Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikrofonowe różnice. Lepszy jest mikrofon pojemnościowy czy dynamiczny?

16 Lut 2005 23:56 14375 5
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 28  
    Powiem ci z perspektywy radia (jako radio operator stacji FM robionej od podstaw)
    Mikrofony dynamiczne wymagaja wiekszego wzmocnienia napieciowego niz pojemnosciowe
    zaleta taka, ze sa w wersjach czesto symetrycznych co umozliwia zmniejszenie zaklocen indukowanych w kablach, ale wieksze koszta wzmacniacza , i parametry takich tanich mikrofonow dyn sa niezaciekawe (pofalowana charakterystyka i jeszcze opada szybko ).
    za to maja dosc duzy zakres dynamiki (trudno je przesterowac wydzierajac sie do nich ;)
    Wiec ja nie pchalem sie w dynamiczne, poniewaz nie potrzebowalem mikrofonu do audycji z dobra chrakterystyka do ktorego sie mowi z normalna glosnoscia. udalo mi sie wyselekcjonowac z zakupianych na giledzie wkladek pewien typ ktory cechowal sie bardzo niskimi szumami jak na wkladki za 1zl ! wspolpraowalo to z wzmacniaczem niskoszumnym oczywiscie i z automatyka. bylem bardzo zadowolony z tego zestawu. Mam gdzies nawet audycje z uzyciem tych mikrofonow. Na sluch niema mozliwosci odroznic tych mikrofonow od sprzetu uzywanego w prof radiu. A nawet byl lepszy, bo jak nieraz slyszalem fatalny przydzwiek na komercyjnych stacjach to mi smiac chcialo ze ja mam sprzed za 500zl i jest super a unich tam cos buczy :)
    no ale dosc tych wspominkow
    sam teraz widzisz ze mikrofon kazdy jest dobry zalezy do jakiego zastosowania. Przede wszystkim trzeba znac jego parametry i cene zeby wiedziec czy spelni oczekiwania (ktore tez trzeba znac :) )
  • Poziom 40  
    Generalnie do wokalu stosuje sie najczesciej mikrofony dynamiczne. Sa dosc duze ale to nie przeszkadza. Mikrofony pojemnosciowe moga byc malutkie i miec bardzo dobre charakterystyki dlatego stosuje sie je jako pomiarowe i np naglosnienie instrumentow. Albo do glosu ludzkiego do wpiecia w klape.
    W amatorskich nagraniach latwiej i taniej bedzie kupic mikrofon dynamiczny. Alphard robi dobre i tanie mikrofony. Daja co prawda bardzo duzo basu.
  • Poziom 28  
    Mikrofon dynamiczny to taki z cewką i magnesem - magnes może być ferrytowy lub neodymowy (lub jeszcze kilka innych typów rzadziej spotykanych). Zasada działania jest taka sama, różnica w wielkości i sile magnesu, za czym idą inne parametry - od wielkości ustrojstwa do jego czułości i charakterystyki. Mikrofony pojemnościowe można podzielić na elektretowe i "prawdziwe" pojemnościowe. Elektretowe , to te za 8 zł i inne podobne badziewie. Ich zaletą jest cena i to, że działają . Porządne pojemnościowe mikrofony wymagają polaryzacji sporym napięciem z zewnętrznego źródła, lub mają własną przetwornicę z bateryjki- przez to są kłopotliwe w użyciu . Tak jak ktoś wcześniej napisał są delikatne i można je przesterować , ale w zastosowaniach studyjnych stanowią dość duży udział ogólnej liczby. Które są dobre , a które złe zależy od zastosowania i trudno jest coś uniwersalnego w tej sprawie powiedzieć.
  • Spec od akustyki
    Ogolnie urzywam dosc tanich mikrofonów sa to glownie carole kilka tanszych shurów (wiadomo kasa ) znalazl by sie jeszcze jakis samson, kiedys mialem okazje naglasniac maly koncert i do naglosnienia perkusji byl komplet jakiejs tanszej firmy chyba superlux czy cos byly w tym 2 pojemnosciówki na blachy ale niestety mimo teze ze swietnie sciagaly blachy to jednoczescie rownie dobrze webel i inne bebenki to trzeba by pewno na kazdy mikrofon bramke zalorzyc a to dodatkowa kasa, wiec skonczylo sie na zalorzeniu tam klasycznych dynamicznych.

    Co do charakterystyk wiekszosc mam kardioidalnych i dwa czy trzy superkardoidalne ktore ida najczesciej do instrumentów.
    Teraz wlasnie rozwazam zakup kompletu behringera (3 mikrofony w walizeczce) jak bym mial kupowac koncówke w niemczech bo tam ten komplet kosci chyba 30euro wiec grosze mikrofony nie sa jakies super klasy ale dla mnie wystarcza (znajomy ma takie cos chodza podobnie do najtanszych shurów).

    O jeszcze jedno mam jakiegos samsona ma bardzo basowe prznoszenie i ciezko z niego cos wykorygowac najczesciej jedzie na nim stopa bo do wokalu czy innych zastosowan tragedia (a byl to wg producenta mikrofon wokalowy)

    Natomiast widze bardzo pojemnosciówki (takie tanie ale moze nie po 8zł) np przy tym z czym sa problemy a minowicie np naglosnienie jakiegos teatru czy kabaretu czy malego chóru jak sie nie ma wystraczajacej ilosc bezprzewodówek i nie potrzeba glosno 2-3 mikrofony na scenie swietnie daja rade .
  • Spec Elektroakustyka
    http://serwtech.laizsme.edu.pl/elektronika.php – tu na samym dole masz proste opisy mikrofonów. Naturalnie mikrofony i technika mikrofonowa to temat na obszerną książkę i nie da się tego wyjaśnić kilkoma słowami. Pytanie który jest lepszy pojemność czy dynamik jest co najmniej nie na miejscu. Studia nagrań to głównie potężne jednocalowe pojemności za niezłe pieniądze ale nie znaczy to że nie stosuje się tam drogich dynamików. Mikrofony elektretowe także mogą trochę kosztować i często są stosowane. Są mikrofony dynamiczne specjalizowane których nigdy nie zastąpi żadna pojemność (np. AKG D112- mikrofon do stopy) Istnieje jeszcze parę innych rodzajów mikrofonów o których nie wspomnę by nie robić zamieszania.
    Więc widzisz generalnie jeśli nie masz obycia choć z kilkoma modelami mikrofonów różnych firm i różnych rodzajów to trudno Ci coś tłumaczyć lub polecać. Zawieś oko na internecie w tym temacie, poczytaj noty katalogowe znanych firm specjalizujących się w mikrofonach ,poszperaj na elektrodzie i sound.pl.

    P.S.
    Na pewno wspomniany przez Ciebie Shure C 607 to delikatnie mówiąc pomyłka. Oczywiście nie wiem jak profesjonalnie będziesz wykonywał te nagrania. Jeśli dotąd nagrywałeś na mikrofonach Sekaku czy innych tego typu to ten Shure będzie wielkim krokiem na przód. Ale nie zapomnij że to bardzo marny model bardzo dobrej firmy.