Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogrzewanie domu LPG - Porównanie kosztów

SEED_29 20 Lut 2013 12:20 35712 74
  • #1 20 Lut 2013 12:20
    SEED_29
    Poziom 17  

    Witam! od jakiegoś czasu próbuje skalkulować koszty ogrzewania domu LPG i za nic nie mogę bo nie mogę się dowiedzieć ceny LPG na cele grzewcze, rozmawiałem z dostawcą LPG i on mi powiedział że cena czystego propanu waha się w granicach 3,6pln, a mieszanina 50/50 propan/butan 2,8pln i klops bo czegoś nie rozumie na forach doczytałem że najdroższe jest ogrzewanie olejem opałowym, a z tego wynika że nie do końca bo z danych o kaloryczności tych paliw wynika że aby uzyskać tę samą wartość opałową trzeba zużyć odpowiednio 1,5l LPG na 1l OO. Nie wiem o co tak naprawdę chodzi bo na stacjach LPG jest teraz cena około 2,65pln/l gdze zawarta jest opłata drogowa i pozostałe, Zakładam że butle kupie sobie na własność i gaz będę kupował od prywatnych dostawców, interesuje mnie za ile na wolnym rynku można dziś kupić 1l LPG troszkę by mi to rozjaśniło całą sytuację, najlepiej by było jakby ktoś praktykujący się wypowiedział chociaż za każdą udzieloną odpowiedź będę wdzięczny. Pozdrawiam

    0 29
  • #2 20 Lut 2013 13:41
    1131673
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 20 Lut 2013 20:19
    SEED_29
    Poziom 17  

    Jeśli będę znał cenę za litr LPG to sobie przelicze na kg, czy m3 bo to nie jest utajnione. Litr LPG waży 0,5kg, to można przeliczyć na m3 itd. Na obecną chwilę wiem że za litr czystego propanu trzeba zapłacić 2,2pln brutto, tyle udało mi się dziś dowiedzieć. Pzd

    Dodano po 2 [godziny] 12 [minuty]:

    Dane dla propanu
    1,92l=46MJ
    1l=0,254m3
    m3=92MJ
    1l=0,52kg

    Dodano po 2 [godziny] 16 [minuty]:

    Nie wiem jakie są standardowe pojemności tych butli ale powiedzmy że niech będzie coś około 15000l, a porównać chciałem to do kosztów ogrzewania OO.

    0
  • #4 20 Lut 2013 20:58
    1131673
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 20 Lut 2013 22:16
    Kot-huncwot
    Poziom 19  

    Witam.

    Do czystych rozważań enegetycznych dolicz koszty wynikające z obowiązku spełnienia wymagań Dozoru Technicznego, który to dozór na prywatnym zbiorniku w całości obciąży posiadacza zbiornika. Wszystkie zalecenia Dozoru też na Twój koszt, na przykład malowanie zbiornika. A bez ważnych papierów raczej nikt rozsądny zbiornika Ci nie zatankuje.

    Dz.U. nr 135, poz. 1269, Rozp. Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 lipca 2003, w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego .....................

    Czytaj Załącznik do rozporządzenia, wiersze ( czy punkty ) 63 - zbiorniki naziemne, 64 - zbiorniki podziemne.

    Te koszty to też ekonomika rozważanego przez Ciebie rozwiązania technicznego.

    Ja broń Boże nie straszę dozorem, to nie jest smok wawelski i nikogo nie zje. Po prostu - koszty to koszty.

    1
  • #6 21 Lut 2013 21:30
    SEED_29
    Poziom 17  

    Na stronach www znalazłem porównanie, że litr OO=1,52l mieszaniny propan butan w stosunku 50/50%, chodzi oczywiście o kaloryczność. Z uwagi na to iż propan i butan mają zbliżone wartości kaloryczności można stwierdzić, że czysty propan posiada bardzo przybliżoną kaloryczność do mieszaniny propan butan. Czyli aby uzyskać tę samą wartość opałową zawartą w litrze OO trzeba zużyć w przybliżeniu 1,5l propanu. Jeżeli cena OO wynosi 3,8pln, a propanu 2,2 to w przypadku gazu muszę zapłacić 2,2X1,5 czyli 3,3pln aby uzyskać tę samą wartość opałową, wychodzi 0,5pln mniej niby nic ale w przypadku zużycia 3000l dla przeciętnego domu jest to 1500pln taniej niż OO, a jeżeli chodzi o ogrzewanie dużych pomieszczeń koszty spadają znacznie. Jeżeli nie mam racji to proszę mnie szybko sprowadzić na ziemie, bo to są tylko liczby a rzeczywistość rządzi się swoimi prawami. pzd

    2
  • #7 25 Lut 2013 21:30
    SEED_29
    Poziom 17  

    No to jak to jest dobrze liczę czy się przeliczyłem?

    0
  • #8 26 Lut 2013 21:27
    torpedos78
    Poziom 12  

    Pierwszy raz w życiu się spotkałem z opinią,że olej jest droższy od gazu płynnego.
    Nie wiem,czy jest to spowodowane mieszanką (proban-butan w ilości procentowej), czy po prostu ktoś to sobie źle policzył.
    Na bazie praktyki mogę z czystym sumieniem powiedzieć,że klienci wymieniają gaz płynny na olej (nie licząc tych na węgiel) i każdy był w siódmym niebie patrząc na koszty w stosunku do gazu płynnego.
    Pomijam już fakt,że i jedno i drugie jest strasznie drogie.

    0
  • #9 26 Lut 2013 23:30
    1131673
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 27 Lut 2013 20:39
    SEED_29
    Poziom 17  

    torpedos78 napisał:
    Pierwszy raz w życiu się spotkałem z opinią,że olej jest droższy od gazu płynnego.
    Nie wiem,czy jest to spowodowane mieszanką (proban-butan w ilości procentowej), czy po prostu ktoś to sobie źle policzył.
    Na bazie praktyki mogę z czystym sumieniem powiedzieć,że klienci wymieniają gaz płynny na olej (nie licząc tych na węgiel) i każdy był w siódmym niebie patrząc na koszty w stosunku do gazu płynnego.
    Pomijam już fakt,że i jedno i drugie jest strasznie drogie.

    Ja podałem ceny jakie udało mi się ustalić od niezależnego dostawcy propanu 2,2 brutto, z tego co wiem OO można kupić po 3,8 brutto. Cały problem z propanem zaczyna się od podpisania umowy na dostawy i dzierżawy butli, dlatego gaz wychodzi tak drogo. Ze strony technicznej czyli wartości opałowe i wszystkie pochodne w porównaniu do cen jw, gaz wychodzi taniej około 0,5pln pomijam oczywiście uczciwość dostawców bo to też różnie bywa na naszym rynku

    0
  • #12 27 Lut 2013 22:15
    CHWASTEK
    Poziom 8  

    Witam dołączę się do tematu
    Według moich wiadomości mniej więcej 1kg gazu=2litry gazu
    Jeśli chodzi o ogrzewanie gazem jest kilka opcji:
    1butla 11kg
    2butla 33kg
    3zbiornik przydomowy
    I jak to w życiu bywa każde rozwiązanie jest inne.
    Butle 11kg można połączyć szeregowo (kilka) jednak minusem jest częsta wymiana butli
    Jednak butle takie można od lokalnego dilera gazu wypożyczyć za kaucją (lub nie odpłatnie),albo po prostu zakupić na własność.
    Butle 33 kg tak jak poprzednio można podłączyć szeregowo również można wypożyczyć ,kupić raczej nie polecam gdyż są to butle specjalistyczne nie chodliwe na rynku wtórnym
    i byłby problem z późniejszą ich sprzedażą.
    Jeśli chodzi o zbiorniki przydomowe są dwie opcje:
    1 zakup zbiornika , lecz jest to jednoznaczne że za każdą legalizacje i dozór techniczny trzeba zapłacić.Można za to wlać co nam się podoba !
    2 dzierżawa zbiornika nie interesują nas dozory,legalizacje itd.Jednak jesteśmy zobowiązani do odbioru gazu z firmy z którą podpisaliśmy umowę.
    Ceny w chwili obecnej (dolny śląsk) butla 11kg 50-58zł butla 33kg 55-58zł*3
    jeśli chodzi o zbiornik są to ceny negocjowane za 1000litrów lub tonę.
    W porównaniu do cen autogazu na stacjach l.p.g powinny być mniejsze gdyż gaz butlowy zawiera mniejszy podatek akcyzy.
    Sam skład gazu propan butan powinien wyglądać następująco:
    wiosna-lato 60% butanu 40% propanu
    jesień -zima 60% propanu 40% butanu
    Należy jednak zwrócić uwagę na to że czysty propan jest gazem droższym i sezonowo jest zmieniana cena gazu i jest to wykorzystywane przez nieuczciwych dystrybutorów aby
    więcej zarobić zmienia się proporcje (wlewa się więcej butanu).
    Dlatego nie należy się dosłownie sugerować ceną tylko kierować się rozsądkiem.

    1
  • #13 27 Lut 2013 22:43
    1131673
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 28 Lut 2013 08:40
    torpedos78
    Poziom 12  

    Ja mam natomiast pytanie odnośnie użytkowania kotłów zasilanych gazem płynnym. Można legalnie i bez problemów używać zwykłych butli 11kg? Jest uregulowane gdzie taka butla może stać?

    Pomijam fakt,że mieszanka w butlach jest mniej kaloryczna niż w zewnętrznym zbiorniku (a przynajmniej powinna być),to jest kłopot z tego co zauważyłem z rozprężeniem gazu i przy małej ilości butla zamarza.

    Wracając do tematu moim zdaniem LPG na dzień dzisiejszy ma sens,jeśli chce się w przyszłości podłączyć gaz ziemny,ponieważ wystarczy przezbroić dysze.

    Biorąc jednak pod uwagę koszty czy to oleju,czy LPG,to wybrał bym jednak pompę ciepła z dodatkowym źródłem grzania (chociaż by kominek).

    1
  • #15 28 Lut 2013 20:24
    SEED_29
    Poziom 17  

    Fakt pompa ciepła fajnie brzmi ale koszt inwestycji, konserwacja, energia elektryczna do zasilania systemu oczywiście pomijając awarie itd. to nie wiem czy po stu latach wyjdziemy na prostą oczywiście dla domu jednorodzinnego, to samo dotyczy kolektorów słonecznych tę energię którą uzyskamy ze słońca wpakujemy z nawiązką w zasilanie elektryczne tego systemu, koszty instalacji, konserwacji to też raczej długo poczekamy na zwrot inwestycji oczywiście pomijając różnego rodzaju awarie. A tak przy okazji wie ktoś z praktyki ile energii elektrycznej zużywa system kolektorów słonecznych dla pięcioosobowej rodziny na dobę?

    0
  • #16 28 Lut 2013 21:03
    torpedos78
    Poziom 12  

    Po części masz rację odnośnie pomp. Moje zdanie jest takie,że gruntowe to za duże ryzyko (co nie znaczy że się nie zwrócą).
    Natomiast pompa powietrze-woda (wbrew opiniom "fachowców",że nie na nasze warunki atmosferyczne) ma jak najbardziej szanse nie tylko się zwrócić,ale przynieść wymierne korzyści.

    Koszt energii solarów: regulator (minimalny pobór) i pompa.
    W zależności od instalacji mogą być i dwie pompy, może być też zawór.
    Tak,czy siak pobór jest niski.

    0
  • #17 28 Lut 2013 21:43
    irus.m
    Specjalista - systemy grzewcze

    Tylko że solary grzeją jak jest słońce. Wtedy nie potrzeba ciepła do C.O.
    Tylko powietrzna pompa ciepła. Ludzie w Polsce nie doceniają tej konstrukcji, stosowanej z powodzeniem od lat w innych krajach. Daje C.O. jak i C.W.U. przy niskich kosztach.
    pozdrawiam

    0
  • #18 01 Mar 2013 11:03
    SEED_29
    Poziom 17  

    torpedos78 napisał:
    Koszt energii solarów: regulator (minimalny pobór) i pompa.
    W zależności od instalacji mogą być i dwie pompy, może być też zawór.
    Tak,czy siak pobór jest niski.

    No właśnie pobór jest niski ale dalej nie wiadomo jaki. Pompy jakiej mocy występują w solarach dla budynku 140m2 i rodziny pięcioosobowej, przez ile godzin pracują w ciągu doby, albo ile energii zużywa system w ciągu doby?

    0
  • #19 01 Mar 2013 17:38
    CHWASTEK
    Poziom 8  

    odp. dla Walker29 kolego nie wiem co znaczy 98%
    Dane o których pisze są normami BP właśnie pracuje w tej firmie.

    0
  • #20 01 Mar 2013 17:49
    SEED_29
    Poziom 17  

    CHWASTEK napisał:
    odp. dla Walker29 kolego nie wiem co znaczy 98%
    Dane o których pisze są normami BP właśnie pracuje w tej firmie.

    Do ogrzewania wykorzystuje się propan najlepiej czysty, propan/butan w stosunku 50/50% będzie zamarzał, dopuszcza się mieszaninę 98%/2%

    0
  • #21 01 Mar 2013 17:59
    CHWASTEK
    Poziom 8  

    ok kolego przy dużym poborze nawet propan zamarza.
    Żeby obniżyć koszty na okres letni co niektórzy stosują propan-butan ,na zimę oczywiście stosuje się propan.
    Jak łatwo zauważyć powyżej pisałem o propanie-butanie i porównywałem z auto gazem L.P.G

    0
  • #22 01 Mar 2013 19:52
    torpedos78
    Poziom 12  

    SEED_29,nie wiadomo jaki bo dalej nie wiem jak masz rozwiązaną instalację. Masz jedną pompę do jednego zbiornika? masz zawór? jaki masz regulator? jaki rodzaj pompy?

    Łatwo samemu zobaczyć jakie masz zużycie,bo na pompie Ci pisze, regulator w zależności od producenta może brać 5 a może 50 wat.

    Jeśli masz dwie pompy (tak rozwiązana instalacja również jest możliwa),to musisz zsumować obie.

    Co byś nie miał,prąd jest mega nikły. Problemem jest inwestycja,która wraca się sezonowo latami i każdy musi sobie sam przeliczyć czym grzał,ile go C.W.U. kosztowało i po jakim czasie inwestycja się zwróci.

    1
  • #24 01 Mar 2013 20:29
    SEED_29
    Poziom 17  

    Nie posiadam instalacji z wykorzystaniem kolektorów słonecznych, bo dla mnie wydaje się to nieopłacalne ze względu na zasilanie elektryczne pompy obiegowej i automatyki, pompę jaką mam do obiegu w tradycyjnej instalacji czyli kocioł na ekogroszek ma moc 75W, a do instalacji z kolektorami wydaje mi się że jest potrzebna pompa o większej mocy, jeżeli się mylę to proszę napisać pompy o jakiej mocy są stosowane w tych instalacjach dla domów jednorodzinnych oczywiście.

    0
  • #25 01 Mar 2013 21:07
    torpedos78
    Poziom 12  

    Podam Ci na przykładzie, bo tak jak wielokrotnie już wspomniałem, każda instalacja jest inna (tak jak np.C.O). Tak więc poniższe urządzenia mogą się zmienić,ale będziesz miał punkt odniesienia.
    Regulator: 5Wat
    z jedną pompą= 42 Wat

    W zależności jakie jest zużycie C.W.U,nasłonecznienie w danym dniu pompa taka może pracować 4godz,może też np.7godz.
    Jak byś nie liczył,zużycie prądu przez w/w urządzenia to najmniejszy/nieistotny problem.

    0
  • #26 01 Mar 2013 21:21
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    torpedos78 napisał:
    Ja mam natomiast pytanie odnośnie użytkowania kotłów zasilanych gazem płynnym. Można legalnie i bez problemów używać zwykłych butli 11kg? Jest uregulowane gdzie taka butla może stać?


    W budynku (lokalu) mogą być maksymalnie trzy butle 11kg, ale podłączone bezpośrednio do reduktora. Czyli w praktyce maksymalnie do urządzenia 7kW (kuchenka, kocioł 1F). Na zewnątrz, pod zadaszeniem może być do 10 butli połączonych kolektorem przed reduktorem.

    0
  • #27 01 Mar 2013 21:59
    torpedos78
    Poziom 12  

    Dzięki za odpowiedź. Miałem dylemat,bo widziałem przepisy,gdzie nie można podłączyć więcej niż dwóch butli po 11kg w pomieszczeniu. Do tego kratka wyprowadzająca przy podłodze (czyli wychłodzenie pomieszczenia).
    Ewentualnie butla z propanem 33kg na zewnątrz,lub łączenie ich.

    Kocioł 24KW, z mocą maksymalnie zmniejszoną do 12KW. potrzebuje jednak trochę więcej gazu i o ile propan da radę,to butle 11kg będą-moim zdaniem- nie do końca wykorzystane.

    Nie ma możliwości podpięcia kotła pod GZ50,oleju też nie bo nie ma zaadaptowanej kotłowni.

    Na dzień dzisiejszy są tam grzejniki elektryczne, które zasugerowałem wyłączyć i dogrzewać klimą.

    Ten sezon się kończy,więc klimą się dogrzeje te 44m2,ale na nastepny sezon trzeba coś wykombinować.
    Jest tam potrzeba utrzymywania temperatury od 7 do 15

    0
  • #28 01 Mar 2013 22:16
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    CHWASTEK napisał:
    odp. dla Walker29 kolego nie wiem co znaczy 98%
    Dane o których pisze są normami BP właśnie pracuje w tej firmie.

    A pracujesz jako kto, bo cos mętnie tłumaczysz.
    CHWASTEK napisał:
    ok kolego przy dużym poborze nawet propan zamarza.
    Żeby obniżyć koszty na okres letni co niektórzy stosują propan-butan ,na zimę oczywiście stosuje się propan.

    Propan zamarza przy temp poniżej 42C, więc nie ma obaw.
    Do tankowania zbiorników używa się z propanu, bo jego zapas sięga z reguły okresu zimowego. Są odstępstwa, ale pod warunkiem, że mieszankę propan-butan zużyjesz przed mrozami, lub masz zakopany zbiornik.

    torpedos78 napisał:
    Można legalnie i bez problemów używać zwykłych butli 11kg?


    William Bonawentura napisał:
    W budynku (lokalu) mogą być maksymalnie trzy butle 11kg, ale podłączone bezpośrednio do reduktora. Czyli w praktyce maksymalnie do urządzenia 7kW (kuchenka, kocioł 1F). Na zewnątrz, pod zadaszeniem może być do 10 butli połączonych kolektorem przed reduktorem.


    Bajki wypisujesz kolego, czego dowodem jest :

    Ogrzewanie domu LPG - Porównanie kosztów


    torpedos78 napisał:
    Miałem dylemat,bo widziałem przepisy,gdzie nie można podłączyć więcej niż dwóch butli po 11kg w pomieszczeniu. Do tego kratka wyprowadzająca przy podłodze (czyli wychłodzenie pomieszczenia).

    Bo i nie mogą być podłączone. Podłączona może być tylko jedna, a druga czeka.
    Jeżeli zrobisz kratkę w mądry sposób, to nie wyziębisz pomieszczenia. Ja wypraktykowałem tak, że po przejściu przez ścianę na zewnątrz, rura opada ok 0,5 mb W ten sposób minimalizujesz napływ zimnego powietrza.

    0
  • #29 13 Mar 2013 12:27
    bolszy188
    Poziom 16  

    @torpedos78

    zapominasz o małym szcególe odnośnie solarów pompa nie pracuje z maksymalną mocą przez 8 godzin, ja mam koloktory i powiem szczerze że byłem sceptycznie nastawiony podobny zestw śmiga u brata i u szwgra i od nikogo nie usłyszysz złego słowa na ich temat. W ubiegłym sezonie musiałem zapalić w piecu może z 4 razy aby zagrzać c.w.u kolektory mam od końca kwietnia. W tym roku pracowały już 4 dni, niestety zima postanowiła wrócić :).

    Podam Ci koszty mojej instalacji:
    Zbornik 300L 2200 zł
    kolektor imergaza 2x 996 zł
    sterownik z pompą (komplet) 400 zł
    koszt instalacji (2 flaszki wódki :)
    trochę rurek miedzianych, glikol max 400 zł

    daje nam to łącznie koło 5k, teraz policz koszt WUNGLA w moim przypadku 900 zł/tonę + energia do pieca (sterownik, pompka, slimak). A teraz możesz popatrzeć ile INSTALATORZY biorą za tzw. ROBOCIZNĘ bo pewnie zestawy za mniej niż 8k nikt Ci nie zainstaluje :)

    0
  • #30 13 Mar 2013 16:50
    SEED_29
    Poziom 17  

    Nie wiem czy dobrze rozumiem ale czy przez zeszły sezon grzewczy rozpalaliles tylko 4 razy? bo nie wierzę, z kolektorów nie da się uzyskać temperatury do ogrzewania budynku, a jeżeli piszesz o c.w.u to nie zużyjesz tony węgla na podgrzanie c.w.u. Dla przykładu mogę przedstawić swoje obserwacje, na sezon grzewczy wypalam około 4 tony Eko groszku i tak jest przez ostatnie 5 sezonów, temperaturę w domu utrzymuje 23,5-24 stopni i nie zauważyłem zwiększenia zużycia opału po zainstalowaniu bojlera bo wcześniej c.w.u ogrzewałem piecykiem gazowym. Także faktycznie może po zainstalowaniu kolektorów coś się zaoszczędzi ale jeżeli mam czekać 10-15 lat na zwrot inwestycji to nie dla mnie a poza tym po 15 latach ciekawe co zostanie z tych kolektorów.

    0