Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

System poprawiający dokładność nawigacji samochodowej nawet o 90%

exti 13 Lut 2013 19:04 6453 14
  • System poprawiający dokładność nawigacji samochodowej nawet o 90%Naukowcy z Uniwersytetu Karola III (UC3M) w Madrycie opracowali system, który według nich jest w stanie poprawić dokładność ustalania pozycji samochodowym GPS-em w warunkach miejskich nawet o 90%. Co więcej, można go zainstalować w dowolnym pojeździe, bardzo niewielkim kosztem.

    Dokładność ustalania pozycji przez komercyjną, samochodową nawigację GPS na otwartej przestrzeni wynosi ok. 15 m. Jednakże w gęstym zabudowaniu liczba widocznych satelitów znacznie spada, a ponadto wchodzą w grę odbicia sygnału od budynków i innych obiektów, które dodatkowo utrudniają precyzyjne określenie położenia. W takich warunkach margines błędu może przekroczyć nawet 50 m.

    System opracowany na UC3M koryguje odczyty z modułu GPS na podstawie danych z inercyjnej jednostki pomiarowej (IMU), w skład której wchodzą trzy akcelerometry i trzy żyroskopy. Według jego twórców, pozwala to na zwiększenie dokładności do 1-2 m w warunkach miejskich, czyli o 50-90% w porównaniu do zwykłej nawigacji samochodowej.

    Obecnie hiszpańscy naukowcy mają prototyp nadający się do zamontowania w pojeździe, lecz planują zbadać możliwość zaadaptowania swojego systemu do smartfonów. Wtedy dodatkowy sprzęt nie byłby potrzebny z racji, że wszystkie czujniki takie, jak akcelerometry, żyroskopy i magnetometry są już zintegrowane w urządzeniach przenośnych.

    Źródło:
    http://www.uc3m.es/portal/page/portal/news_re...mplate=/SHARED/pl_noticias_detalle_pub_ingles

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    exti
    Poziom 32  
    Offline 
    exti napisał 2390 postów o ocenie 102, pomógł 5 razy. Mieszka w mieście Gliwice. Jest z nami od 2008 roku.
  • Osprzęt kablowy
  • #2
    submariner
    Poziom 32  
    Takie systemy znane są od bardzo dawna jako INS (http://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_navigation_system), obecnie podstawowy problem to czulsze akcelerometry i żyroskopy , te wbudowane w Iphona niestety takie nie są , potrzebne jest też solidne oprogramowanie typu filtry Kalmana.
  • #3
    Silmavein
    Poziom 11  
    Nie wiem do jakiej jakości systemów gps się ten artykuł odnosi, bawiąc się w geocaching w warunkach miejskich, zwykły stary smartphone typu Xperia X1 naprowadza na koordynaty z dokładnością do 1-2m. Owszem czasami wskazanie "pływa", jednak nie widzę zastosowania komercyjnego takiego urządzenia, które poprawia jeszcze bardziej dokładność wyznaczania pozycji gps.
  • Osprzęt kablowy
  • #4
    Mariojas
    Poziom 17  
    Coś o takiej koncepcji jest używane w urządzeniach geodezyjnych. Nic nowego.
  • #5
    exti
    Poziom 32  
    submariner napisał:
    potrzebne jest też solidne oprogramowanie typu filtry Kalmana.

    Ci naukowcy zastosowali właśnie tzw. bezśladowy filtr Kalmana.
  • #6
    2P
    Poziom 19  
    Silmavein napisał:
    Nie wiem do jakiej jakości systemów gps się ten artykuł odnosi, bawiąc się w geocaching w warunkach miejskich, zwykły stary smartphone typu Xperia X1 naprowadza na koordynaty z dokładnością do 1-2m. Owszem czasami wskazanie "pływa", jednak nie widzę zastosowania komercyjnego takiego urządzenia, które poprawia jeszcze bardziej dokładność wyznaczania pozycji gps.

    Xperia korzysta do tego raczej z AGPS, czyli oprócz danych GPS korzysta z informacji pochodzących z nadajników GSM. Wymagana jest do tego transmisja danych.

    Ale fakt faktem, że sama technologia już istniała.
    Po zdjęciu spodziewałem się raczej jakiegoś rodzaju kierunkowej anteny odbierającej sygnał z satelity.
  • #7
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników
    Silmavein napisał:
    Nie wiem do jakiej jakości systemów gps się ten artykuł odnosi, bawiąc się w geocaching w warunkach miejskich, zwykły stary smartphone typu Xperia X1 naprowadza na koordynaty z dokładnością do 1-2m. Owszem czasami wskazanie "pływa", jednak nie widzę zastosowania komercyjnego takiego urządzenia, które poprawia jeszcze bardziej dokładność wyznaczania pozycji gps.


    AGPS to jedno, co wspomniał kolega powyżej, a drugie to czy testowałeś to w centrum miasta gdzie jest dużo bardzo wysokich budynków i do tego gęsto wybudowanych? Takiego miasta w Polsce nie ma ;)
  • #8
    Silmavein
    Poziom 11  
    Kolego 2P o AGPS nic nie wspominałem, oczywiście można wesprzeć GPS poprzez ten system jednak mam na myśli ustalanie pozycji jedynie za pomocą sygnału GPS.

    To też prawda, że nawet w dużych miastach w naszym kraju średnia wysokość budynków wynosi około kilkunastu pięter i tyle.
  • #9
    Mac3k
    Poziom 20  
    Cytat:
    Coś o takiej koncepcji jest używane w urządzeniach geodezyjnych. Nic nowego.


    Dużo dużo bardziej zaawansowane, swego czasu tyczyliśmy słupki pod autostradę A4 takim geodezyjnym GPSem, tam jednostką są centymetry a nawet milimetry, masz poziomicę bo każde odchylenie słupka z modułem GPS na górze zmienia wskazania o kilka milimetrów. Kłopot w tym że taki GPS kosztuje tyle co nowe dobre auto bo około 40-50 tyś. złotych.
  • #10
    jok3r22
    Poziom 12  
    2P napisał:

    Xperia korzysta do tego raczej z AGPS, czyli oprócz danych GPS korzysta z informacji pochodzących z nadajników GSM. Wymagana jest do tego transmisja danych.


    Co AGPS ma do dokładności odczytu współrzędnych? Pomaga on jedynie w ustaleniu pozycji przy zimnym i ciepłym starcie.

    A systemy GPS instalowane w ciągnikach rolniczych? Przy pomocy anteny stacjonarnej odnoszącej rzeczywistą współrzędną ciągniki rolnicze z systemem automatycznego prowadzenia mają dokładność do 2-4 cm
  • #11
    2P
    Poziom 19  
    Koledzy, z AGPS trochę upraszczacie sprawę. Fakt, że najbardziej widocznym efektem zastosowania AGPS jest zwiększenie szybkości określenia pozycji.

    Ale także, w AGPS mamy informację o tym jakie odbiorniki mogą być widoczne, daje to możliwość "skupienia się" odbiornika GPS tylko na odpowiednich dla nich częstotliwościach i totalne wycięcie częstotliwości satelit, których nie widać. To z kolei umożliwia zwiększenie czułości odbiornika.

    Ponadto, AGPS może udostępniać dane DGPS, czyli sygnały różnicowego GPS, co w sposób oczywisty wpływa na dokładność pomiaru.

    O ile nie zauważymy wzrostu czułości AGPS w porównaniu do GPS na otwartym terenie, w terenie miejskim różnica jest znacząca. Jasne, że różnica nie będzie raczej na tyle kosmiczna, aby umożliwić nawigację do 1m, ale mówienie, że AGPS przyspiesza tylko zimny start pomiaru też nie jest raczej do końca prawidłowe.
  • #12
    teorom
    Poziom 13  
    Ale mi nowość... Ja, odkąd tylko pojawiły się czujniki w przystępnej cenie, pozycję z GPS w swoim urządzeniu koryguję o wskazania z 3 czujników. Obecnie dostępne czujniki pozwalają na uzyskanie bardzo dobrej dokładności.
  • #13
    jok3r22
    Poziom 12  
    teorom napisał:
    ale mi nowosc ja odkad tylko pojawily sie czujnki w przystepnej cenie pozycje z gps w swoim urzadzeniu koruguje o wskazania z 3 czujnikow. Obecnie dostepne czujniki pozwalaja na uzyskania bardzo dobrej dokladnosci,


    Jakie to czujniki? Byłbym zainteresowany zakupieniem do testów.
  • #14
    BDKofficial
    Poziom 2  
    Podejrzewam, że są to czujniki GLONASS ale mogę się mylić.
  • #15
    Gostek
    Poziom 17  
    Wiekszość fabrycznych nawigacji w samochodach używa podobnego systemu od ponad dziesięciu lat - żyroskop + prędkość. Osobiście odłączałem u siebie antenę GPS, a system poprawnie nawigował nawet tydzień (miasto/autostrady).