Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

pralka whirpool awo/d 41105 - Nie konczy prania

coin 12 Lut 2013 00:37 4875 9
  • #1 12 Lut 2013 00:37
    coin
    Poziom 11  

    Witam,
    Pralka od jakiegoś czasu nie kończy prania. Kiedy ją włączam pobiera proszek, grzeje, pompa pracuje, bęben normalnie się kręci. Jednak w momencie wirowania coś zaczyna się z nią dziać tak jakby się zapętlała...

    Zapuściłem jej program testowy i problem zaczyna się przy teście max prędkości silnika (nr. 4 w tabelce serwisowego manuala) Bęben rozpędza się nagle skrajne diody przygasają i pralka zatrzymuje się i mruga tylko dioda obok przycisku start/pauza.
    Proszę o Was o poradę co można sprawdzić w pierwszej kolejności.

    1 9
  • #2 12 Lut 2013 01:29
    peter falk
    Specjalista AGD

    coin napisał:
    Proszę o Was o poradę co można sprawdzic w pierwszej kolejnosci.

    Silnik do wymiany na wersję od AWM, ew. do naprawy przez dobrego fachowca.

    1
  • #3 12 Lut 2013 17:35
    coin
    Poziom 11  

    Dzisiaj zrobiłem drugi test czyli włączyłem pralkę i ustawiłem 1/2 obrotów wirowania (400rpm) i pralka przeszła cały cykl bez problemu.
    Tak sobie myślę że może szczotki się kończą?

    Cytat:
    Silnik do wymiany na wersję od AWM, ew. do naprawy przez dobrego fachowca.

    jaki przybliżony koszt?

    0
  • #4 14 Lut 2013 20:41
    Igor24
    Poziom 10  

    Dobrze kolega napisał. Silnik do wymiany. Nie kupuj nowego bo szkoda kasy(ok.500PLN) Lepiej kupić używkę od AWM.

    1
  • #5 18 Lut 2013 11:36
    nefarious
    Poziom 9  

    podłączę się do tematu. W moim przypadku mam identyczną pralkę i bardzo podobny problem.

    Pralka podczas procesu wirowania prawidłowo układa pranie, ale podczas próby wejścia na wysokie obroty diody zaczynają migać i ponownie rozpoczyna się układanie prania i tak w kółko.

    Podczas uruchomienia trybu testowego z pralką na pusto silnik zachowywał się normalnie. Również krótkie pranie przechodziło prawidłowo. Zawieszał się przeważnie na programach długich.

    Przeczytawszy trochę porad dla Whirpool AWO/D rozłożyłem silnik:
    1. komutator nie wygląda na zużyty, ale co druga lamelka jest w lepszym stanie. (natrafiłem na informację, że jest to wada fabryczna tych silników)

    2. Magnes od tacho jest mocno przymocowany do komutatora i jest cały

    3. Szczotki mają jeszcze z dobre 4 centymetry.

    4. Przeszedłem się do sąsiada, który jest elektrykiem i sprawdziliśmy komutator:
    - test brzęczyka
    - brak zwarć na obudowę
    - przejścia pomiędzy lamelkami

    Wszystkie testy przeszły pomyślnie

    5. W tokarce oczyściliśmy komutator za pomocą papieru ściernego.

    Po złożeniu pralki zaczęła się ona zachowywać jeszcze gorzej. Mianowicie na wszystkich programach wirowanie zaczęło się zawieszać.

    6. Przeprowadziłem jeszcze test "momentu obrotowego". Oczywiście nikomu nie polecam tej metody. Zablokowałem czujnik zamknięcia drzwiczek pralki. Następnie uruchomiłem ją próbując ją zatrzymać ręcznie za bęben. Nie udało mi się go zatrzymać. Wynika z tego, że silnik ma swoją moc i dla tego przypuszczam, że nie jest on winowajcą moich problemów.


    Z pomiarów wynika, że silnik jest dobry. Co innego może być przyczyną moich problemów. Może triak sterujący? Czy może któryś z kolegów pamięta jaki triak tam siedzi?

    0
  • #6 18 Lut 2013 19:52
    Igor24
    Poziom 10  

    Najprawdopodobniej BTB16. Proponuję jednak odpuścić. Najlepszym sposobem będzie podmiana silnika na pewny. Też się kiedyś nad tym zastanawiałem, siedziałem, mierzyłem dniówkę straciłem. Nic nie znalazłem, a jednak był to silnik. Moja propozycja - Dać sobie siana i wymienić ten silnik, szkoda czasu.

    0
  • #7 19 Lut 2013 00:44
    zhudomel
    Specjalista AGD

    nefarious napisał:
    W tokarce oczyściliśmy komutator za pomocą papieru ściernego.
    - błąd; najprawdopodobniej komutator nie został wyrównany, tylko wyczyszczony. Jeżeli to miałoby pomóc (100% pewności nie ma), to komutator trzeba przetoczyć.

    0
  • #8 20 Lut 2013 06:43
    nefarious
    Poziom 9  

    Niestety skończyło się tak, że pralka trafi na złom...

    Doczytałem jeszcze na forum i problemem faktycznie był komutator, który należało przetoczyć. Chodzi o to, że ten wirnik ma fabryczny feler i co druga lamelka się podnosi. Szlifując go papierem, wiele osiągnąć nie można. Komutator należy przetoczyć, aby wyrównać lamelki. W przeciwnym razie szczotka skacze i daje nie ciekawe efekty: komputer się resetuje.

    Mój komutator dodatkowo był w jajo!

    Po przetoczeniu dokładnie przeczyściłem przerwy pomiędzy lamelkami z opiłków.

    Następnie złożyłem silnik i włożyłem go do pralki. Przy pierwszym uruchomieniu nie było pozytywnych efektów. Kolejne uruchomienia i pralka wirowała coraz lepiej, wchodziła na coraz to wyższe obroty.

    Pomyślałem sobie... no wygląda na to, że szczotki się docierają i będzie dobrze. Nie wiele myśląc włączałem kolejne cykle wirowania. W pewnym momencie poczułem silny zapach lakieru. Najwidoczniej silnik przegrzałem.

    W tej chwili silnik chodzi: nawet na wysokich obrotach, ale towarzyszący silny zapach przeszkadza w użytkowaniu.

    W moim postępowaniu zabrakło jeszcze jednej czynności. Po przetoczeniu wirnika, przeczyszczeniu lamelek i złożeniu silnika w całość, powinienem uruchomić silnik na stole warsztatowym. Następnie powinienem przyłożyć poprzez szczelinę w obudowie kawałek miękiego pumeksu do wirującego komutatora. Zabieg ten miałby na celu dotarcie szczotek do nowej średnicy wirnika. Polega to na tym, że lamelki kruszą pumeks na "piasek". Następnie gdy ten "piasek" dostaje się pomiędzy szczotkę, a komutator, ułatwia on doszlifowanie szczotki. Inna jeszcze lepsza metoda zakłada, że dotacza się wałek o odpowiedniej średnicy, trochę mniejszej niż komutator, następnie do wałka dokleja się papier ścierny. Łączna grubość dotoczonego wałka i papieru ściernego powinna być taka jak komutator po przetoczeniu. Następnie za pomocą tego przyrządu szlifujemy szczotki.

    Tak więc mądry Polak po szkodzie. Teoretycznie w pralce wystarczy zmienić silnik, ale przednia ścianka pralki zaczyna już rdzewieć, więc dalsze inwestowanie w tą pralkę wydaje mi się mało rozsądne. W razie jak by co mogę w okazyjnej cenie sprzedać części do tej pralki. Oferta ważna do wiosny 2013 bo wtedy będę ją rozkładał na złom.

    0
  • #9 05 Sie 2013 00:09
    coin
    Poziom 11  

    Cytat:
    Silnik do wymiany na wersję od AWM

    Czym mam sie kierowac przy zakupie silnika?(moc,prad?)

    Znalazlem 2 oferty:
    1. Silnik do pralki Whirlpool Typ AWM6081 - nic wiecej nie ma w opisie tylko nieostre zdjęcie
    2. Silnik do pralki Whirlpool MCA 52/64 -148/ WHE 10 w opisie jest napisane ze pasuje do pralek: AWM 8103/3
    AWM 8083/1
    AWM 8062

    Moge podeslac linki do aukcji na priv jesli ktos bedzie zyczliwy bedzie w stanie mi doradzic.

    0
  • #10 02 Maj 2015 20:51
    bossq1
    Poziom 11  

    Witam.
    W dniu dzisiejszym w mojej pralce stało się to samo. Miganie diodek podczas wirowania i restart sterownika. Silnika nie dotykałem bo w końcu działa. Usunąłem elementy przetwornicy która jak widać była uszkodzona czy za słaba ewentualnie coś na nią wpływało i w to miejsce wstawiłem zasilacze 12 v oraz 5 v. Pralka zaczęła poprawnie się zachowywać.
    Szczegóły. Usunąłem rezystor zasilający, układ scalony przy zasilaniu oraz kilka diodek. Pod kondensatory 16v 1000uF podłączyłem 5 v a pod kondensator 25v 330uF 12V z zewnętrznego zasilacza.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo