Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Modernizacja kotłowni C.O. olejowej (jak się za to zabrać?)

andkop 14 Lut 2013 16:51 3279 21
  • #1 14 Lut 2013 16:51
    andkop
    Poziom 11  

    Witam, pisałem na ten temat już na innym forum, ale nikt nie udzielił mi odpowiedzi. Szukam oszczędności w kosztach ogrzewania. Roczne zużycie oleju opałowego kształtuje się u mnie na poziomie ok. 2200 l. Kocioł olejowy obsługuje 3 obiegi (3 pompki). Budynek klocek bliźniak (lata 70) ok. 110 m2 po termomodernizacji, budynek gospodarczy (też ciepły) ok. 50 m2 i ciepła woda użytkowa ok. 100 l. Koszty ogrzewania rosną z roku na rok. Chciałbym dostawić kocioł na paliwo stałe oraz zmniejszyć ilość pomp (energia elektryczna również nie tanieje). Przeglądałem wiele wpisów i myśle o dostawieniu kotła na paliwo stałe 10 - 12 kW w innym pomieszczeniu niż kotłownia, gdzie jest przewód kominowy. Połączony będzie z obiegiem kotła olejowego poprzez płytowy wymiennik ciepła (nie wiem jeszcze jakiej mocy); jak duże straty są na wymienniku?. Wydaje mi się, że jest to najtańsza alternatywa na modernizację ogrzewania. Zastanawiałem się nad innymi rozwiązaniami, ale "ekologia" nie równa się ekonomii. Chyba, że jest jakieś inne rozwiązanie.
    Pozdrawiam

    0 21
  • #2 14 Lut 2013 18:41
    1131673
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 14 Lut 2013 19:06
    andkop
    Poziom 11  

    Przecież jak by wygasł kocioł na paliwo stałe, to pracę przejął by kocioł olejowy. Zaczynam szukać oszczędności, nie wygody. Kocioł olejowy wstawiłem ładnych parę lat temu, kiedy cena oleju była poniżej 2 PLN. Przed wymianą kotła na olejowy opalałem dom kotłem węglowym. Wtedy miałem jakiś komfort cieplny w domu temperatura ok. 23°C, teraz ok 20°-21°C (w dzień cieplej, nocą chłodniej). Może ktoś ma doświadczenia z takim hybrydowym układem?

    0
  • #4 14 Lut 2013 20:12
    lolson28
    Poziom 14  

    Witam

    Użyłeś słowa "hybryda" a Tu wydaje mi się że tylko jeden człowiek może w tej sprawie się wypowiedzieć. Grzegorzu wzywam Cię na pomoc temu zbłąkanemu człekowi.

    pozdrawiam

    0
  • #5 16 Lut 2013 10:11
    andkop
    Poziom 11  

    Nikt nie przerabiał tego tematu? Wszyscy mają gazowe kotły?

    0
  • #6 16 Lut 2013 10:26
    irus.m
    Specjalista - systemy grzewcze

    Temat był wielokrotnie przerabiany, poszukaj w starszych postach, np.,, Post autora tematu 16 Gru 2012 16:05 schemat instalacji - przeróbka kotłowni".
    Możliwe, że wpisałeś się w nieodpowiednim momencie, i na forach nie ma akurat ludzi, którzy mają na ten temat coś do powiedzenia.
    Czy szukałeś oszczędności poprzez serwis kotła-czyszczenie , regulacja palnika, analiza spalin?. Często właściciele kotłów nie doceniają właściwie ustawionych parametrów spalania na zużycie paliwa.
    pozdrawiam

    0
  • #7 18 Lut 2013 18:59
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Witam,

    1) Nie uważam, że ten dom jest po termomodernizacji tylko przed . Jeśli mi wstępnie wychodzi dla (110+50 mkw.) roczne zapotrzebowanie na ciepło na poziomie 140 kW/mkw. to daleko to od energooszczędności ;
    2) Aby dostarczyć tyle samo ciepła paląc drewnem z podobną sprawnością co olejem opałowym (baaardzo optymistyczne założenie) należy na rok przygotować około 17,5 metra przestrzennego drewna . To zajmuje trochę miejsca i musi to być drewno suche ;
    3) Zastanowił bym się , czy nie przezbroić kotła olejowego na inne paliwo (żyjąc w Niemczech pewnie bym napisał o pellecie ale żyjemy tu i się raczej mało opłaca). Jest to raczej działanie drugoplanowe -> najpierw trzeba pozbyć się zbyt dużych strat ciepła ;
    4) Mam hybrydę i sobie ją chwalę ale :
    a) trzeba ją zbudować licząc i wiedząc co liczyć ;
    b) zaprojektować algorytmy współpracy ;
    c) kalkulować jak i kiedy się opłaca używać drugie źródło.

    PS
    W tym roku (od 1 stycznia 2013) nie paliłem jeszcze w kotle stałopalny gdyż :
    a) nie mam taniego i suchego drewna .... innym nie opłaca się mi palić .
    b) w tym czasie zużyłem około 300 m³ gazu ale to jest zasługa termomodernizacji (85%) i prawidłowego sterowania ogrzewaniem (15%) .
    Te 300 metrów gazu to około 270L oleju opałowego (wartość energetyczna).
    Czy rozpoczął byś wątek gdybyś spalał miesięcznie poniżej 200L oleju ?

    0
  • #8 19 Lut 2013 08:12
    andkop
    Poziom 11  

    Grzegorz Siemienowicz napisał:

    4) Mam hybrydę i sobie ją chwalę

    Nie chodzi mi o to, aby 1 kg opału ogrzewać się przez cały sezon. Chciałbym obniżyć koszty ogrzewania. Z moich wyliczeń wynikają oszczędności ponad 50%.
    Grzegorz Siemienowicz napisał:

    i prawidłowego sterowania ogrzewaniem (15%)

    Może mój błąd wynika ze złego sterowania kotłem (brak zaworu mieszającego trój, czterodrożnego, euroster w pokoju, może niepotrzebne ustawienie temperatury dzień, noc; różnica temp. 0,5°C, temperatura kotła 58°C)

    0
  • #9 19 Lut 2013 16:52
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Jeśli twój kocioł jest prawidłowo wyregulowany i prawidłowo użytkowany to na ogrzanie (w sumie małego domu) zużywał być (przeliczeniowo) około 2500m³ gazu ziemnego. Jest to bardzo dużo jeśli piszesz, że dom ocieplony.
    Dlatego najpierw przyjrzał bym się izolacji cieplnej budynku a następnie prawidłowości regulacji kotła.
    W hybrydzie u mnie jest kocioł stałopalny o mocy 5kW a mam trochę większy dom.
    Kocioł stałopalny ma kiepską modulację i powinien pracować z wyższą temperaturą (chociaż 58 st. to nie jest jeszcze tak źle. U mnie gdy działa kocioł stałopalny w większości nie pracuje pompa (działa na grawitacji). Musi być przekroczona na kotle temperatura około 75 st. aby załączyła się pompa.

    0
  • #10 19 Lut 2013 17:29
    andkop
    Poziom 11  

    Tak duże spalanie może jest związane z tym, że stara instalacja C.O. pozostała bez większych przeróbek tzn. przerobiona część kotłowni (grupa bezpieczeństwa naczynia c.o.), rury w pionach zostały stare i wymienione zostały grzejniki (mniejsza pojemność) + zawory termostatyczne. Może jest za duża pojemność wodna instalacji? (na razie mówimy o regulacji instalacji C.O.)

    0
  • #11 19 Lut 2013 19:24
    1131673
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 19 Lut 2013 22:31
    andkop
    Poziom 11  

    Myślę, że suporeks, pustka powietrzna, cegła kratówka i 6 cm styropianu to chyba niezła ściana. Z takich materiałów budowało się w latach 70-tych (oprócz docieplenia styropianem).

    0
  • #13 20 Lut 2013 18:38
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Myślę, że warto abyś zapoznał się z artykułem.
    Na pierwszej stronie masz tabelę dotyczącą zużycia oleju na L/m²rok.
    Możesz swoją ilość litrów zużywanych rocznie podzielić przez powierzchnię którą ogrzewasz i zobaczyć w którym miejscu (przez czy po termomodernizacji) jesteś.

    0
  • #14 21 Lut 2013 18:35
    andkop
    Poziom 11  

    Czy zużycie paliwa nie jest związane ze sterownikiem (euroster). W czasie ogrzewanie następuję długie przerwy w pracy pompy obiegowej, woda w obiegu stygnie i z powrotem musi się nagrzać. Tracona jest energia na ponowne nagrzewanie grzejników, zamiast być oddawana do ogrzewania pomieszczeń. Czy to nie jest błąd używać tego typu sterownik (włącz, wyłącz)? Zakres histerezy wynosi 1°C, zatem zanim ponownie załączy się pompa następuje ochłodzenie grzejników.

    0
  • #15 21 Lut 2013 21:16
    irus.m
    Specjalista - systemy grzewcze

    Na tym to polega.
    Sterownik daje znać, że potrzebne jest ciepło w pomieszczeniu, rusza palnik i pompa danego obiegu. Sterownik(termostat) uzna ,że jest ciepło-stop dla palnika i pompki. Przy kotle bez modulacji płomienia palnika właściwie nic więcej nie można zrobić.

    Zastanawiałeś się nad powietrzną pompą ciepła?. Ostatnio realizowałem takie projekty, właśnie w kotłowniach olejowych. Pompa z relatywnie niską mocą, kocioł jako żródło mocy szczytowej-przy bardzo dużych mrozach wspomaga pompę.
    Bez drogich odwiertów, mogą pracować w budynku lub na wolnym powietrzu, zero obsługi, koszty z olejem nieporównywalne, spłata przy dzisiejszych i rosnących cenach oleju w 3-4 lata.
    pozdrawiam

    0
  • #16 23 Lut 2013 16:02
    andkop
    Poziom 11  

    Chodzi mi o komfort cieplny. Mam wrażenie, że mimo uzyskanej temperatury jak są zimne grzejniki to w domu jest zimno.

    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    Myślę, że warto abyś zapoznał się z artykułem.

    Dobry artykuł. Nie chodzi mi o przekroczenie kolejnego progu energochłonności domu, czy jest to ekonomicznie opłacalne? Mimo tego nie będę ogrzewał domu za grosze. Czy niskim nakładem finansowym nie można tego usprawnić?

    0
  • #17 23 Lut 2013 17:22
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    andkop napisał:
    Chodzi mi o komfort cieplny. Mam wrażenie, że mimo uzyskanej temperatury jak są zimne grzejniki to w domu jest zimno.

    Jest to naturalne.
    Ciepło jest przekazywane do organizmu przez konwekcję i radiację.
    Jeśli grzejniki są "zimne" mniej energii jest przekazywane do organizmu przez radiację.
    Z tego względu warto dostarczać dłużej niższą energię niż krótko wyższą.
    Ciepło przekazywane przez np. słońce jest za pomocą radiacji. Jak pewnie zauważyłeś ludzie nawet zimą (przy ujemnych temperaturach wygrzewają się na słońcu i jest im ciepło.
    andkop napisał:

    Grzegorz Siemienowicz napisał:
    Myślę, że warto abyś zapoznał się z artykułem.

    Dobry artykuł. Nie chodzi mi o przekroczenie kolejnego progu energochłonności domu, czy jest to ekonomicznie opłacalne? Mimo tego nie będę ogrzewał domu za grosze. Czy niskim nakładem finansowym nie można tego usprawnić?

    Trudno odpowiedzieć na pytanie czy można i co znaczy niski nakład.
    Wszystko to rozpatrywane jest indywidualnie w indywidualnych projektach.

    0
  • #18 26 Lut 2013 10:13
    slazdu
    Poziom 10  

    Witam
    Kiedyś (jakieś 12 - 14 lat temu) tez miałem kocioł na olej i zbiorniki 3x1000 litrów. W tamtych czasach kupowałem olej po ok. 0,75PLN. W domu miałem ciepło, ale szybko doszedłem do wniosku, że 20-21st C to nie dla mnie i mojej rodziny. Gdy ceny zaczęły rosnąć, ja zacząłem szukać innych rozwiązań. Teraz mam kocioł z palnikiem retortowym, a rocznie wydaję na ogrzewanie domu + c.w.u. ok. 3k PLN, przy temperaturze w domu 22-23ct. C.
    Kiedyś już o tym pisałem i zamieszczałem fotki. Tu możesz zobaczyć moją konstrukcję. Spłaciła się już wielokrotnie, patrząc na aktualne ceny oleju.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic890163-60.html

    Pozdr.
    slazdu

    0
  • #19 13 Gru 2013 10:47
    Ptak69
    Poziom 12  

    Witam,
    Jeżeli post jeszcze aktualny, to mogę podać swoje rozwiązanie. Mam 2 kotły połączone szeregowo. Jeden na ekogroszek, drugi tradycyjny na różne inne paliwa stałe. Kocioł na paliwo stałe odcinany zaworem ręcznym, żeby nie podgrzewać go niepotrzebnie, gdy nie jest używany. Temperatura na ekogroszkowym ustawiona na stałe np. na 55st. Jeżeli chcę użyć kotła tradycyjnego, rozpalam ogień, czekam aż temperatura na nim osiągnie ok. 55st. i otwieram zawór. Dopóki temperatura wody ogrzewanej przez kocioł tradycyjny będzie wyższa niż ustawiona w ekogroszkowym, ten ostatni będzie pracował w stanie podtrzymania.

    KKOSZT WYTWORZENIA 1GJ ENERGII CIEPLEJ Z PALIW STAŁYCH BĘDZIE ZAWSZE NIŻSZY NIŻ Z GAZU CZY OLEJU!

    Polecam link: http://mediaenergy.pl/wp-content/uploads/2013/10/Koszt-uzyskania-1GJ-energii.pdf

    0
  • #20 13 Gru 2013 10:59
    1131673
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 13 Gru 2013 14:36
    saskia
    Poziom 38  

    Ptak 69, wszystko sie zgadza, ale problemem glownie sa dzisiejsi palacze amatorzy, ktorym wydaje sie ze jak naloza duzo do kotla to bedzie im goraco. :-)
    Niektorzy potrafia spalic kolosalne ilosci wegla, czy drewna i maja zimno w domu. :-(
    Od czasu kiedy unia zaczela mieszac i rozpoczelo sie likwidowanie malych kotlowni weglowych, zawod palacza i z tym zwiazana wiedza, staly sie czarna magia. :-(

    Powinnismy sie cieszyc ze pozostaly jeszcze takie rodzynki jak Grzegorz. :-)

    0