Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Alhambra 2.0 BRT - brak mocy, błąd P0299

19 Lut 2013 21:44 35856 12
  • Poziom 15  
    Witam serdecznie.
    Zacznę od opisania problemu po kolei. Auto trafiło do warsztatu z powodu hałasów dobiegających z silnika. Kolega z zakładu po diagnostyce zadecydował o wymianie silnika (sam nie byłem przy diagnostyce, więc nie wiem, czym się sugerował). Przybył silnik po kapitalnym remoncie (nowa głowica, nowy układ korbowo- tłokowy, nowy wałek rozrządu i regenerowany blok) i zlecono mi wymianę silnika. Podczas przekładki osprzętu okazało się, że turbina ma ogromny luz i wirnik trze o obudowę, więc zamówiono nową (regenerowaną) turbinę. Pompowtryskiwacze ustawione na 180 stopni, EGR oraz kolektor dolotowy przy okazji wyczyszczone. Po złożeniu i oddaniu klientowi sprawnego auta, wrócił kolejnego dnia z usterką braku mocy. Auto nie kopci, pracuje równo. Sprawdziłem błędy i pojawił się błąd P0299- zbyt niskie ciśnienie doładowania.
    Sprawdziłem szczelność dolotu, stan i szczelność przewodów podciśnieniowych, Podciśnienie do sterowania turbiny na wolnych obrotach: 0.8 bara- maleje ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Cięgno przy turbinie pracuje bez żadnych problemów.
    Sprawdzając parametry bieżące na postoju widać, że turbina pompuje max 1.15 bara.
    Pojechano autem do drugiego oddziału, żeby podpiąć auto pod VAGa, gdyż ja używam uniwersalnego, aczkolwiek dobrego testera. VAG pokazał:

    1 fault found
    000665- Boost pressure regulation
    P0299-000- Control range not reached
    Freeze frame:
    Fault status: 01110000
    Fault Priority: 0
    Fault frequency: 1
    Mileage: 205762km
    Time indication: 0

    Freeze frame:
    RPM: 2835/min
    Speed: 66.0 km/h
    Load: 69.8 %
    Voltage: 14.36V
    Bin. Bits: 11000100
    Absolute Pres.: 2295.0 mbar
    Absolute Pres.: 1499.4 mbar

    Proszę o jakieś sugestie.
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 39  
    josephmike napisał:
    Proszę o jakieś sugestie.
    Szczelność dolotu, szczelność i drożność chłodnicy powietrza, drożność wydechu, sterownie turbiny, wydajność turbiny, przepływomierz.
    josephmike napisał:
    Pojechano autem do drugiego oddziału, żeby podpiąć auto pod VAGa,
    Parametry podejrzeć a nie tylko błędy i to jeszcze w trybie OBD. Mizerny ten specjalista od VAGA.
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 15  
    Dziękuję za odzew. Specjalista od VAGa to on raczej nie jest. Pracuję w Szkocji i tu raczej ciężko o kogoś na prawdę kompetentnego. Dolot szczelny, drożny, wydech drożny, sterowanie turbiny działa, co do wydajności nie jestem w stanie odpowiedzieć. Podglądając parametry bieżące na postoju operując pedałem przyspieszenia widać dużą różnicę między oczekiwanym ciśnieniem doładowania, a rzeczywistym. Rzeczywiste nie przekracza 1150mbar. Cięgno przy turbinie pracuje podczas pracy silnika w całym swoim zakresie.

    Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz: Podpinając vacuometr do przewodu idącego z zaworu N75 do siłownika turbosprężarki i powoli zwiększając obroty silnika, podciśnienie nie spada liniowo. Przy wolnych obrotach podciśnienie wynosi 0.8 bara. Powoli zwiększając obroty podciśnienie spada, a w pewnym momencie (nie jestem pewien dokładnie, ale chyba gdy podciśnienie wynosi około 0.25- 0.35 bara) skacze o jakieś 0.1 bara w górę i później dalej spada. Czy może to świadczyć o nieprawidłowościach w działaniu zaworu N75?



    Zawór N75 podmieniony z innego sprawnego auta, przepływomierz i MAP sensor również. Brak jakiejkolwiek różnicy.

    Powracam z problemem. Okazało się, że łopatki turbiny się zmieliły. Założona druga regenerowana turbina i po niedługim czasie to samo. Łopatki po zimnej stronie zniknęły. Jestem pewien, że nie było żadnego ciała w dolocie. Załączam obrazki:
    Seat Alhambra 2.0 BRT - brak mocy, błąd P0299

    Seat Alhambra 2.0 BRT - brak mocy, błąd P0299

    Seat Alhambra 2.0 BRT - brak mocy, błąd P0299

    Seat Alhambra 2.0 BRT - brak mocy, błąd P0299

    Seat Alhambra 2.0 BRT - brak mocy, błąd P0299

    Pierwsze dwa zdjęcia pokazują, co zostało z wirnika turbiny- nie zostało nic.
    Kolejne dwa pokazują punkt na łopatce nowej (regenerowanej) turbiny- oznaczono strzałkami. Owe punkty w rzeczywistości wyglądają, jakby ktoś przyłożył punktak i puknął w łopatkę lub jakby ktoś delikatnie nawiercił małym wiertłem łopatkę- mniemam, że w celu wyważenia.
    Bardzo bym prosił o jakieś pomysły lub sugestie. Czy można wyważać turbinę w taki sposób?
    Czy ma może ktoś jakiś pomysł, dlaczego giną łopatki turbiny po około godzinie- dwóch godzinach pracy silnika?
  • Poziom 39  
    No niestety, dla mnie osobiście wygląda jakby tam coś wpadło.
  • Admin grupy Samochody
    Znikają tylko łopatki czy na ośce pojawia się luz?
  • Poziom 15  
    Na ośce nie pojawia się luz. Wszystko ewidentnie wygląda, jakby coś wpadło, ale jestem na 100% pewien, że nic nie wleciało, tym bardziej za drugim razem.
    Turbina regenerowana ma minimalny luz, ale nie trze o obudowę. Wg mnie ten luz kasuje się, gdy łożyska dostaną olej. A co powiecie o tym punkcie na łopatce?
    ,,Fabryczny'' luz się nie powiększa po zmieleniu wirnika. Ponadto jedna rzecz mnie troszkę dziwi. Biorąc taką turbinę po regeneracji w ręce i potrząsając nią, słychać jak dzwonią kierownice spalin. Może tak być?

    Acha. Jeszcze jedna informacja. Po zamontowaniu drugiej turbiny i odpaleniu auta podpiąłem pod tester diagnostyczny w celu sprawdzenia ciśnienia doładowania. Przy mocnym wciśnięciu pedału gazu wartość żądanego ciśnienia doładowania wynosiła ponad 2200 mbar, a wartość zmierzonego ciśnienia 1499 mbar. Auto jeździło, ale brakowało mu dużo mocy.
  • Admin grupy Samochody
    josephmike napisał:
    Biorąc taką turbinę po regeneracji w ręce i potrząsając nią, słychać jak dzwonią kierownice spalin. Może tak być?
    Może. Porządnie posprawdzaj dolot.Przeciągnij szmatę przez cały układ dolotowy.Nawet kilka razy.I sprawdź skąd filtr powietrza zasysa powietrze.
  • Poziom 15  
    Po pierwszym razie dolot rozbierałem na części pierwsze, czyściłem, sprawdzałem, suszyłem. Wszystko było złożone idealnie. Filtr powietrza zasysa powietrze z nadkola- rozbierając przód do czyszczenia intercoolera nie omieszkałem i tego wyczyścić.

    A jest wogóle dopuszczalne wyrównoważenie turbosprężarki przez nawiercenie łopatki?
  • Poziom 35  
    Patrząc na skrzdełka wirnika turbo po stronie sprężającej to pierwsze z nich zostały zmielone (haratało po nich ciało obce, które haratało po stronie sprężającej). Na drugich nie widać nic poza domniemanym punktem ich wyważenia. Chciałbym obecnie widzieć co się dzieje z tymi skrzydełkami. Wyważenienie poprzez nawiercenie skrzydełek wirnika - wcale bym się nie zdziwił gdyby takowe sposoby stały się nagminne ale to jest jakieś nieporozumienie - chyba jednak moża się spodziewać silnika tych fanaberii).

    Dodano po 8 [minuty]:

    Nawiercenie otworów w łopatkach a tym samym niby wyrównoważenie pracy turbo to jakby nie było super tylko takie sobie zrównanie wagi ciężkiej więc i wyrównanie w banie.
  • Poziom 17  
    jak na moje oko to masz źle ustawioną długość cięgna sterującego stąd za małe doładowanie
  • Poziom 15  
    A skąd w takim razie zmielony wirnik?
  • Poziom 17  
    jak nie było luzu na osi to masz w dolocie jakiegoś chochlika lub co kiedyś sam przerabiałem wirnik miał mikrouszkodzenie sypnęła się jedna łopatka i poleciała po pozostałych a i jeszcze nie spotkałem się z nawiercaniem łopatek może to to jakaś nowa metoda
  • Poziom 15  
    Problem prawdopodobnie rozwiązany. Założona kolejna turbosprężarka i problemu już nie ma. Chwilowo nie zamykam tematu na wszelki wypadek, gdyby auto powróciło.

    P.S. Dzwoniłem do przedstawiciela firmy Garrett i nie udostępnia części do regeneracji turbosprężarek VGT w Wielkiej Brytanii.


    Klient nie wrócił, temat zamykam.