Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik EBM71G2-SB530 - Zła praca silnika.

27 Lut 2013 23:30 2106 10
  • Poziom 14  
    Witam!
    Otrzymałem od znajomego do sprawdzenia NRD-owski silnik EBM71G2-SB530 i mam z nim problem. Ma on 3 wyprowadzenia kolory: niebieski,czarny,brązowy i kondensator 20µF(silnik jednofazowy prawdopodobnie z kosiarki,kondensator był niepodłączony) . Oporność uzwojeń jest trochę dziwna i wynosi niebieski-czarny 17Ω,niebieski-brązowy 4Ω,czarny-brązowy 13Ω ,wymieniłem kondensator na nowy ale przy różnych próbach nie udało się uzyskać nominalnych obrotów czyli 2850 tak jak jest napisane na tabliczce.Silnik pracuje ale ma niskie obroty,grzeje się i głośna praca.Próbowałem różnych połączeń ale cały czas jest to samo. Zastanawia mnie ta niska rezystancja 4Ω,ale rozebrałem silnik i uzwojenia wyglądają jak z fabryki i albo jest niewidzialny skrót albo silnik ma jakieś specyficzne połączenie z kondensatorem.Bardzo proszę jeżeli ktoś miał z takim silnikiem do czynienia o pomoc. W internecie nie znalazłem nic na temat takiego silnika.
  • Poziom 26  
    Witam.
    Czy próbowałeś podłączenia jak na rysunku? A może ten silnik potrzebuje kondensatora tylko w czasie rozruchu.
    Silnik EBM71G2-SB530 - Zła praca silnika.
  • Poziom 14  
    Dziękuje za odpowiedź. Jako pierwszy krok to było połączenie silnika wg.takiego schematu znalazłem go na google .Najciekawsze jest to że przy takim połączeniu silnik tak samo pracuje z kondensatorem jak i bez niego (praca głośna i niskie obroty). Coraz bardziej skłaniam się do teorii o zwartej części uzwojenia .Zastanawia mnie tak niska wartość rezystancji uzwojenia 4Ω i praca silnika nawet bez kondensatora.Rozebrałem go drugi raz i przez silną lupę przejrzałem uzwojenia ale nawet nie ma jakichkolwiek przebarwień ,a przy zwartych zwojach powinny być przegrzane.Najgorzej że na google kompletnie nie ma żadnych danych technicznych tego typu silnika.Także już nie wiem co o tym myśleć zwłaszcza że próbowałem praktycznie wszystkich możliwych połączeń.
  • Poziom 14  
    Zrobiłem zdjęcia silnika , a strony które kolega podał to już wcześniej czytałem ale w moim przypadku mi nie pomogły. Silnik EBM71G2-SB530 - Zła praca silnika. Silnik EBM71G2-SB530 - Zła praca silnika.
  • Poziom 26  
    Sprawdź jeszcze silnik od strony mechanicznej. Zobacz czy lekko chodzi na łożyskach. Obejrzyj czy na wirniku nie ma śladów tarcia (jeżeli gniazda łożysk są wypracowane, albo będzie luz poprzeczny na deklach, to po włączeniu silnika, jego wirnik będzie przyciągany do stojana i może występować tarcie a w konsekwencji wolne obroty, grzanie i głośna praca silnika).
  • Moderator Elektrotechnika
    Dlaczego piszesz że oporność jest dziwna 17 to całe uzwojenie czyli 13+4 uzwojenie rozruchowe to 13 om (szereg z kondensatorem podłączyć) a pracy to 4 omy pamiętaj który przewód był środkowy .I schemat który tu kolega narysował.
  • Poziom 14  
    Według takiego schematu właśnie łączyłem silnik po pomiarze rezystancji uzwojeń .Tylko pytanie dlaczego silnik praktycznie nie reaguje na kondensator , gdyż po jego odłączeniu silnik dalej pracuje i rusza również . Mechanicznie brak luzów podłużnych i poprzecznych . Lekko się obraca . Dam sobie chyba z nim spokój , szkoda poświęcać mu tyle czasu , a znajomy szuka już innego silnika z którego mógłby sobie zrobić małą szlifierkę . Mam chęć połączyć silnik według schematu i puścić nie chodzi i może pokaże co go bolało , przynajmniej będę wiedział czy miał zwarte zwoje , bo na pewno pozostawi ślad na uzwojeniach . Odnośnie rezystancji uzwojenia roboczego to spodziewałem się rzędu połowy wartości rozruchowego.
  • Moderator Elektrotechnika
    Nie tak ! nigdy nie jest rozruchowe równe roboczemu bo jest nawinięte cienkim drutem i dlatego ma większą oporność a jeszcze sprawdzić czy jest dobry kondensator. Myślę sobie że ten silnik był przezwajany na inne obroty?
  • Poziom 14  
    Nie pisałem że jest równe rozruchowemu ale połowę wartości rozruchowego.Jak rozbierałem silnik to uzwojenia wyglądały na oryginalne uzwojenia fabryczne ale wzrokowo to nie było żadnej różnicy między uzwojeniami ze względu na grubość użytego drutu nawojowego. Nie podejrzewam też że ktoś by przewijał silnik do kosiarki i to o mocy 0,75KW.Było by to raczej nieopłacalne. Kondensator jest założony nowy .
  • Moderator Elektrotechnika
    Mogłeś nie zauważyć bo jest to uzwojenie wciśnięte od wewnątrz pomiędzy zwoje robocze, dalsze pisanie nie ma sensu musisz po eksperymentować.