Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

naprawa modułu sterowania pralki Ardo SED 1010

tomraider 12 Feb 2013 21:46 5052 5
  • #1
    tomraider
    Level 2  
    Witam.
    Posiadam pralkę Ardo SED 1010. Dwukrotnie ,w paromiesięcznym odstępie podczas prania w końcowej fazie ,jak mniemam bo na pewno nie wiem, pralka stanęła ,,wywalając'' bezpiecznik. Po rozebraniu w module ( na zdjęciu)znalazłem uszkodzony mostek KBU 8M i triak BT 139 600E , (za pierwszym razem wymieniłem mechanizm blokady drzwiczek lecz nie wiem czy potrzebnie) po których wymianie pralka pierze jak należy. Wszystko jest OK ale ja chciałbym wiedzieć co może uszkodzić te dwa elementy ? pralka ma 7 lat ,parę razy ją naprawiałem , głównie połączenia upalających się styków. Czy ktoś znalazłby chwilkę by napisać co może uszkodzić mostek i triak.
    Pozdrawiam.
  • #2
    karol5608
    Level 28  
    Triak odpowiada za prędkość silnika i od niego zacznij.
  • #3
    tomraider
    Level 2  
    karol5608 wrote:
    Triak odpowiada za prędkość silnika i od niego zacznij.

    WITAM.
    Jak zacząć od silnika? Co miałeś na myśli? po wymianie mostka i triaka silnik pracuje poprawnie. Jak działający silnik może uszkodzić triak , przepięcie? czy uszkodzenie triaka powoduje uszkodzenie mostka ? Dzięki za pomoc. Liczę na dalsze podpowiedzi.
    pozdrawiam.
  • Helpful post
    #4
    karol5608
    Level 28  
    Uszkodzony silnik może spowodować uszkodzenie triaka. Jak wyglądają błyski między szczotkami a komutatorem? Sprawdź przy praniu a potem wirowaniu.
  • Helpful post
    #5
    machefi
    Home appliances specialist
    tomraider wrote:
    Wszystko jest OK ale ja chciałbym wiedzieć co może uszkodzić te dwa elementy ? pralka ma 7 lat ,parę razy ją naprawiałem , głównie połączenia upalających się styków.

    Jeśli zdarzyło to się po raz pierwszy to się nie przejmuj , wymień mostek . triak i ciesz się praniem . Właśnie te upalające się styki , iskrzenia mogą być powodem tych uszkodzeń , jeśli je naprawiłeś to się nie martw . Jeśli natomiast mostek i triak uszkadzać się będzie dalej w krótkich odstępach czasu , to trzeba będzie na poważnie przyjrzeć się silnikowi i jego okablowaniu .
  • #6
    tomraider
    Level 2  
    karol5608 wrote:
    Uszkodzony silnik może spowodować uszkodzenie triaka. Jak wyglądają błyski między szczotkami a komutatorem? Sprawdź przy praniu a potem wirowaniu.

    Dzięki za podpowiedż. oglądałem silnik przy praniu i wirowaniu na,,sucho'' bez wsadu z samą wodą. nic nie widać żadnego iskrzenia , szczotki po zdemontowaniu wyglądają dobrze, komutator wygląda typowo jak na 7 letni silnik , wirnik i stojan typowo zakurzony ,suchy bez widocznych śladów przebić czy przegrzań. Żona od 7 lat użytkuje pralkę na ,,maxa'' codziennie przeładowany bęben i dodatkowe płukanie ,tylko wirowanie ustawia na 500, czasami zimą na 800. Najpierw zaczeły upalać się ztyki w kostce modułu które kolejno wymieniłem na skręcane. potem dwukrotnie,,padł'' mostek i triak. obecnie po drugiej wymianie wszystko jest ok. ale obawiam się że którymś razem będę miał mniej szczęścia i zwarty mostek i triak uszkodzą moduła zwłaszcza procesor a wtedy pralka bedzie tyle warta ile ważą jej metalowe części....
    Inaczej pisząc naprawiłem pralkę ale nie wiem co było przyczyną awarii.mam pytanie : co zasila mostek w tym module? jeżeli byłoby iskrzenie na szczotkach to kiedy i jak kolor iskier i oczy to świadczy?

    Dodano po 18 [minuty]:

    machefi wrote:
    .....ciesz się praniem ......Jeśli natomiast mostek i triak uszkadzać się będzie dalej w krótkich odstępach czasu , to trzeba będzie na poważnie przyjrzeć się silnikowi i jego okablowaniu .


    dzięki za odpowiedż. cieszę się praniem jak najbardziej i oby jak najdłużej, za jakieś pół roku po raz drugi wymienię płytki stabilizatorów ( te u dołu po bokach bębna) które pękają zmęczeniowo na skutek klasycznego błędu wykonawczego (nie oszlifowana krawędż elementu wykrawanego stęplem podana obciążaniom zmęczeniowym na 10O % pęknie, a wystarczyło wyciąć płytki laserem- lepiej i taniej. Jakość styków elektrycznych ,sposoby mocowania kabli, użyte materiały świadczą o planowanej ( myślę że ok 5 letniej) trwałości urządzenia. Być może mostek i triak mają parametry na granicy i zamiana na wydajniejsze prądowo i cieplnie ( większe radiatory) rozwiąże problem? Pytanie co można mając miernik i chęci zdiagnozować w silniku, obecnie działa więc powinien być ok? Czy dobrym pomysłem jest zabezpieczenie odpowiednio dobranym bezpiecznikiem (np.samochodowym) mostka i triaka? ile mogło by kosztować zdiagnozowanie (np.przebicia) w zakładzie przewijania? ile zwykle kosztuje przewinięcia stojana a ile wirnika?