Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Fotowoltaika
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podciągnięcie ogrzewania gazowego do drugiego budynku.

01 Mar 2013 20:00 7152 33
  • Poziom 7  
    Witam.
    mam pytanie. Mieszkam w domu jednorodzinnym jakies 160m2 powierzchni uzytkowej. Posiadam piec Junkers. Nie sa w nim ogrzewane wszystkie pomieszczenia tj kotlownia i pralnia. Na tej samej dzialce stoi budynek gospodarczy w ktorym posiadam pomieszczenie gospodarcze jakies 35m2. Chcę je przeszktałcić na mala kawalerke.
    Moje pytanie brzmi czy podciagnac ogrzewanie gazowe z domu do tego pomieszczenia. Zeby jeden piec ogrzewal i dom i przyszle mieszkanie.
    Odleglosc jaka jest miedzy domem a drugim budynkiem wynosi jakies 20metrow. Czy piec jest w stanie uciagnac i ogrzac rownie dobrze te pomieszczenie gospodarcze i dom. W przygotowywanym mieszkaniu trzeba byloby umiescic 2 grzejniki w dosc duzym pomieszczeniu przygotowywanym na pokoj jeden kuchnia i jeden lazienka.
    Czy w ogole jest techniczna mozliwosc podciagniecia tego ogrzewania do drugiego budynku.
    Czy moze lepiej zainstalowac tam ogrzewanie elektryczne?

    Prosze o jakas pomoc badz inne wyjscie z tej sytuacji.
    Za kazda informacje bede wdzieczny.

    Pozdrawiam
  • Fotowoltaika
  • Poziom 38  
    Praktycznie wszystko mozna zrobic, ale czy koszty nie beda za wysokie.
    Smiem podejzewac ze kawalerka bedzie do wynajecia, a w takiej sytuacji lepiej zrobic oddzielne ogrzewanie.
    Poza tym przy przesyle ciepla na taka odleglosc beda duze straty po drodze.
    Podciagnac gaz z istniejacego licznika, zalozyc podlicznik, kociol i grzejniki.
    Pewnie inne instalacje tez beda wymagaly korekty.
    Ogrzewanie el. jest drozsze w uzytkowaniu ale podlogowe el. nie robi az takich duzych roznic.
    Musisz sprawdzic jaka masz moc przylaczeniowa na umowie, aby nie przekroczyc.
  • Poziom 7  
    kawalerka bedzie dla mnie bo chce sie tam przeprowadzic.
    i nie wiem wlasnie co mam zrobic. tylko kwestia tez jest tego typu ze to jest na okres przejsciowy 3-4 lata pozniej prawdopodobnie sie z tamtad wyprowadze nie wiem jeszcze dokladnie.
    rozwazam rozne opcje czytam w internecie rozne opinie i az glowa peka od tego wszystkiego..:P
    znalazlem taka firme:
    http://www.najtanszeogrzewanie.pl/

    nie zaglebialem sie dokladnie ale maja ciekawe propozycje przyznam szczerze.

    dziekuje za jakies informacje to juz cos bede musial w takim razie popatrzec na umowach.
  • Fotowoltaika
  • Poziom 29  
    Jaki masz kocioł, jaka moc?

  • Moderator na urlopie...
    saskia napisał:
    ...przy przesyle ciepla na taka odleglosc beda duze straty po drodze.

    Straty wcale nie muszą być duże. W budynkach przesyła się na większe odległości. Jak mądrze wykona instalację, to nie ma przeciwwskazań.
    saskia napisał:
    Podciagnac gaz z istniejacego licznika, zalozyc podlicznik, kociol i grzejniki.

    Bez projektu jest to niewykonalne, od strony prawnej. Może być też obciążony za nielegalny pobór gazu. Zatem nie radzę.
  • Poziom 32  
    1) W okresie 3-4 lat inwestycja w oddzielną instalację gazową, drugi kocioł nie zwróci się. To minimum 10tys. zł i taniej będzie dodać te 2,5 tys. rocznie do grzania prądem.
    2) 20m to nie jest jakaś duża odległość i bez problemu połączysz się z obecnym kotłem. Być może trzeba będzie dodać dodatkową pompkę do obsługi tej nitki. Przemyśleć musisz tylko jedną istotną sprawę - czy ten obieg będzie pracował na stałe (bez ryzyka zamarzania), wówczas możesz nawet puścić go tuż pod ziemią, przejść przez ściany bez podkopów itd., czy też będzie czasem "zimny" i wówczas albo prowadzenie głębokie, jak wodociągu, albo oddzielny obwód z wymiennikiem i płynem niezamarzającym.
  • Poziom 7  
    zastanawiam sie wlasnie nad tym aby zamontowac jakies dobre grzejniki elektryczne zeby mnie koszty nie zzarly..
    musze dowiedziec sie od osoby ktora zakladala nam centralne w domu najlepiej jakie beda koszty podlaczenia tego wszystkiego jesli zdecydowalbym sie przeciagnac gaz..

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    mod - mirrzo
  • Poziom 12  
    podlaczaj ten piec na dwa budynki juz robilem tak pare razy. co do kosztow to rura preizolowana jest droga. pociagnij zwykla stalowa jest tania i wsadz w dwie warstwy pianki do rur i na to pcv do kanalizy. bedzie taniej i moze lepiej. rura 3/4 cala

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    mod - mirrzo
  • Poziom 29  
    Na zdjęciu jest metryczka zasobnika. Kocioł to to, w czym spala się gaz i podgrzewa wodę w centralnym. Chodziło mi przede wszystkim o moc kotła i jego pompę. Preizolowany pex jest dobrym pomysłem. Kombinowanie oznacza większe straty ciepła a co za tym idzie koszty.
  • Poziom 31  
    Podepnę się pod temat, mam podobne zgadnienie do rozwiązania:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2247101&highlight=. Temat zamknąłem z powodu braku opinii większej liczby użytkowników forum.

    Koszty inwestycyjne wskazują na ogrzewanie prądem elektrycznym. 35m2 to niewielka powierzchnia, praktycznie każdy kocioł gazowy będzie za duży na potrzeby c.o.
    Rozważałem też rozbudowę instalacji c.o. z budynku mieszkalnego, ale mój dom nie ma podpiwniczenia więc wyprowadzenie z niego rur jest kłopotliwe. Ze względu na możliwą cykliczną pracę kotła nie widzę innego sposobu przeprowadzenia rur c.o. jak umieszczenie ich w podziemnym kanale. Nie za bardzo sobie wyobrażam (w moim przypadku) ułożenie rur c.o. wewnątrz osłonowych rur kanalizacyjnych jak to kolega herbus82 zasugerował.

  • Moderator na urlopie...
    AnTech napisał:
    Nie za bardzo sobie wyobrażam (w moim przypadku) ułożenie rur c.o. wewnątrz osłonowych rur kanalizacyjnych jak to kolega herbus82 zasugerował.

    Bez problemu. Wykonalne przez laika. Oczywiście pod nadzorem :D
  • Poziom 38  
    Mirrzo, czulem to "po kosciach" ze mi sie oberwie za pierwszy post. :-)
    No, ale temat sie rozkrecil.
    Musze dodac do wypowiedzi poprzednikow, ze na odcinku 20 m to trzeba by przy miedzi kilka kompensatorow, lub odpowiedniej srednicy pelna petle (spirale), a to nie ulatwi montazu w rurach PVC i izolacji.
    Na kompensatory potrzebna by byla nieco wieksza srednica w obrebie kompensatora, lub studzienka na petli.
    Bez kompensatorow bedzie duze ryzyko awarii, nawet przy stalowych rurach, poza tym bedzie kilka zlaczek do ktorych powinno byc dojscie aby zlokalizowac ewentualny przeciek.
    Przy peknieciu rury PVC ryzyko zamokniecia izolacji, co bedzie sie rownalo z brakiem takowej.
    Najprostsza konstrukcja tego wymagala by 3 studzienki (przy budowlach i po srodku) i 3 kompensatory, ze wzgledu na ograniczenie dostepnych powszechnie dlugosci rur.
    Kanal cieplowniczy bylby idealem, ale koszty moga rownac sie budowie drugiej kawalerki blisko domu. :-(
    Sugerowal bym ladny kominek w centralnym polozeniu i ogrzewanie el. podlogowe, do tego panelowe solary do CWU,
    Mirrzo, jak w takim malym mieszkaniu sprawdzila by sie pompa ciepla jako CO?
    Bo widzi mi sie ze byla by idealna na taka mala powierzchnie, a jako zabezpieczenie przy duzych mrozach, zwykly kominek.
    Koszty to tylko pompa ciepla i niski koszt zwyklego ceglanego kominka.
  • Poziom 7  
    myślałem nad tym aby wstawić kominek z płaszczem wodnym i rozciągnąć po mieszkaniu.
    niestety budynek ma tylko przewody wentylacyjne nie ma kominowego..
    myślałem również o tym aby wyprowadzić bezpośrednio rurę z kominka na zewnątrz i tak załatwić sprawę i jakoś ją wkomponować w bryłę budynku.
    i zrobić całą instalację pod centralne w mieszkaniu tylko jak to będzie wyglądać z kosztami.
    budynek jest piętrowy na początku spełniał zadanie jako pokoje na wynajem na lato.
    teraz chcę zostawić jedynie u góry dwa a na dole zrobić sobie mieszkanie.


    Proszę poprawić błędy pisowni. OSTRZEŻENIE.
    mod - mirrzo
  • Poziom 39  
    Zasilanie z pexa 25 w dobrej izolacji +osłona szczelna z rury PCV , podłogówka- jeśli etap wykończenia na to pozwoli (realnie 3 obwody+3 RTL-e) lub 3 grzejniki+ sterownik pokojowy tygodniowy + dodatkowa pompa CO i kumaty fachowiec, który to podłączy ( także elektrycznie). Nic taniej nie wyjdzie a kocioł spokojnie da sobie radę, szczególnie przy podłogówce, pod warunkiem przyzwoitego ocieplenia budyneczku.

  • Moderator na urlopie...
    Rozszerzalność termiczna mm/m·K
    polietylen sieciowany PeX 0,18
    polipropylen PP-R 0,15
    polibutylen PB 0,13
    chlorowany polichlorek winylu PVC-C 0,062
    polipropylen PP-R stabi 0,030
    polietylen PeX-Al-PeX 0,025
    miedź Cu 0,017
    stal - 0,012
  • Poziom 7  
    Kurde choćbym chciał Panowie nic nie rozumiem z tego co mi piszecie :)
    Jestem zielony całkiem w tym temacie.
    Dziękuje wszystkim którzy tak chętnie mi pomagają, szczerze jednak powiem, że najbardziej interesują mnie koszty jakie musiałbym ponieść przy takim przyłączu bądź czy jest jakaś inna alternatywa tak jak pisałem powyżej np. kominek z płaszczem (brak przewodu kominowego tylko wentylacyjny)?
    Nie wiem właśnie co robić czy ładować się w rozkopywanie trawnika, ściąganie polbruku, przekuwanie się przez ściany z rurami i ta cała otoczka związana z gazowym czy kominek z płaszczem i wyprowadzenie na zewnątrz komina(rury) i rozprowadzenie instalacji.

    Pisanie z błędami, to brak szacunku dla czytających. Proszę poprawić błędy pisowni. Brak WIELKIEJ litery na początku zdania, to też błąd.
    mod - mirrzo
  • Poziom 31  
    :arrow: emil_m[b], zdecydowanie najniższe koszty inwestycyjne rzędu kilkuset złotych do tysiąca poniesiesz montując ogrzewanie elektryczne (zależy jeszcze jakich przeróbek będzie wymagała instalacja elektryczna) . Kominek z płaszczem wodnym nawet jakby był dostępny przewód dymowy to utrapienie, zresztą po co płaszcz wodny? Przy tak małej powierzchni wystarczy zwykły kominek za kilkaset, może tysiąc złotych z grawitacyjnym rozprowadzeniem ciepła. Prowadzenie rur c.o. przez ogródek, przebijanie ścian, etc... to bałagan i koszty. Doprowadzenie gazu do budynku i montaż nowego kotła to jeszcze wyższe koszty rzędu 10 (a zapewne jeszcze więcej) tysięcy złotych i podobny bałagan. Pompa ciepła typu powietrze-woda, fajna rzecz ale dość droga i hałasuje, poza tym w niskich temperaturach zewnętrznych wymaga wspomagania. Proponowanego tu ogrzewania podłogowego, obojętnie elektrycznego czy wodnego, raczej nie będziesz robił bo to wymaga podniesienia podłogi o jakieś 6÷7cm. Koszty rosną.
    Eksploatacyjnie najdrożej wyjdzie ogrzewanie prądem elektrycznym, najtaniej i najbardziej niezawodnie kominkiem. Niestety, jak piszesz, kominek odpada ze względu na brak komina. Z drugiej strony taki estetyczny stalowy komin dwuścienny (izolowany) można dostawić na zewnątrz tuż przy ścianie budynku, niestety trochę to kosztuje.
    Ja zdecydowałem się na ogrzewanie elektryczne przy pomocy grzejników płytowych umieszczonych pod oknami tak jak zwykłe grzejniki wodne. Kosztów eksploatacyjnych nie podam bo budynek jeszcze nie funkcjonuje. Nadal będę korzystał z taryły G11. Jako rezerwowe przewidziałem zwykłą kozę na drewno. Rozważałem jeszcze zastosowanie elektrycznych mat grzewczych do ogrzewania podłogowego ale są za drogie w zakupie.
  • Poziom 7  
    Przeróbka instalacji elektrycznej nie będzie konieczna ponieważ cała instalacja jaka była instalowana w budynku podczas budowy czyli jakieś 4 lata temu była przewidziana już ewentualnie na to aby zamontować grzejniki elektryczne. Czyli instalacja jest przygotowana pod to. Ciągle właśnie zastanawiam się nad elektrycznym kupić jakieś dobre grzejniki przejść na jakąś korzystną taryfę i cieszyć się życiem :)
    Zobaczę, poszukam, jeszcze mam trochę czasu więc na pewno najlepszą opcję wybiorę.

  • Moderator na urlopie...
    AnTech napisał:
    Pompa ciepła typu powietrze-woda, fajna rzecz ale dość droga i hałasuje

    Czytałeś kiedyś cokolwiek na ten temat? Bo widzę, że i praktyki za nic u Ciebie nie widać.
  • Poziom 29  
    Bez przesady, może miał pecha. Niedawno zainstalowałem, na życzenie klienta :), PC która hałasuje jak stary Mińsk. Firma niby znana i dobra. Za to cena była odpowiednia.
  • Poziom 31  
    :arrow: mirrzo. Nawet rozważałem zakup takiego urządzenia jak pompa ciepła Viessman Vitocal 222-s. Piękna sprawa, załatwione c.o. i c.w.u. za jednym zamachem. Tylko cena przekraczająca 20 tys.zł jak dla mnie za wysoka. Poza tym nie lubię wiatraków wiszących na elewacji.
  • Poziom 32  
    AnTech napisał:
    :arrow: mirrzo. Nawet rozważałem zakup takiego urządzenia jak pompa ciepła Viessman Vitocal 222-s. Piękna sprawa, załatwione c.o. i c.w.u. za jednym zamachem. Tylko cena przekraczająca 20 tys.zł jak dla mnie za wysoka. Poza tym nie lubię wiatraków wiszących na elewacji.


    Najtańsza pompa ciepła to zwykły klimatyzator za cenę już ok 2000 zł. Oczywiście nie obsłuży nas w najgorsza zimę - wtedy farelka. Reszta sezonu dosyć tanio wyjdzie (uwzględniajac instalację i eksploatację)

    Do autora .... i jaka decyzja zapadła ?
  • Poziom 7  
    Witam,
    decyzja jaka zapadła to piec wolnostojący z płaszczem wodnym.
    Ciepło jak "cholera" więc jestem zadowolony.

    Pozdrawiam
  • Poziom 35  
    Podciagnąć rury instalacji C.O. z domku 160m2 do tego małego domku, ale dobrze zaizolować cieplnie rury, by nie tracić ciepła. Jeśli izolacja rur będzie bardzo dobra, nie powinno być większych strat.
  • Poziom 32  
    Zbyszek ... spóźniłeś się :) Temat zamknięty..... tylko nie wiedzieliśmy w jaki sposób.

    Podziękowania dla autora za zwrotną informację. Możesz podać jeszcze orientacujne koszty instalacyjne tego rozwiązania w Twoim przypadku ?
  • Poziom 22  
    saskia napisał:
    ze na odcinku 20 m to trzeba by przy miedzi kilka kompensatorow, lub odpowiedniej srednicy pelna petle (spirale), a to nie ulatwi montazu w rurach PVC i izolacji.
    Wykonałem osobiście instalacją z pex-al-pex fi 32 , 25m w otulinie, grubej. Jak wiadomo pex al pex ma inną rozszeżalnośc niż miedź Każda nitka osobno w PCV fi 75, zakopaqne na 120cm. żadnych kompensatorów nie stosowałem za aprobatą kierownika budowy. Działa do dziś, żadnych usterek. Gdyby było coś nie tak inwestor na pewno by do mnie dzwonił, mamy ze sobą stały kontakt. To naprawdę działa!