Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik jednofazowy 1,5 kW - dwa przewody i zmiana obrotów.

kogucik43 20 Feb 2013 17:02 6498 10
  • #1
    kogucik43
    Level 10  
    Witam!
    Mam problem z silnikiem jednofazowym od piły mechanicznej do cięcia drzewa.
    Mianowicie chciałbym w nim zmienić kierunek obrotów, ale z możliwością przełączenia do poprzedniej pozycji. Z silnika wychodzą dwa przewody, które idą bezpośrednio do sieci. Jak widać na zdjęciach są jeszcze króciutkie przewodu do szczotek, które idą do uzwojenia?. I teraz mam pytanie, czy wystarczy zamienić przewody od szczotek czy może muszę zrobić coś jeszcze i jeśli nie to czy jest w ogóle taka możliwość.
    Jest to silnik elektryczny 230V o mocy 1,5 kW. Jest on od piły mechanicznej Mcculloch Electramac 240. Potrzebuje go, ponieważ potrzeby jest on mi do tokarki i przydała by się zmiana kierunku obrotów. Z regulacją obrotów myślę, że dam radę.
    Dzięki i czekam niecierpliwie na odpowiedź.
    Silnik jednofazowy 1,5 kW - dwa przewody i zmiana obrotów. Silnik jednofazowy 1,5 kW - dwa przewody i zmiana obrotów. Silnik jednofazowy 1,5 kW - dwa przewody i zmiana obrotów.
  • #2
    jacur
    Level 32  
    kogucik43 wrote:
    Mianowicie chciałbym w nim zmienić kierunek obrotów, ale z możliwością przełączenia do poprzedniej pozycji.


    Zrób przełącznik na szczotkach, podobnie jak w elektronarzędziach typu wiertarka .
  • #3
    kogucik43
    Level 10  
    jacur wrote:
    kogucik43 wrote:
    Mianowicie chciałbym w nim zmienić kierunek obrotów, ale z możliwością przełączenia do poprzedniej pozycji.


    Zrób przełącznik na szczotkach, podobnie jak w elektronarzędziach typu wiertarka .


    No właśnie o tym myślałem, ale związku z tym, że nie chciałem spalić ani zrobić zwarcia to chciałem się upewnić. A jeszcze jeśli wiesz to czy jeżeli silnik będzie pracował i w tym momencie przełączę kierunek obrotów to czy coś się stanie czy trzeba będzie wyłączyć silnik i zmienić kierunek obrotów po zatrzymaniu silnika?
    Dzięki za szybką odpowiedź. :)
  • #4
    steve2
    Level 17  
    Witam.Bez przezwojenia raczej spalisz w/w silnik. Uzwojenia wirnika są nawijane pod dane obroty.
    Na początku działalności z naprawą elektronarzędzi zdarzyło mi się podpiąć odwrotnie przewody od stojana do szczotek . Silnik pracował w "lewą " stronę ale od łuku na komutatorze można było "odpalić papierosa"
  • #5
    kogucik43
    Level 10  
    steve2 wrote:
    Witam.Bez przezwojenia raczej spalisz w/w silnik. Uzwojenia wirnika są nawijane pod dane obroty.
    Na początku działalności z naprawą elektronarzędzi zdarzyło mi się podpiąć odwrotnie przewody od stojana do szczotek . Silnik pracował w "lewą " stronę ale od łuku na komutatorze można było "odpalić papierosa"


    Czyli na przykład taki regulator jak TEN nie zda się na nic?
    Wiem również, że szczotki są zdarte równomiernie, więc co do zmiany kierunku obrotów się nie obawiam. No trudno zobaczymy co z tego będzie, dam znać.
  • #6
    Elmont
    Level 25  
    Regulatorem to będziesz regulował obrotami/prędkością/ ,ten regulator do tego
    służy. Zamiana wyprowadzeń do szczotek nie zawsze spełni to czego oczekujesz
    jeżeli silnik był konstruowany na konkretny kierunek obrotów .
  • #7
    kogucik43
    Level 10  
    Elmont wrote:
    Regulatorem to będziesz regulował obrotami/prędkością/ ,ten regulator do tego
    służy. Zamiana wyprowadzeń do szczotek nie zawsze spełni to czego oczekujesz
    jeżeli silnik był konstruowany na konkretny kierunek obrotów .


    Tak, akurat w tej odpowiedzi mówiłem już o regulacji obrotów, nie o zmianie kierunku. Rozumiem, że co do zmiany kierunku obrotów mówisz, żeby po prostu spróbować to co sugerował wyżej kolega i zobaczyć czy będzie działać. W zasadzie co mam do stracenia. Mam nadzieje, że jest skonstruowany tak, że będzie działać. ;)
  • #8
    steve2
    Level 17  
    Stracisz silnik.
    Dawniejsze wersje wiertarek miały płynną regulacje obrotów i przełącznik prawo-lewo.Tylko że to lewo miało dużo mniejsze max. obroty ( przełącznik miał mechaniczna blokadę ) .Inaczej spaliłby się .
    W nowszych wersjach masz zmianę biegunowości i szczotki są mechanicznie przestawiane względem cewek stojana i komutatorem.
    Bez takich zmian zamieniając miejscami wyprowadzenia stojan-szczotki spalisz silnik.
  • #9
    kogucik43
    Level 10  
    steve2 wrote:
    Stracisz silnik.
    Dawniejsze wersje wiertarek miały płynną regulacje obrotów i przełącznik prawo-lewo.Tylko że to lewo miało dużo mniejsze max. obroty ( przełącznik miał mechaniczna blokadę ) .Inaczej spaliłby się .
    W nowszych wersjach masz zmianę biegunowości i szczotki są mechanicznie przestawiane względem cewek stojana i komutatorem.
    Bez takich zmian zamieniając miejscami wyprowadzenia stojan-szczotki spalisz silnik.


    Dzięki kolego za szybko odpowiedź. Jeżeli mogę się jeszcze spytać, powiem tak, nie sprawdziłem czy działa, zrobię to na dniach, ale powoli odchodzę od tego pomysłu i teraz mam pytanie takie, olewam temat zmiany obrotów, ale chce regulować te obroty, czy ten układ do którego dałem link powyżej, będzie chodził i prawidłowo działał? Pytam się dla upewnienia, bo co do zmiany kierunku obrotów, stwierdziłem, że tak na prawdę mi to nie potrzebne.
  • Helpful post
    #10
    Elmont
    Level 25  
    Regulator z opisu powinien działać poprawnie jedynie dodałbym mu pod triaka
    radiator by odprowadził nadmiar ciepła .Całość włożyć do jakiegoś pudełka z materiału
    izolującego/PCV/ z otworkami by nadmiar ciepełka miał ujście i by nie być porażony
    prądem.Ostrożność wskazana.
  • #11
    kogucik43
    Level 10  
    Elmont wrote:
    Regulator z opisu powinien działać poprawnie jedynie dodałbym mu pod triaka
    radiator by odprowadził nadmiar ciepła .Całość włożyć do jakiegoś pudełka z materiału
    izolującego/PCV/ z otworkami by nadmiar ciepełka miał ujście i by nie być porażony
    prądem.Ostrożność wskazana.


    Nie mogę kolego znaleźć do niego radiatora, obliczyłem, że rezystancja termiczna radiatora musi wynosić około 13 K/W, ale za chiny nie wiem jak zamontować go do triaka oraz jak musi wyglądać. Jeżeli mógłbyś mi coś doradzić z tego sklepu to bym był wdzięczny, bo wiem, że pewnie tam kupie regulator to przy okazji zamówię radiator. Taki radiator będzie za duży prawda?