Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Telewizor Rubin 714 reanimacja

retromodern 03 Lip 2013 14:13 77301 241
  • #121
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe
    aksakal napisał:
    Europejskim analogiem lampy 6F1-P jest lampa ECF80


    ECF82 ma ten sam rozkład wyprowadzeń a parametry triody i pentody nieznacznie się różnią. W wielu przypadkach ECF80 i ECF82 można stosować zamiennie.

    Ta informacja może być przydatna bo łatwiej jest natknąć się na popularniejszą w Polsce lampę ECF82 (najczęściej Tesla rzadziej Telam/Polam) niż ECF80 (Tungsram albo producenci "zachodni").
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #122
    retromodern
    Poziom 13  
    Zabrałem się w końcu za regulowanie zbieżności statycznej i dynamicznej, zgodnie z opisem z książki Jeliaszkiewicza.

    Zbieżność statyczna i dynamiczna przy włączonym promieniu czerwonym i zielonym daje się całkiem dobrze ustawić (nawet przy krawędziach jest nie najgorzej), czystość koloru też osiągalna.

    Problem pojawia się po włączeniu promienia niebieskiego - gdyby podzielić ekran centralnym krzyżem na cztery równe prostokąty to zawsze w ktorymś, (ale najbardziej prawym górnym) z nich pojawia się rozjechanie linii niebieskich z żółtymi.
    Próby regulacji kończą się rozjechaniem linii czerwonych i zielonych po przeciwnej, przekątnej stronie ekranu.
    Korygowanie tego opornikami i cewkami odpowiadającymi za zbieżność nieb - żółtego nie daje efektu nawet zbliżonego do poprawnego, podobnie jak próby za pomocą pokrętła i cewki zbieżności statycznej promienia niebieskiego.
  • #123
    LeDy
    Poziom 43  
    Co to za określenie czystość osiągalna. Czystość ma być i to jest podstawa do dalszego ustawiania . Wykonujesz to po rozmagnesowaniu kineskopu i na kolorze R. Co do zbieżności to niestety ale te kineskopy gwarantowały zbieżność w " środkowej części " ( z tego co pamiętam 60-70% powierzchni kineskopu ). Co do narożników to była dopuszczona rozbieżność i to nie dyskwalifikowało kineskopu..
  • #124
    retromodern
    Poziom 13  
    Tak kineskop został rozmagnesowany lutownicą, wiem że możliwość ustawienia i wogóle wszystko zależy wyłącznie od konkretnego egzemplarza razy te 35 lat.

    Miałem na myśli uzyskaną jednorodność koloru czerwonego, bez wyraźnych plam, przebarwień itp bo czy 100% nie jestem w stanie stwierdzić przede wszystkim z faktu dość mocnego zciemniania się obrazu w kierunku krawędzi pociągającego za sobą pewną jednorodną zmianę odcienia tej czerwieni.

    Zbiezność czerwonych i zielonych lini jest idealna na co najmniej 80% powierzchni ekranu, problem zaczyna się z niebieskim i żółtym....

    Niestety jest to na tyle mocno że nie potrafię osiągnąć jakiegoś względnego kompromisu na większości powieszchni ekranu.

    Układ zbieżności dynamicznej wogóle potrzebuje skrajnych nastawów regulatorów - albo praktycznie max albo prawie nic
  • #125
    retromodern
    Poziom 13  
    Podłączyłem na próbę zapasowy kineskop który jest wyraźnie lepszy od orginalnego, wszystko ładnie ruszyło.
    Niestety powielacz (tpn11) zdecydowanie głośniej bzyczy, zjawisko nie występuje z poprzednim kineskopem, nie wydaje mi się też że to kwestia styku bo kabel trzyma się tak samo solidnie.
    W obawie przed awarią nie rozpoczołem żadnych regulacji.
    Czy to znaczy że nie należy podłączać tamtego kineskopu?
  • #126
    LeDy
    Poziom 43  
    retromodern napisał:
    Tak kineskop został rozmagnesowany lutownicą,

    To oczywiście żart. Lutownicą to możesz go namagnesować ewentualnie.
  • #127
    kryzđ
    Poziom 14  
    Witam,
    To oznacza że, przy wymianie kineskopu należy ustawić właściwy prąd płynący przez kineskop, a tym samym wartość wysokiego napięcia.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #128
    retromodern
    Poziom 13  
    LeDy napisał:
    retromodern napisał:
    Tak kineskop został rozmagnesowany lutownicą,

    To oczywiście żart. Lutownicą to możesz go namagnesować ewentualnie.


    Ha ha ha, rozumiem i dziękuję za konstruktywną krytykę LeDy :)

    Niestety w dalszym ciągu nie jestem w stanie ustawić zbieżności po włączeniu promienia niebieskiego, oczywiście zdaję sobie sprawę że te kineskopy nie są do końca do ustawienia i że telewizor jest bardzo stary, ale błędy żółtych, seledynowych i niebieskich linii są spore nawet bardzo blisko środka i nieregularne.

    Najgorzej jest w kierunku lewego dolnego i prawego górnego rogu - w lewym dolnym rozłażą się na kilka mm linie poziome R i G w prawym górnym niebieskie i żółte.

    Próba regulacji jednych powoduje pogorszenie drugich i na odwrót, kilkanaście prób ustawienia nie pozwala osiągnąć jakiegoś kompromisu.

    Jak zaznaczałem przy rozmowie z telewizorkiem52 jest problem z geometrią obrazu - u góry ramka jest mocno wklęsła i zniekształca obraz, lewa strona ekranu również jest wklęsła, ale nie w takim stopniu.
    Cały obraz jest generalnie przesunięty prawie na max regulatorami w lewo bo wtedy dopiero "trzyma środek".
    Z lewego boku wystaje od góry do dołu ok. 3,0cm purpurowy pasek.
    Transduktor został sprawdzony ale jego cewka jest w skrajnym położeniu (stąd ten pasek) aby nie zakłócać geometrii.

    Wiem że to kwestia bloku odchylania bo przy podmianie kineskopu wraz z wszystkimi układami zbieżnośći dynamicznej i statycznej jest tak samo.

    Co sprawdzić?
  • #129
    LeDy
    Poziom 43  
    retromodern napisał:
    LeDy napisał:
    retromodern napisał:
    Tak kineskop został rozmagnesowany lutownicą,

    To oczywiście żart. Lutownicą to możesz go namagnesować ewentualnie.


    Ha ha ha, rozumiem i dziękuję za konstruktywną krytykę LeDy :)

    Niestety w dalszym ciągu nie jestem w stanie ustawić zbieżności
    Więc zapomnij po lutownicy o zbieżności, czystości. Tym nie można się pobawić. To musi być zrobione tym co trzeba.
  • #130
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Jeszcze raz i od początku. Jeżeli masz dwa kineskopy to wstawiaj ten lepszy. Bzyczenia nie powoduje powielacz tylko prawdopodobnie masz brudny kineskop w miejscu podłączenia nasadki wn. Po dokładnym rozładowaniu kineskopu przetrzeć wilgotną szmatką i oczywiście wysuszyć przed uruchomieniem. Teraz należałoby sprawdzić czy masz czystość czerwonego. Jeżeli kineskob nie jest mocno namagnesowany wystarczy parokrotnie włączyć odbiornik w parominutowych odstępach a wewnętrzna pętla rozmagnesowująca powinna sobie poradzić z rozmagnesowaniem. Ustawianie czystości - wyłącz działa B i G. Poluzuj motylki z obu stron cewek odchylających i dociśnij je maksymalnie w kierunku ekranu. Pierścieniami na szyjce kineskopu ustaw czerwone tło tak aby centrum ekranu było w jednolitym czerwonym kolorze i czym będzie to większa powierzchnia tym lepiej. Mając już maksymalnie dużą powierzchnię w jednolitym czerwonym kolorze chwyć za poluzowane motylki i pociągnij do siebie co powinno spowodować pokrycie całego ekranu jednolitym czerwonym kolorem. Jeżeli to ci się uda możesz przystąpić do ustawiania zbieżności. Włączone działo R i B, na obrazie kraty ustawiasz zbieżność na środku ekranu. Następnie włączasz działo B i ustawiasz zbieżność styczną i statyczną.Ponownie włącz tylko działo R i sprawdź czy się czystość nie rozjechała. Po wykonaniu tych czynności możesz przystąpić do ustawiania zbieżności dynamicznej. Niestety ale powyższe regulacje wymagają trochę doświadczenia i często muszą być wykonywane parokrotnie. Przy większym doświadczeniu możliwe było ustawienie zbieżności na obwodzie kineskopu nie wiele gorszej jak w centrum. Za nim weźmiesz się za regulację geometrii, wywal te badziewiaste elektrolity w dolnej części bloku odchylania ale otem potem. Na razie zrób jedno.
  • #131
    retromodern
    Poziom 13  
    Tak masz absolutną rację co do tych prób regulacji, ja robiłem to kilkanaście razy i za każdym razem z lepszym wynikiem, niestety postępy za którymś razem się skończyły.

    Jak wspominałem obraz jest silnie zniekształcony w górze i lewym dolnym rogu (w mniejszym stopniu) tam też najbardziej zakłócona jest geometria i zbieżność, zwłaszcza linii żółtych i niebieskich, podczas gdy gdzie indziej regulacja przynosi dobry skutek.

    Może to jest przyczyną moich kłopotów?

    Zgodnie z Twoimi wcześniejszymi radami posprawdzałem transduktor, podmieniłem nawet obydwie cewki regulacyjne, oporniki i taki transformator który tam był, niestety bez efektu.

    Udało mi się znaleźć uszkodzona cewkę L5 w module Z. Dynamicznej, ale naprawa poprawiła inne aspekty geometrii bez wpływu na miejsca gdzie są zniekształcenia.

    Przy podłączonym drugim kineskopie z własnym kompletnym zespołem odchylania na szyjce i modułem Z.Dynamicznej zniekształcenia są identyczne.

    Wiem że za kadencji poprzedniego bloku odchylania w telewizorze akurat takiego zniekształcenia nie było.
  • #132
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Mógłbyś umieścić zdjęcie jak to aktualnie wygląda? Cewki w bloku zbieżności dynamicznej ulegały nie tyle uszkodzeniu co odkształceniu w przypadku braku rdzenia. Sprawdź jeszcze czy z trafa TWS-90-ŁC5 z końcówek 3, 4 i 5 wychodzą impulsy.Zdarzały się uszkodzenia tej części uzwojenia i charakteryzowały się trudnością ustawienia zbieżności oraz pionowym zamglonym pasem po lewej (chyba) stronie ekranu. Czasami pomagało zwarcie (powinno lekko zaiskrzyć) tych końcówek na ułamek sekundy do masy a najprościej byłoby zamienić trafa o ile są tego samego typu. Napisz na czym polegało uszkodzenie cewki L5, do cewki tej podłączony jest zespół zbieżności stycznej.
  • #133
    mikstu2
    Poziom 27  
    Podziwiam kolegę retromodern za wytrwałość w reanimacji tego zabytku oraz doradzających kolegów z niewątpliwie dużą wiedzą w tym zakresie (szczególnie TELEWIZOREK52) za cierpliwość i praktyczne wskazówki.
    Sam kiedyś naprawiałem te "cudeńka radzieckiej techniki", a wiedzę na ich temat zdobywałem z dostępnej wtedy literatury, np. tej:
    Telewizor Rubin 714 reanimacja lub Telewizor Rubin 714 reanimacja
    a trochę też metodą prób i błędów (ale klienci nie narzekali :D )
    Myślę, że polskie wydanie tej książki może być jeszcze dostępne w antykwariatach.
  • #134
    retromodern
    Poziom 13  
    Dzięki Ja najbardziej jednak podziwiam cierpliwość kolegów.
    Telewizor działał, ale dzięki nim jest bliski takiej sprawności jak był nowy, po prostu nie ten egzemplarz.

    Góra ekranu
    Telewizor Rubin 714 reanimacja

    lewy bok
    Telewizor Rubin 714 reanimacja

    Telewizor Rubin 714 reanimacja

    Dodano po 7 [minuty]:

    Telewizorek

    Sprawdziłem trafo, mam nadzieję że dobrze zidentyfikowałem nr. pinów, tam gdzie jest znak mazakiem (czyli chyba nr 3) nie stwierdzam żeby się cokolwiek działo, zwieranie do masy nie daje efektu.
    Cewka L5 po prostu skorodowała na wyprowadzeniach i drucik się pokruszył u podstawy.


    Telewizor Rubin 714 reanimacja

    Nie wiem czemu ale na zdjęciach te zniekształcenia wyglądają na znacznie mniejsze niż w rzeczywistości.
  • #135
    waza47
    Poziom 9  
    Jeden z przewodów na górze trafa trzyma chyba tylko na słowo honoru, na jednym pinie zimny lut jak byk. Mówiłeś też, że wymieniłeś elektrolity chyba jednak nie wszystkie... widać na zdjęciu radziecki :)
    Przyznam, że z zaciekawieniem śledzę ten temat bo pałam ogromną sympatią do tego tv, może wezmę się za poprawianie swojego ? niby działa ale...
    Kolega retromodern ma drugiego na części nie chciałbyś się pozbyć może dekodera koloru z wlutowanym pal ?
    Ps też mam jajo u góry ekranu ale po bokach u na dole liniowość niemal idealna.
  • #136
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    mikstu2 napisał:
    (szczególnie TELEWIZOREK52) za cierpliwość i praktyczne wskazówki.
    Prawdę mówiąc wolałbym sam naprawić niż tłumaczyć.
    retromodern napisał:
    mam nadzieję że dobrze zidentyfikowałem nr. pinów,
    Zgodnie z ruchem wskazówek zegara - od dołu z lewej - 2, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 5, 4, 3. Z tego co widzę to nie jest tak źle i drobne niedoskonałości raczej nie wynikają z uszkodzenia jakiegoś elementu lecz są wynikiem niedokładnej regulacji a to jak już wcześniej pisałem wymaga żmudnej i czasami wielokrotnej regulacji, co przy braku doświadczenia nie jest takie proste. Nie wiem czy masz rozpiskę regulacji bloku zbieżności dynamicznej, poza regulacjami elementów RL jest jeszcze regulacja poprzez odwrotne włożenie wtyków nr. 14 (zespół zbieżności stycznej) oraz nr 13 - zbieżność RG. Poduszki regulujesz zworą B3 i L4.
  • #137
    retromodern
    Poziom 13  
    waza47 napisał:
    Jeden z przewodów na górze trafa trzyma chyba tylko na słowo honoru, na jednym pinie zimny lut jak byk. Mówiłeś też, że wymieniłeś elektrolity chyba jednak nie wszystkie... widać na zdjęciu radziecki :)
    Przyznam, że z zaciekawieniem śledzę ten temat bo pałam ogromną sympatią do tego tv, może wezmę się za poprawianie swojego ? niby działa ale...
    Kolega retromodern ma drugiego na części nie chciałbyś się pozbyć może dekodera koloru z wlutowanym pal ?
    Ps też mam jajo u góry ekranu ale po bokach u na dole liniowość niemal idealna.


    Jesteś pewny że to elektrolit? Z tego co pamiętam to te mają pojemności poniżej 1 uf...

    Niestety ten dekoder pal, to była jakaś wyjątkowo ordynarnie zrobiona prowizorka i nie działa, ale powinieniem gdzieś mieć fabryczny dekoder od elektrona (200 coś tam model)

    TELEWIZOREK

    Postępuje dokładnie wd. książki Jeliaszkiewicza.
    Tak efekt jest zdecydowanie lepszy przy odwrotnym podłączeniu obydwu wtyków.

    Upieram się przy tej górnej poduszce, bo mocno rozciąga ekran do góry wydłużając łby aktorów, a nie potrafię wyregulować tak żeby było lepiej, ani wysokością, położeniem obrazu ani odległością górnego i dolnego marginesu względem siebie :)

    te zworki są na bloku odchylania ?
  • #138
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Zwora ta jest między wyprowadzeniem nr. 1 transduktora a R-60. Nie trzymaj się sztywno oznaczeń bo w zależności od egzemplarza i roku produkcji mogą się różnić. Dobrze że czytasz książkę ale w niej nie są opisane różne kruczki które ujawniały się po latach eksploatacji TV. Żłuję bardzo że powyrzucałem fabrycznie nowe bloki a teraz muszę sobie przypominać co i jak wyglądało. Ostatniego Rubina widziałem 15 lat temu ale co jeszcze pamiętam to Ci pomogę.
  • #139
    retromodern
    Poziom 13  
    Tak czy inaczej wiedz że jestem Ci niezmiernie wdzięczny, a dzięki Twoim instrukcjom są sukcesy.

    Czy faktycznie kondensator na zdjęciu to obok trafa to elektrolit?
    Ze względu na małą pojemność i oznaczenia doszedłem do wniosku że to inne typy.
    Różnią się od typowych elektrolitów z którymi się spotkałem także gumowymi wieczkami na obydwu wyprowadzeniach których niemają inne elektrolity, bo posiadają minus wyprowadzony bezpośrednio z obudowy.
  • #140
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Nie mam przed sobą Rubina ale jest to o ile mnie pamięć nie myli kondensator o pojemności iluś tam nano na wyższe napięcie.
  • #141
    mikstu2
    Poziom 27  
    Po ostatnich zamieszczonych fotkach widzę, że jest problem z uzyskaniem liniowości odchylania pionowego. Jeśli nie da się jej osiągnąć regulacją potencometrami R75 i R80 w bloku odchylania, należy sprawdzić wielkość napięć +30V oraz +29V wychodzących z bloku zasilacza. Często padały tam tranzystory T1, T2 i o ile pamiętam też T3 (tranzystory germanowe o dużej awaryjności), co z kolei powodowało uszkodzenie T6, T5 (też germanowe) podłaczonych do bloku odchylania.
    Warto sprawdzić czy te napięcia podawane z bloku zasilania są prawidłowe!
  • #142
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Tak, tylko kolega ma podobno problem ze zniekształceniami poduszkowymi a nie z liniowością.
  • #143
    mikstu2
    Poziom 27  
    TELEWIZOREK52 napisał:
    Tak, tylko kolega ma podobno problem ze zniekształceniami poduszkowymi a nie z liniowością.

    Rzeczywiście zniekształcenia poduszkowe są dość wyraźne, ale wysokość obrazu też wydaje się za mała.
    Po kratkach widać, że obraz u góry jest bardziej rozciągnięty niż u dołu, mimo że trzeba by go jeszcze trochę rozciągnąć w pionie, aby zlikwidować pasek u góry (przynajmniej tak ja to widzę).
    W bloku odchylania są jeszcze rezystory nastawcze R86, R96, R99, którymi też reguluje się parametry odchylania pionowego. Tyle tylko, aby nie kręcić nimi na chybił trafił, ale najpierw sprawdzić, za co który odpowiada, albo zapamiętać położenie pierwotne suwaka, aby zawsze móc do niego wrócić.
  • #144
    retromodern
    Poziom 13  
    Tak mikstu, jest tak jak mówisz, obraz rozciąga sie w kierunku góry, co zrobić?

    Zauważyłem też że wszystkie linie pionowe są zdecydowanie mniej wyraźne niż poziome które są ostre jak żyletka.
  • #145
    mikstu2
    Poziom 27  
    retromodern napisał:
    Tak mikstu, jest tak jak mówisz, obraz rozciąga sie w kierunku góry, co zrobić?

    Najpierw sprawdź czy napięcia zasilające układ odchylania pionowego są zgodne ze schematem, tj. +29 i +30V. Za napięcia te odpowiada układ stabilizacji na tranzystorach T1, T2 i T3 oraz diodzie zenera D13 w zasilaczu. Napięcia te można podregulować w pewnych granicach potencjometrem R10 470Ω.
    Potem przyjrzyj się dokładnie wszystkim elementom w bloku odchylania, które odpowiadają za odchylanie pionowe, no i pomierz napięcia na elektrodach tranzystorów T1 do T6 w tym bloku odchylania. Różnice napięć większe niż ±10% od podanych na schemacie mogą świadczyć o uszkodzeniu któregoś elementu. Z praktyki pamiętam, że najczęściej jest to któryś z tranzystorów T4, T5 lub T6 (zakładam że wszystkie kondensatory elektrolityczne już wymieniłeś!?)
    Gdzieś mam "ściągę" z rysunkiem rozmieszczenia elementów odchylania pionowego na płytce drukowanej z zaznaczonymi punktami pomiarowymi. Jak ją znajdę to zeskanuję i wrzucę do tego tematu. Może jeszcze oprócz Ciebie komuś się przyda.

    Co do ostrości linii/krawędzi pionowych, sprawa jest bardziej złożona i na pewno nie odpowiada za to układ odchylania pionowego.
  • #146
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    TELEWIZOREK52 napisał:
    No to szukaj. Zmierz napięcie +30V na kolektorze T4 - KT315. Zmierz napięcie +29V na emiterze T6 - P214 i + 27V na emiterze T5 - P215. Sprawdź T3 i T4 - KT315. Przy pomiarach napięć na KT315 uważaj żeby nie zewrzeć końcówką miernika nóżek, to samo przy ich wymianie. Tam jest taki wszawy druk i przy lutowaniu potrafią się zewrzeć ścieżki. Profilaktycznie (po naprawie) możesz wywalić wszystkie elektrolity.
    Myślałem że już pomierzono.
  • #147
    mikstu2
    Poziom 27  
    Przy problemach z odchylaniem pionowym, jego brakiem (cienka pozioma linia), zbyt niskim obrazem lub jego nieliniowością w pionie należy (jak to już pisał też TELEWIZOREK52) zacząć od pomiaru, czy napięcia +30 i +29V dochodzące z zasilacza są prawidłowe.
    Potem sprawdzić napięcia na tranzystorach T1 do T6. Jak podano na schematach dołączanych do telewizorów mogą się one różnić nawet ±20%. Dotyczy to jednak wtedy stosowanych przyrządów pomiarowych (wskazówkowych) o rezystancji wewnętrznej 20kΩ/V lub większej. Trzeba wziąć pod uwagę, że współczesne multimetry cyfrowe mogą pokazywać inne wartości, bo są to przebiegi impulsowe.
    Telewizor Rubin 714 reanimacja
    W załączeniu ściąga z rozłożeniem elementów na płycie drukowanej, punktami pomiarowymi, rezystorami regulacyjnymi itp.
  • #148
    retromodern
    Poziom 13  
    Bardzo bardzo dziękuję.

    Ściąga ma też walory artystyczne

    Udało mi się zdobyć miernik radziecki (4317n) z epoki, więc mam nadzieję że będzie że to w tej sytuacji lepsza opcja niż współczesny za kilkadziesiąt zł, więc pomierzę teraz nim i Was poinformuję.

    Pozostał mi jeszcze jeden (wkrótce) kompletny blok odchylania w tej wersji pirotechnicznej z trafem i tranduktorem podłączonym bezpośrednio do druku, sprawny (tzn. jakkolwiek działający).
    Czy podlączenie go z ciekawości (np. na ile będzie inna geometria) to dobry pomysł? Są współzamienne?
  • #149
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    retromodern napisał:
    Czy podlączenie go z ciekawości (np. na ile będzie inna geometria) to dobry pomysł? Są współzamienne?

    Jak nie podłączysz to nie będziesz wiedział. Są zamienne i będziesz miał okazję przećwiczyć wszelkie regulacje od początku bo one nie są zamienne. Czy masz rozpiskę która cewka i potencjometr w bloku zbieżności dynamicznej do czego służy? Czy kręcisz na ślepo?
  • #150
    retromodern
    Poziom 13  
    Oj te regulacje to ja ćwiczę ostatnio bardzo często, nabyłem Jeliaszkiewicza więc kolejność i znaczenie poszczególnych regulatorów już znam.

    Ostatnio nieco odchodzę od schematu i staram się podregulować dynamiczną na czuja i na krawędziach osiągam lepszy efekt niż wd. procedury z książki.

    Co ciekawe zbieżność statyczną wyraźnie dokładniej udaje mi się nastawić na tabelce z ogłoszeniem (text na cały ekran małą trzcionką) nadawanej przez telewizje kablową, odbieranej na dolnej głowicy na kanale 12, niż na tablicach wyświetlanych przez DVD pod głowicą z płynna reg., kanał coś koło 35.

    Sam obraz na z "dolnej" głowicy jest bardzo czysty i znacznie ostrzejszy niż z dvd.

    Jak bym jednak tego nie robił to w górnym prawym rogu zozjeżdzają się linie Y z B pionowe, a po przekątnej w dolnym lewym R i G poziome i nie ma bata na to.