Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Co to za prostownik - nie doładował akumulatora Centra Futura

shalashaska 14 Lut 2013 08:19 11991 35
  • #1 14 Lut 2013 08:19
    shalashaska
    Poziom 15  

    Witam.
    Posiadam taki prostownik jak na zdjęciu.
    Dostałem go za darmo, zawsze nim doładowywałem akumulatory i nie było żadnych problemów.
    Nigdy nie wiedziałem i nie interesowało mnie do czego służą mu te pokrętła, nie ustawiałem ich na maxa w trakcie ładowania.
    Zainteresowałem się nim ostatnio, gdy padała roczna Centra Futura 60Ah. Ładowałem nim ponad 10h i kontrolka w akumulatorze była nadal ciemna więc Centra poszła na reklamację.
    Po tygodniu reklamacji mi nie uznano bo uznali, że akumulator normalnie się ładuje i oddali mi naładowany w pełni sprawny z zielonym oczkiem.
    No i teraz chciałbym wiedzieć, czy ten mój prostownik nadaje się do ładowania nowych akumulatorów i do czego służą mu te przełączniki.
    Może ma/miał ktoś z was podobny prostownik.
    Pozdrawiam.
    Co to za prostownik - nie doładował akumulatora Centra Futura

    0 29
  • #2 14 Lut 2013 09:10
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Jak każde urządzenie ,tak i ten prostownik,kiedyś może odmówić posłuszeństwa- przestać ładować.Spotkałem się z podobnymi prostownikami, ale czy ten konkretny nadaje się do ładowania nowych akumulatorów(w domyśle samochodowych),jak pytasz to zależy od jego parametrów. A jednym z ważniejszych,którego nie da się stwierdzić ze zdjęcia jest napięcie "wyjściowe". Te dane,ale i inne powinny znajdować się na tabliczce znamionowej(jeśli istnieje). A przynajmniej nazwa,symbol . A mając symbol możesz więcej znaleźć w wyszukiwarce internetowej.

    0
  • #3 14 Lut 2013 09:16
    jaga134
    Poziom 25  

    Jest to zwykły "wiekowy"prostownik z regulacją napięć i prądów przy pomocy odczepów. Być może,że jeszcze jako elementy prostownicze występują w nim płyty selenowe. Jak wiadomo akumulator ładuje się prądem a nie napięciem, chociaż jedno jest zależne od drugiego, więc jeśli chcesz naładować swoją 60Ah centrę, musisz ustawić mu przy pomocy prawego pokrętła wartość ok.6A na wskaźniku. Czas ładowania wyniesie ok.10 godz. W czasie ładowania amperomierz będzie wskazywał coraz mniejszą wartość. Aha. Sprawdź bezpieczniki. Zwłaszcza ten instalacyjny /biały/. Może ma słaby styk.

    0
  • #4 14 Lut 2013 09:23
    shalashaska
    Poziom 15  

    Ten prostownik ładuje i działa, natomiast nie usprawnił Centry Futura i zrobił to dopiero serwis. Przypomniałem sobie że kiedyś sprawdzałem miernikiem napięcie na biegunach (bez podpięcia pod akumulatora) i to lewe pokrętło zmieniało napicie i rosło coś do 16V.

    0
  • #5 14 Lut 2013 09:47
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    shalashaska napisał:
    Ten prostownik ładuje i działa, natomiast nie usprawnił Centry Futura i zrobił to dopiero serwis. (
    A co to znaczy "usprawnił"--ulepszył?. Albo ładuje ,albo nie.
    shalashaska napisał:
    Przypomniałem sobie że kiedyś sprawdzałem miernikiem napięcie na biegunach (bez podpięcia pod akumulatora) i to lewe pokrętło zmieniało napicie i rosło coś do 16V
    Być może napięcie na 1 pozycji wyłącznika jest za niskie i dla tego nie doładował.

    0
  • #6 14 Lut 2013 10:11
    vodiczka
    Poziom 43  

    shalashaska napisał:
    Zainteresowałem się nim ostatnio gdy padała roczna Centra Futura 60Ah, ładowałem nim ponad 10h i kontrolka w akumulatorze była nadal ciemna

    Zacznij od wyjaśnienia dlaczego Futura zaczęła padać i dlaczego "zawsze doładowywałeś akumulatory" Nie ma potrzeby doładowywać przy sprawnej instalacji samochodowej dostosowanej do mocy odbiorników.

    0
  • #7 14 Lut 2013 10:37
    shalashaska
    Poziom 15  

    stanislaw1954 napisał:
    shalashaska napisał:
    Ten prostownik ładuje i działa, natomiast nie usprawnił Centry Futura i zrobił to dopiero serwis. (
    A co to znaczy "usprawnił"--ulepszył?. Albo ładuje ,albo nie.
    shalashaska napisał:
    Przypomniałem sobie że kiedyś sprawdzałem miernikiem napięcie na biegunach (bez podpięcia pod akumulatora) i to lewe pokrętło zmieniało napicie i rosło coś do 16V
    Być może napięcie na 1 pozycji wyłącznika jest za niskie i dla tego nie doładował.

    Pisząc usprawnił miałem na myśli naprawił albo naładował.
    Co do pokręteł to zawsze ustawiam tak jak widać na w/w załączonym zdjęciu i tam też widać ile jest A. Wystarczy kliknąć w miniaturkę i zdjęcie się powiększy.

    vodiczka napisał:
    shalashaska napisał:
    Zainteresowałem się nim ostatnio gdy padała roczna Centra Futura 60Ah, ładowałem nim ponad 10h i kontrolka w akumulatorze była nadal ciemna

    Zacznij od wyjaśnienia dlaczego Futura zaczęła padać i dlaczego "zawsze doładowywałeś akumulatory" Nie ma potrzeby doładowywać przy sprawnej instalacji samochodowej dostosowanej do mocy odbiorników.


    Akumulatory ładowałem ostatnio gdy miałem łade czy 126p więc ładnych parę lat temu. Owszem zdarzyło mi się obecnie może raz doładowywać gdy cały dzień dłubałem przy aucie w garażu i słuchałem muzyki z radioodtwarzacza. Dlaczego padła futura to nie mam pojęcia, auto stało pod chmurką 48h gdzie była ujemna temp. (około -8) i rozrusznik nawet nie zakręcił, już na wstępie stwierdziłem że z aku jest coś nie tak gdy przekręciłem kluczyk i zobaczyłem słabo świecące kontrolki.

    Z sklepu dostałem zastępczy nowy akumulator centra plus i oddając go sprzedawca pokazał mi że nie ma tych 390A które powinien mieć, miał dość mniej ale auto normalnie kręciło. Ładowanie w aucie oczywiście sprawdzałem i nie stwierdziłem by było coś nie tak, obecnie zamówiłem i czekam aż dotrze do mnie woltomierz który podłącze sobie w aucie i będę monitorować moje ładowanie.

    0
  • #8 14 Lut 2013 10:47
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    shalashaska napisał:
    Co do pokręteł to zawsze ustawiam tak jak widać na w/w załączonym zdjęciu i tam też widać ile jest A. Wystarczy kliknąć w miniaturkę i zdjęcie się powiększy.
    Prąd ustawiony do ładowania,to jedno, ale te ,albo podobne prostowniki mają też ustawiane (przełącznikiem) napięcie ładowania. Spotkałem się z przełącznikiem :6, 12,24,48 V. A czy Ty jesteś pewny(nie ma opisów wyłączników, ani voltomierza ),że pracujesz na właściwym zakresie napięciowym?

    0
  • #9 14 Lut 2013 10:51
    vodiczka
    Poziom 43  

    shalashaska napisał:
    Dlaczego padła futura to nie mam pojęcia, auto stało pod chmurką 48h gdzie była ujemna temp. (około -8) i rozrusznik nawet nie zakręcił

    To masz pecha, nie wierzyłem w opinię że Futury szybko padają a jednak? Mam prawie trzyletnią i w tym roku sprawdzałem po tygodniowym postoju przy minus 5-6, napięcie na akumulatorze 12,15 V, odpala bez prolemu ale nawet po przejechaniu 40 km w trasie zielone oczko się nie pokazało. Poprzednio miałem tak z Boschem. Po trzech latach zimą oczko przestało się pokazywać ( jak było ciepło dalej było zielone) a po sześciu latach aku padł - zwarcie w celi z oczkiem. Dwukrotnie sprawdzałem poziom elektrolitu - ostatnio rok przed padnięciem i był prawidłowy we wszystkich celach. W Futurze poziomu jeszcze nie sprawdzałem ale w ubiegłym roku zielone oczko było również zimą (sezon 2011/2012) wtedy napięcie akumulatora wynosiło 12,24 V po dziesięciu dniach postoju przy minus 4-5.
    Sprawdź czy nadal masz zielone oczko i jakie jest napięcie na klemach przy wyłączonej stacyjce - pomiar minimum 6 godzin od jazdy/ ładowania.

    0
  • #10 14 Lut 2013 10:53
    shalashaska
    Poziom 15  

    stanislaw1954 napisał:
    shalashaska napisał:
    Co do pokręteł to zawsze ustawiam tak jak widać na w/w załączonym zdjęciu i tam też widać ile jest A. Wystarczy kliknąć w miniaturkę i zdjęcie się powiększy.
    Prąd ustawiony do ładowania,to jedno, ale te ,albo podobne prostowniki mają też ustawiane (przełącznikiem) napięcie ładowania. Spotkałem się z przełącznikiem :6, 12,24,48 V. A czy Ty jesteś pewny(nie ma opisów wyłączników, ani voltomierza ),że pracujesz na właściwym zakresie napięciowym?


    Jestem pewny, też myślałem że to lewe pokrętło może być 0-6-12-24 ale miernik max pokazał coś około 16V.

    0
  • #11 14 Lut 2013 11:00
    vodiczka
    Poziom 43  

    shalashaska napisał:
    Jestem pewny, też myślałem że to lewe pokrętło może być 0-6-12-24 ale miernik max pokazał coś około 16V

    Na pokrętle prostownika uniwersalnego są (jeżeli są) podane napięcia nominalne akumulatora. Przy ładowaniu aku 12 V napięcie na naładowanym może dojść do 16V, przy tym napięciu akumulator mocno gazuje.
    Nowoczesnych??? bezobsługowych akumulatorów nie powinno się ładować do napięcia wyższego niż 14,6 V.

    0
  • #12 14 Lut 2013 11:08
    shalashaska
    Poziom 15  

    16V bylo na na prostowniku gdy nie był podłączony akumulator, w momencie gdy krokodyle podłączyłem pod klemy to napięcie spadło na pewno poniżej 14.5V

    Futurę według producenta można ładować max 14.5V

    0
  • #13 14 Lut 2013 11:30
    matołek
    Poziom 13  

    vodiczka napisał:
    Nie ma potrzeby doładowywać przy sprawnej instalacji samochodowej dostosowanej do mocy odbiorników.
    vodiczka napisał:
    Nowoczesnych??? bezobsługowych akumulatorów nie powinno się ładować do napięcia wyższego niż 14,6 V.

    Widzę kolego, że napomagałeś ludziom sporo , ale teraz to chyba chcesz zaszkodzić. Czyżbyś sądził, że alternator ładuje akumulator, a sprzedawca sprzedał prądu na cały okres eksploatacji akumulatora?
    Akumulatory bezobsługowe to nie są akumulatory szczelne a jedynie zaopatrzone w zapas elektrolitu eliminujący potrzebę jego uzupełniania.

    0
  • #14 14 Lut 2013 12:18
    shalashaska
    Poziom 15  

    I co mam zrobić z tym prostownikiem?

    0
  • #15 14 Lut 2013 12:33
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Proponowałbym poprosić kogoś,by przede wszystkim rozpoznał do czego są oba przełączniki, bo jak patrzę na zdjęcie to lewy masz w pozycji 1, czyli sugeruje to najniższą nastawę,a sam

    shalashaska napisał:
    też myślałem że to lewe pokrętło może być 0-6-12-24
    wiec coś jest nie tak jak myślisz.!!!!

    0
  • #16 14 Lut 2013 12:45
    shalashaska
    Poziom 15  

    Ok, poproszę kogoś by to obadał a ja jednak kupię CTEK 5.0 bo na pewno się on przyda i do moich aut i motocykla. Czytam o tych z biedronki i lidla i jaoś mnie nie przekonują. Tematu nie zamykam, jak coś się dowiem to napiszę. Pozdrawiam

    0
  • #17 14 Lut 2013 12:47
    elmłot
    Poziom 18  

    Żarówka 24V, albo dwie szeregowo połączone (2x12V) podłączyć do prostownika i zobaczyć co się dzieje na różnych ustawieniach pokręteł . Moc żarówek może być 21W lub większe.
    Sprawdzić bezpieczniki. Jeśli żarówki żarzą a nie świecą to podłączyć je nie szeregowo a równolegle. Można orientacyjnie sprawdzić wskazania amperomierza, gdy żarówki świecą a zmieniamy ich ilość - sposób podłaczenia. Gdyby czasem żarówki świeciły a amperomierz pokaże zero to należy sprawdzić układ prostowniczy - może nie prostować o podawać prąd zmienny - element prostownika ma zwarcie.

    0
  • #18 14 Lut 2013 12:50
    matołek
    Poziom 13  

    shalashaska napisał:
    ja jednak kupię CTEK 5.0

    jak coś to napisz na sklep(malpa)e-moto.pl, wyślę Ci go za 290 z pobraniem

    0
  • #19 14 Lut 2013 12:58
    shalashaska
    Poziom 15  

    matołek napisał:
    shalashaska napisał:
    ja jednak kupię CTEK 5.0

    jak coś to napisz na sklep(malpa)e-moto.pl, wyślę Ci go za 290 z pobraniem


    Mam go za 219zł.

    0
  • #20 14 Lut 2013 13:01
    matołek
    Poziom 13  

    shalashaska napisał:
    Mam go za 219zł.

    To dobra cena, daj namiary to kilka wezmę po tyle.

    0
  • #21 14 Lut 2013 14:25
    shalashaska
    Poziom 15  

    Są na aledrogo, ja mam blisko wiec był odbiór osobisty :-)

    0
  • #22 14 Lut 2013 23:27
    vodiczka
    Poziom 43  

    matołek napisał:
    Czyżbyś sądził, że alternator ładuje akumulator

    Czyżbyś sądził, że alternator nie ładuje akumulatora?
    matołek napisał:
    Akumulatory bezobsługowe to nie są akumulatory szczelne a jedynie zaopatrzone w zapas elektrolitu eliminujący potrzebę jego uzupełniania.

    Gdie jest ten zapas?

    0
  • #24 15 Lut 2013 09:31
    Witold5
    Poziom 30  

    Używałem w pracy kiedyś tego typu prostowników i stanowczo stwierdzam, że jedno pokrętło jest do regulacji napięcia (o ile dobrze pamiętam lewe) a drugie do regulacji prądu. W oryginale były na selenach. Dopiero po remoncie przychodziły z diodami. Oznaczenia były nad wyłącznikami. Widać że sprzęt był przemalowany, oryginalna farba była młotkowa.

    0
  • #25 15 Lut 2013 21:34
    vodiczka
    Poziom 43  

    matołek napisał:
    I życzę sukcesów w ładowaniu akumulatorów alternatorem, szczególnie gdy utraciły gęstość elektrolitu.

    Po każdym odpaleniu silnika ładuję akumulator alternatorem, chyba z sukcesem skoro poprzedni wymieniłem po 6,5 roku eksploatacji a bywały kilka razy okresy gdy auto nie było używanie przez trzy tygodnie i akumulator nigdy nie był doładowywany prostownikiem.

    0
  • #26 15 Lut 2013 21:34
    Stanisław Guzy
    Poziom 11  

    Jeżeli ten prostownik ma jeszcze mostek selenowy, to seleny po pewnym czasie tracą swoje właściwości i mostek trzeba wymienić. Napięcie bez obciążenia może być 16V ale przy niewielkim obciążeniu będzie znacznie spadać.

    0
  • #27 16 Lut 2013 11:01
    shalashaska
    Poziom 15  

    Na chwilę obecną mam nowy prostownik Ctek 5.0 i chyba w tej cenie nie moglem kupić nic lepszego, ten prostownik wygrał test zrobiony przez niemiecką organizację dozoru technicznego. Co do Centry Futury to znalazłem bardzo ciekawy wątek na jednym z for i polecam nawet przeczytać co nie co. Centra bezobsługowa ... dobry żart.

    źródło: http://www.mondeoklubpolska.pl/showthread.php/46887-Centra-Futura

    Co to za prostownik - nie doładował akumulatora Centra Futura Co to za prostownik - nie doładował akumulatora Centra Futura Co to za prostownik - nie doładował akumulatora Centra Futura Co to za prostownik - nie doładował akumulatora Centra Futura

    0
  • #28 16 Lut 2013 18:37
    matołek
    Poziom 13  

    Rzeczywiście stara futura się otwierała ale od ok. 5 lat już nie.
    To, że są korki nie przesądza bo tak naprawdę bezobsługowy akumulator to taki, w którym zastosowano inną konstrukcję płyt (niższe), przez co nad nimi znajduje się większy zapas elektrolitu.
    Zdarza się, że producenci stosują stare skrzynki z korkami, a mimo to akumulatory są bezobsługowe.

    0
  • #29 28 Mar 2013 11:13
    shalashaska
    Poziom 15  

    Więc uważam że z tą centrą futurą coś jest nie tak. Raz ma zielone oko a raz ma czarne. W aucie zamontowałem woltomierz który jest włączony do gniazda zapalniczki i działa 24h na dobę, i gdy przychodzę rano do garażu to widzę że pokazuje 12.0V a powinno być co najmniej 12.6V, a przecież ten akumulator ma góra 15 miesięcy więc nawet nie ma jeszcze połowy gwarancji. Ładowanie w aucie jak jest zimny to ma około 14.4V a jak się już trochę pojeździ to napięcie spada poniżej 14V, no ale sprawdzałem inne S/V40 z tym samym silnikiem (1.9T benzyna 200HP) i też tak mają a alternator mamy 120A, a V50 ma podobno czujnik temperatury pod akumulatorem który też obniża napięcie ładowania, więc volvo lubi dziwne rozwiązania. No ale patrząc na moją nową ładowarkę firmy Ctek to nie ma co się dziwić bo tam dopiero są różne etapy ładowania różnymi prądami.

    0
  • #30 29 Mar 2013 12:12
    vodiczka
    Poziom 43  

    Moja Futura też "zgubiła" zielone oczko a poprzedniej zimy jeszcze było (patrz post #9) zobaczymy czy wróci gdy się ociepli.

    0
  Szukaj w 5mln produktów