Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Radziecki silnik - Regulacja obrotów silnika prądu stałego 230V

20 Lut 2013 12:41 7044 14
  • Poziom 10  
    Witam,
    od jakiegoś czasu męczę się z jedną z obrabiarek (szlifierką bezkłową) a dokładnie chodzi o regulację prędkości obrotowej silnika napędzającego gumę służącą do obracania i dociskania wałków.
    Padł oryginalny układ sterowania (tzn. brak jest zakresu wyższych prędkości obrotowych + silnik można ręką zatrzymać). Jako że to jest stary radziecki sprzęt to żadna z firm nie podjęła się naprawy regulatora..

    Chciałem zrobić sam taki regulator i zaczął się problem, zbudowałem układ na bazie kitu avt1007, z mostkiem Gretza na wyjściu i niestety, mimo, że silnik ruszył z maksymalnymi obrotami to brakowało regulacji (ale silnika już nie udawało się zatrzymać ręką więc plus). Dodam, że układ przeze mnie zbudowany nie uległ uszkodzeniu.. oryginalny regulator ma sprzężenie zwrotne od prądnicy (sprzężenie mogę sobie odpuścić), a regulować go potrzebuję od 20% do około 60%-80% maksymalnej prędkości obrotowej.
    Może ktoś ma jakiś pomysł i mógłby się podzielić, jak mogę regulować prędkość tego silnika?

    Dodam, że jest to silnik prądu stałego obcowzbudny, a regulator podłączałem pod uzwojenie wirnika.

    Niżej zdjęcie tabliczki znamionowej silnika,
    Radziecki silnik - Regulacja obrotów silnika prądu stałego 230V
    schemat oryginalnego regulatora ("czarna skrzynka" oznaczona A2)
    Radziecki silnik - Regulacja obrotów silnika prądu stałego 230V
    oraz układ który próbowałem zastosować..
    Radziecki silnik - Regulacja obrotów silnika prądu stałego 230V
  • Poziom 29  
    U2008 nie nadaje się do twego układu.
    Do poprawnej pracy wymaga zasilania 50 Hz
    W twoim przypadku lepszym rozwiązaniem
    będzie regulator PWM
  • Poziom 27  
    Witam może ta skrzynkę regulatora napraw . Rezygnacja ze stabilizacji obrotów to błąd, obroty powinny być jednakowe podczas pracy i nie powinny się zmieniać na zadanej prędkości . Moc około 1Kw tego silnika coś poszperam coś kiedyś miałem takiego.
  • Poziom 10  
    Próbowałem do niej podejść nasz elektryk również, podejrzewamy tyrystory, ale nie mam 100% pewności, tak jak pisałem to jest dosyć stara maszyna jeszcze z ZSRR i nie ma schematu dotyczącego A2 (a tam jest po prostu plątanina kabli i ciężko do czegokolwiek po palcu dojść), próbowałem prosić o pomoc w naprawie firmy zajmujące się serwisem elektroniki i maszyn CNC i wszystkie odmówiły. Więc chyba pozostało zbudować coś samemu. Wiem że stabilizacja obrotów jest ważna, ale dokładności jakich używamy na tej maszynie nie są wysokie, ale jest ona niezbędna do pracy, więc muszę ją jakoś przynajmniej uterzymać przy życiu, a później martwić się o stabilizację. Puki co chodzi, ale był okres tygodnia że odmówiła posłuszeństwa to miałem już ciepło... Będę wdzięczny za każdą podpowiedź. Myślałem właśnie o PWM, ale musiałem najpierw coś na szybko spróbować...
  • Poziom 19  
    Jeżeli urządzenie to ma pracować nie na twoje prywatne potrzeby, to nie bawił bym się w jakieś "samoróbki". Firma Apator wykonuje napędy silników prądu stałego, na pewno coś dobierzesz, ewentualnie skontaktuj się z nimi, coś doradzą. Link http://www.acontrol.com.pl/56,uklady-dml.html
  • Poziom 10  
    Dziękuję za podpowiedź, na pewno zapytam, mam tylko obawy, że cena nowego napędu dorówna wartości szlifierki...
    Urządzenie faktycznie nie pracuje na moje potrzeby, i na jej miejsce przewidziana jest już nowsza (bo ta na prawdę.. działa - bo działa), ale to potrwa (podejrzewam 2-3 miesiące), i do tego czasu ta musi pracować :|
  • Poziom 19  
    Do układu z kitu avt1007 dodałeś mostek Gretza, a w jaki sposób rozwiązałeś zasilanie wzbudzenia? Maksymalne obroty mogą świadczyć o braku zasilania wzbudzenia.

    Przed chwilą testowałem taki układ z mostkiem, ale nie posiadam silnika bocznikowego, więc sprawdziłem na szeregowym, układ zachowuje się poprawnie i ma pełną regulację, poza początkowym stanem podczas załączania (czasami szarpnie i wraca na ustawione obroty).

    Radziecki silnik - Regulacja obrotów silnika prądu stałego 230V
  • Poziom 10  
    Właśnie układ wzbudzenia zostawiłem oryginalny, przy okazji sprawdzając jak się waha napięcie w czasie regulacji i było stałe..(na poziomie 200VDC), być może mój błąd i jakieś śmieci wychodzą z oryginalnego układu na uzwojenie wzbudzenia..
    Swój układ również testowałem na silniku szeregowym (silnik od odkurzacza jest takim o ile się nie mylę) i bardzo ładnie działało, w miarę czysto regulowało i ładny soft start na początku był.
  • Poziom 19  
    Dla pewności zmierz prąd wzbudzenia włączając amperomierz w zacisk nr 21 listwy X12, sam pomiar napięcia niewiele powie. Sprawdź też rezystor R7 (potencjometr), i styk go bocznikujący KV5/5,5
  • Poziom 10  
    Pomierzę to co powiedziałeś, ale muszę poczekać bo teraz maszyna non stop daje, jak ją odciążą to zobaczę co z tym prądem i pozostałymi elementami..
  • Poziom 10  
    Dobrze w końcu udało mi się pomierzyć to co pisałeś, dodatkowo sprawdziłem jeszcze silnik dla pewności i znalazłem rozrysowany schemat silnika na puszcze przyłączeniowej.
    Prąd wzbudzenia to: 0,4A
    Rezystor R7 nastawiony na wartość 95 Ohm
    Stycznik KV6/5.5 działa poprawnie, wstępnie normalnie zwarty
    Rezystancje:
    Uzwojenia wzbudzenia: 697 Ohm
    Uzwojenia wirnika: 8.9 Ohm

    Poniżej zdjęcie tabliczki ze schematem silnika:
    Radziecki silnik - Regulacja obrotów silnika prądu stałego 230V
  • Poziom 26  
    Mogę naprawić lub dorobić sterowanie ze stabilizacją obrotów.

    Tel 889543081

    Czy Rogiedle koło Dobrego Miasta? Mam niedaleko.
  • Poziom 10  
    Zgadza się są koło Dobrego Miasta, zapomniałem zaktualizować danych jak się przeprowadziłem, maszyna z usterką jest w Gdyni.
    Nie jesteś pierwszą osobą która mi to proponuje, kwestia ile czasu to zajmie i za ile, bo niektóre z propozycji zrównały się z wartością maszyny...
  • Poziom 26  
    Bez zobaczenia nie jestem w stanie podać kwoty.

    Napisz do jakiej kwoty opłaca ci się naprawiać. Ewentualnie zadzwoń.
    Czasowo to staram się naprawiać na bieżąco, w wyjątkowych sytuacjach trwa to dłużej.

    Do Gdyni tam i spowrotem jest prawie 400 km. Jak nie naprawię to za dojazd też nie liczę.
  • Poziom 10  
    Po wielu trudach udało się naprawić układ sterowania, padnięte były dwa tranzystory. Dzięki za wszystkie odpowiedzi i oferty. Zamykam temat.