Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Pralka Whirpool AWG875/E - Brak pracy silnika

27 Lut 2013 18:47 2964 24
  • Poziom 18  
    Pralka miała niepewne styki złącza silnika. Po przeczyszczeniu i wymianie wsuwek nadal brak pracy silnika. Po rozebraniu modułu programatora zauważyłem przepaloną ścieżkę w zasilaniu mostka prostowniczego zasilania silnika. Pomiar mostka wykazał jego zwarcie. Po wymianie i naprawie ścieżki mostek (był 8A, wstawiłem 10A) ulega uszkodzeniu po kilku sekundach pracy. Mostek ten jest sterowany triakiem BTB24 (dobry powolny rozruch)a napięcie wyprostowane idzie jednym biegunem na szczotkę silnika a drugim na przekaźniki sterujące kierunkiem obrotów. Silnik ( 220V, 480W, 50Hz)według mnie jest sprawny ponieważ podłączając go pod zewnętrzne zasilanie ograniczone oporem grzałki, nie iskrzył i pobierał prąd w granicach od 3,9A przy rozruchu do 1,3A przy pełnych obrotach i założonym pasku.
    Podejrzewam, że przekaźniki są nie odpowiednio załączane (błąd oprogramowania), lub są nadpalone styki. Może ktoś z kolegów to przerabiał lub mnie naprowadzi na usterkę bo już brak mi pomysłów co do usterki.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 12  
    Sprawdzałeś triak, a może zamienione zostały kable na silniku
  • Specjalista AGD
    Silnik może dostawać przebicie do obudowy przy wyższym wysterowaniu.Wtedy pali mostek. Próbowałeś z zamienionym zasilaniem na wtyczce?
  • Poziom 18  
    Myślę, że zamiana na wtyczce jest niepotrzebna bo mostek prostuje napięcie i nic to nie zmieni. Instalacja domowa nie ma uziemienia lub zerowania. Według mnie przebicie do masy silnika spowoduje ewentualnie napięcie na obudowie pralki ale nie palenie mostka. Silnik sprawdzałem kilka minut z grzałką i nic nie zauważyłem. Natomiast po podpięciu do moduł usterka występuje po kilku sekundach. Podejrzewam, że możliwe będzie przebicie z zabezpieczenia termicznego (bezpiecznik termiczny kontrolujący temperaturę uzwojenia stojana) do uzwojenia. W szereg z mostkiem wstawię bezpiecznik i odłączę obwód termika. Wygląda na to, że usterka ta jest powszechna w tym modelu więc jeszcze powalczę z tym problemem.
    Jeżeli ktoś ma pomysły, to będę wdzięczny za pomoc.
  • Specjalista AGD
    leonard666 napisał:
    Triak jest ok. Pisałem, że ma powolny rozruch.

    Ma rewersy w obie strony?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 18  
    Nie jestem pewny, bo siada mostek i ścieżka w pierwszym ruchu. Wcześniej ruchy rewersowe były bo sprzęt siadał po kilku minutach. Możliwe, że i teraz by były, bo słychać pracę przekaźników ale silnik nie rusza z powodu upalonej ścieżki. Nie jestem pewny bo nie pamiętam ale chyba też sprawdzałem sprzęt na wirowaniu i tu też pali mostek. Zwarcie robi się nagle, bo spaliło mi bezpiecznik gwałtownie ( cały czarny i popękany) w mierniku uniwersalnym na zakresie 10A podpiętym w szereg zasilania mostka. Małe przekroczenie prądu skutkuje tylko niewielką przerwą drutu w bezpieczniku. Możliwe, że przekaźniki robią zwarcie przez niewłaściwa pracę podając dwa przeciwne napięcia na jeden biegun cewki stojana ale chyba to mało prawdopodobne. Jednak logicznie rozumując, jeżeli zwarcie jest w wirowaniu, to przekaźniki wówczas nie pracują i raczej można uznać, że to nie one szwankują. W czasie uszkodzenia nie zauważyłem żadnych iskrzeń lub dymu co utrudnia lokalizację usterki. Nie mam dużego doświadczenia w naprawach ale do tej pory usterki silnika jakie spotkałem, to nadmierne iskrzenie komutatora, przegrzewanie się i wolniejsze obroty silnika lub zwarcie z widocznym dymieniem.
  • Moderator AGD
    leonard666 napisał:
    Po przeczyszczeniu i wymianie wsuwek

    Nie pomyliłeś przypadkiem przewodów na złączu silnika?
  • Specjalista AGD
    cezet napisał:
    leonard666 napisał:
    Po przeczyszczeniu i wymianie wsuwek

    Nie pomyliłeś przypadkiem przewodów na złączu silnika?

    Faktycznie przeoczyłem ten fakt i to raczej ta przyczyna.
  • Poziom 18  
    To nie jest błąd wsuwek, bo sprawdzałem to kilka razy. Wsuwki wymieniałem a właściwie dolutowałem nowe tylko od strony wiązki bo były te oszczędne, bez odcinania kostki a nie były wymieniane po stronie silnika. Poza tym usterka występowała przed wymianą wsuwek i nie jest ona natychmiastowa. Silnik rusza i powolnie wchodzi na obroty (np w wirowaniu) a zwarcie następuje po kilku sekundach.
  • Specjalista AGD
    Podłącz mostek przez grzałkę i tak spróbuj silnik w pralce.
  • Poziom 18  
    Silnik ma moc 480 W, więc grzałka może mieć zbyt dużą moc (1700- 2000W). Zakładając, że silnik dostaje pełnego zwarcia, przez grzałkę a co za tym idzie i mostek będzie płynął prąd o natężeniu bliskim granicy krytycznej mostka Spróbuję zrobić test z halogenem o mocy 500W. Obserwując go będę widział, czy zwarcie ma charakter stały czy chwilowy. Widziałem ten sam problem (wypalona ta sama ścieżka zasilająca mostek) na Elektrodzie ale nie jest on jasno rozwiązany. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1372750.html
  • Poziom 18  
    Jestem trochę zmieszany z tym sprzętem. Wpiąłem przed mostek jednak grzałkę o mocy 1700W i obserwowałem pralkę, robiąc jednocześnie pomiary. Pralka wykonywała ruchy rewersowe na praniu oraz normalny powolny rozruch w praniu i wirowaniu. Jednak prąd płynący przez grzałkę jest zbyt wysoki, bo jest w granicach od 2 do 8A. Natomiast prąd mierzony między biegunem ujemnym mostka a szczotką silnika mieści się w granicach normy 1 do 3A. Napięcie dodatnie z mostka idzie na przekaźniki rewersu. Jak to możliwe, że prąd przed i po mostku jest tak różny? Jeżeli usunę grzałkę, która ogranicza prąd, mostek ulega zwarciu. Przypominam, że silnik podłączony z zewnętrznym zasilaniem przemiennym 230V ograniczony opornością grzałki wskazuje normalny prąd (1-3A). Odłączyłem również obwód termika, aby wykluczyć zwarcie, ale nic to nie zmieniło. Wymieniłem również przekaźniki i dalej jest to samo. Pomiar prądu wskazuje, że nie jest on gwałtowny, lecz rośnie w miarę wzrostu obrotów silnika. Nie wiem, co może być przyczyną tych problemów.
  • Specjalista AGD
    Mostek na jakie napięcie?
  • Poziom 18  
    Mostek prostowniczy oryginalny, to 8A, natomiast ja wstawiłem 10A 1000V. Przypominam, że pierwotne uszkodzenie modułu to zwarcie mostka ( między wejściem a minusem) oraz upalenie ścieżki zasilającej mostek. Więc usterka nie jest przeze mnie usunięta. Może pomimo prawidłowych objawów pracy triaka należy go wymienić w ciemno? Nie wiem skąd tak duże różnice w natężeniu prądu przed i za mostkiem (mierzone równocześnie dwoma miernikami). Jestem ogłupiały i nie wiem gdzie robię błąd w rozumowaniu.
  • Specjalista AGD
    Może jeden przekaźnik nie pracuje walnięte sterowanie, ULN. Do silnika są trzy przekaźniki sterowane ULNem.
  • Poziom 18  
    To może być prawdopodobne. Niestety nie wiem w jakiej kolejności one pracują. Zastanawia mnie dlaczego w czasie wirowania również jest zawyżony prąd. W tym programie przekaźniki chyba nie pracują za wyjątkiem początku programu (równomierny rozkład wsadu przez ruchy rewersowe). Tranzystory sterujące przekaźnikami sprawdzałem, więc pozostał by sam procesor. Moduł nie posiada pamięci zewnętrznej więc oprogramowanie jest w procesorze i pozostaje tylko wymiana modułu. Jestem ciekaw po co konstruktorzy wstawili mostek do zasilania silnika na prąd przemienny.
  • Specjalista AGD
    Pracują też na wirowaniu.
  • Specjalista AGD
    leonard666 napisał:
    o może wstawię równolegle z cewkami przekaźników diody świecące aby obserwować ich pracę.

    Dobry pomysł.
  • Poziom 18  
    Wykonałem test z diodami i wygląda na to, że nie pracuje jeden z trzech przekaźników sterujących silnikiem. W stu procentach nie jestem pewny bo nie wiem w jakiej kolejności one pracują. Próby wykonałem w praniu i w wirowaniu. W obu cyklach pracowały tylko dwa zmieniając kierunek obrotów. Niestety nadal nie rozumiem dlaczego jest tak duża różnica w natężeniu prądu przemiennego przed mostkiem i stałego za nim. Jak gdzieś dostanę moduł, to spróbuje go podmienić i to może coś wyjaśni.
  • Poziom 18  
    Temat stary ale rozwiązany.
    Niedawno naprawiałem tą samą usterkę. Uszkodzenie mostka spowodowane było przez zwarcie silnika (przegrzanie). Silnik miał prąd zależny o kierunku obrotów. W jednym kierunku prąd był w normie, natomiast w przeciwnym prąd rósł powyżej 10A. Przy sprawdzaniu nie brałem pod uwagę kierunku obrotów wirnika. To był błąd.
  • Poziom 18  
    Temat stary ale rozwiązany.
    Niedawno naprawiałem tą samą usterkę. Uszkodzenie mostka spowodowane było przez zwarcie silnika (przegrzanie). Silnik miał prąd zależny o kierunku obrotów. W jednym kierunku prąd był w normie, natomiast w przeciwnym prąd rósł powyżej 10A. Przy sprawdzaniu nie brałem pod uwagę kierunku obrotów wirnika. To był błąd