkę i w parametrach pokazała się wartość przepływu stąd mam 100% pewność że sterownik jest OK a przepływomierz do wymiany
  • Poziom 25  
    grala1 napisał:

    Zawsze myślałem że jak się da diodę w szereg to będzie spadek napięcie o jakieś 0,6-0,7V lub napięcia nie będzie w zależności od polaryzacji.


    Montujesz diodę w kierunku przepływu, strona dodatnia skierowana do przepływomierza, napięcie wzrasta o ok 0,6V.

    Dodano po 3 [minuty]:

    PRZEPŁYWOMIERZ(+)DIODA(-)SILNIK
  • Specjalista grupy V.A.G.
  • Poziom 25  
    Włączasz zapłon i masz na przewodzie sygnałowym 1.0V, wstawiasz diodę j.w. i masz 1,6V. W tym przypadku spadek napięcia musisz rozumować jako dodatkowe źródło napięcia o wartości ok 0,6V. Prościej się nie da, było w liceum.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Chodziłem do technikum :)
    Corsa c 1,8 GSi (z18xe) - P0100 przepływomierz

    V2=12V - tu się chyba zgadzamy.
    V1=?
    V2<V1 - tak jest wedle Ciebie

    Chyba że chodzi o taki przypadek.
    Corsa c 1,8 GSi (z18xe) - P0100 przepływomierz
  • Poziom 25  
    Po pierwsze V1=V2=12V=napięcie na żarówce, co innego będzie z prądem płynącym przez żarówkę i diodę,ale to inna sprawa.
    Po drugie rysunek poniżej pokazuje to o czym napisałem powyżej z tym że filtr powietrza jest od lewej strony a silnik od prawej
  • Specjalista grupy V.A.G.
    V1 nie jest równe V2. V1=V2-0,6V
    Dalej będę się upierał że na tej diodzie będziesz miał spadek napięcia 0,6V a nie wzrost.
    W przypadku mojego drugiego rysunku żarówka nawet nie zaświeci.
    Jak masz w domu diodę to zmierz jakie jest napięcie np. na baterii a później zmierz jakie jest napięcie jak podłączysz w szeregu do miernika diodę.
    Gwarantuje Ci że to napięcie nie wzrośnie a spadnie.
    Albo ja byłem nieuważny na lekcjach w technikum i w innych szkołach albo w liceum uczą inaczej niż w technikach.
  • Poziom 29  
    kubas10 napisał:
    Włączasz zapłon i masz na przewodzie sygnałowym 1.0V, wstawiasz diodę j.w. i masz 1,6V.
    .

    C....ccc....co? 8-O 8-O
    lamerze, a wiesz, ze jak np. fiesta 1,3 endura E nie schodziła z obrotów,stara sprawa, lamery ściągały wtyczkę z czujnika prędkości własnej pojazdu, a problem był w potencjometrze przepustnicy, w obręb ślizgacza wstawiało się diodę shottky po to, aby PCM zamiast np 0,94V widział 0,74? Napięcie wzratało czy malało?
  • Poziom 25  
    I1 prąd sygnałowy przepływomierza;
    U1 napięcie na biegu jałowym przepływomierza ok 1.0V;
    U2 spadek napięcia na diodzie ok 0,6V;

    Jakie napięcie zobaczy ECU ?
  • Poziom 25  
    Sterownik silnika policzy prąd płynący przez przepływomierz z tym że

    I=(U1+U2)/R;