Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Maksymalna dlugość kabla do przetwornicy 12/24

17 Lut 2005 11:08 2578 10
  • Poziom 11  
    Witam.
    Problem jest następujący. Mam radar zasilany 24V. Zasilanie Akumulator 12V 56 Ah. Do radaru dołączona jest przetwornica 12/24V. W warunkach laboratoryjnych, ze tak powiem wszystko dział. Przewody zasilające między akumulatorem a radarem (przetwornicą) ok 2m. Niesety po zamontowaniu w terenie przetwornica nie działa. radar jest na moście a Akumulator 300m dalej. Do przetwornicy dochodzi napięcie 12 V ale daje ona tylko 5V i radar nie działa. Czy długośc kabla zasilającego ma tu znaczenie i jaka w taki razie może być maksymalna długość.
  • Poziom 19  
    Musisz zastosowac większy przekrój przewodów zasilających przetwornice. Przewody są za cienkie i spadek napięcia na oporności przewodów zmniejsza napięcie jakie dochodzi do przetwornicy. Tak wiec długość przewodów jest mniej istotna jak ich oporność. Czy możesz podać jakiego użyłeś kabelka. Ewentualnie jaki prąd pobiera przetwornica w czasie pracy.
  • Poziom 11  
    Witam.
    Kabel to 5x0.5. 2 zasilania, 2 sygnały i uziemienie.
    Spadek napięcia na przewodach jest około 1 V. Do przetwornicy dochodzi około 12 V (akumulatory mają troszkę więcej niż 12V) więc wszystko powinno być ok. Radar może maksymalnie pobierać 500mA.[/i]
  • Poziom 21  
    Jest to za duza odleglosc . Nalezy : zmniejszyc rezystancje przewodow zasilajacych (tzn zwiekszyc przekroj ) lub przetworzyc napiecie 12 /220 idrugi raz 220 /24 gdzie , przetwornice powinny miec moc wieksza od radaru ( pierwsza powinna uwzgledniac dodatkowo moc strat na przewodach przesylowych i moc strat drugiej przetwornicy )
  • Poziom 11  
    Witam ponownie.
    niestety zmiana przetwornicy nie wchodzi w gre. jest to malej wielkosci przetwornica produkcji amerykańskiej, ktora została ze tak powiem dobudowana do radaru i znajduje sie w jego obudowie. Raczej nie ma miejsca na nic innego.
    Jaki by mosial być przekroj tego przewodu?
    Wspomne jeszcze bo moze jest to istotna nfrmacja, Ze podczas nowych prob w "laboratorium" po rozwiniecu 300 m kabla i umieszczeniu przetwornicy przy baterii wszystko działa. Przetwornica daje 24V i radar działa. Niesety Przetwornica została wyciagnieta "nielegalnie", gdyż trace w tym momencie gwarancje producenta, ktory zamontowal przetwornice w radarze.
    Czy zmiana przewodów to jedyny sposob i czy na pewno bedzie dzialac. (Radar na moscie w slubicach - nie jest latwo zmienic przeowdy)
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Nie rozumiem czegoś - przetwornica o tak małej mocy jest malutka - jak nie może być miejsca na dodatkową przetwornicę?
    Przy takich odległościach stosuje się powszechnie wyższe napięcie a nie druciarstwo za wszelką cenę. Czyli przy alumulatorze przetwornicę podwyższająca napięcia - standardem bywa 48V a przy odbiorniku - obniżającą.
    Zakładając jednak, że faktycznie nic więcej nie da się zmieścić, to zapewne nie da się zmieścić róniez kondensatora elektrolitycznego - powiedzmy 2200 uF/16V przy radarze - bo problemem może być nie tyle średni pobór prądu, co szczytowy i problem z indukcyjnością przewodów.
    Ale rezystancja przewodów nadal pozostaje dużym problemem - dla 300 metrów pary drutów miedzianych o srednicy 0.5 mm wychodzi mi coś koło 50 om - to nie ma najmniejszych szans przepuścić 0.5A przy 12V.

    RoMan
  • Poziom 19  
    Jeżeli przetwornica jest wymontowana z radaru to umieść ja przy akumulatorze a do radaru przesyłaj napiecie 24V. Będą mniejsze straty na opornosci przewodów. Czy juz taką próbę przeprowadzałeś. Może ja żle zrozumiałem a ty masz przetwornice unuwersalną którą można zasilać zarówno z 12V jak i 24V. Jeżeli tak jest zastosuj akumulator 24V a przetwornica przy radarze.
  • Poziom 11  
    Opornośc kabli jest dokladnie 56 om.
    Aby juz nie bylo niescislosci to powiem ze jest to jedna ze stacji meteo, ktore standartowo maja baterie 12V na swoim wyposazeniu. Niestety w obudowie radaru jest naprawde niewile miejsca a na moscie nie da sie tak poprosyu zamontowac czegos dodatkowego.
    Sprobujemy jednak podpiac kondenstator. Jezeli to nie zadziala to pozostaje chyba albo zastosowac przetwornice podwyzszajaca a pozniej obnizajaca napiecie lub przeniesienie przetwornicy 12/24 do skrzynki gdzie jest akumulator.

    Teraz juz jednak jestem pewnien ze taki kabel jest zadlugi.
    Dziekuje za pomoc
  • Poziom 42  
    12V 0.5A to jest zaledwie 6W. Nawet, jeśli nie ma miejca wewnątrz radaru, to zapewne nie ma przeciwskazań do przykręcenia małej puszki hermentycznej obok radaru - na przykład na maszcie - nieprawdaż?

    RoMan
  • Poziom 11  
    Masztu tam niesety nie ma gdyż jjest to radar mieżacy poziom wody. Jest on zamontowany pod mostem. Przeowdy do niego idą w metalowych rurkach. Moze jednak da sie cos tam zamontowac musze jednak sprawdzic czy trzeba miec jakies pozwolenie :-)
  • Poziom 42  
    No to mam dla Ciebie dość szalone ale bardzo proste i - mam nadzieję - skuteczne rozwiązanie. Zamiast bawić się w przetwarzanie po stronie radaru można tam wstawić stabilizator równoległy (dioda Zenera, tranzystor mocy na radiatorze i 2 rezystory) i zasilić od strony akumulatora z przetwornicy o napięciu równym 56 om * 0.5A + 12V = 40V i zawierającej ograniczenie prądowe na prąd 0.5A.
    Zadanie jest banalne w tym momencie, tranzystor na małym radiatorku, lub wręcz przykręcony do blachy w radarze pomieścisz. Wydzieli się na nim max 6W.

    Jakbyś miał jakieś problemy z przetwornicą - zgłoś się na priv.

    RoMan