Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

falownik Altivar - awaria silnika : motor overload

20 Lut 2013 16:16 2841 15
  • Poziom 2  
    Witam, na budynku użyteczności publicznej mam problem z wyłączaniem silników central wentylacyjnych. a więc od początku. dobór central wykonywała firma Dospel za pośrednictwem programu doborowego (warunki projektowe: wydatek i spręż wentylatora). Producent w karcie doborowej podał informację, że silnik będzie zasilany - 3x230 V D za pomocą falownika 1x230 (rozumiem, że połączenie silnika powinno się wykonać w trójkąt w tym przypadku).
    Firma, która wykonywała instalację automatyki, zamontowała jednak falowniki 3x400V typ Altivar.

    Połączyła silniki w gwiazdę i wszytko przy uruchomieniu działało ok.
    Problem zaczął się, gdy centrala w wyznaczonej projektowo częstotliwości nie mogła uzyskać odpowiedniego wydatku (zapewne za sprawą większych oporów na instalacji niż zakładał projekt). Obsługa więc podkręciła częstotliwości falowników tak by centrala osiągała projektowy wydatek. Niestety zaczęły się pojawiać awarię (błąd na falowniku motor overload). Zmierzone wartości pracy wentylatorów przedstawili również w tabeli:

    falownik Altivar - awaria silnika : motor overload falownik Altivar - awaria silnika : motor overload

    I tu mam parę pytań:
    1. Czy zmiana podłączenia z gwiazdy na tójkąt rozwiąże problem?
    2. Czy dostawca falowników mógł zamienić falowniki z 1x230V na 3x400V?
    3. Czy dobór dostawcy central jest ok (wyżyłowanie 57 Hz przy punkcie pracy dla silnika 50 Hz). Spotkałem się z opinią, że w przypadku pomp i wentylatorów każde zwiększenie częstotliwości ponad nominalną silnika prowadzi do przegrzewania silników?

    Z góry dziękuję za pomoc :)
  • Poziom 34  
    zdrodzik napisał:
    Czy dostawca falowników mógł zamienić falowniki z 1x230V na 3x400V?


    A dostępne było 3x400V?
    Silnik jakiej mocy?
  • Poziom 2  
    Moc silników jest podana w tabeli ( 2,2kw 1,5kw). Dostawca central do silników ok 2 kw stosuje falowniki 1x230V. Wykonawca automatyki zamienił je na takie jak na zdjęciu ( 3x400).
  • Poziom 34  
    Napięcie wyjściowe jest ustawione na 400V?
  • Poziom 37  
    Przełączenie trójkąt, gwiazda może spalić uzwojenia (jeśli to silnik 230/400V) - dlatego musi zostać to połączenie w gwiazdę.
    Poszukaj opcji zabezpieczenia prądowego w falowniku - prawdopodobnie wpisano tam wartość znamionową silników (albo nieco wyższą) - tymczasem silniki pobierają więcej (dlatego alarm przeciążenia na falowniku).
    Przegrzanie silników raczej nie grozi - one caly czas są chłodzone przepływającym powietrzem w centrali. Nie zauważyłem problemów z typowymi silnikami pracującymi do 60Hz, ale czasem przy wyższych ponad-nominalnych obrotach spada wydajność, szczególnie przy wentylatorach wysokoobrotowych.
    Jako dodatkową ochronę możesz wykorzystać zabezpieczenie termiczne uzwojeń (jeśli jest w silnikach).
  • Poziom 21  
    Witam.
    Na pierwszej fotce (tabelka) widać, iż pobierane prądy są większe od znamionowych
    co znaczy, że silniki mają za ciężko. Aby zwiekszyć wydatek powinny być większe, podnoszenie częstotliwości falowników nie pomoże.
  • Spec od Falowników
    Wzrost częstotliwości na wentylatorze powoduje drastyczny wzrost prądu. Proszę włączyć podgląd natężenia i odczytać wartości dla 50 i 57Hz. Różnica z pewnością będzie znacząca, rzędu 20% albo więcej. Nie ma cudów. Y/D nie ma tu nic do rzeczy.
  • Poziom 9  
    Połączenie silników w trójkąt załatwi sprawę.

    Połączenie uzwojeń silnika w trójkąt podniesie napięcie na uzwojeniach, więc przy takiej samej mocy obciążenia prąd silnika zmaleje.

    To nie prawda, że podniesienie częstotliwości przepali silnik. Przepalić silnik może tylko zbyt duża wartość skuteczna prądu.

    Falownik 1X230V i 3x400V to może być to samo urządzenie, tylko wejście podłącza się do jednej fazy, nie do trzech. Należy sprawdzić, czy producent falowników podał w instrukcji możliwość połączenia jednofazowego. Falowniki 1-faz/3faz są spotykane, szczególnie przy niskiej mocy.
  • Poziom 34  
    Wieczor1987 napisał:
    Połączenie silników w trójkąt załatwi sprawę.

    Połączenie uzwojeń silnika w trójkąt podniesie napięcie na uzwojeniach, więc przy takiej samej mocy obciążenia prąd silnika zmaleje.


    Testował kolega to co pisze?
    A ta specjalizacja (energoelektronika) to z której uczelni wyniesiona?
  • Poziom 9  
    kosmos99 napisał:

    Testował kolega to co pisze?

    Tak, nie raz to testowałem. Na przykład przełącznik gwiazda-trójkąt wykorzystuje podniesienie napięcia w celu zwiększenia maksymalnej mocy silnika.

    kosmos99 napisał:

    A ta specjalizacja (energoelektronika) to z której uczelni wyniesiona?

    Politechnika Gdańska, specjalizacja Energoelektronika i Napęd Elektryczny.

    Jeżeli nadal jest coś nie jasnego w mojej odpowiedzi, to proszę dać mi znać.
    Pozdrawiam
  • Poziom 33  
    No to wszystko wiadomo, po co wydawać pieniądz na silnik o odpowiedniej mocy, skoro można kupić mniejszy taniej i przełączyć w trójkąt. A jak już będzie fabrycznie w trójkąt, to ewentualnie można dodać transformator 400/690V i też będzie git :)
  • Poziom 9  
    czesiu napisał:
    No to wszystko wiadomo, po co wydawać pieniądz na silnik o odpowiedniej mocy, skoro można kupić mniejszy taniej i przełączyć w trójkąt. A jak już będzie fabrycznie w trójkąt, to ewentualnie można dodać transformator 400/690V i też będzie git :)


    Masz rację, źle się wyraziłem. Skojarzenie w trójkąt nie zmienia mocy mechanicznej silnika, tylko przy takiej samej mocy obciążenia zmniejsza prąd pobierany.

    Tak czy owak, jeżeli silnik zostanie połączony w trójkąt, to do otrzymania tej samej mocy będzie potrzebował mniej prądu, a więc zabezpieczenie motor overload nie powinno zadziałać.

    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Przeoczyłem jedną rzecz.

    Według tabeli, którą autor wątku wrzucił, silniki pracują w przeciążeniu.
    A więc zmiana skojarzenia z gwiazdy na trójkąt.

    Przepraszam za zamieszanie, które wprowadziłem.

    Samo podniesienie częstotliwości nie spali silnika, ale po podniesieniu może wzrosnąć moc obciążenia, która może spalić silnik.
    Wzrost mocy obciążenia jest spowodowany wzrostem obrotów, co jest specyfiką niektórych obciążeń. Do tych obciążeń zaliczają się m.in. pompy i wentylatory.
    Dlatego w przypadku, o który pyta autor, podniesienie częstotliwości przeciążyło silnik i zmiana skojarzenia z gwiazdy na trójkąt nic nie pomoże.

    Przepraszam jeszcze raz za zamieszanie
    Pozdrawiam
  • Poziom 34  
    Wieczor1987 napisał:
    Na przykład przełącznik gwiazda-trójkąt wykorzystuje podniesienie napięcia w celu zwiększenia maksymalnej mocy silnika


    Dobrze rozumiem, że wyłącznik gwiazda trójkąt stosuje się do zwiększenia mocy silnika?
    A silnik 230/400V, może pracować połączony w trójkąt przy bezpośrednim zasileniu go z sieci 3x400V?
  • Poziom 37  
    Przełącznik gwiazda/trójkąt w ogóle nie powinien tu być brany pod uwagę - silnik jest 230V/400V o żadnym trójkącie 3x400V nie powinno być mowy.
    Z góry jest ustalone (na etapie produkcji silnika), że 3x230V to będzie połączenie w trójkąt, a 3x400V to połączenie w gwiazdę - innych możliwości z tym silnikiem po prostu nie ma.
    Trzeba szukać rozwiązania w falowniku i ograniczeniach prądowych (podnieść nastawy) warto upewnić się, czy silnik nie będzie się mocno grzał (wg mnie nie powinien w pracującej centrali)
  • Poziom 9  
    kosmos99 napisał:
    Wieczor1987 napisał:
    Na przykład przełącznik gwiazda-trójkąt wykorzystuje podniesienie napięcia w celu zwiększenia maksymalnej mocy silnika


    Dobrze rozumiem, że wyłącznik gwiazda trójkąt stosuje się do zwiększenia mocy silnika?

    Nie. To ja źle się wyraziłem, za co przepraszam.

    Przełącznik gwiazda-trójkąt nie służy do zwiększania mocy silnika. Każdy silnik ma swoją moc znamionową.
    Gdy silnik, który normalnie powinien być podłączony w trójkąt 3x230V, skojarzymy w gwiazdę i podłączymy do sieci o takim samym napięciu, tj. 3x230V, będzie miał moc mniejszą od znamionowej.
    Mniejsza moc powoduje przepływ mniejszego prądu rozruchowego. Po rozruchu, silnik przełącza się w trójkąt i wtedy wraca on do swojej mocy znamionowej.

    Dlatego wcześniej wysnułem wniosek, że jeżeli silniki wentylatorów, o które chodzi w wątku, zostały podłączone w gwiazdę zamiast w trójkąt, to ich moc zmalała.

    Natomiast przeoczyłem, że w danych podana jest moc znamionowa silników i została ona przekroczona.

    Pozdrawiam