Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Płynne włączanie i wyłączanie światła w samochodzie

Stiepanowna 23 Lut 2013 13:12 11214 5
  • Niniejszy artykuł przedstawia jeszcze jedną konstrukcję popularnego wśród miłośników samochodów urządzenia jakim jest ściemniacz z funkcją timera, używany do płynnego włączania i wyłączania światła w środku samochodu.

    Kolega, który próbował zrobić podobne urządzenie, poprosił mnie o pomoc.

    Zasadniczo nie podobało mu się, że światło włączało się zbyt wolno kiedy wsiadał i przez to dłużej było jasno w środku. Chciał, żeby jasność płynnie narastała w momencie otwierania drzwi, a samo włączanie się trwało krócej niż wygaszanie.

    W przedstawionej konstrukcji światło włącza się płynnie przez 5s, następnie świeci 10-20s na maksymalnej jasności, a potem płynnie się wyłącza w czasie 15s. Cały cykl trwa ok. 45s i w przypadku kolegi okazał się optymalnym rozwiązaniem.

    Płynne włączanie i wyłączanie światła w samochodzie

    Opis projektu

    Urządzenie włącza się w momencie otwarcia drzwi kierowcy lub pasażera. Równocześnie następuje zwarcie kontaktów oryginalnego wyłącznika instalacyjnego w celu oświetlenia wnętrza samochodu. Lampa również jest oryginalna.

    Jeśli drzwi są otwarte przez dłuższy czas, układ włącza timer, który określa czas świecenia na ok. 5 minut, żeby niepotrzebnie nie rozładowywać akumulatora. W momencie zamknięcia drzwi układ ponownie przechodzi w tryb standby. W tym trybie pobór prądu przez układ jest niewielki, ponieważ mikrokontroler przechodzi w energooszczędny tryb uśpienia.
     
    Elementy i konstrukcja

    W projekcie zastosowano niedrogi mikrokontroler AVR firmy ATMEL - ATtiny13, taktowany wewnętrznym generatorem RC o częstotliwości 9,6MHz. Poniższe screenshoty przedstawiają jak ustawić FUSE bity w czasie programowania:

    Płynne włączanie i wyłączanie światła w samochodzie
    Płynne włączanie i wyłączanie światła w samochodzie

    Załączam również plik firmware (autolight hex.). Układ scalony stabilizatora 78L05 można zastąpić 7805. Zastosowałem N-kanałowy MOSFET IRFR024N. Można też wykorzystać 55L03LT, a jeśli jego też nie macie pod ręką, polecam ogólnie dostępny IRFZ44.

    Układ podłącza się tylko 4 przewodami, więc montaż jest łatwy i szybki. Wszystkie potrzebne przewody samochodowej instalacji elektrycznej znajdują się razem z lampą oświetlającą wnętrze pojazdu. Przewód lampki samochodowej od strony (-) oryginalnego wyłącznika łączy się z wyjściem (-) tranzystora (można wlutować się w przewód). Przewód od wyłącznika instalacyjnego w drzwiach łączy się z wejściem „SENSOR”, a + i - 12V odpowiednio z przewodami instalacji elektrycznej samochodu.

    Ponieważ w zależności od modeli samochodu schemat włączania lampki może się różnić, przedstawiam tylko ogólny schemat w celu zrozumienia zasady pracy urządzenia. Rozmiar płytki wynosi 23x43mm. Plik z płytką znajduje się w załączniku. Niewielkie rozmiary płytki umożliwiają umieszczenie jej razem z lampką. Przed zamontowaniem płytki należy ją włożyć do plastikowej izolowanej obudowy. Zanim zamontujecie płytkę, sprawdźcie czy działa jak należy.

    Władimir Naumienko, vladimir(malpa)radioded.ru

    Źródło tłumaczonego tekstu: http://radioded.ru/skhema-na-mikrokontrollere...iganie-i-pogasanie-sveta-v-salone-avtomobilya


    Fajne!
  • Arrow Multisolution Day
  • #2 24 Lut 2013 00:15
    mkpl
    Poziom 37  

    Generalnie często się czepiam po co uC w takich trywialnych układach... ale jakoś ostatnio stwierdziłem, że taki attiny 13 jest sumarycznie tańszy niż ne555 + elementy do tego układ jest bardziej elastyczny bo program zmienić łatwo :)

    Układ jak najbardziej ok i niejednemu samochodziarzowi się przyda taki bajer

  • Arrow Multisolution Day
  • #3 24 Lut 2013 17:14
    tatanka
    Poziom 20  

    Wprowadziłbym 2 małe zmiany:
    - dołożyć czujnik światła (po co ma się zaświecać jak jest jasno);
    - doprowadzić + po stacyjce (szybsze gaszenie oświetlenia wnętrza).

  • #4 24 Lut 2013 17:34
    maxxim
    Poziom 15  

    tatanka napisał:
    Wprowadzil bym 2 male zmiany :
    - dolozyc czujnik swiatla ( po co ma sie zaswiecac jak jest jasno )
    - doprowadzic + po stacyjce ( szybsze gaszenie oswietlenia wnetrza )

    Czujnik jest zbędny ,zbyt dużo możliwości chwilowego doświetlenia czujnika. Raczej przełącznik jak w większości modeli samochodów ( wył , wł. stałe i wł. z drzwiami).Podłaczanie po stacyjce też nie ma sensu. właśnie o to chodzi aby świeciło się długo po wyciągnięciu kluczyka ( tak aby wyciągnąć zakupy , dziecko itp. ) . Raczej szybkie wyłączenie po uruchomieniu alarmu ( a i tu często oświetlenie kabiny oświetla ładnie przez chwilę parking na którym parkujemy ) .Ja mam celowo zainstalowane oświetlenie led ( białe ) pod busikiem . ledy spięte są z czujnikiem drzwi i z układem czasowym.

  • #5 25 Lut 2013 09:08
    Alfax
    Poziom 28  

    maxxim napisał:
    tatanka napisał:
    Wprowadzil bym 2 male zmiany :
    - dolozyc czujnik swiatla ( po co ma sie zaswiecac jak jest jasno )
    - doprowadzic + po stacyjce ( szybsze gaszenie oswietlenia wnetrza )

    ...Podłaczanie po stacyjce też nie ma sensu. właśnie o to chodzi aby świeciło się długo po wyciągnięciu kluczyka ( tak aby wyciągnąć zakupy , dziecko itp. )...

    Koledze tatanka chodzi o to, by światło gasło w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce, gdy wsiadamy do auta i chcemy ruszyć. Gdy mamy wolne ręce i jeszcze się śpieszymy wejście do auta, zapięcie pasów i zapalenie silnika to max 10s. Po co więc światło ma się świecić jeszcze pół minuty?
    Popieram pomysł, tym bardziej, że tak działa oświetlenie w moim samochodzie i to się sprawdza.

  • #6 01 Mar 2013 19:23
    al22
    Poziom 1  

    Witam.
    Ja proponowałbym, zamiast instalowania dodatkowego kabla po stacyjce, wyłączanie oświetlenia w momencie wykrycia ładowania akumulatora.
    Wystarczy podać (przez dzielnik) niestabilizowane 12V na przetwornik ADC mikrokontrolera.