Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

instalacja CO - Jaka rura z pieca do rozdzielacza - chcialbym pex w preizolacji

s.marcin1 28 Lut 2013 14:14 15816 15
  • #1 28 Lut 2013 14:14
    s.marcin1
    Poziom 7  

    Witam,
    proszę o poradę:
    buduję dom parterowy, jednorodzinny ok 180m^2 pow. osobny budynek to garaż i kotłownia z piecem na paliwo stałe. Bezpośrednio z pieca chcę wyjść rurami stalowymi na długości ok 2m potem przejście na podwójnego PEXa w preizolacji, aż do pomieszczenia technicznego w budynku mieszkalnym, a tam rozdział na CWU oraz CO (układ kombinowany grzejniki + podłogówka). Pyt. nr 1: czy rura typu pex się nada (wg. katalogu 90st celsjusza i 9BAR) - dlatego ją wybrałem bo będzie możliwe poprowadzić jednolity odcinek od kotłowni do domu (w sumie ok 35m) bez stosowania złączek, kolan - chcę wyjść z kotłowni łagodnym łukiem pod fundamentem w rurze osłonowej i poprowadzić ją w gruncie i tak samo wejść do budynku. Chcę w miarę możliwości uniknąć jakichkolwiek połączeń rury w gruncie - bo to zwiększa ryzyko awarii.
    Pyt. nr 2: czy średnica 32 będzie wystarczająca (średnica wew. ok 25mm), czy lepiej fi40 (wewnętrzna ok 32mm).
    Pytanie nr 3: stosować układ zamknięty czy otwarty?
    Pytanie nr 4: czy zasobnik wody ciepłej na 3-4 osoby wystarczy o pojemności 150l jakie macie doświadczenia?

    0 15
  • #2 28 Lut 2013 14:47
    O_L_E_K
    Poziom 10  

    Rura pexa będzie ok, ja bym wybrał 40 i oczywiście w izolacji najlepiej podwójnej bo będzie śnieg roztapiać:), zasobnik 150l powinien wystarczyć, układ otwarty dla pieca węglowego a dla gazowego lub na olej układ zamkniety.

    1
  • #3 28 Lut 2013 15:08
    andseg
    Poziom 20  

    Zacznę od końca.
    Zasobnik 150 l powinien w normalnych warunkach wystarczyć.
    Układ zamknięty - układy otwarte to przeżytek w nowych instalacjach już się unika tych rozwiązań.
    Średnica 32 będzie wystarczająca.
    Co do pyt 1 nie jest to takie proste. Wprawdzie rura typu pex to dobry materiał i do tego się ich używa, ale te warunki 90st celsjusza i 9BAR - ( sprawdź jeszcze w katalogu jak długo rura wytrzymuje te 90 stopni - czy na stałe ?) musza być ściśle przestrzegane.W mroźne dni 90 stopni na wyjściu z kotła może się okazać za mało.
    Sporo zależy od tego jaki masz kocioł - jeżeli masz kocioł z precyzyjną regulacją temperatury, a pex wytrzyma na stałe 90, i nie będzie Cię kusiło aby w mróz przekroczyć te parametry, to można spróbować -

    0
  • #4 28 Lut 2013 15:41
    s.marcin1
    Poziom 7  

    Sprawdziłem rurę i faktycznie może być problem z żywotnością
    Producent podaje tabelę max ciśnienia przy nastawionej temperaturze i tak dla 90 st. podają, że max ciśnienie to 11,4bar, 11,1bar i 11,0 odpowiednio dla urzytkowania po 1 roku, po pięciu latach i po 10 latach, ciśnienie po 25 i 50 latach nie jest podane - czy to oznacza, że przyjmuje się żywotność rury na 10lat dla temperatury 90st. cel???. Dla temperatury 80 st. to ciśnienie na poziomie 12 bar i podają do czasookresu 25lat, przy 70st cel podają ciśnienie ok 13bar dla czasu nawet do 50 lat... ale czy jeżeli ciśnienie na instalacji CWU i CO nie przekracza 6 bar to czy ta żywotność przy 90 st. cel wzrośnie?
    Dodaję fragment karty katalogowej.
    link do strony producenta:
    http://www.isoplus.pl/nowosci/isopex-125-mm-dostepny-w-zwoju (zakładka w *.pdf "systemy giętkie)

    1
  • #5 28 Lut 2013 17:06
    1131673
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #6 28 Lut 2013 17:26
    kabee84

    Poziom 24  

    andseg napisał:
    Zacznę od końca.
    Zasobnik 150 l powinien w normalnych warunkach wystarczyć.
    Układ zamknięty - układy otwarte to przeżytek w nowych instalacjach już się unika tych rozwiązań.
    Średnica 32 będzie wystarczająca.
    Co do pyt 1 nie jest to takie proste. Wprawdzie rura typu pex to dobry materiał i do tego się ich używa, ale te warunki 90st celsjusza i 9BAR - ( sprawdź jeszcze w katalogu jak długo rura wytrzymuje te 90 stopni - czy na stałe ?) musza być ściśle przestrzegane.W mroźne dni 90 stopni na wyjściu z kotła może się okazać za mało.
    Sporo zależy od tego jaki masz kocioł - jeżeli masz kocioł z precyzyjną regulacją temperatury, a pex wytrzyma na stałe 90, i nie będzie Cię kusiło aby w mróz przekroczyć te parametry, to można spróbować -

    Pod całą wypowiedzią się podpisuję, no może oprócz tych 90-ciu stopni, bo w dzisiejszych instalacjach max to 60-70stC.... Zamontuj porządną automatykę (najlepiej pogodową) dla swojego kotła na paliwo stałe, która będzie sterowała pracą zaworu 4-drogowego. Na kotle trzymać temperaturę około 65stC (czyli najlepsze warunki pracy i najwyższa sprawność) a zawór na instalację puści czynnik grzewczy o takiej temperaturze, jaka będzie potrzeba (w zależności od temp. na zewnątrz). Fajne sterowniki ma Euroster (nazywa się bodajże UNI2)

    0
  • #7 28 Lut 2013 18:35
    s.marcin1
    Poziom 7  

    Rura o której pisałem ma 80st cel. tem roboczej stałej (90st. cel to temp chwilowa max)

    W tej karcie katalogowej znalazłem jeszcze również rurę w preizolacji, też podwójna,też elastyczna (promień gięcia 1m) ale z miedzi... jak giąć (lub prostować jeżeli sprzedają w zwoju) rurę miedzianą jak jest w preizolacji??
    może na moje warunki taka była by lepsza... zakładając, że faktycznie jest w jednym kawałku i jest elastyczna.
    Może ktoś coś podobnego widział? Dodatkowo wersja miedziana to max 28mm, a wg mnie to na styk... Wolalbym przekroj o dymensje wieksz.

    0
  • #8 03 Mar 2013 12:28
    ali63
    Poziom 2  

    jeśli planujesz dom tylko parterowy to układ musi być otwarty a od pieca do rozdzielacz tylko miedż.

    0
  • #9 03 Mar 2013 14:09
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    ali63 napisał:
    jeśli planujesz dom tylko parterowy to układ musi być otwarty a od pieca do rozdzielacz tylko miedż.

    A co ma sie układ otwarty do domu tylko parterowego i dlaczego tylko miedź , jak kocioł jest stalowy...Kupa bzdur.
    Najlepsze byłyby stalowe rury preizolowane, ale wymaga to fachowego spawu i uszczelnienia izolacji termicznej oraz wykonanie kompensacji.
    Pex bedzie chyba najlepszym rozwiazaniem ze względu na stosunek ceny do jakości.
    Na tak długim odcinku przy relatywnie małej średnicy trzeba to dobrze zaizolowac, by nie było zbyt dużch strat, bo i tak będą.
    Tu podobny temat:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...+w+ziemi&sid=110211759cc579c08ccf060bd778c27d

    0
  • #10 03 Mar 2013 14:59
    ali63
    Poziom 2  

    wszystko zależy od odległości kotlowni od domku.

    0
  • #11 03 Mar 2013 20:30
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    Zakładam, że twoja kotłownia jest niższa niż dom. Nie zrobisz całej instalacji jako układu otwartego bo naczynie pod sufitem kotłowni będzie nadal niżej niż grzejniki na piętrze. Układ po stronie domu musi więc pracować ciśnieniowo. Po stronie kotła rozsądek nakazuje tylko układ otwarty. Optymalny dla ciebie system to kocioł, linia do domu, wężownica zasobnika c.w.u w układzie otwartym a grzejniki przez wymiennik płytowy w układzie zamkniętym.

    0
  • #12 03 Mar 2013 22:41
    kabee84

    Poziom 24  

    Co wy się wszyscy uparliście na ten pieruński układ otwarty? Po co?
    Przecież w Polsce można od 2 lat zgodnie z przepisami, bezpiecznie montować kotły na paliwa stałe w układach zamkniętych. Na zachodzie już od wielu lat montowało się kotły w układach zamkniętych. Mało tego - producenci niejednokrotnie dają dłuższą gwarancję na kotły przystosowane i poprawnie zamontowane w układach zamkniętych, ponieważ układ zamknięty jest po prostu lepszy!
    Radzę wszystkim sceptykom montażu kotłów na paliwa stałe w układach zamkniętych (albo raczej instalatorom z minionej epoki) zapoznać się z aktualnymi przepisami i poczytać o zabezpieczeniach urządzeń grzewczych montowanych w UZ.

    0
  • #13 04 Mar 2013 00:12
    mirrzo

    Moderator na urlopie...

    kabee84 napisał:
    Na zachodzie już od wielu lat montowało się kotły w układach zamkniętych.

    To dlatego, że są bardziej odpowiedzialni i instalatorzy i użytkownicy.
    Powiedz, ilu masz klientów z kotłami jak opisujesz, którzy wzywają Ciebie do kontroli swojego układu grzewczego. Zrobione - zapomniane. I to nie miniona epoka, ale mentalność Polaków do stawania okoniem, przed stosowaniem prawa.

    0
  • #14 04 Mar 2013 16:26
    ali63
    Poziom 2  

    Przed zamontowaniem pieca na paliwo stałe poproście spredawce o atest dopuszczający piec do pracy w układie zamkniętym.Ponieważ jestem instalatorem i wiem o tym , że z tym tematem są problemy.

    0
  • #15 05 Mar 2013 06:35
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    kabee84 napisał:
    Radzę wszystkim sceptykom montażu kotłów na paliwa stałe w układach zamkniętych (albo raczej instalatorom z minionej epoki) zapoznać się z aktualnymi przepisami i poczytać o zabezpieczeniach urządzeń grzewczych montowanych w UZ.


    Zamontowałem swój własny kocioł rok po zmianie przepisów a jednak bez wahania wybrałem układ otwarty przy kotle i wymiennik. Uważam, że jest to technicznie najlepsze rozwiązanie i dlatego podjąłem taką decyzję. To, że przepisy coś dopuszczają, nie oznacza, że MUSISZ tak zrobić.

    1
  • #16 09 Mar 2013 11:00
    kabee84

    Poziom 24  

    ali63 napisał:
    Przed zamontowaniem pieca na paliwo stałe poproście spredawce o atest dopuszczający piec do pracy w układie zamkniętym.Ponieważ jestem instalatorem i wiem o tym , że z tym tematem są problemy.

    Żadnych atestów nie trzeba. Każdy kocioł musi mieć określone maksymalne ciśnienie robocze i montuje się taki właśnie zawór bezpieczeństwa. Jeśli kocioł nie ma tabliczki znamionowej - omijać go z daleka bo jest niebezpieczny nawet gdy jest nie rozpalony i nie podłączony do instalacji.....
    Dlatego kotłów nie kupuje się u Pana Iksińskiego "spawacza z papierami" z garażu, tylko kupuje się urządzenie sprawdzonego producenta, z deklaracją zgodności.

    William Bonawentura napisał:
    Zamontowałem swój własny kocioł rok po zmianie przepisów a jednak bez wahania wybrałem układ otwarty przy kotle i wymiennik. Uważam, że jest to technicznie najlepsze rozwiązanie i dlatego podjąłem taką decyzję. To, że przepisy coś dopuszczają, nie oznacza, że MUSISZ tak zrobić.

    Ja nigdzie nie mówię że coś MUSISZ. Pytam tylko, dlaczego wszyscy się upierają na układ otwarty? W czym on jest lepszy? W tym, że instalator Tobie tak nagadał, bo sam boi się montować kotły na paliwa stałe w układzie zamkniętym? Albo nie umie ich poprawnie podłączyć w UZ? Bo nic innego, logicznego mi do głowy nie przychodzi.
    Argumenty, dlaczego UZ jest lepszy od UO:
    - układ tylko raz napełniamy wodą, woda po pewnym czasie się uzdatni (wytrąci się powietrze - brak powietrza = brak korozji)
    - nie wymaga dopuszczania świeżej wody, lub ubytek (parowanie przez odpowietrzniki) jest nieporównywalnie mniejszy niż przy UO
    - nie wytrąca się kamień kotłowy
    - nie trzeba stosować dodatkowej pompy obiegowej (za wymiennikiem płytowym), która zużywa prąd i jest elementem który może ulec awarii
    - nie trzeba stosować wymiennika płytowego, który ze względu na swoją budowę wymaga okresowej konserwacji (czyszczenie, odkamienianie)
    - jest możliwość, że w razie zaniku prądu, instalacja będzie działała grawitacyjnie (wymiennik płytowy całkowicie uniemożliwia takie działanie układu grzewczego)
    - UZ jest bezpieczny dzięki zastosowaniu wielu urządzeń zabezpieczających: zawór bezpieczeństwa, zawór termiczny (upustowy), zawór napełniający (przy spadku ciśnienia), naczynie wzbiorcze, niekiedy wężownica schładzająca płaszcz wodny, bardzo często zaawansowana elektronika sterująca dopływem powietrza itp.

    Ja rozumiem, że niektórzy do końca życia będą jeździć Polonezem, bo w nowych samochodach jest za dużo elektroniki która może się zepsuć i trzeba jeździć do serwisów, ale to że Poloneza można młotkiem i przecinakiem naprawić nie oznacza że Polonez jest lepszy!

    -2