Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Motocykl SAM z silnikem z malucha...

Pfemek 17 Feb 2005 13:54 298401 291
lampy.pl
  • Witam... Zrobilem to co na zdjęciach :) Motor nie jest jeszcze wykończony ale mechanicznie sprawny w 100%, jeździ i ma naprawde niezłego kopa... :) Teraz trochę o samej konstrukcji. Motor zacząłęm robić kiedy miałem 18 lat i właściwie wtedy powstał w takiej postaci ze dało się nim już jeździć a było to we wrześniu 2001 (pamiętna data :) ) Silnik pochodzi z fiata 126p, skrzynia biegów ze sprzęgłem z motocykla WSK 175 Wiatr, zawieszenie przednie i tylne z motocykla MZ 150, kolo przód MZ 150, kolo tyl moja konstrukcja (felga 15" z syreny, szprychy docinane, bębęn wraz z zębatka i hamulcami z motocykla Mińsk 125), rama konstrukcja własna, bak WFM. Tyle miedzy innymi. Teraz mam zamiar zabrać się za wygląd, lakierowanie i wykończenie :). Jesli ktoś zainteresowany jest rozwiązaniami technicznymi (elektrycznymi oraz mechanicznymi) jakie zastosowalem w moim "wynalazku" to zapraszam do rozmowy :)

    Pozdrawiam...

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Pfemek
    Level 23  
    Offline 
    Has specialization in: elektryka i elekronika samochodowa
    Pfemek wrote 972 posts with rating 255, helped 81 times. Live in city Częstochowa. Been with us since 2003 year.
  • lampy.pl
  • #2
    linx
    Level 21  
    Witam
    Konkstrukcja fajna sprawa. Ciekawe ile waży :?: Czy mi się wydaje, czy napęd z silnika do skrzyni jest przekazywany przekładnią pasową :?: Ile pociągnie :D :?:

    PS: Ciekawy wydech.
  • #3
    12345_1
    Level 13  
    no fajni a co z ładowaniem bo nie widze. A ile pali na 100.

    Dodano po 7 [minuty]:

    a jak z ładowaniem???
    ile pali???
    fajna "wyduma"
  • lampy.pl
  • #4
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Czy ta skrzynka nie jest trochę za słaba do tkiego silnika? Jak wibracje? Próbowałeś to zarejestrować?
    a jest częśc ramy między wahaczem a siodłem?!? Co z elektryką?
  • #5
    Pfemek
    Level 23  
    Skrzynia biegów jest własnie jedyną rzeczą o którą się matrwię w tej konstrukcji. Jak narazie nie maiłem z nią problemów ale boję się własnie ze na dłuższą mete może nie wytrzymać dlatego myśle o innej skrzyni. Ladowanie jest. Nie widać żadnej prądnicy bo jej nie ma ale jest alternator :) Umieszczony na tym samym wałku na którym sa koła pasowe przy skrzyni biegów i schowany za osłoną. Diody i regulator napięcia widać na zdjęciach, sa pod siedzeniem. Rejestrować narazie nie próbowałem mam zamiar ale dopiero jak całość bedzie gotowa na błysk. Wibracje sa ale wcale nie duże jak mozna by sądzić. Planuje wywarzyć koło zamachowe i wał korbowy ewentualnie założyć z bisa. Rama to klasyczna konstrukcja stosowana powszechnie w motocyklach więc ma wszystko na miejscu :) Elektryka jest na poziomie podstawowym, jak narazie, czyli światła i wyłaczniki :) Jak już wczesniej wsponiałem jest alternator więc mogę wpinać wszystko co tylko chce o ile się zmiesci :) Spalania nie potrafię dokładnie okreslić, napewno poniżej 10l/100km. Napęd z silnika przenoszony przez dwa paski klinowe, w przyszłości planuje założyć pasek zębaty...
  • #7
    cycu1118
    Level 15  
    Na bank Ci sie to nie zlamie :) ciekawa konstrukcja .. ciekawe ile pojedzie ;P
  • #8
    zippermann
    Level 15  
    Pozycja silnika nie przeszkadza w jego pracy?
    Palisz go z kluczyka, czy przycisku? Bo stacyjka w tym miejscu trochę przeszkadza w dodaniu gazu :P
    W jakiej pozycji się na tym siedzi? Bo podnóżki masz z przodu, siedzenie z tyłu i kierownicę trochę daleko...
  • #9
    Pfemek
    Level 23  
    Wbrew pozorm siedzi się całkiem wygodnie z wyciągniętymi nogami do przodu, mam 183cm wzrostu i mi te odległosci pasuja w sam raz, w koncu to motor podemnie :) Palę go z kopniaka :) Nie ma rozrusznika bo w tej pozycji ustawienia silnika ciężko z jego montarzem, na początku był rozrusznik ale głupio wyglądał i zrezygnowałem. Mozeci wierzyć lub nie ale pali z pierwszego :) Zresztą silnik jest właściwie nowy. W tej pozycji pracuje ok, ale gaźnik mam wypoziomowany...
  • #10
    zippermann
    Level 15  
    Właśnie o gaźnik się martwiłem. A olej?
    Jak z kopniaka to OK :)
    Dobrze przypuszczam, że 200 wyciągnie? (nie znam przełożeń skrzyni). Tylko, czy konstrukcja to wytrzyma...
  • #11
    Pfemek
    Level 23  
    zippermann wrote:
    Właśnie o gaźnik się martwiłem. A olej?
    Jak z kopniaka to OK :)
    Dobrze przypuszczam, że 200 wyciągnie? (nie znam przełożeń skrzyni). Tylko, czy konstrukcja to wytrzyma...


    Oleju jest więcej nalane żebym miał pewność że jest ok. Jak narazie sie nie zatarł, cisnienie trzyma wyśmienicie to nie ma sie o co mortwic. 200 km/h to rzczej za dużo, szacuje ze ok 150hm/h to taki maks również ze względu na konstrukcję. Zresztą nie jest to scigacz a motor na którym jazda ma przynośić satysfakcję a nie podnosić adrenaline :)
  • #12
    cool_gacek
    Level 12  
    naprawde gratulacje
    kolo zamoachowe jak wywazysz moglbys je jeszcze odelzyc ale wtedy bedzie gorzej ustawic wolne obroty, ale by sie szybciej na obroty wkrecal
    a gazniczek jaki masz??? seryjny??? sproboj cos innego wlozyc , moze cos z glowica zrobic ewentualnie jeszcze walek jakis inny

    jeszcze raz gratulacje
    pozdro
  • #13
    Marcin_126
    Level 16  
    Ile to tak orientacyjnie mogło by ważyć (chodzi mi o ew porównanie przyśpieszenia w stosunku do malca)?
    Jak z przyśpieszeniem?
    Grzebałeś coś w silniku? :)
    Myślałeś nad zmianą pasków (do skrzyni) na łańcuch?
  • #14
    zippermann
    Level 15  
    Napisałem 200, bo ja maluchem potrafię 140 lecieć...
    A ten motor jest lżejszy i ma mniejsze opory powietrza... Ale skoro mówisz, że nie wyciągnie :P
  • #15
    Pfemek
    Level 23  
    Myśle nad zmiana pasków klinowych na pasek zębaty ale koszty są duże więc narazie tak musi zostać. Ile to może ważyć naprawdę nie wiem, myśle że nie więcej jak 150kg. Jeśli chodzi o przyspieszenie to powiem tak, trzeba się pożądnie trzymać kierownicy żeby nie zjechać z siedzenia. Ruszyć tym można z I, II, III i IV biegu bez problemu.
  • #16
    zippermann
    Level 15  
    Wał Cardana to chyba przesada, nie?
    Ale łańcuch był by pewniejszy niż paski klinowe.
  • #17
    Marcin_126
    Level 16  
    Przy takiej masie to musi być nieźle.
    Do tego jakby jeszce co nieco dłubnąć slnik :)
    A jak twoją jazdę znoszą te paski klinowe?
    Często je musisz zmieniać?
    Testowałeś ile wyciąga?
    Przy okazji witaj Zipperman.
  • #18
    Pfemek
    Level 23  
    Tuning silnika mogłbym zrobić tylko po co? Standardowy moment obrotowy i moc mi wystarcza :) I tak jeszcze czeka mnie dużo pracy z wykonczeniem i dużo kasy pewnie popłynie z mojego portwela ale motocykle to moja pasja i na to mi nie szkoda... :)

    Pozdrawiam...
  • #19
    piórko
    Level 30  
    Jak tu nie pozazdrościć efektu tej pasji...?

    Nie ma problemów z chłodzeniem silnika?
    Myślisz, że uda się go zarejestrować? A jak nie?
    Czy nie myślałeś o zrobieniu trójkołowca?

    Nieprzeciętny zapał !!!!!
  • #20
    zippermann
    Level 15  
    O właśnie TRIKE, to też niezły pomysł :)

    Marcin_126 - ja również :)
  • #21
    jaro_21
    Level 22  
    Przydało by się trochę chromu na tego rumaka.
    I właśnie też jestem ciekawy jak z chłodzeniem ?
  • #22
    Pfemek
    Level 23  
    Z chłodzeniem to jest tak ze podczas jazdy silnik jest schłodzony odpowiednio, troszkę gorzej na postoju dlatego widoczny jest na zdjęciach wiatrak od chłodzenia tylko nie ma zamontowanej osłony na niego bo akurat coś przy niej przerabiałem, tak że chłodzenie też jako takie obmyślałem :) Myślę że uda mi sie go zarejestrować, jeśli nie legalnie to nielegalnie (pomysł na to juz mam) ;) Trajkę myślałem robić, miałem już nawet poł malucha ucięte ale zrezygnowałem, wole jednak jednoślady :) Chrom będzie, tylko to wszystko kosztuje a z kasą cieńko... :)
  • #23
    Trabi
    Level 36  
    Fajny motorek, robi wrażenie :)
    Pfemek wrote:
    ...Rejestrować narazie nie próbowałem mam zamiar...

    No i tu moga się pojawić kłopoty. Z "biurwami" zawsze sa kłopoty jesli chodzi o samoróbki i przeróbki.
    Jakiś czas temu zastanawiałem sie nad zrobieniem kabrioleta ze zwykłej kasty samochodzu. Oczywiście musiał bym to wzmocnić. Tyle że potem bym tego nie zarejestrował. Czemu? BO URZĘDASY CHCĄ HOMOLOGACJI NA RURY STALOWE!!! Tylko ciekawe kto w Polsce coś takiego daje. Odpuściłem sobie.
  • #24
    Daris
    Level 20  
    Osobiście mi się ta konstrukcja nie podoba.Skrzynia,sprzęgło,chamulce za słabe.
    Może jak byś to normalnie wykonał to jakoś by to wyglądało-narazie wygląda to
    jak złom!Nie wiem jak to idzie ale bałbym sie tym szybko jechać nie mówiąc o łatwym
    pokonywaniu zakrętów.
  • #25
    peikman
    Level 12  
    Moim zdaniem ten pojaz jest jakąś pomyłką. Przerost formy nad treścia. I bardzo dobrze, że tego nie zarejestrują bo to przecież zagraża innym. Sam pomysł fajny i fajnie, że cos robisz ale troszke ci wiedzy na temat konstrukcji brakuje.
  • #26
    zippermann
    Level 15  
    No i znaleźli się tacy, którym wszystko nie pasuje...
    Wiecie, mi też się nie podoba, ale wiem, że po wykończeniu będzie ładnie wyglądał.
    Chociaż DARIS ma rację. Hamulce mogły by być mocniejsze.
    Osobiście bym proponował perłę i dodatki chromowe. I nie jednemu kopara opadnie...
  • #27
    Marcin_126
    Level 16  
    Na pewno o wiele bezpieczniejszym pojazdem na tym silniku był by typu buggy, ale skoro pfemka pasją są motory to znalazł odpowiednie dla siebie zastosowanie dla silnika od maluszka.
    I tak jak zipperman mówi na pewno jak go skończy to jeszcze nie jednemu szczęka opadnie z wrażenia.
  • #28
    jaro_21
    Level 22  
    Dla niektóych liczy się sam proces tworzenia, a jak jeszcze to co stworzył jakimś cudem działa no to już jest pradziwy sukces!
    Tak trzymaj Pfemek nie zrażaj się krytyką :)
  • #29
    Trabi
    Level 36  
    Dłub, kombinuj - liczy się zapał. Jak Ci tego nie zarejestrują to co z tego? przynajmniej sobie poszalejesz po polach i frajda będzie że hej! Przed Tobą tez juz inne rzeczy robili np.:

    1. "Samochód" z czego się dało. Ponoć silnik jest tu od Forda-Sierry. Żadnych danych nie znam, ale kopyto ma jak niezły dragster! (co widać na fotce)

    Motocykl SAM z silnikem z malucha...


    2. "Motocykl" na bazie wysokoobrotowego silnika od... piły łańcuchowej! Maksymalna szybkość jaką gośc ponoć rozwinął to ponad setka. Jazda 70km/h to normalka. Za hamulce służą... buty :D . Odpalany jak piła łańcuchowa - na sznurek, sprzęgło odśrodkowe, więc tylko gaz jest potrzebny.

    Motocykl SAM z silnikem z malucha...


    Oba oczywiście niezarejestrowane, a wzbudzają podziw i zachwyt za pomysłowość!

    Tak trzymaj!
  • #30
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    De gustibus non est... Ma prawo się nie podobać i ma prawo budzić wątpliwości. Faktycznie w aktualnym stanie prezentuje się jako (sorki) wiejska samoróbka. A nakładanie chromu i perłowego lakieru nie poprawi sprawności pojazdu. Faktycznie wątpliwości może budzić wytrzymałość sprzęgła, skrzyni biegów i hamulców. Podobnie wytrzymałość ramy i dość wysoko umieszczony środek ciężkości. Motoerk jest ciekawym przykładem pomysłowości i zasługuje na duże uznanie. Jednak obawiam się że legalnych szans na zarejestrowanie nie ma dużych. W przypadku pojazdów typu sam wymagany jest nie tylko atest na rury. Żąda się czasem obliczeń wytrzymałości konstrukcji i potwierdzenia jakości wykonania spawów (tak słyszałem z opowieści ludzi, którzy przechodzili taką droge przez mękę).
    Ciekawym pojazdem jest buggy na podzespołach z malucha robione gdzieś na Śląsku (zdaje się). Do znalezienia w necie.
    Na trike najbardziej nadaje się garbus. Bierzemy z niego cały zespół napędowy i tylne zawieszenie, którego nie musimy przerabiać (w przypadku malucha trzeba wyspawać całą nową część nośną dla silnika i zawieszenia). Z garbusa bierze się tzw. procę i dorabia do niej przód.
    A silniki z malucha montowali ze skrzynią od awo simsona wzdłuznie w przedłużoną ramę od tego motocykla.