Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator Bosch - zmiana napięcia ładowania

12 Lut 2013 10:47 9732 39
  • Poziom 9  
    Witam
    Chciałbym sie dowiedzieć jak mozna zwiększyc lub zmniejszyc napiecie łądowania w tym typie regulatora.
    Wyczytałem tylko tu ze trzeba zmienić diode zenera ale w innym typie reg.

    W maluchu kiedyś wymieniłem opornik na potencjometr i miałem płynna regulacje w każdej chwili,bez wykręcania regulatora, tu też chciałbym takie coś zrobić.
    Stary reg daje za małe nap a nowy za duze, jeżdże na krótkich trasach i aku systematycznie sie niedoąłdowuje.
    W maluszku mimo aku 50Ah( albo 55 juz niepamietam dokłądnie dawno to było) , wytrzymał mi 8lat, napiecie było ustalone an 14,8V na swiatłach, do tego był włąącznik czasowy( własnej konstrukcji , któy działa i w tym samochodzie) śaiwteł, po zgasnieciu lampki łądowania i po zgaszeniu silnika.
    Przez tenczas nigdy niebyło kłopotu z aku ani w lecie( wody niewygotowywało)
    , ani przy -30st, w tym ookresie aku był dołądowany tylko 2razy.

    Licze na Waszą pomoc.
    Pozdrawiam Regulator Bosch - zmiana napięcia ładowania Regulator Bosch - zmiana napięcia ładowania

    To była taka przeróbka jak tu:
    http://www.elektronika-motocyklowa.pl/samochodowe_fiat_126.html

    Popatrzyłem, porónaęłm, i jesli dobzre kapuje powiinno pomóc wywalenie jednego z dwóch zaznaczonych oporników na potencjometr ( oba mają ok1,6kOm), jesli sie niemyle i to one odpowiadaja za napiecie, za z regulacje napiećia.
    Jeśłi cos nie tak to piszczie, komuś tez się przyda.
    Regulator Bosch - zmiana napięcia ładowania

    Aha
    Niebieskei kółko- nóżka połaczona z masą alternatora
    Różowe-połączone z jedna szczotką
    Zielone- połączone z druga szczotką i popzrez styk z diodami wzbudzenia
  • Relpol przekaźniki
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Ale chodzi mi o rgulacje płynna , wyprowadzenie potencjometru i mozliwosć reg w trakcie pracy silnika.
    Wiadomo ze każdy reg daje inne napiecie, a diodą podnieszesz o konkretna wartosc, najednym podniesiesz do 14,1 a an drugim do 14,5 .
    A tak to możan by było powłaczać odbiorniki , któe są zawsze właczone, podniesc obroty i wtedy ustawić konkretnie .
  • Poziom 43  
    Daj potencjometr szeregowo na sygnał idący d+ regulatora.
  • Poziom 9  
    Nom tylko jakbyś mógł zaznaczyć na rys w którym to miejscu zebym czegos niesp...ił.
    Chyba mi sie wydaje ze zamiast tych oporników co zaznaczyęłm tak?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    A niemozesz napisać który to? Wcześniejs ie bawiłęm elektronika , teraz bardzo rzadko, wcześneij było by mi łątwiej.
    Wg mnie wchodzą w gre te zaznaczone na żółto i czerwono ew ten pod czerownym.
    Chce tylko potwierdzenia, wyjście w zielonym kółki jest na D+.
  • Moderator Samochody
    Ludzie, nosz k.... żadne potencjometry ani nic takiego nie zadziała, regulator działa na zasadzie klucza: puszcza napięcie na wirnik do wartości progowej (określonej diodą zenera) i odłącza powyżej. można go oszukać, tak jak napisał Jurek, diodą wpiętą w D+ ale nic ponadto.
    Jak chcesz płynną wartość napięcia ładowania to regulator z focusa sterowany pwm
  • Poziom 9  
    No a w maluchowskim ukłąd taki działał i działa, na potencjometrze, mimo ze dioda zenera tez jest w układzie.
    JEstem otwarty na wszelkie mozliwościi, ale modyfikacje tego regulatora.
    A moze działa bo w maluchu jest dioda na 7,5V.
    Mam taki wskaźnik napiećia do zsamochodu gdzie jestt sterowany właśnie diodami zenera i żeby dopasować napiećie do diody że by świeciłysie precyzyjnie jets wstawainy odpowiedni opornik.
  • Poziom 9  
    No i jak Panowie , da się w końcu cos zrobic? czy nie?
    Jeśli bym wiedział ze kupie reg z napieciem 14,1-14,2 to bym diode wstawił, a tak niewiadomo c sie kupi.
    Ew gdzie dokłądnie tą diode wlutować.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Czegoś nieczaje, jak dioda wstawiona zamiast zwykłego styku podnosi napięcie ?

    JEden zrobie tak , a w drugim spróbuje z potencjometrem, taki eksperyment.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 30  
    najprościej to naprawić alternator żeby ładował dobrze
  • Poziom 9  
    Alternator ładuje dobrze, kwestią są regulatory które kazdy robi jak chce.
    Jeden da 13,5V a drugi 14,9V.
    Alt miał wymieniane pierścienie slizgowe bo się skończyły, starły sie do izolacjii , stykały sie ze szczotkami bokiem :D

    Ok teraz pytanie:
    czy wazny jest ten spadek na prądzie tylko do regulatora czy tez do szczotki?
    bo jeśłi tylko do reg to mógłbym zrobić tak ze- odlutowałbym nózke fabryczną od tego styku( blaszki przy reg ) i diode przylutowałbym do szczotki i nózki wchodzącej do reg, wtedy obyło by sie bez kabli.
  • Poziom 34  
    stihl napisał:
    Alternator ładuje dobrze, kwestią są regulatory które kazdy robi jak chce.
    Jeden da 13,5V a drugi 14,9V.

    Nie przesadzaj, to Ty kupujesz jak leci, a one są robione na różne napięcia: 14,1 V; 14,4 V; 14,5 V; 14,8 V, a nawet 15 V. Są nawet nastawne ale te są dość drogie. Wystarczy kupić odpowiedni. Jakie masz tam pierścienie, 28 czy 32 mm?
  • Poziom 9  
    Nieprzesadzam, kupiłem na 14V - dawał 14,3 ale szybkopadł.
    Oryginalny jest na 14V daje 13,3-13,5V.
    Teraz kupiony na 14,5 daje 14,1.


    Przewertowałem kilka rózniastych artykułów na ten temat i wychodzi na to ze te oporniki które zaznaczyłęm , sa odpowiedzialne za spadek napiecia z D+ czyli za napiecia ładowania, podobnie działa to w maluchowskim tak jak zrobiłem tam.
    W najblizszym czasie wstawie w miejsce jednego potencjometr i sprawdze, co i jak, jak sie spierdzieli reg, to kupie drugi a niech strace( wtedy w malaczu tez ryzykowałem), o wynikach napewno Was poinformuje.
  • Poziom 30  
    oj to kolega chyba ma pecha do 'made in china' ;) powodzonka i daj znać
  • Poziom 9  
    NO niestety nie china, Oryginał jest Boscha, ten poprzedni był ... "Made by AS group" i polski kod kreskowy, a obecny za całe 17zł z wysyłką , niby angielski "Rollco England" z roczną gwarancja :D A faktycznie pieron wie :D :D

    Jak tylko cos wykombinuje napewno dam znać.
    W maluchu ta przeróbka działała bez zarzutu przez 4 lata i działało by do dziś gdyby nie zmiana na mieczysława.
    A jeszcze jedno,w maluchu raz miałem problem z altkiem( przed przeróbka), dawał ledwie 12,5V , zmieniłem stojan od innego, mostek, diody wzbudzenia, wirnik efekt zawsze ten sam, nowy przewód z alt do aku, nic to samo, nowy regulator , to samo. Szczotki były nowe wiec niebyło żadnych podejrzeń ale.... coś mnie podkusiło żeby jednak je wydłubać. Załozyłęm stare i..... napiecie 14,2V :| Wydłubałem te i.. sprawdzięłm sprężynki w porównaniu z nowym i okazało się że w nowym były 2x słabsze!!!!!
    Wciskałęm szczotki jedne w drugie i widać było że stare weszły ledwie do połowy gdzie nowe już się schowały.
    Od tamtej pory zawsze sparwdzam szczotki reg jakie są twarde.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Tak wiem, napisałem tylko że sprężyny tez zakąłdaja o róznych twardosciach.

    No panowie zdiołem dekiel z regulatora boscha i ... ... ... już wiem dlaczego cały czas chodzą i są drogie...
    Regulator Bosch - zmiana napięcia ładowania
    Regulator Bosch - zmiana napięcia ładowania
    Jestem za cienki żeby w takim dłubać :D :D

    Trzeba zrobić to an zamienniku.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    DOdam ze na tej srebrnej płytce po lewej od czarnej duzej ( która jest na białej) widać pod lupą ścieżki i jakieś układziki jak nie układziątka :D

    WLutuje zpowrotem szczotki do tego z początku tematu i ten zrobie.
  • Poziom 9  
    Żeby niezaczynać od "a więc" zaczne tak:
    No więc :D Wylutowałem mniejszy gabarytowo opornik, wlutowałem wyciety z wcześniej zrobionego maluchowskiego reg potencjometr i napiecie pieknie podskoczyło do wartosći takiej jak chciaęłm 14,8V. Ale... po kilku latach eksploatacjii w maluchu i przez ostatnie 3 lata lezenia na dwoze, luty na potencjometzre pusciły i npiećie skoczyło do 16V .
    Zmieniłem kable i to samo, wylutowałem drugi opornik ( z zaznaczonych) i tosamo 16,8V, potencjometr ma2,2k Om a po wlutowaniu pokazuje maks 0,9k Om, oryginalnei pokazywało 1,6k.
    Wlutowałem mniejszy opornik ( po wylutowniu miał 39k Om , a drugi 2,0k Om) i napotencj ,max wartość to 1,7k, a napiecie 16V.
    Niemam już ciśnienia dziś tego dłubać, ale przydałby sie większy potencjometr ew szeregowo dam opornik 1k.
    Chybaze macie inne propozycje, moze walneło coś innego w reglerze.

    Chyba wiem juz co , to małe kremowe gówienko chyba kondensator , brakuje mu jednej łapki. Mozliwe ze przy napiećiu 16,8V go ubiło? Bo po tym napiećiu niedaje się zejsc ponizej 16V.
    Pzrez niego moze byc taka wartosc napięcia?
  • Poziom 43  
    stihl napisał:
    No więc Wylutowałem mniejszy gabarytowo opornik

    Nie ma sensu grzebania w środku, dajesz zewnętrzną diode krzemową lub , szotke i masz 2 regulacje napięcia.
    Ale to nie ma sensu, cała wina leży zazwyczaj w diodach głównych alternatora lub połaczeniach prądowych masy lub plusa.
    W jakim samochodzie to grzebiesz?
  • Poziom 9  
    Juz pisałem na diodach mam sztywna regualcje i kupując np reg na napiecie 13,8 nieuzyskam tego napiećia co chce.
    Działać działało dopuki nieodleciał kabel od potencjometru. Czyli da sie tak zrobić.

    Alt działa dobrze, Jak ustawiłem te 14,8 to trzymał na wolnych to napiecie przy właczonych światłąch długioch i pzreciwmgielnych .
    Na innym reg też trzyma napiecie tak ak powinien, ja chce tylko uzyskać większe napiecie .
    Samochód chyab niema znaczenia, ale to Merc 190D

    CZy zamiast tego co był moge wlutać np 4,7mikro albo 10? żebysprawdzić co i jak? Itak idzie na stracenie.
  • Spec od Mercedesów
    stihl! Weź się trochę ogarnij i przynajmniej poczytaj te swoje posty przed wysłaniem! Tysiące literówek i błędów! Porównaj sobie jak na tym forum pisze większość i jak Ty piszesz. :|
    Odnośnie alternatora: Podnoszenie napięcia ładowania to "maskowanie gówna dezodorantem" - bo jak średnie przebiegi jakimś cudem wzrosną, to masz pewne sczernienie elektrolitu.
    carrot napisał jak to działa:
    carrot napisał:
    regulator działa na zasadzie klucza: puszcza napięcie na wirnik do wartości progowej (określonej diodą zenera) i odłącza powyżej.

    To niestety idea nie mająca porównania z praktyką. Bo zdecydowana większość regulatorów nie odcina ładowania nagle, tylko stopniowo je zmniejsza kiedy akumulatorowi jeszcze daleko do stanu pełnego naładowania. I nic tu nie pomoże nawet zmiana alternatora na mocniejszy - skoro i tak będzie on wykorzystany poniżej połowy swoich możliwości. Tak więc najczęściej wystarczy dobrać dobry regulator, który pozwoli alternatorowi ładować z pełną mocą aż do osiągnięcia napięcia ok. 14,4 volta. Wiem to z własnego doświadczenia - na kilkanaście regulatorów (oryginalnych - nie żadna "czajna") tylko DWA spełniły przy pomiarach założenia których oczekiwałem.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Sorki za literówki ,szybciej palce mi lecą niż myśle :D ( zawsze tak pisze na komp) postaram sie poprawić.

    Teoria teorią a praktyka wynosi co innego.
    Jeszcze raz powtórze ALTERNATOR JEST W PEŁNI SPRAWNY.

    Reg jak sam napisałeś daja za małe napięcie.
    Nast sprawa, jeśli napiecie zależało by tylko od diody to po:
    1- po cholere były by inne częsci jak oporniki , kond, tranzystory
    2- jakim cudem układ działał w maluchu BEZ DOTYKANIA DIODY( ta sama zasada działania)
    3- jakim cudem tu napiecie wzrosło BEZ DOTYKANIA DIODY
    4- jakim cudem bez ruszana diody napiecie nieprzekracza teraz 16V?
    5- jakim cudem to npięcie wzrosło po usunięciu oporników BEZ DOTYKaNIA DIODY

    A żeby ustalić dokaldny próg puszczani diody potzrebny jest... opornik.

    Sam piszesz że tzeba dobrać regulator i wszystko bedzie ok.
    JA właśnie chce to zrobić! Bo już kilka reg kupiłem i żaden niedaje takiego napiecia jak deklaruje.

    Tak będzie taniej to po pierwsze, bedzie pewne- to po drugie, w najgorsze upały będzie mozna obniżyc napiecie bez obaw ze wygotuje sie woda z aku, aku ZAWSZE bedzie nałądowany w pełni dzieki czemu posłuzy kilka lat dłuzej niz an gónianym reg, a to wiem z PRAKTYKI.
    Jeśli miąłbym kupowac reg i szukac tego jedynego to ile kasy musiałbym wydać?
    Policz kilkanaście reg po średnio 35zł, to ponad 400zł!!!!!
    Przelej mi ta kase to tak zrobie niema problemu.

    Niewiecie jak to zrobić, przerasta Was to ,to sie po prostu przyznajcie i napiszcie ze nieumiecie, a nie róbcie ze mnie idioty i nie piszcie ze się tak nie da.
    Jeśłi by sie niedało zmienić napiećia, to po :
    1 - każdy reg dawałby identyczne niezależnie od firmy
    2 - niebyło by reg z róznymi napieciami np14 V, 14,5V itp.

    Jedna zasada jest jeśli człowiek cos zrobił to można to naprawic , poprawić , zmienić, tak jest ze wszystkim.
  • Poziom 34  
    stihl napisał:
    Jeśli miąłbym kupowac reg i szukac tego jedynego to ile kasy musiałbym wydać?
    Policz kilkanaście reg po średnio 35zł, to ponad 400zł!!!!!

    Gdyby było tak jak piszesz to ja i wielu innych którzy zajmują się naprawą alternatorów dawno byli by bankrutami, myślisz że jakikolwiek klient zapłaciłby 400 złotych za wymianę regulatora?
    stihl napisał:
    Niewiecie jak to zrobić, przerasta Was to ,to sie po prostu przyznajcie i napiszcie ze nieumiecie, a nie róbcie ze mnie idioty i nie piszcie ze się tak nie da.

    Widzisz, pewnie żaden z nas nie ma czasu i ochoty na taka zabawę.
    Ja myślę, że Twój problem nie leży w regulatorze, dlatego nie możesz dobrać właściwego.