Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Która rada elektryka jest lepsza

25 Feb 2013 20:37 5676 37
  • Level 8  
    Mam taki, problem mam do wyboru dwóch elektryków, jeden z nich uważa że jeśli chodzi o stosowanie wyłączników nadmiarowo-prądowych to do każdego pomieszczenia wystarczy 16A do gniazdek a 10A do żyrandolu. Drugi z elektryków też się z tym zgadza, ale uważa że jak w pomieszczeniu jest pralka lub lodówka to powinna być osobno doprowadzona do osobnego wyłącznika. Nie wiem która opinia jest lepsza, proszę o radę w tej sprawie ????
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 24  
    xil88 wrote:
    Mam taki, problem mam do wyboru dwóch elektryków, jeden z nich uważa że jeśli chodzi o stosowanie wyłączników nadmiarowo-prądowych to do każdego pomieszczenia wystarczy 16A do gniazdek a 10A do żyrandolu. Drugi z elektryków też się z tym zgadza, ale uważa że jak w pomieszczeniu jest pralka lub lodówka to powinna być osobno doprowadzona do osobnego wyłącznika. Nie wiem która opinia jest lepsza, proszę o radę w tej sprawie ????

    Odbiorniki takie jak pralka, zmywarka, lodówka, piekarnik elektryczny, płyta elektryczna, piec i inne podobne powinny mieć wydzielone obwody.
  • Level 29  
    Drugi elektryk ma rację. Do odbiorników o moc powyżej 2 KW należy doprowadzić osobny obwód zabezpieczony osobnym, odpowiednim zabezpieczeniem nadmiarowoprądowym.
  • Level 2  
    A ja mam pytanie. Jaką charakterystykę powinien mieć taki wyłącznik? B czy C?
  • Level 24  
    mtz8609 wrote:
    A ja mam pytanie. Jaką charakterystykę powinien mieć taki wyłącznik? B czy C?

    B, czemu niby C?
  • Electrician specialist
    mtz8609 wrote:
    A ja mam pytanie. Jaką charakterystykę powinien mieć taki wyłącznik? B czy C?


    Zależy od przeznaczenia, zastosowania i możliwości.

    Z reguły, w standardowych instalacjach mieszkaniowych stosuje się wyłączniki o charakterystyce B.
  • Level 2  
    michalekk1 wrote:
    mtz8609 wrote:
    A ja mam pytanie. Jaką charakterystykę powinien mieć taki wyłącznik? B czy C?

    B, czemu niby C?


    Bo spotkałem ostatnio rozdzielnię wyposażoną w zabezpieczenia obwodów gniazd, gdzie były same C16
  • Level 24  
    mtz8609 wrote:
    michalekk1 wrote:
    mtz8609 wrote:
    A ja mam pytanie. Jaką charakterystykę powinien mieć taki wyłącznik? B czy C?

    B, czemu niby C?


    Bo spotkałem ostatnio rozdzielnię wyposażoną w zabezpieczenia obwodów gniazd, gdzie były same C16

    Spitolone śpiewająco. Na "fachowców" nic nie poradzisz :|
  • Level 15  
    Potrzebowałem kiedyś wymienić esa B16 a że nie chciało mi się jechać do elektrycznego, to wstąpiłem do miejscowego elektryka. Dał mi C16 i powiedział że taki może być. Założyłem go ale dzisiaj używam już prawidłowego B16. Tak więc różni są ,,fahofcy''
  • Level 39  
    kkas12 wrote:
    Dla lodówki czy zamrażarki jest on również wskazany ze względów praktycznych.


    A możesz przybliżyć te względy, bo jakoś nie rozumiem , czym róznią sie one od innych odbiorników?
  • Level 24  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    kkas12 wrote:
    Dla lodówki czy zamrażarki jest on również wskazany ze względów praktycznych.


    A możesz przybliżyć te względy, bo jakoś nie rozumiem , czym róznią sie one od innych odbiorników?

    Można wyłączyć wszystkie inne odbiorniki pozostawiając włączone lodówkę i zamrażarkę. W przypadku zadziałania wyłącznika nadprądowego lodówka i zamrażarka działają nadal.
  • Level 29  
    Dla mnie oddzielny bezpiecznik dla typowej lodówki to trochę przesada. Ale wszystko zależy co to za kuchnia.
    Chyba, że ma być zasilana z fazy priorytetowej.

  • Level 38  
    Ale każdy brak napięcia jest sytuacją awaryjną, nie przekłada się to na żadne wymogi odnośnie zasilania takiej lodówki. Wg mie to jest raczej kwestia gustu. A wyłączać zasilanie można przez wyjęcie wtyczki.
  • Level 39  
    Wg mnie sa to w praktyce niczym nie uzasadnione, Mieszkam w swoim domu od nowości 10 lat i przypadek wyłączenia esa w części mieszkalnej miałem tylko jeden- jak żonka ukręciła przewód przy suszarce (starszego typu). W garażu to juz było wiele razy w wyniku różnych napraw i eksperymentów.
    Za to wyłaczeń prądu było pewnie juz kilkadziesiąt przypadków i wtedy lodówka też nie działała , nawet przez kilka godzin i jakoś nic sie nie stało...
    Reasumując w zwykłym domu/mieszkaniu- przerost formy nad treścią.
  • Moderator of the Technical section
    mtracz wrote:
    Dla mnie oddzielny bezpiecznik dla typowej lodówki to trochę przesada. Ale wszystko zależy co to za kuchnia.
    Chyba, że ma być zasilana z fazy priorytetowej.


    To nie jest żadna przesada i żadne względy nie tłumaczą pomijania wydzielonego obwodu w nowoczesnej instalacji. Trzeba sobie zdawać sprawę, że tak jak w latach sześćdziesiątych nie przewidziano gwałtownego rozwoju asortymentu urządzeń domowych, oraz innego sposobu ich zasilania (coraz więcej zasilaczy impulsowych i przetwornic), tak i my nie wiemy co będzie za lat trzydzieści. A lodówka i zamrażarka to są urządzenia jednak bardziej wrażliwe na niedomagania instalacji lub urządzeń podłączonych. I nie należy o tym zapominać.
    Myślenie nie boli, a wyobraźnię też można uruchamiać czasami. Koszt dodatkowego obwodu jest znikomy, a w przyszłości brak takowego, może odbijać się czkawką.

    PS. Nie mam lodówki z kostkarką do lodu, ale niewykonanie podejścia z instalacji wodociągowej, kiedy wykonuje się remont mieszkania, uważam za karygodne zaniedbanie. A może za dziesięć lat sobie taką kupię? I co wtedy? Pruć glazurę? Mało wam tematów na "elektrodzie", że "nie zrobiliśmy, a ściany już pomalowane..."???
  • User removed account  
  • Level 43  
    Lodówka i zamrażarka od innych odbiorników różnią się wsadem.

    W czasach, gdy za oceanem rozważają "zwolnienie" obwodu zasilającego lodówkę z obowiązkowego RCD przeciętny Polak dalej tkwi w siermiężnych latach sześćdziesiątych.
    Najwyższa już pora spojrzeć w kalendarz.
  • Moderator of the Technical section
    Bronek22 wrote:
    ROSOMAK7 wrote:
    Potrzebowałem kiedyś wymienić esa B16 a że nie chciało mi się jechać do elektrycznego, to wstąpiłem do miejscowego elektryka. Dał mi C16 i powiedział że taki może być. Założyłem go ale dzisiaj używam już prawidłowego B16. Tak więc różni są ,,fahofcy''
    Jak miejscowy elektryk wiedział jaki jest SWZ to miał racje. Przy dobrej pętli zwarcia B16,C16 jest bez znaczenia.


    Założenie owszem, prawdziwe, ale raczej tylko w 5 % przypadków (jak znam życie). I nie chodzi mi o impedancję pętli, tylko o znajomość tej wartości.
  • Level 29  
    A co Ty się mnie czepiłeś?
    Akurat ja klientom zawsze staram się doradzić jak największy sensowny podział obwodów.
    Gdy urządzenia (lodówka, mikrofala itp.) idą w zabudowę to obowiązkowo każda ma swój bezpiecznik.
    Ale inwestor decyduje. A jeśli nie będzie obciążonego obwodu do którego podpięta będzie lodówka to zostaje jak pan sobie życzy. Jeśli nie zagraża urządzeniu i domownikom to co będę się kłócił. Nie chce nie zapłaci to potem jego problem.
    A jak klient nie wie gdzie co będzie stało to do każdego gniazda ciągnąć oddzielny obwód i dawać bezpiecznik? Więcej bezpieczników niż odbiorników w kuchni.
    Kuchnie są różne. Małe i duże, jak i portfele klientów. Nie dla każdego koszty są znikome, jak liczy się każdą złotówkę przy remoncie.
    Mam dopłacać do roboty? Nieraz punkt zrobiony był w gratisie, ale ile można.
    Nie przesadzajmy bo w końcu każde gniazdko będzie miało swój bezpiecznik a rozdzielnia w domku jak trzydrzwiowa szafa.
    Wszystkiego nie da się przewidzieć. Niedługo może się okazać konflikt lampki nocnej i laptopa wpiętego w to samo gniazdo i co w tedy?
    Najważniejsze robić sensowny podział instalacji i zabezpieczać oddzielnymi bezpiecznikami urządzenia o największym poborze.
  • Moderator of Cars
    retrofood wrote:

    Założenie owszem, prawdziwe, ale raczej tylko w 5 % przypadków (jak znam życie). I nie chodzi mi o impedancję pętli, tylko o znajomość tej wartości.

    Żadna różnica. Za 5 czy 10 lat jak przykorodują połączenia od wilgoci i temperatury, charakterystyka wyłącznika nie będzie miała większego znaczenia. Tak samo z "zaspawanym" z upływem lat kurzem i innymi warunkami środowiskowymi samym mechanizmem aparatu. Zresztą charakterystyki wyzwalaczy termobimetalowych, chroniących przed przeciążeniem mają takie same, mają inne charakterystyki wyzwalaczy elektromagnetycznych. Nie zdąży zadziałać jeden człon, to zadziała drugi. I tak będzie lepszy niż wkładka topikowa.
  • Moderator of the Technical section
    robokop wrote:
    retrofood wrote:

    Założenie owszem, prawdziwe, ale raczej tylko w 5 % przypadków (jak znam życie). I nie chodzi mi o impedancję pętli, tylko o znajomość tej wartości.

    Żadna różnica. Za 5 czy 10 lat jak przykorodują połączenia od wilgoci i temperatury, charakterystyka wyłącznika nie będzie miała większego znaczenia. Tak samo z "zaspawanym" z upływem lat kurzem i innymi warunkami środowiskowymi samym mechanizmem aparatu. Zresztą charakterystyki wyzwalaczy termobimetalowych, chroniących przed przeciążeniem mają takie same, mają inne charakterystyki wyzwalaczy elektromagnetycznych. Nie zdąży zadziałać jeden człon, to zadziała drugi. I tak będzie lepszy niż wkładka topikowa.


    Mam wrażenie, że nie doczytałeś do końca mojego tekstu.
  • Moderator of Cars
    retrofood wrote:

    Mam wrażenie, że nie doczytałeś do końca mojego tekstu.

    Doczytałem. Nie zwróciłeś uwagi na coś bardzo ważnego - czy stan instalacji i SWZ w ogóle pozwala na zastosowanie zabezpieczenia 16A. Równie dobrze może się okazać że jedynym sensownym zabezpieczeniem przeciwzwarciowym tego obwodu będzie wpięta szeregowo żarówka dużej mocy, jak już tak rozkminiać temat.
    A tak na poważnie, może się okazać że mikrofalówka, ew odkurzacz piorący z silnikiem 2200W będzie powodował "wybijanie" tegoż bezpiecznika przy włączaniu, pomimo że prąd znamionowy urządzenia jest dużo poniżej 16A.
  • Level 39  
    retrofood wrote:
    PS. Nie mam lodówki z kostkarką do lodu, ale niewykonanie podejścia z instalacji wodociągowej, kiedy wykonuje się remont mieszkania, uważam za karygodne zaniedbanie. A może za dziesięć lat sobie taką kupię? I co wtedy? Pruć glazurę? Mało wam tematów na "elektrodzie", że "nie zrobiliśmy, a ściany już pomalowane..."???

    Hydraulike też robię i podłączenie takiego odpływu w 90% nie wymaga żadnego kucia płytek , jesli lodówka jest w tzw ciągu mebli kuchennych, które maja wolna przestrzeń za sobą.
    Wg takiego myślenia to już muszę budować pas startowy, bo kiedyś bym chciał mieć choć malutki samolot...
    Jeśli klient sobie życzy wypas, to robię co chce , a jeśli jest 'normalny" to robie normalnie , bez fajerwerków i niepotrzebnego naciągania, ale z zachowaniem zasad w obu przypadkach. Te robione rzeczy na zapas są akceptowane przez klienta z reguły w euforii ( bo budowa pierwszego domu), a później w wiekszości nie są wykorzystywane, albo człowiek ów nie ma w ogóle świadomości ich istnienia.
    Spójrzcie sami na ten temat, oba rozwiazania są poprawne i powszechnie stosowane, ale nie wiem dlaczego ( nie pierwszy raz) dyskusja rozrosła sie do dużych rozmiarów o mało istotną częśc instalacji. W domu są ważniejsze rzeczy, których trzeba pilnować przy budowie.
  • Moderator of the Technical section
    robokop wrote:
    Nie zwróciłeś uwagi na coś bardzo ważnego - czy stan instalacji i SWZ w ogóle pozwala na zastosowanie zabezpieczenia 16A.


    Bo nie o tym pisałem.


    Dodano po 1 [minuty]:

    andrzej lukaszewicz wrote:
    W domu są ważniejsze rzeczy, których trzeba pilnować przy budowie.


    Ale my nie rozmawiamy o budowie domu.
  • Level 17  
    Jestem ciekaw, czy osoby popierające osobne obwody dla każdego urządzenia powyżej 2kW budując własny dom ciągnęły by 5 osobnych obwodów do kuchni, gdyby znalazły się w niej jednocześnie czajnik, kuchenka mikrofalowa, piekarnik, pralka i zmywarka. Byłoby to już marnotrawstwo, no chyba że instalujecie w kuchni dodatkową rozdzielnię.
    Rozsądek przede wszystkim, dopiero potem zalecenia z normy.

    Moderated By retrofood:

    Ostrzeżenie nr 1. Pkt 3.1.11 regulaminu. Szkodliwość porady, namawianie do łamania prawnie obowiązujących norm.

  • Electrician specialist
    Kolego kolu$, są odbiorniki które z racji mocy (powyżej 2kW) i nie tylko mocy bo i czasów załączania wymagają oddzielnych obwodów i zabezpieczeń, do nich zaliczamy pralki, zmywarki, piekarniki, czy płyty elektryczne. Czajnik czy kuchenka mikrofalowa do nich nie należą więc nie przesadzaj.

    Lodówki i zamrażarki to specyficzne urządzenia, działające automatycznie 24h na dobę (nie tylko one, piece c.o. również). Nie jest wymagane zasilanie ich oddzielnymi obwodami ale jest to bardzo praktyczne a wykonanie oddzielnego obwodu dla lodówki kosztowne nie jest.