Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wakuometr samochodowy LED - sensor MAP z LM3914

taki86 11 Lut 2013 15:23 4788 1
  • Wakuometr samochodowy LED - sensor MAP z LM3914 <zrób to sam>
    W skrócie jest to (A) sensor MAP zasilany napięciem stabilizowanym +5V, a sygnał z niego (po opcjonalnym wzmocnieniu A1) odbiera (B) sterownik LM3914 i wyświetla w formie linijki świetlnej w niezależnie podświetlanej obudowie o średnicy 40mm.
    Wakuometr samochodowy LED - sensor MAP z LM3914 Wakuometr samochodowy LED - sensor MAP z LM3914

    Wakuometr ( próżniomierz ) samochodowy, a tu właściwie przyrząd do pomiaru ciśnienia absolutnego (bezwzględnego), manometr, ekonomizer służy do oceny oszczędności jazdy. Przyspieszanie powoduje spadek podciśnienia w kolektorze ssącym, czyli ciśnienie wyrównuje się z atmosferycznym, wskazówka i paliwo uciekają.
    Konstrukcja bazuje na sensorze MAP (manifold absolute pressure), wykorzystywanym w większości silników, łatwo dostępnym na szrotach, a nieobecnym w gaźnikach. Wyjście napięciowe interpretuje w formie linijki świetlnej układ LM3914. W sprzedaży wszystko brzydkie, stąd własna konstrukcja (inspirowana prostymi elementami o innym zastosowaniu).

    Obudowa pochodzi z uszkodzonego miernika analogowego, usunięto rurkę Bourdona i przekładnię. Wskazówka przyklejona w pozycji mocnego turbo :)
    Miedziany, wyciszony przewód pozostał jako mocowanie. Między szybką, a nieprzezroczystą tarczą światło płaskich LED jest równomierne. Otwory z wyczuciem wytopione spinaczem i gwoździem. Za dużo izolacji uniemożliwi złożenie.

    Wygląda i działa efektownie, wskazania intuicyjnie pomagają opracować dobry styl jazdy.
    WARIANT 2:
    Miejsce pomiaru z łatwym dostępem do atmosfery - wskazania narastają liniowo od ciśnienia atmosferycznego do podciśnienia ok. -0,7bar, a przy silniejszym przyspieszaniu gwałtownie wracają od osiągniętych -0,7bar (10diod) do stanu początkowego. Utrudniona interpretacja, odradzam.

    Pozdrawiam.

    ----
    A - sonda
    1x 7805 stabilizator 5V (wg noty - z C1 i C2)
    1x C1 kondensator ceramiczny 0,1uF = 100nF + C2 kondensator 0,33-1uF
    1x SENSOR MAP - typu Fiat (PRT) lub GM sensor MAP 876 (1bar 5-0V) http://www.robietherobot.com/storm/mapsensor.htm
    1x trójnik 5mm + gumowy wężyk powietrza 4mm





    (----A1 - wzmocnienie sygnału miało pomóc w ustawieniu zakresu pracy wskaźnika - nie jest niezbędne
    http://courses.cit.cornell.edu/bionb442/labs/f2007/LM358.pdf

    1x 1/2 LM358 lub inny wzmacniacz pojedynczy zasilany 0 i +
    2x 100kOhm
    Wg noty jako Non-Inverting DC Gain, Rys. 00778706
    Vin (+) - sensor MAP
    dla R1=R2
    Vo = 1 + R2/R1
    Vo = około +2V (290hPa = -0,71bar) do +9,5 V (1000hPa = 100kPa) = SIGNAL SOURCE

    WARIANT 2:
    1x LM358
    4x 100kOhm
    Wg noty jako różnicowy High Input Z, DC Differential Amplifier, Rys. 00778729
    V1 - sensor MAP
    V2 - 5V
    dla R1/R2 = R4/R3
    Vo = (1 + R4/R3) * (V2-V1)
    Vo = około +0,5V (1000hPa = 100kPa) do +8 V (290hPa = -0,71bar) = SIGNAL SOURCE
    ----)

    B - wskaźnik, z wykorzystaniem A1 (bez niego zapewne R2a = 3,32k oraz R2b = 0,37k)
    2x LED 2x5 + 510R
    1x przewód, np. 60cm GND (wspólny), IN (SIGNAL SOURCE), +IGN, +podświetlenie (LED 2x5)
    1x obudowa fi40
    1x LM3914 Dot/Bar Display Driver (V+ do Vled oraz MODE)
    4x 1,18,17,16 LED 1,8mm zielony + 1kOhm
    3x 15,14,13 LED 1,8mm żółty + 390R
    3x 12,11,10 LED 1,8mm czerwony + 390-510R
    Zakres pracy wskaźnika
    1x R1 = 1kOhm + 330R -> 1,32k (zatem prąd diod Iled = 12,5/1,32 = 9,5mA)
    Wskazanie max = Ref Out V = 1,25 * ( 1 + (R2a+R2b) / R1 )
    Dzielnik: Uwy = Vout* R2a / (R2b+R2a), a prościej Vout* R2b / (R2b+R2a)
    1x R2a = (potencjometr montażowy) 2,2kOhm + 6,8kOhm -> wg uznania (6,52)-6,8-8,36k
    1x R2b = (potencjometr montażowy) 220R + 330R -> wg uznania około 0,42-0,44k

    Napięcie zadziałania podawane na rlo wykorzystuje dzielnik napięcia, a prąd diod zależy od R1.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2355148.html#11190499
    http://www.electro-tech-online.com/electronic...need-help-lm3914-voltage-display-circuit.html
    ( -> R3, between the lower end of R2 and ground. Connect pin 4 to the junction of R2/R3 instead of to ground )
    Choose R1 = 12.5/Iled and R2 and R3 such that the voltage drop across R3 = 0.08V and the drop across R2 = 3.87 - 1.25 - 0.08 = 2.54.

    Warunki pracy wskaźnika
    Moc rozpraszana
    Przykład dla 10 diod czerwonych (2V) przy Id 10mA.
    http://forum.allaboutcircuits.com/archive/index.php/t-35567.html
    12v-2v *10mA * 10 = 1 Watt of power. The package is rated for 1.365W as an absolute maximum
    Po dodaniu 10 rezystorów układ jest mniej obciążony.
    10mA x 620 Ohms = 6.2v
    12v - (6.2v + 2v(red)) = 3.8 volts remaining.
    3.8v x *10mA * 10 = 380mW; power dissipation in the LM3914 -62% (28% of the absolute maximum rating)

    Diody LED
    http://www.dzikie.net/index.php?art=diody-faq
    R = ( U - Ud ) / Id
    Ud napięcie przewodzenia
    1.0 czerwony 2V
    2.1 zielony 2,2V
    2.2 żółty 2,2V
    3.1 niebieski 3,5V oraz uv +- 3,4v
    3.2 biały 3,5V
    Id Prąd przewodzenia od 20mA -ciemno do 30mA -jasno (czyli od 0,02 do 0,03A) -przybliżone

    ----
    Związane:

    Pytanie - jak sprawić, żeby LM dla wysokiego napięcia zapalał 0/1, a dla niskiego 10 diod? Zamiana Hi-Low odpowiada tylko za kierunek zapalania, a wzmacniacz różnicowy jest nieelegancki :)
    @mufek - dziękuję za uwagi. Zamiana polaryzacji - może zadziała. Jeżeli nie, to sugerujesz adaptację mierzenia napięcia ujemnego względem masy - zdaje się Zero-Center Meter, Rys. 00797007 - z ujemnym zasilaniem układu i wyjściami na stronę plusową LED. Pewnie to dobry pomysł - w przyszłości może wykorzystam.

    http://www.offroaders.com/tech/gauges.htm
    http://www.bmwm.beep.pl/serwis/przeplywomierz.htm

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa_bia%C5%82a
    2000 K – światło świecy i lampy naftowej
    2700 K – żarówka wolframowa, w typowych warunkach, którą wszyscy postrzegamy jako dającą światło ciepłobiałe i bardziej żółte od naturalnego dziennego (wcześniej za wartość typową dla żarówek podawano 2500 K)
    2900-3200 K – lampa halogenowa (żarówka halogenowa)
    3000-4000 K – barwa neutralnie biała
    4000-5000 K – barwa lekko-chłodnobiała
    5000-5500 K – światło typowo dzienne
    6000 K – niebo z białymi chmurami
    7000 K – zachmurzone niebo
    8000 K – mgła
    10000 K – bezchmurne niebo zimą w południe
    20000 K – błękitny nieboskłon w krajach południowych latem w południe


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Relpol
  • #2 21 Mar 2013 11:45
    mufek
    Poziom 10  

    Ciekawy pomysł.
    Przydałby się jeszcze schemat twojego rozwiązania.
    Nie rozumiem dlaczego wykorzystujesz OpAmp, skoro lm3914 może pzretwarzać sygnał bezpośrednio z czujnika.

    Co do linijki diod, ja żeby odwrócić zapalanie, zamieniłbym polaryzacje diod LED. (Od razu mówię, że to tylko pomysł na szybko, nie sprawdzałem tego)
    Do Vled podłączasz masę i odwracasz diody. Powinny wszystkie świecić gdy jest Vsig=0V, a wszystkie zgasną gdy osiągniesz Vsig=Vhi. Ale nie ręczę, że to długo pociągnie.

    Aktualnie robię w podobny sposób Sondę Lambda.
    Teraz może się skuszę o dodatkowy wskaźnik, jak ten twój.

  Szukaj w 5mln produktów