Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania

23 Lut 2013 20:40 6378 12
  • Poziom 22  
    Witam.

    Buduję ten układ i mam dwa pytania.
    1. Czy jeśli tymczasowo uruchomię układ bez wtórników T3 i T4 (w tej chwili posiadam tylko jeden BC327) to coś się stanie?

    2. Czy jeśli wstawię jako kluczujące IRFP064N, to czy nie będę musiał dorabiać np. takiego wtórnika:

    AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania
    ?
    Te mosfety mają dość dużą pojemność, stąd pytanie.

    Pozdrawiam,
    Chrusta.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 22  
    Wstawiłem tymczasowo 2SA1015, oczywiście nóżki odpowiednio odwróciłem. Jako kluczujące IRFZ44N, diody prostownicze 1N5822 40V 3A. No i mam następujący problem.

    Podłączyłem do wyjścia (do jednej połówki zasilania - teoretycznie 36V) żarówkę samochodową. Po podłączeniu zasilania napięcie na akumulatorze spada z około 12,3V do około 9,8V (aku nie jest w pełni naładowane), a na żarówce mam napięcie 15V. Żarówka pobiera 5,43A, czyli w sumie wydzielana moc to około 80W.
    Transformator to rdzeń EI33 z zasilacza komputerowego. Nawijałem:
    - pierwotne: 4x0,8mm, 2x5 zwojów,
    - wtórne: 2x0,6mm, 2x12 zwojów.

    W spoczynku przetwornica pobiera około 1A (znacznie za dużo). Napięcie po 26-28V na stronę. Nie wiem też, jaki zakres regulacji obejmuje potencjometr P1, ale w skrajnych położeniach nie wyłączał przetwornicy po podłączeniu żarówki.

    Po naładowaniu akumulatora objawy te same.

    Przy podłączeniu żarówki do dwóch biegunów (+ i -, pomijając masę - teoretycznie pod 72V), żarówka w ogóle nie świeci a pobór prądu wynosi trochę ponad 5A. Mosfety błyskawicznie robią się gorące.
    --------------------
    POPRAWKA: miałem zbyt cienkie przewody przy mierniku. Przetwornica z tak podłączoną żarówką pobiera około 20A, napięcie na akumulatorze spada do 10V, napięcie na żarówce też około 10V. Mosfety po chwili parzą. Diody prostownicze tylko lekko ciepłe (mniej, niż wtedy, gdy przetwornica pracuje bez obciążenia).
    --------------------
    Przy pracy bez obciążenia pobór prądu to około 1A i grzeją się diody prostownicze, mosfety zimne.

    Podłączyłem przetwornicę pod nieco rozładowany pakiet baterii 12V, pobór prądu bez obciążenia około 170mA przy napięciu 11V. Jednak przy zwykłym, naładowanym akumulatorze jak wyżej - napięcie 12,3V, pobór około 1A, grzejące się diody prostownicze (dziwny objaw...).
  • Poziom 22  
    Winą były diody prostownicze, grzały się. Wymieniłem na inne, ale i tak jest źle. Sprawność przetwornicy jest kosmicznie mała. Prądy i napięcia mierzyłem podłączając żarówkę samochodową:
    1) Pod jedną połówkę zasilania (teoretycznie 36V):
    - akumulator: 11,1V; 10A; 111W,
    - żarówka: 14,5V; 4,3A; 62,5W,
    sprawność wychodzi około 56%.
    2) Pod dwie połówki zasilania (teoretycznie 72V):
    - akumulator: 9,7V; 17,3A; 168W,
    - żarówka: 12V; 4,3A; 51,5W,
    sprawność wychodzi około 31%.

    Diody BYW29FP-200 (w ogóle się nie grzeją), mosfety IRFZ44N. Bez obciążenia przetwornica pobiera około 70mA i nic się nie grzeje. Z obciążeniem masakra...

    Chrusta napisał:
    Transformator to rdzeń EI33 z zasilacza komputerowego. Nawijałem:
    - pierwotne: 4x0,8mm, 2x5 zwojów,
    - wtórne: 2x0,6mm, 2x12 zwojów.


    Doczekam się jakiejś pomocnej dłoni? Połowa moich postów na tym forum nie otrzymuje odpowiedzi... :cry:
  • Poziom 22  
    Nadal aktualne...

    Czy przyczyną może być to, że zamiast BC327 (T3, T4) zastosowałem 2SA1015?

    Dodam jeszcze, że podczas nawijania wtórnego - zabrakło mi pod koniec kawałka drutu i musiałem kilka zwojów dowinąć innym, minimalnie grubszym:
    AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania

    I reszta zdjęć, może to coś pomoże. Aktualnie podłączone są te diody, które leżą obok przetwornicy, te wlutowane na płytkę grzały się (ich max. napięcie 40V, a może występują jakieś szpilki napięcia? I przez to sprawność jest mniejsza, a diody się grzały? Nie mam jak tego sprawdzić).
    AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania

    Tutaj samo wtórne:
    AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania

    Z góry dzięki za pomoc.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 22  
    Dzięki wielkie za odzew.

    Częstotliwość pracy to 40kHz, kondensatory wyjściowe to jakieś zwykłe na 105 st., 2200uF, 50V, firmy Marcom, jest jeszcze napisane AUF-M10. Reszta kondensatorów w przetwornicy to MMK (oprócz 100nF - monolityczne, takie niebieskie).
    Te szaro-czarne przewody wystające z transformatora to GND (wyprowadziłem u góry, a nie na dole, bo akurat przy nawijaniu tak było wygodniej).
    Ten "dziwny twór" obok przetwornicy to diody prostownicze :D. Są tak ułożone, ponieważ wcześniej były przykręcone do takiego podłużnego radiatora, ale się nie grzały i odkręciłem. Są to BYW29FP-200. Te które były na płytce, są na 40V i się grzały. Obecnie diody leżące obok przetwornicy są bezpośrednio połączone z uzwojeniem wtórnym trafa - z pominięciem diód i kondensatorów na płytce, używany teraz jest tylko ten kondensator 100uF 160V przy diodach.
    Wiem, że nie jest to 100% prawidłowo, wlutuję diody na miejsce tych starych. Ale to chyba nie powodowało by takich strat?

    Co do dławika, to go nie ma, ale mam zamiar go wykonać. Mam rdzeń proszkowy 27mm z zasilacza ATX, 2x25 zwojów będzie ok?

    -------- edycja posta

    Wlutowałem diody w płytkę, kondensatory, itp, wszystko już podłączone prawidłowo, jednak nadal to samo. Mogłoby to działać jako grzejnik. Napięcie mocno spada, sprawność mała, żarówka samochodowa po podłączeniu do + i - (teoretyczne 72V), ledwo się żarzy a mosfety bardzo szybko robią się gorące, popracowały by kilkadziesiąt sekund dłużej i na pewno by wystrzeliły.
    AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania

    A po podłączeniu dwóch żarówek szeregowo pod jedną gałąź zasilania - napięcie mocno spada (ok. 20V na stronę), ale wszystko już się tak mocno nie grzeje (z czasem i tak zaczyna się grzać, jednak czas ten jest nieco dłuższy niż przy podłączeniu np. po jednej żarówce na stronę).
  • Poziom 11  
    Chrusta napisał:
    Te szaro-czarne przewody wystające z transformatora to GND (wyprowadziłem u góry, a nie na dole, bo akurat przy nawijaniu tak było wygodniej).
    A słyszał kolega o naskórkowości ?
    Chrusta napisał:
    kondensatory wyjściowe to jakieś zwykłe na 105 st., 2200uF, 50V
    Taki kondensator już przy 10kHz nie wykazuje właściwie żadnej pojemności, wywal. Daj kondensatory low esr, to jest najprawdopodobniej główna przyczyna. Kolejna to brak dławików wyjściowych.
    Chrusta napisał:
    Co do dławika, to go nie ma, ale mam zamiar go wykonać. Mam rdzeń proszkowy 27mm z zasilacza ATX, 2x25 zwojów będzie ok?
    Możesz kombinować, ale w tych warunkach to daj lepiej dwa oddzielne, rdzeń ok.
    Bez oscyloskopu gasików poprawnie nie dobierzesz, o ile jakieś w ogóle są.
    edit:
    znalazłem chyba gasiki na zdjęciu, czy tam jest kondensator foliowy o oznaczeniu 101K ?
  • Poziom 22  
    Oczywiście, że słyszałem i czytałem o naskórkowości, obliczałem grubość i ilość żył w licy na około chyba 200W, nie pamiętam już dokładnie.
    Te szaro-czarne przewody to nie jeden miedziany drut tylko zwykły gruby przewód z wieloma żyłami, myślałem, że będzie ok.
    Kondensatory nie wiem czy mam low esr na takie napięcie, chyba będę musiał kupić.
    Co do dławika, mówiąc "dwa oddzielne", co kolega ma na myśli? Planowałem na tym jednym rdzeniu nawinąć po około 20-25 zwojów na każdą połówkę zasilania i oczywiście podłączyć 'przeciwnie'. Tutaj już nie muszę używać licy?
    Co do kondensatosów w gasiku, to sprawdzę jak wrócę do domu, bo teraz piszę z telefonu.

    ------------------ aktualizacja postu

    AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania

    Takie kondensatory w gasikach. ".01K" z tego co doczytałem w internecie, oznacza 0.01µF, a "K" oznacza tolerancję 10% i są to kondensatory MMK (nawet jest na nich napisane). Plus rezystory 22Ω z połączonych równolegle trzech rezystorów 68Ω.

    ------------------ aktualizacja postu

    Mogę jeszcze dodać, że trafo na pewno jest OK. Podłączyłem jakieś trafo z zasilacza AT, ze 2 razy mniejsze od tego co mam, bez przewijania - uzwojenie 5V jako pierwotne, 12V jako wtórne. Żarówka na obciążenie i.... Po kilku sekundach trafo zimne jak lód a radiator od mosfetów parzy.
    Kondensatory w gasikach zmieniałem na ceramiczne, dalej to samo.
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Chrusta napisał:
    Co do dławika, mówiąc "dwa oddzielne", co kolega ma na myśli? Planowałem na tym jednym rdzeniu nawinąć po około 20-25 zwojów na każdą połówkę zasilania i oczywiście podłączyć 'przeciwnie'. Tutaj już nie muszę używać licy?

    Miałem na myśli żeby dać dwa dławiki zamiast jednego wspólnego, bo tak prościej. Tu nie musisz używać licy.
    Wstaw dławik/dławiki, wymień kondensatory wyjściowe na low esr, równolegle jakieś ceramiczne lub tantalowe też nie zaszkodzą. Potem kombinuj dalej.
  • Poziom 22  
    No proszę, powoli wszystko zaczyna działać :D. Kluczujące wlutowałem IRFP064N, ponieważ IRFZ44 przez przypadek upaliłem (z mojej winy). Za diodami wlutowałem dławik wylutowany z zasilacza ATX (mały przekrój przewodów, wlutowałem tak tylko, żeby sprawdzić, oczywiście przewinę). Narazie bez kondensatorów. Efekt?
    Prąd spoczynkowy spadł do 70mA, kluczujące pod obciążeniem grzeją się ledwo co, prawie w ogóle. Jako obciążenie podłączałem żarówkę samochodową, do obu linii zasilacza (pomijając GND). Świeciła dość jasno, ale się nie przepaliła. Ale wydaje mi się, że to przez cienkie przewody na dławiku, cienkie przewody od zasilania, mały akumulator żelowy i spadające na nim napięcie do 10V (nienaładowany). Później poprawię wszystko co trzeba i pomierzę sprawność.

    I niech jeszcze gdzieś na forum przeczytam, że dławik do tej przetwornicy nie jest potrzebny... :).

    Pozdrawiam.

    PS.
    W zasilaczach ATX zauważyłem jeszcze takie coś:
    AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania

    Co taki układ daje? W AVT2732 są kondensatory 100n ale podłączone od + i - do masy, w innych przetwornicach które widziałem np. na elektrodzie, też różnie to jest rozwiązane, ale takiego połączenia jak na powyższym schemacie jeszcze nie widziałem.
  • Poziom 22  
    Oto jakie efekty uzyskałem:

    1) Grzałka od pralki 24Ω:

    WYJŚCIE:
    -nap: 47,6 V
    -nat: 1,5 A
    -moc: 71,5 W

    WEJŚCIE:
    -nap: 12,2 V
    -nat: 6,8 A
    -moc: 83 W

    SPRAWNOŚĆ: 86%

    2) Spirala grzejna 8Ω:

    WYJŚCIE:
    -nap: 39 V
    -nat: 3,8 A
    -moc: 148 W

    WEJŚCIE:
    -nap: 11,8 V
    -nat: 14 A
    -moc: 165 W

    SPRAWNOŚĆ: 90%

    3) Spirala grzejna 8Ω zanurzona w wodzie:

    WYJŚCIE:
    -nap: 38,7 V
    -nat: 4 A
    -moc: 155 W

    WEJŚCIE:
    -nap: 11,6 V
    -nat: 15,8 A
    -moc: 181 W

    SPRAWNOŚĆ: 86%

    Gdy robiłem te pomiary, miałem trochę cieńsze przewody od zasilania 12V które dość znacznie się grzały (wprowadzały straty). Poniższe zdjęcia robione były po wlutowaniu grubszych przewodów.

    Dławik 2x20 albo 2x19 zwojów, nie pamiętam. Podczas pracy zimny.

    Pod 4Ω jeszcze nie testowałem. Po około minucie pracy z obciążeniem 8Ω, radiator od mosfetów jest dość gorący, ale da się trzymać ręką. Trafo (zwoje, nie rdzeń) ciepłe, letnie. Rdzeń zimny.

    Pomiary nie są 100% dokładne, używałem taniego multimetru z bazaru. Tak to wygląda (tymczasowo, nie wiem jeszcze jak przerobić płytkę pod dławik):

    AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania AVT2732 - przetwornica car-audio, dwa pytania

    aktualizacja postu -------------

    Przeprowadziłem testy na obciążeniu 4Ω, spirala grzejna zanurzona w wodzie:

    WYJŚCIE:
    -nap: 31,5 V
    -nat: 6,5 A
    -moc: 205 W

    WEJŚCIE:
    -nap: 11,4 V
    -nat: 19,1 A
    -moc: 218 W

    SPRAWNOŚĆ: 94%

    Zaskakujące, im większa pobierana moc tym większa sprawność :).
    Jednak po kilkunastu sekundach uzwojenia transformatora parzą (nie mocno, ale parzą), rdzeń prawie że zimny, mosfety także dość gorące (ale da się trzymać ręką).
    Dotyczy to ciągłego obciążenia, ciekawe jak będzie się sprawować ze wzmacniaczem. Niepokoją mnie tylko tak duże spadki napięcia. Przy mocy około 160W, napięcie wyjściowe powinno wynosić 60V, a spada do około 40V (patrz wyżej - "spirala grzejna 8Ω").

    __________________________
    Poprawka!

    Poprzednio napięcie mierzyłem na zaciskach akumulatora - było ono o 1V wyższe niż przy samej przetwornicy 8-O . Pewnie mam jeszcze za cienki przewód zasilający.

    Aktualne pomiary, obciążenie 4Ω, spirala grzejna zanurzona w wodzie:

    WYJŚCIE:
    -nap: 31 V
    -nat: 6,7 A
    -moc: 208 W

    WEJŚCIE:
    -nap: 10,3 V
    -nat: 19,1 A
    -moc: 196 W

    SPRAWNOŚĆ: 106%

    Zbudowałem perpetum mobile :D. Z moim miernikiem ewidentnie coś jest nie tak. Być może zmierzone natężenie wejściowe jest nieprawidłowe, na mierniku niby napisane, że do 10A. W mierniku jest drut około 1,5mm średnicy, myślałem, że miernik sobie poradzi. Pewnie powyżej 10A wskazanie jest już nieco błędne...

    Aktualny pomiar z grzałką 24Ω:

    WYJŚCIE:
    -nap: 47 V
    -nat: 1,54 A
    -moc: 72,5 W

    WEJŚCIE:
    -nap: 11,7 V
    -nat: 6,75 A
    -moc: 79 W

    SPRAWNOŚĆ: 92%

    Mimo wszystko, ten spadek napięcia moim zdaniem jest zbyt duży...
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Jeżeli uzwojenia grzeją się bardzo a rdzeń nie to przewiń transformator. Zmniejsz zw/V i zwiększ przekrój uzwojeń. Zastosuj lice, to też zmniejszy grzanie. Kupić można ją bez problemu na allegro w firmie Feryster. Kiedyś o takim drucie można było tylko pomarzyć.
  • Poziom 22  
    A te IRFP064N na zdjęciach to chyba nawet od Ciebie kupiłem na allegro, teraz zauważyłem ;).

    Dar.El napisał:
    Zmniejsz zw/V

    Czyli na pierwotnym nawinąć zamiast 2x5 zwojów, to np. 2x4 zwoje?

    Transformator obliczałem właściwie chyba na około 200W, więc trochę się grzeje. Przy pobieranej mocy ciągłej oczywiście.
    Podłączyłem dzisiaj tą przetwornicę pod jakiś chiński wzmacniacz stereo na 2SB817 i 2SD1047, po jednej parze na kanał. Do tego dwie kolumienki robiące u mnie za suby + muzyka (nie sinusoida, prostokąt, etc), wzmacniacz rozkręcony praktycznie "na full". Jedyne co się lekko grzało to diody prostownicze BYW29FP-200. Test trwał niestety tylko kilka minut, niedługo postaram się zrobić nieco dłuższy test.

    Pewnie więcej niż 250W z tego rdzenia nie wycisnę? Docelowo prawdopodobnie ta przetwornica będzie pracować z tym głośnikiem:
    http://www.stx.pl/w-stx-10-2-400-8-f-s-mc.html
    i jeszcze nie wiem jakim wzmacniaczem. Niestety nie mają w ofercie wersji 4Ohm.

    Myślisz, że zmiana na ETD34 + Holton 400 wystarczą, aby w pełni wysterować ten przetwornik? Bo IRFP064N pewnie spokojnie dadzą sobie radę, więc chyba je zostawię, ew. w razie potrzeby dołożyłbym drugą parę.

    Pozdrawiam.