Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Połączenie silnika krokowego i sterownika

13 Lut 2013 12:48 3336 9
  • Poziom 7  
    Witam,
    Mam mały problem z odpowiednim połączeniem silnika krokowego ze sterownikiem avt1314.O ile mam schemat sterownika, to na temat silnika Minebea 17PM-K018-P9ST nic oprócz jego wymiarów w sieci nie znalazłem.
    Z silnika wychodzi 6 przewodów:
    Różowy Czarny Żółty Pomarańczowy Biały Niebieski
    Gdy zwieram przewody (przynajmniej dwa z wymienionych) różowy-czarny-żółty to trudniej poruszyć wałkiem,
    to samo w przypadku zwarcia biały-pomarańczowy-niebieski.
    Zmierzyłem również rezystancje pomiędzy przewodami i otrzymałem następujące wyniki:
    Różowy-Żółty - 6,9Ω
    Różowy-Czarny - 3,8Ω
    Żółty-Czarny - 3.8Ω

    Pomarańczowy-Niebieski - 6,9Ω
    Biały-Pomarańczowy - 3,8Ω
    Biały-Niebieski - 3,8Ω
    Z tego by wynikało że biały i czarny to środki uzwojeń.Załączam również schematy oraz silnik o którym mowa:
    Połączenie silnika krokowego i sterownikaPołączenie silnika krokowego i sterownikaPołączenie silnika krokowego i sterownikaPołączenie silnika krokowego i sterownika

    Próbowałem już różnych kombinacji połączeń ale bez skutku, silnik jedynie drga.Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc w ustaleniu kolejności łączenia przewodów.Pozdrawiam
  • Poziom 23  
    Z pomiarów wynika że Czarny i Biały powinny być połączone razem i podpięte
    do plusa zasilania. Pozostałe w dowolnej kolejności. Na początek radziłbym, żeby
    podłączyć diody LED z odpowiednimi opornikami w miejsce uzwojeń silnika i
    sprawdzić czy występuje załączanie odpowiednich faz silnika.

    PS. Spróbuj takie połączenie do 1 i 2 Biały i Czarny, 3 Różowy, 4 Żółty, 5 Pomarańcz,
    6 Niebieski. Ewentualnie zmień miejscami Różowy i Żółty.
  • Poziom 7  
    Zrobiłem tak jak napisałeś tylko zamiast diod użyłem niewielkich silniczków i chyba znalazłem winowajce.Sterownik najwidoczniej jest uszkodzony, po podłączeniu do poszczególnych faz otrzymałem następujące wyniki:
    Faza1 - działa, silnik włącza się i wyłącza
    Faza2- silnik działa bez przerwy
    Faza3- silnik w ogóle nie rusza
    Faza4- działa, silnik włącza się i wyłącza
    Podejrzewam że walnięte są tranzystory 2 i 3.Wie ktoś może czy znajdę je w jakimś starym sprzęcie czy pozostaje tylko sklep? Jest to tranzystor BUZ10
  • Pomocny post
    Poziom 23  
    Zanim wymienisz tranzystory sprawdź czy na wyjściach przerzutników 4027
    (piny 1i2 oraz 15 i 14) pojawiają się odpowiednie impulsy załączające tranzystory.
  • Poziom 7  
    Sprawdziłem i wszystko wydaje się być w porządku, także pozostaje wymiana tranzystorów.
  • Poziom 23  
    Trochę dziwnie to wygląda - chodzi mi o opis co działa a co nie. Napisz proszę
    na których pinach złącza CON2 silniczki pracują, na którym pinie działa silnik
    cały czas, a na którym nie działa wcale. Nie wiem jak opis Faza1 - Faza4 odnosi
    się do tranzystorów T1-T4. I jeszcze pytanie czy działające prawidłowo silniczki
    działają na przemian? tzn pierwszy się kręci drugi wyłączony i odwrotnie?
  • Poziom 7  
    Tak to mniej więcej wyglądało, silniki działały na przemian
    Połączenie silnika krokowego i sterownika
    Prawdopodobnie jakiś układ też jest uszkodzony, bo silnik który wcześniej kręcił się bez przerwy teraz włącza się i wyłącza, ale fazy albo włączają się jednocześnie albo częściowo na siebie nachodzą.

    ps. pomyliłem na obrazku silnik który się nie włączał z tym który pracował bez przerwy.
  • Poziom 23  
    Tak właśnie powinno być. Dwa wyjścia powinny przełączać się na zmianę z pewną
    częstotliwością a dwa z częstotliwością dwa razy mniejszą. Dlatego obserwowanie
    pracy układu na 4 diodach LED było by najlepsze.
  • Poziom 7  
    Po wymianie tranzystorów i układu 4027 silnik działa jak należy.Dziękuje za pomoc i zamykam temat.