Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

YAMAHA 02R - grupowanie kanałów w mikserze cyfrowym

22 Lut 2013 19:58 2403 18
  • Poziom 12  
    Witam. Moje pytanie dotyczy pomocy w wyjaśnieniu sposobu grupowania kanałów w tym mikserze cyfrowym. Od niedawna zagłębiam się w jego strukture - wcześniej wyłącznie pracowałem na analogowych.
    Otóż rozumiem (lub tak mi się wydaje), że w oknie ROUTING wybieram docelowo szynę (1-8) na który chcę skierować dany kanał, który też odłączam od STEREO (S). Widzę w oknie METER, że np. na BUS 1 i 2 mam poziom wysłanego sygnału. Natomiast nie pojawia mi się na "grupach" np. 17/18. Przy czym nie rozumiem okna GROUP w których mam znów oznaczenia literowe E F G H, które z tego co wylukałem można mutować i wyłączać?! Może mi ktos te kwestie wyjasnić, byłbym wdzięczy, jak to normalnie ogarnąć.
    I jeszcze mam jedno pytanie z użytkowaniem DELAY-u w poszczególnych kanałach. Jaki ma sens docelowy jego użycie. Może jakieś przykłady z praktyki, bo nie bardzo wiem jaka jest jego zasadnicza przydatność.
    Z góry dziekuję i pozdrawiam.
  • SterControl
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    W oknie ROUTING przypisujesz kanały do: jednej z 8 grup (szyn), do STEREO lub do DIRECT. Okno to wywołujesz przyciskiem ROUTING. Możesz też to zrobić wybierając dany kanał (SEL) i używając klawiszy ROUTINGU (na prawo od wyświetlacza).
    Aby grupy (szyny) mieć na faderach służących do wejść stereofonicznych 17/18 , 19/20 należy je przypisać do tych suwaków (przycisk DIGITAL I/O , strona 2), jednak w tym miejscu o ile się nie mylę możemy przypisać tylko pierwsze cztery grupy do pierwszych dwóch wejść stereofonicznych.
    Jeśli chcesz możesz dowolne grupy (szyny) przypisać do dowolnych kanałów TAPE (coś jak druga warstwa, przełączana klawiszem FLIP na suwaki lub dostępna bezpośrednio za pomocą potencjometrów przy kanałach TAPE, standardowo przewidziane do powrotu z recordera wielościeżkowego. Kanały TAPE 1 - 16 możesz używać mając odpowiednie karty rozszerzeń jak dodatkowe wloty - kanały 17 - 32). Aby szyny przypisać do kanałów TAPE trzeba je skonfigurować w danej scenie - przycisk SCENE MEMORY strona czwarta, zakładki TAPE 1-8 i TAPE 9-16.
    Możesz także w scenie przypisać szyny do kanałów (faderów) stereofonicznych (BUS 1/2 do kanału 17/18, 3/4 do 19/20, 5/6 do 21/22 i 7/8 do 23/24), tak jak wyżej tylko zakładka LINE 17-24.

    W oknie GROUP wywoływanym przyciskiem o tej samem nazwie przypisuje kanały do jednej z grup faderów (A,B,C lub D) lub/i do jednej z grup mutowania (E,F,G lub H).
    Grupy faderów służą do tego żeby jednym suwakiem sterować wszystkie suwaki (fadery) przypisane do danej grupy.
    Grupy mutowania służą do wyłączania wszystkich kanałów przypisanych do danej grupy (używając przycisku ON w jednym z kanałów).
  • Poziom 12  
    Bardzo dziękuję koledze za rzeczowe wyjaśnienia, bo już myślałem, że cyfrowych stołów tutaj nie używają :)
    Biorę się do dalszego "studiowania" według podpowiedzi. Widzę, że muszę zmienić sposób pojmowania jaki przypisany był analogom, a wszsytko wtedy staje się proste... Chyba, że jak coś mnie jeszcze zaskoczy to moge liczyć na podpowiedź...
  • Poziom 15  
    Jeśli będę w stanie to oczywiście pomogę.
    Być może się przyda, bo zapomniałem dodać że grupy (szyny) możesz także wyprowadzić z miksera wyjściami standardowo przypisanymi do AUX 1-6, konfigurujesz to za pomocą przycisku SETUP strona druga.
    Jeśli masz odpowiednią kartę rozszerzeń możesz także na niej wyprowadzić
    grupy, directy, auxy lub wyjście stereo, możesz pomieszać te wyjścia między różne wyjścia w karcie z zależności od potrzeb. Przycisk DIGITAL I/O strona 3 zakładki SLOT 1 - SLOT 4 (odpowiadają poszczególnym kartom rozszerzeń).
    Pozdrawiam.
  • Poziom 41  
    Zamiast klikać i grzebać po oknach. Naciskasz SELECT na kanale, po prawej stronie wyświetlacza masz blok przycisków ROUTING. Wciskasz te przyciski do których busów (grup) chcesz wysłać sygnał.
    Niestety dalsze sterowanie grupami w tym stole nie pozwala na zbyt wiele, wiec nie wiem czy to ma w ogóle sens.
    Grupy faderów też nie bardzo się przydają, prędzej, jakby dało się sterować jakimś parametrem.
    Niestety 02r to stara konstrukcja, mocno ograniczona pod względem elastyczności miksu.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Grupy te miały służyć tylko do rejestratora, nie do jako takiego miksu.
  • SterControl
  • Poziom 12  
    Ciasteczkowypotwór rozumiem, że ta yamaha to nie żadne cuda na dzisiejsze realia. Choć jakby tak popatrzeć, wydałem na nią 3kzł, a mimo swoich lat działa bez żadnych problemów ( szczególnie motorfadery). To ciekawe ile z dzisiejszczyh wyrobów dotrwałoby do tego wieku - powyżej 15lat. A i do dźwięku ku memu zaskoczeniu nie ma się co przyczepić. Przecież to były poczatki - przetworniki raczkowały. A tu, choćby szumy, czy jakiś ostry dźwiek - nie odczuwam. Bawię sie z nim na słuchawkach AKG240 i nic, jakby ich wogóle nie było. A weżmy takiego Presonus-a, toć to szumi na "odległość"..
    Nie mam przyrównania do dzisiejszych poważnych modeli np serii LS, ale i tak dla mnie po "analogu" to przeskok o kilka "pięter".
    Faktycznie z tym grupowaniem nie jest tak jak to mi się wydawało, natomaist chcę wrócić do pytania o zastosowanie funkcji DELEY na poszczególnych kanałach - ogólnie - jej praktyczne zastosowanie np. live.
  • Poziom 41  
    audio-m, tak zgadzam się, 02r jest fajnym mikserem, ma możliwości cyfry, tylko trochę mu brakuje routingu. Po prostu zależy co kto chce uzyskać.
    Jak najbardziej za tę cenę, to świetne rozwiązanie.
  • Poziom 35  
    audio-m napisał:
    weżmy takiego Presonus-a, toć to szumi na "odległość"..


    Ten cyfrowy Presonus to kompletne nieporozumienie - zero intuicyjności obsługi. O braku zmotoryzowanych tłumików i malutkim wyświetlaczu nie wspomnę.

    Dodano po 5 [minuty]:

    audio-m napisał:
    chcę wrócić do pytania o zastosowanie funkcji DELAY na poszczególnych kanałach - ogólnie - jej praktyczne zastosowanie np. live.


    Można użyć do uzyskania tzw. efektu Haasa, zwanym też pseudostereo (sprawdza się w przypadku gitary akustycznej grającej akordami). Wejście w mikserze przypisujesz do dwóch kanałów (ew. można użyć przewodu Y), panoramy ustawiasz skrajnie, a prawy kanał opóźniasz o 20 ms.

    Dodano po 6 [minuty]:

    audio-m napisał:
    Nie mam przyrównania do dzisiejszych poważnych modeli np serii LS, ale i tak dla mnie po "analogu" to przeskok o kilka "pięter".


    LS9 (zwłaszcza 32) znakomicie się sprawdza jako mikser monitorowy, aczkolwiek bez problemu można realizować na nim "przód".

    P.S. Na owe czasy (1996 rok) Yamaha 02R była zaawansowanym mikserem cyfrowym, mimo ośmiu wejść XLR na pokładzie. Ale wystarczyło dokupić preampy HA8 i dodatkowe karty...
  • Poziom 13  
    Jeśli już mowa o 02r.... co myślicie o 02r96 ? Zastanawiam się czy sobie nie podmienić 01v96vcm właśnie na tą 02 ?
    Tyle że robię głownie nagłośnienia no i w zespole już bym jej nie targał, to podobno mikser bardziej studyjny.
  • Poziom 35  
    Zdecydowanie lepsza będzie Yamaha LS9. 02R96 jest preferowana do studia, sam fakt, że posiada przyciski "transportu" o tym świadczy. Na live się nie nadaje, że względu na "tradycyjne" gainy, phantomy, pady.
  • Poziom 13  
    tak myślałem też o tym, ale 2 razy droższa.
  • Poziom 35  
    takt1 napisał:
    tak myślałem też o tym, ale 2 razy droższa.


    Ale odwdzięczy się większymi możliwościami i przede wszystkim komfortem pracy.
  • Poziom 41  
    takt1, coś mi się wydaje, że powinieneś kupić Berego X32
  • Poziom 13  
    He he , myślę nad berym ix16 do kapeli :)
  • Poziom 35  
    Tak zapytam, dlaczego chcesz zmienić konsoletę?
  • Poziom 13  
    Nie, nie mam jakiegoś ciśnienia na zmianę, z Yamahy jestem bardzo zadowolony. Tym bardziej że mam do niej zrobiony case z przyciętym behringerem ada 8000 ( Jest krótszy o jakieś 6 cm i wszedł na stojąco za Yamahą ) i złączami Harting, tak więc to tylko takie przemyślenia.

    A bery ix16 to jako drugi do zespołu, by nosić mniej :D
  • Poziom 35  
    takt1 napisał:
    bery ix16 to jako drugi do zespołu, by nosić mniej :D


    Jeżeli macie iPada, to czemu nie?
  • Poziom 13  
    Mam ipada tylko zastanawiam się jaki będzie koszt miksera.
    W chwili obecnej cena nie znana.
  • Poziom 35  
    Z pewnością będzie niższa niż Mackie DL 1608.