Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik silnika krokowego - przez LPT

18 Lut 2013 20:43 6747 30
  • Poziom 11  
    Witam.

    Jeżeli zły dział, to proszę o przeniesienie.

    Chciałbym zbudować sterownik dwóch silników krokowych unipolarnych sterowanym przez LPT.

    Zamierzam użyć np. tych silników: http://allegro.pl/silnik-krokowy-em-178-sth-39h105-2-szt-z-demontazu-i3019164153.html .

    Jaki schemat będzie dobry do tych silników?
    Myślałem nad tym: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic637364.html , ale kolory kabelków nie zgadzają się z tymi z silnika z aukcji.

    Jaki program mogę wykorzystać? Zależy mi na tym, abym łatwo mógł włączyć i wyłączyć zarówno jeden, jak i drugi silnik. System XP.

    Proszę o pomoc.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 39  
    Kolory przewodów nie mają znaczenia przed podłączeniem dokonać pomiarów omomierzem aby sprawdzić układ połączeń . Stosując ULN 2803 musisz pamiętać że max. prąd to 500mA z program dla dwóch silników może być problem ponadto tego typu programy wymagają bezpośredniego dostępu do portu co może być też problem . Jeżeli nie ma konieczności sterowania z PC to prościej zbudować autonomiczny sterownik dla każdego silnika , jak umiesz programować mikrokontrolery to sprawa jest jeszcze prostsza .
  • Poziom 11  
    Mam bezpośredni dostęp do portu LPT. Potrzebuję własnie sterownika do PC, a nie na mikrokontrolerze.

    A gdybym dał dwa ULN2803, po jednym na silnik?

    No i nie wiem, jak zrobić z tym programem. Znam co prawda trochę Visual Basic, alw nie mam pomysłu jak miałby wyglądać proces łączenia się i komunikowaniem z silnikami...
  • Poziom 39  
    Można łączyć równolegle ULN-eny tylko do tego dochodzi moc strat w układzie co wymaga dobrego radiatora do odprowadzenia ciepła . Jeżeli zdecydowałeś się na silniki unipolarne to lepszym rozwiązaniem jest układ na 4 tranzystorach o odpowiednim prądzie kolektora najlepiej w układzie Darlingtona , warto dodać transoptory aby zabezpieczyć port LPT .
    karkarkar1 napisał:
    Zależy mi na tym, abym łatwo mógł włączyć i wyłączyć zarówno jeden, jak i drugi silnik

    Czyli żadnego ustawiania sterowania silnika krok / półkrok , szybkość , kierunek ...... to może wystarczą zwykłe DC . O samym programowaniu w VB poszukaj na odpowiednim forum tematycznym , podstawowe zasady masz w tym temacie https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic328008.html
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 11  
    Właśnie też do takiego wniosku doszedłem, że wystarczą zwykłe DC.

    Tylko, czy takie silniki: http://allegro.pl/silnik-sg-27-12v-dc-z-przekladnia-1-30-125-rpm-i2998891155.html ruszą ok. 5 kg konstrukcję na czterech kołach?

    Gdzieś na tym forum znalazłem taki schemat:
    Sterownik silnika krokowego - przez LPT .
    Jest on na 24V. Mogę zamiast 24V podpiąć 12V i wyżej wymieniony silnik?

    Co do programu w VB, to myślę, że powinienem sobie z jego napisaniem poradzić.
  • Poziom 39  
    Odradzam korzystania z tego schematu , na dzień dobry masz uszkodzony port LPT potem polecą transoptor i tranzystory . Jak silniki maja pracować tylko w jednym kierunku bez regulacji prędkości wystarczy zastosować przekaźniki do ich sterowania . Poszukaj lub sam narysuj poprawny schemat takiego sterowania jak dla mnie to przesadą jest aby dwa silniki tylko zał / wył musiały być sterowane z PC kablowo ale to Twój wybór . Określenie masy nie wiele daje , są stosowne wzory aby wyliczyć potrzebny moment obrotowy tylko poza masą , należy uwzględnić jeszcze inne dane opory , średnica kół , prędkość itp poszukaj na forum były tematy dotyczące doboru silnika .
  • Poziom 15  
    karkarkar1 napisał:
    Właśnie też do takiego wniosku doszedłem, że wystarczą zwykłe DC.

    Tylko, czy takie silniki: http://allegro.pl/silnik-sg-27-12v-dc-z-przekladnia-1-30-125-rpm-i2998891155.html ruszą ok. 5 kg konstrukcję na czterech kołach?


    A z jakiego materiału mają być te koła i po czym ma to jeździć, i jeszcze jak szybko?

    Od tego zależy czy to ruszy, na oko to trochę za słabe te silniki.
  • Poziom 21  
    Kiedyś w szkole średniej robiłem taki układ na ULN2004, sterowanie było z pod DOSa, a program w turbopascalu.
  • Poziom 11  
    bogdan_p, silniki muszą być łatwe do włączenia i wyłączenia, ale to rozwiążę pisząc własny program do obsługi LPT. Zależy mi na tym, aby była możliwość włączenia, wyłączenia, zmiany kierunku.
    Zależy mi na działaniu przez LPT, bo później z tym komputerem (do którego będą podłączone silniki) będę łączył się przez zdalny pulpit i będę sterował silnikami na odległość.

    Co do silników, to chyba zdecyduję się na przerobione serwa modelarskie.

    Jaki schemat mogę wykorzystać do ich zasilania (ok. 5V)?
    Czy może być ten?
    Sterownik silnika krokowego - przez LPT (znaleziony na Elektrodzie)

    I jeszcze jedno. Jak zmieniać kierunek obrotów silnika?

    maga11, koła już zakupiłem, mają ok. 12cm średnicy. Będzie jeździć zarówno po betonie, jak i po trawie. Też doszedłem do takiego wniosku, że chyba są za słabe i zdecydowałem się na przerabiane serwa.

    jurek84, niestety, ale DOS to już raczej przeżytek.
  • Poziom 15  
    Do sterowania potrzebujesz coś co się nazywa mostkiem H, tu masz dość zgrabnie to opisane.
  • Poziom 11  
    OK. Przygotowałem schemat wraz z mostkiem H - L298.
    Sterownik silnika krokowego - przez LPT

    Proszę o sprawdzenie, czy jest poprawny.
    Jeżeli tak, to wykonam taki układ w dwóch egzemplarzach, bo na jeden przypadają dwa silniki.

    Z tego co doczytałem w Internecie, to jeżeli na INPUT1 dam stan 1, a na INPUT2 stan 0 to silnik będzie się kręcił, a jeżeli na INPUT1 dam stan 0, a na INPUT2 stan 1, to silnik zmieni kierunek obrotów. Czy to prawda?
  • Poziom 39  
    Proponuje zerknąć do dokumentacji L298 , Enable to wejście wymagające odpowiedniego poziomu , napięcie Vs musi być o min. 2,5V większe od poziomu Vih do tego dochodzi spadek napięcia na mostku . L298 to podwójny mostek H tak więc przy prądzie max. 2A na mostek można sterować 2 silnikami DC lub w układzie równoległym mostków 1 silnikiem DC o prądzie 4A . Zastanów się co tak naprawdę chcesz bo zał / wył silnika to już nie to samo co zmiana kierunku , nie zdziwię się jak za chwilę pojawi się regulacja obrotów , zacząłeś od silnika krokowego , potem miały być silniki z wkrętarek teraz przerobione serwa zdecyduj się na coś . Swoją drogą to przerobione serwo będzie za słabe chyba że kupisz jakiś duży model , co to za platforma jezdna która będzie ważyć 5kg i ma się poruszać po betonie i trawie ?
  • Poziom 11  
    Co tak naprawdę chce? Cztery silniki DC, nie jestem jeszcze pewny jakie - czy te z wkrętarek (razem z przełożeniem), czy przerobione serwa, które chyba jednak będą za słabe.
    Silniki muszą być włączane i wyłączane oraz mają mieć możliwość zmiany kierunku obrotów. Napiszę swój program do sterowania LPT, wiem już co i jak wysyłać na poszczególne piny.

    Będzie to platforma budowana dla celów edukacyjnych - nie będzie użytkowana do jakichś specjalistycznych celów.
    Będzie zbudowana z kątowników aluminiowych.
    Sterowanie - tak jak pisałem wcześniej. Będzie na niej płyta główna, dysk, zasilacz komputerowy, przetwornica 12V/220V i właśnie ten sterownik. Komputer będzie sterował tymi silnikami, na których osie będą założone koła o średnicy 12,2 cm. Z tym komputerem będę się łączył z laptopa przez zdalny pulpit i w ten sposób będę sterował platformą. W przyszłości zamierzam również dołożyć kamerkę internetową i transmisję przez Skype.

    Co do mostka, to co mam podpiąć do tych ENABLE_A i ENABLE_B? W dokumentacji nic nie znalazłem.
  • Poziom 15  
    To może najpierw ustal jakie mają być silniki i jaki będą pobierać prąd. Od tego zależy jaki powinien być sterownik.

    Cytat:
    Co do mostka, to co mam podpiąć do tych ENABLE_A i ENABLE_B? W dokumentacji nic nie znalazłem.


    To sprawdź raz jeszcze, w datasheet jest wszystko łącznie z przykładowym schematem.
  • Poziom 39  
    Zacznijmy od L298 Enable to wejście wyłączające mostek H wszystko jest w dokumentacji w formie pisanej i graficznej .
    Sterownik silnika krokowego - przez LPT
    Proponuje jeszcze raz wszystko przemyśleć po pierwsze dla silników z wkrętarek L298 nawet praca równoległa jest za słaby , aby pojazd poruszał się prostoliniowo przy napędzie na 4 koła wymagana jest synchronizacja obrotów co z kolei wymaga enkoderów na każde koło , możliwości regulacji prędkości każdego silnika osobno oraz dobrze napisanego oprogramowania .
    Platforma z standardowym komputerem PC to jakieś nie porozumienie , do tego przetwornica DC / AC i chyba akumulator z ciężarówki tylko już nie 5kg a 50kg masy , zastanów się jakie jest zapotrzebowanie mocy przy takim rozwiązaniu do tego dochodzi zasilanie silników jezdnych .
    Finałem tego ma być platforma zdalnie sterowana ..... to nie lepiej od razu podejść do tematu układu zdalnie sterowanego . Przemyśl sobie to wszystko bo na początku muszą być konkretne założenia potem dobór elementów na koniec realizacja tylko nie na zasadzie co mi pasuje to dam lub zmienię . Najpierw zbuduj platformę jezdną spełniająca Twoje oczekiwania , potem myśl o elektronice do sterowania którą dopasujesz do silników na koniec oprogramowanie .
  • Poziom 11  
    Chciałbym wykorzystać komputer, bo akurat mam niepotrzebny. Aparatura RC niestety, ale trochę kosztuje...

    Co do samego pojazdu, to widziałem podobny na własne oczy, wykonało go dwóch licealistów. Też było sterowanie przez PC zamieszczonego na konstrukcji, a silniki były na cztery koła. Nie wiem skąd je wzięli, ale 99% daję że były bez enkoderów, a pojazd jechał prosto (i nie miał też problemów ze skręcaniem).

    Nie mogę wymyślić lepszej opcji zasilania. Problem jest w tym, że płyta główna potrzebuje 12V, 5 i 3,3V. Waga przetwornicy to ok. 0,6kg, a akumulator zamierzam dać żelowy - są trochę lżejsze.
    Jeżeli masz jakiś lepszy pomysł na zasilanie, to podziel się nim, a na pewno go rozważę.

    Co do mostku, to mam podpiąć te wyjścia do kolejnych pinów LPT i wysyłać na niego stany "0" i "1"?
  • Poziom 15  
    karkarkar1 napisał:
    Chciałbym wykorzystać komputer, bo akurat mam niepotrzebny. Aparatura RC niestety, ale trochę kosztuje...

    Nie mogę wymyślić lepszej opcji zasilania. Problem jest w tym, że płyta główna potrzebuje 12V, 5 i 3,3V. Waga przetwornicy to ok. 0,6kg, a akumulator zamierzam dać żelowy - są trochę lżejsze.
    Jeżeli masz jakiś lepszy pomysł na zasilanie, to podziel się nim, a na pewno go rozważę.


    Aparatura troche kosztuje, ale wystarczy ci na 40MHz, a te już sa duuużo tańsze. Pewnie mniej niż przetwornica i akumulatory.
    Poza tym, jeśli nawet ten PC będzie potrzebował 200W to oznacza to prąd 16A + sprawność przetwornicy, czyli na małym (10-20Ah) akumulatorze pojedzie nie więcej niż 20-40 min a realnie pewnie połowę (zakładając że silniki zasilane są z drugiego akumulatora). Sugerowałbym zamiast przetwornicy podłączenie zasilania przewodem i zbieranie pieniędzy na lepsze rozwiązanie (choćby przetwornicę z 12V na 5 i 3,3V) albo aparaturę modelarską.
  • Poziom 39  
    karkarkar1 napisał:
    Co do mostku, to mam podpiąć te wyjścia do kolejnych pinów LPT i wysyłać na niego stany "0" i "1"?

    Dałem Ci już schemat z tabelą stanów i widzę że nie wiesz o co chodzi ....... Stan H na wejściu Enable mostek włączony stan L wyłączony . Kolego daj sobie na razie spokój z mostkami H co Ty chcesz do mostków H dobierać silniki ? robi się to w odwrotnej kolejności o czym już pisałem wcześniej .
    karkarkar1 napisał:
    99% daję że były bez enkoderów, a pojazd jechał prosto (i nie miał też problemów ze skręcaniem).

    A jesteś również pewny że nie było regulacji PWM silników ? Co raz bardziej utwierdzasz mnie w przekonaniu że coś widziałem i muszę mieć to samo tylko ta chęć nie jest podparta żadną wiedzą ani teoretyczną ani praktyczną . Na temat zasilania kolega wypowiedział się wcześniej jeżeli na upartego musi być PC to lepiej poszukaj jakiegoś starszego modelu laptopa z LPT masz już tylko jedną wartość napięcia zasilania dużo mniejszą moc potrzebną do zasilenia która jeszcze spadnie po odłączeniu matrycy LCD . Jeżeli mówimy o zaniżaniu kosztów to niestety nie tędy droga , przy budowie takiej platformy musisz liczyć się z kosztami , osobiście uważam że jak chcesz tanio to dwa porządne silniki , całe sterowania z wykorzystaniem mikrokontrolera , komunikacja to kwestia umiejętności programistycznych . Tylko jeżeli nie masz pojęcia o programowaniu mikrokontrolerów to najtaniej wyjdzie gotowa aparatura nawet ON / OFF lub gotowe zestawy zdalnego sterowania 4 kanałowe , chyba że zrodzą się kolejne wymagania co do układu jezdnego .
  • Poziom 11  
    Co do zasilania PC, to wymyśliłem lepszy sposób. Zastosować ten zasilacz: http://www.ebay.pl/itm/12V-200W-24Pin-DC-DC-P...Components&hash=item3f224c73ee#ht_4457wt_1135 . Waga niewielka, cena też niezła. Wtedy mogę pominąć zasilacz ATX i przetwornicę, czyli tracę ok. 1,5kg wagi pojazdu.

    Mikrokontrolery AVR umiem programować i programuję, ale przyjąłem sobie założenie - zrobić wszystko na PC.

    Co do regulacji PWM silników - nie wiem. Jak to można wykonać?

    Cytat:
    Co raz bardziej utwierdzasz mnie w przekonaniu że coś widziałem i muszę mieć to samo tylko ta chęć nie jest podparta żadną wiedzą ani teoretyczną ani praktyczną .


    Nie, nie, nie! Nie robię tego bo inni mają, to i ja muszę mieć. O takim projekcie myślałem już od dawna, a jak zobaczyłem podobny projekt, który działał, to tylko zmotywowało mnie do tego, aby zabrać się za budowę.

    Cytat:
    jak chcesz tanio to dwa porządne silniki

    Jak? Na dwa tylne koła? I sterowanie jak w czołgu?
  • Poziom 15  
    karkarkar1 napisał:
    Co do zasilania PC, to wymyśliłem lepszy sposób. Zastosować ten zasilacz: http://www.ebay.pl/itm/12V-200W-24Pin-DC-DC-P...Components&hash=item3f224c73ee#ht_4457wt_1135 . Waga niewielka, cena też niezła. Wtedy mogę pominąć zasilacz ATX i przetwornicę, czyli tracę ok. 1,5kg wagi pojazdu.


    Całkiem fajny zasilacz. Nie zmienia to faktu, że akumulator żelowy 18Ah waży ok 5kg, 10Ah 2,5kg, więc ten szacunek wagi - 5kg w całości jest nierealny.
  • Poziom 11  
    No OK. Akumulator 2,5kg + konstrukcja ok. 2kg = 4,5kg
    Elektronika będzie raczej lekka, więc w 5-6kg powinienem się wyrobić :)
  • Poziom 39  
    Widzę że żadne argumenty nie przekonają Cie , do tego zasilacza będziesz szukał płyty mini ATX , dysku tak aby nie przekroczyć wartości max zasilacza . Akumulator 10Ah ....... policz sobie 18A PC napęd 4 silniki skromnie 1A na silnik razem 22A realny zakres wykorzystania akumulatora to przedział 100 - 60% bez wielkiego liczenia wyjdzie z 10 - 15min pracy .
    karkarkar1 napisał:
    Jak? Na dwa tylne koła? I sterowanie jak w czołgu?

    A jak myślisz jest zrobione sterowanie z 4 silnikami ?
    karkarkar1 napisał:
    Co do regulacji PWM silników - nie wiem. Jak to można wykonać?
    To już bardzo ciekawe , programujesz mikrokontrolery i nie wiesz co to jest PWM i jak go wykorzystać do regulacji ?
  • Poziom 15  
    karkarkar1 napisał:
    No OK. Akumulator 2,5kg + konstrukcja ok. 2kg = 4,5kg
    Elektronika będzie raczej lekka, więc w 5-6kg powinienem się wyrobić :)


    Powodzenia w odkłócaniu sterowania przy zasilaniu jednym akumulatorem silników i elektroniki.
    OK, Zrób i wrzuć zdjęcia. Ja się poddaje.
  • Poziom 11  
    OK, na razie przekonaliście mnie. Jednak kiedyś do tego projektu postaram się wrócić.
  • Poziom 21  
    Wiem, że DOS jest już przeżytkiem, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby napisać program pod Win. Może układ nie jest bezpieczny do końca, ale najprostszy. Wystarczy tylko ULN, zasilacz i silnik. Nic więcej. Nie namawiam do niczego, możesz również zastosować coś bardziej zaawansowanego z postów powyżej.
  • Poziom 11  
    A masz jakiś schemat, jak to było podłączone?

    Z programem nie będzie problemu, pisałem w ramach testów program, który zapalał diodę LED wpiętą do LPT i działał.

    Ciekawy jest też ten schemat zaprezentowany przez majsterkowicz0, może taki układ zrobić?

    W sumie też rozważałem silniki od wkrętarek jako najlepszy napęd...
  • Poziom 11  
    Z tym że to jest sterownik silnika krokowego, a ja od tej opcji odstąpiłem już na początku...

    A może ten układ da się zastosować dla silników DC?
    Albo czy ten sterownik podany przez majsterkowicz0, czyli ten: http://www.bobblick.com/techref/projects/hbridge/hbridge.html , rzeczywiście nada się do silnika z max. poborem prądu 5A?

    I czym można zastąpić TIP120? Pytał już o to majsterkowicz0, ale nie dostał odpowiedzi...
  • Poziom 39  
    karkarkar1 napisał:
    I czym można zastąpić TIP120? Pytał już o to majsterkowicz0, ale nie dostał odpowiedzi...

    Ludzie czy tak ciężko zobaczyć notę katalogową TIP12X ........ 120 Vce 60 V / 122 Vce 100V pozostałe parametry identyczne .
    Kolego karkarkar1 Ty nadal kombinujesz "jak koń pod górkę " nie masz silników nie znasz ich parametrów a już chcesz budować mostek H .......
    Powodzenia życzę przy takim podejściu do tematu bo widzę że dalsze pisanie nie ma sensu bo i tak robisz po swojemu .