Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

SCANIA R500 - Regulacja pompowtryskiwaczy

MARVIS MARKUSZOWA 27 Feb 2013 11:53 20052 15
  • #1
    MARVIS MARKUSZOWA
    Level 9  
    Witam. Mam problem z SCANIĄ R 500 V8 rok 2006. Po regulacji zaworów oraz pompowtyskiwaczy na serwisie SCANII samochód zaczął mocno dymić na czarno i dużo pali (około 37l/100 km przy trasie pusto/pełno 2000 km). Po zrobieniu około 6 tys km pojechałem ponownie na serwis i stwierdzili po dokonaniu diagnostyki komputerowej, że 5 pomp jest do wymiany (nie nadają się do regeneracji). Podpowiadają mi inni mechanicy, że są źle wyregulowane pompy. Czy mógłby ktoś podać schemat regulacji pompowtryskiwaczy ?? Bo mam ale do rzędówki 6 cylindrowej, chyba że jest taki sam moment dokręcania (regulacji). Proszę o POMOC i z góry dziękuję.
  • #3
    MARVIS MARKUSZOWA
    Level 9  
    Dziękuje za odpowiedz.
    Pozdrawiam.
  • #4
    habi7
    Level 15  
    Czegoś tu nie rozumiem..?? jaki moment dokręcania/regulacji..?? na moment+kąt dokręca się pompowstryski HPI, a nie ma V-ałki z HPI..!!!!! Jedyne systemy w silnikach typu V to PDE oraz XPI. schemat regulacji załączam poniżej, chociaż aby auto dymiło to musiała by być poważnie spieprz..... regulacji, ale warto sprawdzić.
    Attachments:
  • #5
    MARVIS MARKUSZOWA
    Level 9  
    Kolego habi7. Za schemat dziękuje, ale nie ma w nim jak te pompy ustawić. Jak możesz to podpowiedz bo jutro mamy to regulować.
  • #6
    habi7
    Level 15  
    Zgadzam się...to jest schemat kolejnośći regulacji, natomiast powiem szczerze, że V-ke bez odpowiednich narzędzie ciężko dobrze ustawić, jedynie jak można ustawić bez odpowiednich narzędzi to suwmiarką, ale dokładność takiej regulacji jest raczej wątpiliwa.
    Sprawdzenie, jaki typ pompowtryskiwacza jest zamontowany w pojeździe
    Są dwa różne typy pompowtryskiwaczy; od typu silnika zależy, który z nich jest zamontowany w pojeździe.

    1.Zmierz wymiar B sprężyny pompowtryskiwacza w sposób pokazany na ilustracji. W zależności od wyniku pomiaru na sprężynie, stosuje się różne narzędzia regulacyjne.
    SCANIA R500 - Regulacja pompowtryskiwaczy

    Średnica B Wymiar ustawczy A
    36 mm -------> 66,9 mm
    38,8 mm -------> 69,9 mm

    Tak więc jak sam kolega widzi ciężko suwmiarką będzie to dobrze ustawić, ale życze powodzenia.
  • #7
    kwantor
    Level 38  
    MARVIS MARKUSZOWA wrote:
    5 pomp jest do wymiany (nie nadają się do regeneracji)

    Nie wierzę w takie cuda, nigdy pompki nie padają w takiej ilości 5 szt w jednym czasie.
    To jest błąd zarejestrowany po wymianie filtra (zapowietrzenia) lub pompa zasilająca nie wytwarza odpowiedniego ciśnienia.
    Zmierzyć to ciśnienie i skasować błędy. Totalna bzdura- 5 pompek..
    Pompki poza tym regeneruje się w pewnym zakresie.
    Diagnoza wysnuta tylko i wyłącznie na podstawie komputera, prowadzi często w sam środek dziury..
  • #8
    koala5
    Level 14  
    Dla chcącego nic trudnego suwmiarka wystarczy a co do tych 5ciu pompwtrysków też mnie to dziwi
  • #9
    kwantor
    Level 38  
    koala5 wrote:
    Dla chcącego nic trudnego suwmiarka wystarczy
    Oczywiście, że wystarczy.
  • #10
    saron22
    Trucks specialist
    kwantor wrote:
    Nie wierzę w takie cuda, nigdy pompki nie padają w takiej ilości 5 szt w jednym czasie.


    Jest to niezwykle rzadki przypadek ale jest to oczywiście możliwe. Mnie kiedyś trafił się z padniętymi 6 sztukami jednocześnie.
  • #11
    kwantor
    Level 38  
    saron- to jest niemożliwe, pomyśl tylko co z genezą powstawania takiego uszkodzenia?
    Na raz i w sekundzie?- nie, nie.
    To może połowa? nie, nie, ile by takie auto mogło ciągnąc "ogon" na 3 cylindrach?
    Natomiast znam przypadek wymiany 6 pompowtrysków, bo tak pokazały kody błyskowe - 10 000 zł.. winna była pompa zasilająca.
  • #12
    MARVIS MARKUSZOWA
    Level 9  
    Witam wszystkich. Z góry przepraszam, że wcześniej nie odpisywałem. Dzięki wielkie za podpowiedzi. Mieliśmy problem z tymi pompowtryskami i wymieniliśmy na nowe i jak narazie jest wszytko ok nie ma żadnych większych problemów. Jeszcze raz DZIĘKUJE za wszystkie informacje.
  • #13
    szaman108
    Level 31  
    Witam wymiana tych pięciu pompek była podyktowana czym błędy kodów może typu 53,54...... czy brano pod uwagę balans?
  • #14
    MARVIS MARKUSZOWA
    Level 9  
    Zaczęło się od tego, że SCANIA coraz więcej paliła pusto-pełno w granicach 38 L/100km, coraz bardziej puszczała dyma i osłabła więc pojechaliśmy na serwis SCANII na regulację pomp. Ale niestety po regulacji nic to nie zmieniło na dobre do tego silnik coraz bardziej nierówno pracował (szatkował) więc pojechaliśmy po raz drugi na serwis gdzie stwierdzono uszkodzenie 5 pomp niedających się do regeneracji po czym postanowiliśmy wymienić wszystkie 8 szt na nowe. Samochód w tym momencie pali zdecydowanie mniej, silnik chodzi równo, moc też zdecydowanie się zwiększyła, ale co nas troszkę niepokoi nadal daje dyma naszym zdaniem za bardzo oczywiście dzieje się to przy redukcji czy obciążeniu silnika.
  • #15
    kwantor
    Level 38  
    Ciśnienie doładowania jakie? intercoler szczelny?
    Pompowtryski w 90 % wystarczy wymienić końcówki i sprężyny.
    Regulacja zwyczajowo tyle daje, co umarłemu kadzidło.
  • #16
    MARVIS MARKUSZOWA
    Level 9  
    Jeśli chodzi o ciśnienie doładowania było sprawdzane i wszystko w normie, coler też OK. Co do pomp to już po fakcie, jakbym wcześniej miał tą informację to można było próbować a teraz jak powymieniane to już nic nie zmienimy, ale dzięki za informacje.