Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Telewizor Rubin 714 reanimacja

retromodern 14 Sie 2013 02:19 73221 241
  • #181 14 Sie 2013 02:19
    TELEWIZOREK52
    Poziom 26  

    aksakal napisał:
    Появится лишь возможность в больших пределах регулировать размер по горизонтали

    aksakal napisał:
    Pojawi się tylko możliwość regulowania pionowej wielkości obrazu
    Coś tłumaczenie szwankuje. Pozdrawiam.

  • #182 14 Sie 2013 03:05
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Уважаемый,КОЛЛЕГА!ВЫ правы! Перевод неточный и не объясняет того,что я сказал.Языковый барьер,к сожалению ,. создаёт проблемы в вопросе ВЗАИМОПОНИМАНИЯ.Желаю ВАМ ЗДОРОВЬЯ и СЧАСТЬЯ! AKSAKAL.

    Szanowny kolego. Masz rację! Tłumaczenie jest niedokładne i nie wyjaśnia tego, o czym mówiłem. Bariera językowa, niestety, przysparza problemów we wzajemnym zrozumieniu się. Życzę Ci zdrowia i szczęścia.
    AKSAKAL


    Moderowany przez jankolo:

    Błąd jest mój, a nie kolegi AKSAKALA. Za popełnienie błędu przepraszam. Posty kolegi Aksakala staram się tłumaczyć na język polski, ale nie jestem w stanie śledzić jego postów i wykonywać tłumaczenie na bieżąco. Nie jestem istotą nieomylną, więc jeżeli koledzy dostrzegą błędy przeze mnie popełnione, proszę o informację na PW. Zasygnalizowany błąd poprawiłem.

  • #183 15 Sie 2013 00:32
    TELEWIZOREK52
    Poziom 26  

    Witam i przepraszam jeżeli kogoś uraziłem. Na pewno nie posądzałem o błędne tłumaczenie Kol. Aksasal. Po prostu wynikało to z mojej niewiedzy w jaki sposób realizowane jest tłumaczenie. Czyli tak mówiąc po staropolsku - bez kieliszka nie rozgryziesz, a więc zapraszam obu Kolegów na........ Pozdrawiam.

  • #184 15 Sie 2013 06:54
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Уважаемый ,коллега,TELEWIZOREK!УВАЖАУМЫЙ МОДЕРАТОР!У меня нет и не может быть никакой обиды за неправильный перевод или неправильное понимание того ,что я хотел сказать!При языковом барьере это почти неизбежно,даже люди,говорящие на одном языке не всегда понимают друг-друга.Я безмерно благодарен АДМИНИСТРАЦИИ ФОРУМА за предоставленную мне возможность общаться с коллегами из страны,в которой я родился.С УВАЖЕНИЕМ И ПОЖЕЛАНИЯМИ ЗДОРОВЬЯ И СЧАСТЬЯ-AKSAKAL.


    Szanowny kolego Telewizorek, Szanowny Moderatorze; nie mogę mieć żadnej urazy, za błędną lub niewłaściwą interpretację tego, co chciałem powiedzieć. Przy barierze językowej, jest to niemal nieuniknione, czasem nawet ludzie którzy mówią tym samym językiem nie zawsze się rozumieją. Jestem ogromnie wdzięczny Administratorowi forum za daną mi możliwości współpracy z kolegami z kraju, w którym się urodziłem. Z wyrazami szacunku i najlepszymi życzeniami zdrowia i szczęścia -Aksal.
    Przetłumaczył robokop.

  • #185 15 Sie 2013 15:10
    retromodern
    Poziom 13  

    Dla potomnych i dla dokładniejszego przypomnienia o czym tu mowa ;):

    -tak chłopcze to jest telewizor, niegdysiejsza klasa HD:

    Telewizor Rubin 714 reanimacja Telewizor Rubin 714 reanimacja Telewizor Rubin 714 reanimacja Telewizor Rubin 714 reanimacja Telewizor Rubin 714 reanimacja Telewizor Rubin 714 reanimacja Telewizor Rubin 714 reanimacja

  • #186 16 Sie 2013 14:03
    retromodern
    Poziom 13  

    Dla potomnych II

    Zabytkowemu sprzętowi z ZSSR też należy się uznanie.

    Ten egzemplarz ma 33 lata, jeszcze stosunkowo niedawno był użytkowany na co dzień jest w 90% całkowicie orginalny.

    Nie wymagał napraw, w zasadzie wystarczyła dogłębna regulacja i profilaktyczna wymiana kondensatorów el. aby powrócił do pełnej sprawności.

  • #187 16 Wrz 2013 16:05
    retromodern
    Poziom 13  

    Witam znowu.

    Rubin generalnie ma się dobrze, jest niemal co dziennie uruchamainy na godzinę, pół, ale pojawił się problem że co kilka dni gubi czystość kolorów...

    Z tego co zauważyłem nie rozjeżdża się przy tym w sposób zauważalny zbieżność...

  • #188 16 Wrz 2013 18:18
    mikstu2
    Poziom 27  

    retromodern napisał:
    ...gubi czystość kolorów...

    Mógłbyś dokładniej opisać o co chodzi z tą "czystością kolorów", bo raczej dotychczas nie spotkałem się z takim terminem.
    Może chodzi o nasycenie kolorów?

  • #189 16 Wrz 2013 19:36
    retromodern
    Poziom 13  

    Przy włączonym czerwonym dziale widać wyraźnie że jego jednorodność szlag trafił, przy braku jednoczesnego pogorszenia zbieżności dynamicznej i statycznej dla promieni R G B

  • #190 17 Wrz 2013 03:51
    TELEWIZOREK52
    Poziom 26  

    A nie masz przypadkiem w pobliżu TV jakichś kolumn głośnikowych?

  • #191 17 Wrz 2013 10:04
    retromodern
    Poziom 13  

    Nie, nie jest jedynym urządzeniem elektrycznym oprócz żyrandola w pokoju.

    Wymontowałem i posprawdzałem cały zestaw odchylający na szyjce czy ale wszystko poskręcane i trzymające się solidnie, luty, kable ok.

    Czy jest mozliwe że od temperatury coś się zaczeło dziać z pierścieniami czystości? Może np. za mocno dokręcone itp?

    Ponieważ tv jest puszczany praktycznie codziennie to czy może to być po prostu efekt coraz lepszego rozmagnesowywania ekranu przez układ rozmagnesowujący telewizora?

    P.S

    Fajnie Was znowu widzieć :)

  • #192 17 Wrz 2013 14:08
    TELEWIZOREK52
    Poziom 26  

    Nie, nie nie. Rzadki przypadek żeby samoczynnie tak się czystość rozjeżdżała. Zacząłbym od sprawdzenia samego układu rozmagnesowującego. Jeżeli będziesz miał dobrą czystość to odłącz wtyk cewki rozmagnesowującej nawet na parę dni i obserwuj czy Ci się to powtórzy. Miałem kiedyś przypadek (jedyny w życiu) że u klienta kolory znikały. W zakładzie są a u klienta znikają i dopiero po którejś wizycie okazało się że w pustym pokoju jest jakieś pole magnetyczne co powodowało rozjechanie czystości do tego stopnia że obraz był prawie biało czarny. Wystarczyło przestawić tv w drugi kąt i był święty spokój. Jeszcze jednym powodem, rzadkim ale jednak, może być puszczenie mocowania maski kineskopu. W tym przypadku dochodzą jeszcze efekty akustyczne, takie cichusieńkie pyk, pyk.

  • #193 17 Wrz 2013 14:26
    retromodern
    Poziom 13  

    Na pewno podczas wszystkich tych zabaw z ustawianiem czystości był problem z uzyskaniem jednolicie czerwonego koloru na całym ekranie. Zawsze niezaleznie od cudowania zostawała dość widoczna wpadająca w pomarańczowo-żółty kolor smuga ciągnąca się od dolnej krawędzi do środka ekranu.

    Teraz widzę że całkowicie zniknęła a ekran jest zupełnie jednolicie czerwony (z tym że to taki mniej krwisty czerwony niż poprzednio, lekko jakby wpadający w niebieski, ale innego uzyskać się nie da).

    Za pierwszym razem gdy to zauważyłem wypracowane w celu uzyskania czystości ustawienie pierścieni mocno odbiegało od poprzedniego, za drugim razem nastąpił mniej więcej "powrót" w te same miejsce, podobnie jak za "aktualnym razem"

  • #194 18 Wrz 2013 07:47
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Здравствуйте коллега,RETROMODERN!Рад встрече с ВАМИ на форуме!Одной из причин нарушения чистоты цвета может быть неисправность самой схемы автоматического размагничивания маски кинескопа.Нужно проверить омметром петлю размагничивания,отсоединив её от разъёма Ш3б.Если петля исправна,необходимо выдвинуть блок питания и проверить терморезисторы КМТ-12 R1,R17-150ом каждый,соединены параллельно(общее сопротивление 75 ом) и селеновый терморезистор ОСТ-9 R3 имеющий в холодном состоянии сопротивление несколько десятков ом.Следует иметь в виду,что сопротивление R1,R17 при нагревании уменьшается до 1-2 ом,а R3-увеличивается до сотен килоом. Повторное измерение величины сопротивления этих резисторов можно делать после их остывания в течение 15-20 минут.Очень простой способ проверки системы размагничивания-отключит петлю и вместо неё подключить лампу накаливания 220V 40W(не энергосберегающую!).Если после включения телевизора лампа вспыхнет и медленно потухнет-система размагничивания исправна. Повторная проверка ,при исправных деталях возможна через 15-20 минут.Желаю удачи.





    Witaj, kolego RETROMODERN! Cieszę się ze spotkania z Tobą na Forum. Jedną z przyczyn naruszenia czystości barwy może być niesprawność samego układu automatycznego rozmagnesowywania maski kineskopu. Należy sprawdzić omomierzem pętlę rozmagnesowywania po odłączeniu jej od gniazda Sz3b (Ш3б). Jeżeli pętla jest sprawna, to należy wyjąć blok zasilania i sprawdzić termistory KMT-12 R1, R17 - 150 omów każdy, połączone równolegle (oporność wynikowa 75 omów) i termistor selenowy OST-9 (ОСТ-9) R3 mający w stanie zimnym oporność kilkudziesięciu omów. Należy pamiętać, że wartość oporności R1, R17 przy nagrzewaniu maleje do wartości 1-2 omów, a R3 - wzrasta do setek kiloomów. Powtórny pomiar wartości oporności tych rezystorów może być wykonany po ich ostygnięciu, które trwa 15-20 minut. Bardzo prosty sposób sprawdzenia systemu rozmagnesowywania - odłączenie pętli i podłączenie zamiast niej lampy żarowej 220V 40W (nie energooszczędnej!). Jeżeli po włączeniu telewizora lampa gwałtownie zaświeci się i powoli zgaśnie, to system rozmagnesowywania jest sprawny. Powtórne sprawdzenie przy sprawnych elementach możliwe jest po 15-20 minutach. Życzę powodzenia.

  • #195 18 Wrz 2013 21:56
    retromodern
    Poziom 13  

    Hej aksakal, Ciebie nie mniej miło znów widzieć.

    Okazało się że układ rozmagnesowywania wogóle nie działa.
    Podłączyłem na próbę drugie trafo i tu 60 watowa (innej nie miałem) żarówka tutaj już odezwała się w taki sposób jak opisywałeś ale nie pełnym światłem lecz bardzo słabo

  • #196 25 Wrz 2013 13:06
    retromodern
    Poziom 13  

    Prace postępują, ale przy teście z żarówką mam podobne wyniki jak z drugim trafem, tzn. zapala się na sekundę, dwie, słabym pomarańczowym swiatełkiem, czy tak ma być?

  • #197 25 Wrz 2013 18:49
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Прочитайте ещё раз мой пост №194,замерьте сопротивление резисторов ,если они соответствуют указанным,то всё нормально.Можете сравнить номиналы резисторов на разных блоках питания.Главным показателем исправности схемы размагничивания является сохранение чистоты цвета при смене положения телевизора,для этого разверните телевизор на 90 градусов и если чистота красного сохраняется в обоих положениях телевизора одинаковой-схема размагничивания работает исправно.Если можете,сообщите результаты измерения номиналов резисторов R1-17,R3.Желаю удачи.

    Przeczytaj raz jeszcze mój post #194, zmierz rezystancję oporników, jeżeli ona odpowiada znamionowej, to wszystko jest w porządku. Możesz porównać nominały rezystorów w różnych zasilaczach. Podstawowym wskaźnikiem sprawności układu rozmagnesowywania jest zachowanie czystości koloru przy zmianie położenia telewizora; w tym celu przekręć telewizor o 90 stopni i jeżeli w obu położeniach czystość koloru czerwonego będzie taka sama, to oznacza, że układ rozmagnesowywania pracuje poprawnie. Jeżeli możesz, to poinformuj o wynikach pomiarów nominałów oporników R1-17, R3. Życzę powodzenia.

  • #198 30 Wrz 2013 23:07
    retromodern
    Poziom 13  

    KMT-12 R1, R17 -raczej nie trzymały parametrów - jeden 120 ohm, drugi 135 ohm, wynikowa oporność ok. 50-60.

    OCT-9 wyszło 30 ohm.

    Po podmianie tych elementów (oct-9 i jednego ktm) na te z drugiego zasilacza nadal brak jakiegokolwiek napięcia podawanego na cewkę.

    Ponieważ zapasowy zasilacz (ten gdzie pojawiało się niewielkie napięcie na wtyczce cewki) ma nieco inną konstrukcje - na płytce jest tylko jeden KMT-12 na 150 ohm dopasowałem do niego drugi najbliższy poprawnej oporności, ale także to nie dało żadnego efektu.

    jaką rezystancje powinna mieć pętla ?

  • #199 01 Paź 2013 05:43
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Даю разъяснение по принципу работы схемы размагничивания и проверке её работы.Принцип работы основан на пропускании через петлю размагничивания уменьшающегося по амплитуде переменного напряжения, создающего в петле переменное магнитное поле. Напряжение размагничивания получается за счет тока заряда электролитических конденсаторов С5,С7,С13(50+50+50uF) выпрямителя +320 вольт.Ток заряда создаёт на холодных терморезисторах (R1,R17) напряжение около 70-100вольт ,которое через ОСТ-9 подаётся на петлю. При прохождении тока заряда через терморезисторы,они быстро нагреваются и уменьшают своё сопротивление до 1-2 ом,напряжение на них плавно уменьшается.При уменьшении этого напряжения ниже 9 вольт резко увеличивается сопротивление ОСТ-9-ток через петлю прекращается,процесс размагничивания закончен.Причины неисправной работы схемы размагничивания.1-неисправность терморезисторов R1,R17(при уменьшении их сопротивления уменьшается напряжение на петле).2-неисправность ОСТ-9(при обрыве-нет размагничивания,при замыкании-через петлю будет проходить ток,создающий магнитное поле,что приведёт к нарушению чистоты цвета и ухудшению качества изображения.3-потеря ёмкости электролитическими конденсаторами в цепи +320 вольт-приводит к уменьшению напряжения на петле .4-неисправность петли размагничивания(при обрыве нет размагничивания,при замыкании -преждевременное отключение процесса размагничивания). Сопротивление петли должно быть в пределах 15 ом.

    Wyjaśniam zasadę pracy układu rozmagnesowywania oraz kontroli jego pracy. Zasada pracy oparta jest na przepływie przez pętlę rozmagnesowywania prądu o malejącej amplitudzie napięcia zmiennego, który wytwarza w pętli zmienne pole magnetyczne. Napięcie rozmagnesowywania otrzymywane jest dzięki prądowi ładowania kondensatorów elektrolitycznych С5, С7, С13(50+50+50uF) prostownika napięcia +320V. Prąd ładowania wywołuje na zimnych termistorach (R1, R17) napięcie około 70-100V które poprzez OCT-9 podawane jest do pętli. Podczas przepływu prądu ładowania termistory prędko nagrzewają się i zmniejszają swoją rezystancję do 1-2 omów, napięcie na nich płynnie maleje. Przy zmniejszeniu się tego napięcia poniżej 9V szybko narasta rezystancja OCT-9, prąd przestaje płynąć przez pętlę, proces rozmagnesowywania kończy się.
    Przyczyny niesprawności układu rozmagnesowywania:
    1. Niesprawność termistorów R1, R17 (przy zmniejszeniu ich oporności maleje napięcie na pętli.
    2. Niesprawność OCT-9 (jeżeli jest przerwa - nie ma rozmagnesowywania; jeżeli jest zwarcie - przez pętlę będzie płynął prąd wytwarzający pole magnetyczne, co spowoduje zakłócenie czystości barwy i pogorszenie jakości obrazu).
    3. Utrata pojemności kondensatorów elektrolitycznych w obwodzie +320V - prowadzi do zmniejszenia napięcia na pętli.
    4. Niesprawność pętli rozmagnesowywania (przy przerwie nie ma rozmagnesowywania, przy zwarciu - zbyt wczesne wyłączenie procesu rozmagnesowywania).
    Oporność pętli powinna wynosić około 15 omów.

  • #200 01 Paź 2013 20:13
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Испытание схемы размагничивания при помощи лампочки на 220V даёт 100% гарантию только в современных телевизорах,где петля размагничивания подключается через терморезистор (позистор) непосредственно к напряжению сети.В старых ламповых телевизорах для размагничивания используется напряжение,которое возникает на терморезисторах при прохождении через них тока заряда электролитических конденсаторов цепи 320V.При сопротивлении холодного терморезистора 150 ом напряжение,возникающее на нём в момент включения, достаточно,чтобы заметить свечение нити накала лампы оранжевым цветом. При сопротивлении терморезистора 50-60 ом напряжение в 3 раза меньше и не может раскалить нить накала. Я в данном случае использовал лампы напряжением 24-36V 5-10W. Следует заметить ,что если такая лампа в момент включения телевизора ярко вспыхнет и сразу потухнет-это ещё не 100% гарантия исправной работы схемы,так как не даёт уверенности в исправности ОСТ-9(ограничитель селеновый телевизионный). ОСТ-9 резко уменьшает своё сопротивление при напряжении 9V(отдельные экземпляры и при 6-8V). Поэтому,если ВЫ проверяете ОСТ-9 простым омметром с напряжением батареи 1,5-4,5 V его сопротивление должно составлять не меньше 20-50 килоом. Вот почему измеренное вами сопротивление 30 ом вызывает опасение,что ОСТ-9 неисправен(пробитый),что вызывает нарушение чистоты цвета.Проверить ОСТ-9 в домашних условиях можно при помощи лампочки 12V 0,15-0,3A и блока питания или батареи (аккумулятора) напряжением 10-12V. Для этого лампочку подключают к источнику тока через ОСТ-9 и вольтметром замеряют напряжение на нём.Если ОСТ-9 исправен-это напряжение должно быть 6-9V. При уверенности в исправности всех элементов-ставьте ОСТ-9 на место,включите петлю в её разъём-размагничивание должно работать.Желаю удачи.

    Badanie układu rozmagnesowywania przy pomocy żarówki na 220V daje gwarancję tylko w przypadku współczesnych telewizorów, w których pętla rozmagnesowywania podłączona jest poprzez pozystor bezpośrednio do sieci zasilającej. W starych telewizorach lampowych dla rozmagnesowywania wykorzystywane jest napięcie pojawiające się na termistorach podczas przepływu przez nie prądu ładowania kondensatorów elektrolitycznych obwodu 320V. Przy oporności zimnego termistora 150 omów napięcie odkładające się na nim w chwili włączenia jest wystarczające, aby dostrzec świecenie włókna na pomarańczowo. Przy oporności termistora 50-60 omów napięcie jest trzykrotnie mniejsze i włókno żarówki nie żarzy się. Do takiego celu ja używałem żarówkę na napięcie 24-36V i mocy 5-10W. Należy zauważyć, że jeżeli taka żarówka błyśnie jasnym światłem w chwili włączenia telewizora i od razu zgaśnie, to jeszcze nie ma 100% gwarancji poprawnej pracy układu, ponieważ nie mamy pewności co do sprawności OCT-9 (ogranicznik selenowy telewizyjny). OCT-9 szybko zmniejsza swoją oporność przy napięciu 9V (pojedyncze egzemplarze nawet przy napięciu 6-8V). Dlatego, jeżeli sprawdzasz OCT-9 przy pomocy prostego omomierza który posiada baterię o napięciu 1,5-4,5V, to jego oporność powinna wynosić nie mniej niż 20-50 kom. Dlatego właśnie zmierzona przez ciebie oporność wynosi 30 omów i wywołuje obawę, że OCT-9 jest niesprawny (przebity), co może powodować zakłócenia czystości barwy. W warunkach domowych można sprawdzić sprawność OCT-9 przy pomocy żarówki 12V 0,15-0,3A oraz zasilacza lub baterii (akumulatora) o napięciu 10-12V. W tym celu należy podłączyć żarówkę do źródła prądu poprzez OCT-9 i przy pomocy woltomierza zmierzyć na nim napięcie. Jeżeli OCT-9 jest sprawny, to napięcie będzie wynosiło 6-9V. Jeżeli masz pewność co do sprawności pozostałych elementów układu, to wstaw PCT-9 na miejsce, podłącz pętlę do jej zacisków - rozmagnesowywanie powinno działać. Życzę powodzenia.

  • #201 02 Paź 2013 14:49
    retromodern
    Poziom 13  

    Drogi Aksakal.

    A może po prostu wymienić w/w elementy na nowe?
    Koszt nie duży, a może pozwoli uniknąć mojej pomyłki i zwiększy pewność działania układu?

    Jakie parametry powinny posiadać nowe zamienniki?

  • #202 02 Paź 2013 16:27
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Если есть возможность купить новые КМТ-12( 150 om ) и ОСТ-9 по небольшой цене-это лучший выход из положения,но нужно заметить,что эти элементы давно не выпускаются,а торговцы на рынке и продавцы в магазинах предлагают детали,выпущенные промышленностью в 80-90 годы. Терморезисторы и особенно ОСТ-9 имеют тенденцию изменять свои параметры при старении.При покупке КМТ-12 измерьте их сопротивление-оно должно быть 150 +-5 om,а потом проверьте их реакцию на изменение температуры,для этого достаточно зажать их между пальцами и их сопротивление начнёт уменьшаться,а когда пальцы разжать-сопротивление начнёт увеличиваться-это признак исправности терморезистора. ОСТ-9 проверьте при помощи лампочки 12 вольт и аккумулятора или батареи 12вольт.Лампочку подключите к батарее через ОСТ-9 -она должна светиться совсем неярко,если горит в полный накал-ОСТ пробит,а если свечения лампы нет совсем-ОСТ оборван. Хочу также предупредить,что сопротивление терморезисторов КМТ-12 150 ом дано при температуре 20 градусов Цельсия,если температура,при которой измеряется сопротивление выше,то сопротивление будет меньше.Желательно подобрать 2 КМТ-12 с одинаковыми сопротивлениями.Удачи ВАМ.


    Jeżeli istnieje możliwość kupienia niezbyt drogo nowych KMT-12 (150 om) i OCT-9, to będzie najlepszym wyjściem z sytuacji, ale należy zauważyć, że te elementy od dawna nie są produkowane a sprzedawcy na rynku i w sklepach sprzedają elementy wyprodukowane w latach 80-90. Termistory i szczególnie OCT-9 mają tendencję do zmieniania swoich parametrów w trakcie starzenia się. Kupując KMT-12 zmierz ich rezystancję - ona powinna wynosić 150+-5 omów, a następnie sprawdź reakcję na zmianę temperatury. W tym celu wystarczy ścisnąć go palcami, a oporność powinna zacząć maleć; a gdy przestaniesz ściskać palcami - oporność powinna zacząć narastać; to jest oznaka sprawności termistora. OCT-9 sprawdzisz przy pomocy żarówki na napięcie 12V i akumulatora lub baterii też o napięciu 12V. Podłącz żarówkę do baterii poprzez OCT-9 - ona powinna świecić się niezbyt jasno; jeżeli pali się pełnym światłem, to znaczy że OCT-9 jest przebity, a jeżeli nie świeci się wcale - OCT-9 ma przerwę. Chcę również przestrzec, że oporność termistorów podana jest dla temperatury 20 stopni Celsjusza; jeżeli temperatura przy której mierzysz ich oporność będzie wyższa, to oporność będzie mniejsza. Wskazane jest dobranie dwóch elementów KMT-12 o jednakowych opornościach. Życzę Ci powodzenia.

  • #203 03 Paź 2013 19:06
    retromodern
    Poziom 13  

    OCT-9 sprawdzony.

    Podłączony pod 12v i żarówkę samochodową 12v 5w, żarówka świeci dość jasno napięcie zmierzone na samym termistorze ok. 7,5 v.

    Znalazłem "nowe" KTM-12 ale na 100 om. Czy można zastosować trzy na raz aby uzyskać potrzebne parametry?

  • #204 04 Paź 2013 05:15
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Термисторы КМТ-12 по 100 ом использовать можно (при 20 градусах Цельсия сопротивление будет больше). Последовательно термисторы включать не нужно-уменьшится на несколько вольт напряжение 320 вольт и повысится их температура .Если при проверке ОСТ-9 на нём было 7,5 вольт он должен быть исправным. Для большей уверенности уменьшите напряжение батареи до 6 вольт-лампочка не должна гореть-это гарантия,что ОСТ-9 работает нормально.Желаю успеха в работе.

    Można wykorzystać termistory KMT-12 o nominale 100 omów (przy temperaturze 20 stopni Celsjusza rezystancja będzie większa). Nie należy łączyć termistorów szeregowo - napięcie 320V zmniejszy się o kilka woltów i wzrośnie ich temperatura. Jeżeli przy sprawdzaniu OCT-9 okaże się, że napięcie na nim wynosi 7,5V to on powinien być sprawny. Dla upewnienia się zmniejsz napięcie baterii do 6V. Jeżeli żarówka nie zaświeci się, to masz gwarancję, że OCT-9 pracuje poprawnie. Życzę powodzenia w pracy.

  • #205 04 Paź 2013 12:47
    retromodern
    Poziom 13  

    Czyli należy połączyć trzy KTM/100 om równolegle, dobrze rozumiem?

  • #206 05 Paź 2013 02:35
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    НЕТ!.Параллельно соединять3 терморезистора КМТ-12 нельзя! Общее их сопротивление в этом случае будет 33,3 ома и напряжение на них в момент включения будет недостаточным для размагничивания.Необходимо соединить параллельно 2 терморезистора КМТ-12,в этом случае общее сопротивление будет 50 ом,а при температуре 20 градусов Цельсия сопротивление будет ещё больше(надеюсь,что температура воздуха у вас держится выше этой отметки-у нас в ТАШКЕНТЕ она 33-35 градусов). Удачи ВАМ.

    NIE! Nie wolno łączyć równolegle trzech termistorów KMT-12! Ich wypadkowa rezystancja w tym przypadku wyniesie 33,3 oma a napięcie na nich w chwili włączenia będzie niewystarczające dla rozmagnesowywania. Należy połączyć równolegle dwa termistory KMT-12, w takim przypadku wypadkowa rezystancja wyniesie 50 omów, a przy temperaturze 20 stopni Celsjusza rezystancja będzie jeszcze większa (mam nadzieję, że temperatura powietrza u Ciebie jest wyższa - u nas w Taszkencie temperatura jest 33-35 stopni). Życzę Ci powodzenia.

  • #207 08 Paź 2013 02:27
    TELEWIZOREK52
    Poziom 26  

    Dzisiaj pobawiłem się w pomiar oporności KMT-12.
    Temperatura pokojowa.
    10szt. KMT-12 z 1975r. czerwone. Oporność w granicach 120-240 Ω
    10szt. KMT-12 z 1979r. kawowe. Z oznaczeniem tolerancji +/- 30%. Oporność w granicach 150-180 Ω.
    Pozdrawiam.

  • #208 08 Paź 2013 13:58
    retromodern
    Poziom 13  

    Witaj TELEWIZOREK :).

    A może masz jakieś ponadpotrzebne ilości tych guziczków, (a może nawet jakiś oct-9 by się znalazł) :) ?

    Poskładałem z powrotem układ rozmagnesowania, pętla kineskopu 17 om, zimne KTM ok. 70 om (razem) teoretycznie sprawny ОСТ-9 i.... dupa.

    Co prawda 12v żarówka samochodowa teraz już zapala się niczym lampa błyskowa (i równie szybko jak lampa błyskowa gasnie, ale to już cokolwiek względem tego co było czyli nic) ale po obróceniu telewizora o 90 st. zgodnie z rada Aksakala całkowicie gubi się czystość koloru.

    "wyczyszczony" telewizor utrzymuje ten stan przez kilka godzin po czym czystość koloru znów ulega zgubieniu.

    Włączenie i wyłączenie znów na jakis czas przywraca czystość kolorów.

    Ponieważ nie mam pewności do tych elementów (zwłaszcza do KTMów) czy istnieje jakiś współczesny ich zamiennik który można z dobrym skutkiem zastosować?

    Wszystkie elektrolity na trafie są nowe

  • #209 09 Paź 2013 02:21
    TELEWIZOREK52
    Poziom 26  

    retromodern napisał:
    "wyczyszczony" telewizor utrzymuje ten stan przez kilka godzin po czym czystość koloru znów ulega zgubieniu.

    Włączenie i wyłączenie znów na jakis czas przywraca czystość kolor
    Pisałem Ci kiedyś: Po rozmagnesowaniu odłącz wewnętrzną pętlę rozmagnesowującą i obserwuj czy Ci się czystość rozjedzie. Jeżeli tak to powodem nie jest układ rozmagnesowujący lecz jakiś czynnik zewnętrzny a nawet co rzadko się zdarza kineskop a konkretnie maska. Gdybyś napisał wcześniej to dałbym Ci garść tych "guzików" ale w tej chwili "zakopałem" na działce i do wiosny raczej nie odkopię. Pozdrawiam.

  • #210 09 Paź 2013 12:33
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Для установления причины ухудшения чистоты цвета необходимо сразу после включения телевизора поочерёдно включить красный,синий и зелёный цвета и запомнить качество изображения.Дать телевизору поработать до начала ухудшения чистоты цвета и снова включить каждый цвет отдельно.Оценить качество каждого цвета в сравнении с тем,которое было сразу после включения телевизора.Если ухудшилось качество только одного из цветов то это признак ухудшения эмиссии одной из пушек кинескопа и это не нарушение чистоты цвета,а нарушение цветовоспроизведения.Если качество всех цветов не ухудшилось после длительной работы,а нарушилась именно чистота цвета то необходимо размагнитить кинескоп при помощи внешней петли размагничивания и если после этого чистота цвета восстановится-имеет место воздействия на кинескоп внешнего магнитного поля (близко расположенные репродукторы,массивные металлические предметы,акустические колонки). А если чистота цвета после размагничивания внешней петлёй не восстанавливается-имеет место деформация теневой маски кинескопа. Следует иметь в виду,что нарушение чистоты цвета при выходе из строя схемы автоматического размагничивания происходит постепенно в течение нескольких дней ,а не часов. Анализируя Ваши сообщения о проверке терморезисторов и ОСТ-9 можно сделать вывод,что Вам удалось подобрать исправные детали и схема размагничивания работает исправно. Желаю удачи.

    Dla określenia przyczyny pogorszenia się czystości barwy należy od razu po włączeniu telewizora włączać kolejno kolory czerwony, niebieski i zielony i zapamiętać jakość ich odwzorowania. Następnie należy pozwolić telewizorowi popracować aż do chwili w której rozpocznie się pogarszanie czystości barwy i ponownie włączyć każdy kolor oddzielnie. Teraz należy ocenić jakość każdego koloru i porównać ocenę z tą, jaka była od razu po włączeniu telewizora. Jeżeli pogorszyła się jakość tylko jednego koloru, to jest oznaką pogorszenia się emisji jednego z dział kineskopu i nie jest to zniekształcenie czystości barwy tylko zniekształcenie odtwarzania barwy. Jeżeli jakość wszystkich kolorów nie pogorszyła się po dłuższej pracy a nastąpiło tylko pogorszenie czystości koloru, to należy rozmagnesować kineskop przy pomocy zewnętrznej pętli rozmagnesowującej; jeżeli po wykonaniu tej czynności czystość barwy powróci - to mamy do czynienia z wpływem na kineskop zewnętrznego pola magnetycznego (blisko postawione głośniki, przedmioty metalowe o dużej masie, kolumny głośnikowe). Jeżeli po rozmagnesowaniu kineskopu przy pomocy zewnętrznej pętli czystość barwy nie została przywrócona - mamy do czynienia z deformacją maski cieniowej kineskopu. Należy pamiętać, że zaburzenie czystości barwy wynikające z uszkodzenia pętli automatycznego rozmagnesowywania zachodzi stopniowo w ciągu kilku dni, a nie godzin. Analizując Twoje informacje o sprawdzeniu termistorów i OCT-9 można wyciągnąć wniosek, że udało się Tobie dobrać sprawne elementy a układ rozmagnesowywania pracuje poprawnie. Życzę powodzenia.