Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DAEWOO/LANOS/1.5DOHC LPG - Pomiar energii elektronicznej cewki zapłonowej DIS

sunlux 11 Feb 2013 23:01 6231 11
  • #1
    sunlux

    Level 20  
    Witam,
    czy są jakieś dokładne metody pomiaru energii elektronicznej cewki zapłonowej DIS czyli jak silna iskra wychodzi z cewki elektronicznej DIS na świece ?
    Czy są jakieś dedykowane przyrządy pomiarowe do tego celu ?

    Chciałbym określić czy obecna cewka zapłonowa DIS ma wystarczającą energię aby wytwarzać wystarczająco silną, mocną iskrę.

    Znalazłem w sieci artykuł na ten temat o pomiarze długości iskry za pomocą iskiernika ostrzowego. Zwiększa się odległość pomiędzy ostrzami dzięki czemu wiadomo przy jakiej odległości występują jeszcze ciągłe przeskoki iskry.
    Oto ten układ:
    DAEWOO/LANOS/1.5DOHC LPG - Pomiar energii elektronicznej cewki zapłonowej DIS
    A wyniki pomiaru należy następująco ocenić, cytuje:

    "Zmierzoną odległość, nazywaną długością iskry, należy porówna z danymi
    fabrycznymi. W przypadku braku takich danych można uznać cewkę za sprawną, jeśli długość iskry wyniesie przynajmniej:
    9 mm dla cewek zapłonowych standardowych,
    12 mm dla cewek zapłonowych dużej mocy,
    14 mm dla cewek elektronicznych układów zapłonowych.
    W przypadku powstania wątpliwości co do uzyskanego wyniku, zaleca się
    powtórzenie pomiaru po podgrzaniu cewki do temperatury 80°C. Długo iskry nie powinna być mniejsza o więcej niż 2 mm w porównaniu z podanymi wyżej wartościami."

    Mnie interesuje to czy ktoś spotkał się np. w warsztatach samochodowych z elektronicznymi przyrządami pomiarowymi specjalnie do tego celu aby wynik był jeszcze bardziej dokładny (np. pomiar energii cewki) ?
  • #2
    fuelinyourblood
    Level 35  
    oscyloskop?
  • #3
    carrot
    Moderator of Cars
    Można wiedzieć po co Ci takie pomiary ?
  • #4
    sunlux

    Level 20  
    carrot wrote:
    Można wiedzieć po co Ci takie pomiary ?


    Pisalem juz o tym na poczatku:
    Chciałbym określić czy obecna cewka zapłonowa DIS ma wystarczającą energię aby wytwarzać wystarczająco silną, mocną iskrę.

    Konkretnie musze wyeliminowac mozliwosc usterki w obecnej cewce DIS przed zakupem nowej. Szczegolnie to dotyczy jej pracy w skrajnych warunkach temperaturowych.

    Temat i zapytanie sa bardzo konkretne i dotycza wylacznie pomiaru "jakosci" iskry wytwarzanej przez cewke a nie parametrow i warunkow srodowiskowej pracy tej cewki.
  • #5
    carrot
    Moderator of Cars
    Przyjmij zatem, że iskra, która przy ciśnieniu atmosferycznym ma 10mm długości przeskoczy pomiędzy elektrodami świecy (ok 1mm) przy 10 bar w cylindrze.
    Cewki wn nie psują się tak, że dają słabszą iskrę, albo działają, albo dostają przebicia i nie dają w ogóle iskry (albo lata sobie po obudowie np )
  • Helpful post
    #6
    sentcar
    Level 16  
    pomiar , ktory chce kolega wykonac jest jednym z podstawowych pomiarow ktore powinny byc wykonywane w kazdym warsztacie elektromechaniki pojazdowej .jak zycie pokazuje 98% z nich niestety nie ma czym i... zgaduje czy cewka jest ok , czy nie. Przyrzad do tego celu skonstruowany powinien posiadac mozliwosc pomiaru conajmniej 4 cylindrow na raz . czy bedzie to oscyloskop z sondami pojemnosciowymi czy jakis inny nie ma tu wiekszego znaczenia. wazne jest aby moc okreslic w sposob jednoznaczy czy energia potrzebna do zaplonu jest wystarczajaca czy nie. ja sam osobiscie uzywam testera RH800 . ma on mozliwosc pomiaru energi dodatniej i ujemniej . uzywam go bardzo dlugo , i nieraz widzialem zdziwienie wlascicieli np polonezow na gazniku ze cos podlaczam do przewodow wysokiego napiecia i mowie ze sa swiece zuzyte , lub ze jest uszkodzony mechanicznie ktorys cylinder , lub ze skonczyla sie cewka zaplonowa .w przypadku poloneza czesci nie byly drogie , jednak w przeszlosci czesci do aut ,, zachodnich ,, powalaly i warto bylo miec czym zobaczyc sprawnosc wysokiego napiecia . dzis jest inaczej i zwykle koszty nie posiadania wyposazenia warsztatu ponosi ...KLIENT. takie zycie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    carrot wrote:
    Przyjmij zatem, że iskra, która przy ciśnieniu atmosferycznym ma 10mm długości przeskoczy pomiędzy elektrodami świecy (ok 1mm) przy 10 bar w cylindrze.
    Cewki wn nie psują się tak, że dają słabszą iskrę, albo działają, albo dostają przebicia i nie dają w ogóle iskry (albo lata sobie po obudowie np )
    niestety nie masz racji . cewka , tak jak my wszyscy sie stazeje , i z czasem np. ze wzgledu na przebicia miedzyzwojowe jest w stanie wytworzyc coraz to mniejsza energie .
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    sunlux

    Level 20  
    Dziękuje wszystkim za wypowiedzi,
    w szczególności za te od kolegów sentcar oraz gameness

    Rozumiem, że wspomniany MONITOR WYSOKIEGO NAPIĘCIA MV-4
    http://www.dte.com.pl/index.php?id=mv4
    można zastosować jeśli są przewody WN bo to na te przewody są zakładane krokodylki (tak wynika z opisu na stronie dte).

    A co w przypadku zintegrowanych elektronicznych cewek zapłonowych osobnych na każdą świecę jakie są np. w Toyocie Avensis 2.0L Benzyna VVT-i D4 ? Czy tutaj też są jakieś sposoby zmierzenia energii dostarczanej przez cewkę ?

    Do kolegi sentcar : co to za tester RH800 ? Nie znalazłem nic pod tym symbolem z google. Możesz podać jakiegoś linka ?
  • Helpful post
    #10
    Doktorr
    Level 35  
    Do celów podanych przez ciebie służy Vantage KV Module firmy Snap-on ze specjalną łyżką , adapterem aplikowanym do studzienki świecy obok cewki zapłonowej.
    Na marginesie jaki widzisz problem z wyciągnięciem cewki ze studzienki i przedłużeniem kablem WN. Sprawdziłem wiele sposobów łącznie z sondami pojemnościowymi i oscyloskopem analogowym , jednak uważam że najlepiej sprawdza się tester zbudowany na NE555 i tranzystorach (którego schemat Motronic zamieścił swego czasu na tym forum),
  • #11
    sunlux

    Level 20  
    Doktorr wrote:
    Do celów podanych przez ciebie służy Vantage KV Module firmy Snap-on ze specjalną łyżką , adapterem aplikowanym do studzienki świecy obok cewki zapłonowej.
    Na marginesie jaki widzisz problem z wyciągnięciem cewki ze studzienki i przedłużeniem kablem WN. Sprawdziłem wiele sposobów łącznie z sondami pojemnościowymi i oscyloskopem analogowym , jednak uważam że najlepiej sprawdza się tester zbudowany na NE555 i tranzystorach (którego schemat Motronic zamieścił swego czasu na tym forum),


    Bardzo dziękuje za szczegółowy opis.

    Na razie dla mnie sprawa już jest jasna, dziękuje.