Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Telewizor Rubin 714 reanimacja

retromodern 12 Kwi 2013 15:22 77229 241
  • #61
    retromodern
    Poziom 13  
    >TELEWIZOREK52

    Transduktor sprawdzony, także pod kątem ewentualnych zimnych lutów.
    Wszystkie opory zgodne z oznaczeniami, niestety górna krawędź jak opadała tak opada...
  • TermopastyTermopasty
  • #62
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Żebyśmy dobrze się zrozumieli. Zakładam że chodzi Ci o tą poduszkę na górze ekranu. Regulujesz to tą drugą cewką w transduktorze i tzeba wykonać sporo obrotów żeby zauważyć zmiany. Nie pamiętam tylko czy tam był jeden rdzeń czy dwa po obu stronach. Natomiast nie wykonasz żadnych regulacji zbieżności dopóki nie rozmagnesujesz kineskopu i nie ustawisz czystości. Zachowuj kolejność wykonywanych czynności przy tego typu naprawach. TO JEST PODSTAWA. Jeszcze jedna rzecz. Sprawdź/ustaw napięcie +30V zasilania odchylania V. Nie ma to wpływu na poduszkę góry obrazu ale może Ci zawijać obraz. Reguluje się potencjometrem w bloku zasilania.
  • #63
    retromodern
    Poziom 13  
    Niestety druga cewka nadal nie reaguje na żadną ilość obrotów...

    Podczas pomiarów potencjometrów w BO zauważyłem brak jakiegokolwiek napięcia na jednym z potencjometrów zamontowanych po zewnetrznej stronie płytki konkretnie R 99.
  • #64
    retromodern
    Poziom 13  
    A jak najlepiej rozmagnesować ekran?
  • TermopastyTermopasty
  • #65
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro
    retromodern napisał:
    A jak najlepiej rozmagnesować ekran?

    Pętlą rozmagnesowującą.
    Na temat rozmagnesowywania maskownicy przelano już wiele stron opisów ;)
  • #66
    retromodern
    Poziom 13  
    Aa faktycznie....

    Skoro zamiana miejscami lamp w dekoderze spowodowała bardzo wyraźną różnicę w pracy kineskopu, to czy jeśli wymieniłbym je na nowe to jest szansa na to że obraz jeszcze trochę się poprawi?
  • #67
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Witam. Nie. Prędzej Ci się pogorszy. Po każdej wymianie 6F12P należy wykonać regulację dekodera. Po wstawieniu nowych lamp będziesz miał obraz z przewagą jednego z trzech podstawowych kolorów. Natomiast jak to Ty określiłeś "jakość obrazu" oceniam na obrazie cz-białym o czym już parę razy pisałem. Natomiast rozmagnesować kineskop możesz spróbować w najbardziej prymitywny sposób, czyli lutownicą transformatorową. Włączoną lutownicę zbliż do ekranu i zataczając koła po ekranie stopniowo oddalaj lutownicę. Czasami się udaje.
  • #68
    retromodern
    Poziom 13  
    TELEWIZOREK52
    Tak, tak pamietam o cz-b.
    Spróbowałem lutownicą i jeśli nawet nie zrobiłem tego na 100% to i tak jest teraz bardzo dobrze.
    Powiedz mi proszę co zrobić z brakiem napięcia na potencjometrze R 99, od czego zacząć poszukiwania?
  • #69
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    A ja proszę powiedz mi a po co Ci tam napięcie?? Nie ma napięcia? To bardzo dobrze. Potencjometr ten, R99-470om, z jednej strony jest na masie a z drugiej przez kondensator C53- 20µF do kolektora T6. Napięcie na tym potencjometrze świadczyłoby o przebiciu C53.
  • #70
    retromodern
    Poziom 13  
    No to jest pocieszające, dzięki.

    To co jeszcze można zrobić z tą poduszką u góry i nie reagującą cewką Transduktora?
  • #71
    retromodern
    Poziom 13  
    Drodzy forumowicze.
    Rubin działa już te kilka tygodni bez zarzutu.
    Bardzo dziękuje wszystkim za wpisy i śledzenie wątku.
    Szczególnie chciałem podziękować TELEWIZORKOWI52 za ilość rad i cierpliwość.
    Dzięki wam ożył juz niezbyt częsty zabytek.

    Dziękuję.

    P.S
    Jeżeli oczywiście komuś przypomni się co można jeszcze zrobić, poprawić to chętnie poczytam.
  • #72
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Телевизор 1977 г .проработавший до настоящего времени заслуживает места в музее. А теперь по существу вопросов-первое,что нужно сделать-проверить Эмиссию кинескопа.Для этого нужно подать 6,3Vна ножки накала и омметром замерить сопротивление между катодом и модулятором всех трёх пушек кинескопа.Вхорошем кинескопе сопротивление должно быть 1-3ком,при сопротивлении более10 ком имеет место значительная потеря эмиссии,при этом величина сопротивления всех пушек должна быть примерно одинаковой.Если сопротивление разных пушек отличается между собой более чем в 2 раза,достичь баланса БЕЛОГО невозможно. Судя по картинке малая контрастность изображения -следствие низкой эмиссии лампы 6Ж52-П-выходного каскада видеоусилителя.Для проверки вместо 6Ж52-П поставте лампу 6П14-П,имеющую такую-же цоколёвку.Мой многолетний опыт ремонта телевизоров этой модели позволяет рекомендовать ВАМ проверить абсольтно все ЭЛЕКТРОЛИТИЧЕСКИЕ конденсаторы-они одно из самых слабых мест в схеме.И последнее-ламповый телевизор,находящийся такое время в эксплуатации является источником повышенной пожарной опасности.Желаю успеха. Aksakal.

    Telewizor z roku 1977 który pracował do dzisiaj zasługuje na miejsce w muzeum. A teraz co do istoty pytań: pierwsze, co należy zrobić to sprawdzić emisję kineskopu. W tym celu należy podać napięcie 6,3V na nóżki żarzenia i zmierzyć przy pomocy omomierza oporność między katodą a modulatorem wszystkich trzech dział kineskopu. W dobrym kineskopie oporność powinna wynosić 1-3k; gdy oporność jest większa niż 10k, mamy do czynienia ze znaczną utratą emisji, przy czym oporność dla wszystich trzech dział powinna być w przybliżeniu taka sama. Jeżeli oporność dla każdego z dział różni się bardziej niż dwukrotnie, nie ma możliwości osiągnięcia balansu bieli. Na obrazku widać małą kontrastowość obrazu - przyczyną jest niska emisja lampy 6Ż52P znajdującej się w stopniu wyjściowym wzmacniacza wideo. Dla sprawdzenia zamiast 6Ż52P można wstawić lampę 6P14P, mającą taki sam układ nóżek. Na podstawie swojego wieloletniego doświadczenia w naprawie telewizorów tego modelu zalecam wam sprawdzenie bezwzględnie wszystkich kondensatorów elektrolitycznych - one stanowią jedno z najsłabszych ogniw układu. I ostatnia uwaga: telewizor lampowy znajdujący się tak długo w eksploatacji jest źródłem zwiększonego zagrożenia pożarowego. Życzę sukcesów. Aksakal
  • #73
    retromodern
    Poziom 13  
    Dziękuję za posta Aaksakal.
    Podmieniłem te lampy zgodnie z Twoją radą i efekt był taki że kineskop zaświecił dużo mocniej niż przedtem, trzeba było skręcić jasność nie tylko suwakiem z przodu, ale i potencjometrem wewnątrz bloku video.
    Kontrast się nie poprawił, ale wreszcie pokazały się wyraźnie kolory.
    Wszystkie kondensatory elektrolityczne w telewizorze są nowe.
  • #74
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Увеличение яркости при смене лампы подтверждает моё предположение о значительном снижении эмисии 6Ж52-П и необходимости ёё замены.Недостаточная контрастность изображения с лампой 6П14-П закономерна поскольку крутизна ёё вольтамперной характеристики составляет в среднем 11,5 миллиампер на вольт,а у лампы 6Ж52-П этот показатель равняется 52 ma/v.Если есть возможность приобрести лампу 6Ж9-П .а ещё лучше 6Ж9-П-ЕВ то контрастность увеличится.Оптимальным вариантом является замена 6Ж52-П на лампу 6Э6-П,она применялась в армейской аппаратуре.Европейским аналогом 6Ж9-П является E180F.Доброго ВАМ здоровья и успехов.AKSAKAL.

    Dodano po 40 [minuty]:

    Посмотрел сейчас справочник по Европейским лампам и нашёл ,что вместо лампы 6Ж52-П можно применить ещё и лампы E280F и E810F,причём последняя- лучший вариант.Все эти лампы производились в ПОЛЬШЕ. AKSAKAL.



    Zwiększenie jasności przy wymianie lampy potwierdza moje zdanie o znacznym spadku emisji 6Ж52-П (5Ż52-P) i konieczności jej wymiany. Niedostateczna kontrastowość obrazu w przypadku lampy 6П14-П (6P14-P) jest uzasadniona, ponieważ nachylenie jej charakterystyki napięciowo-prądowej wynosi średnio 11,5 miliamperów na wolt, a dla lampy 6Ж52-П (6Ż52-P) współczynnik ten wynosi 52mA/V. Jeżeli istnieje możliwość wzięcia lampy 6Ж9-П (6Ż9-P), a jeszcze lepiej 6Ж9-П-ЕВ (6Ż9-P-EW) to kontrast zwiększy się. Wariantem optymalnym okazuje się zamiana lampy 6Ж52-П (6Ż52-P) na lampę 6Э6-П (6E6-P), ona jest stosowana w aparaturze wojskowej. Europejskim analogiem 6Ж9-П (6Ż9-P) jest E180F. Życzę Wam zdrowia i sukcesów.
    AKSAKAL

    Zajrzalem teraz do europejskiego katalogu lamp i znalazlem, że zamiast lampy 6Ж52-П (6Ż52-P) można również zastosować lampy E280F i E180F, przy czym zastosowanie tej ostatniej jest najlepszym wariantem. Wszystkie te lampy są produkowane w Polsce.
    AKSAKAL
  • #75
    retromodern
    Poziom 13  
    Można poprosić o tłumaczenie :)
  • #76
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Witam. Lampa 6Ż52P nie ma wpływu na kolory.
    Aksakal pisze że zwiększenie JASNOŚCI po wstawieniu lampy 6P14P w miejsce 6Ż52P potwierdziło jego przypuszczenia o słabej emisji tej drugiej i podaje inne zamienniki 6Ż52P. Jeżeli jest możliwość wstawienia 6Ż9P a jeszcze lepiej 6Ż9-P-EW to kontrast wzrośnie. Europejskim odpowiednikiem 6Ż9-P jest E180F.
    Popatrzył jeszcze w przewodnik po europejskich lampach i znalazł jeszcze dwa zamienniki 6Ż52P - E280F i E810F. Życzy WAM dużo zdrowia. To tyle w niedosłownym tłumaczeniu.
    Od siebie dodam z czym na pewno zgodzi się aksakal że te wszystkie kombinacje nie zwiększą emisji kineskopu.
  • #77
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Полностью с ВАМИ согласен,что замена ламп не увеличит ЭМИССИИ кинескопа,НО УВЕЛИЧИТ КОНТРАСТНОСТЬ ОДНОЗНАЧНО.Согласитесь,что усиление лампы с низкой эмиссией сильно отличается от усиления лампы с хорошей эмиссией,если бы было не так то не приходилось бы менять лампы в процессе эксплуатации. Все предложенные мной варианты замены лампы 6Ж52-П не являются 100-процентными эквивалентами,но способны улучшить контрастность изображения в случае значительной потери эмиссии лампой 6Ж52-П.Улучшить эмиссию кинескопа можно ,увеличив напряжение накала на один-два вольта,но это ёщё ускорит его окончательный износ.Моя многолетняя практика ремонта позволяет мне утверждать ,что любые меры по восстановлению эмиссии приводят к кратковременному положительному результату,позволяющему владельцу телевизора выиграть время для поиска нового или хотябы более качественного кинескопа.С УВАЖЕНИЕМ-AKSAKAL.



    W pełni się z Wami zgadzam, że zamiana lamp nie zwiększy EMISJI kineskopu, ale JEDNOZNACZNIE ZWIEKSZY KONTRASTOWOŚĆ. Zgodzicie się, że wzmocnienie lampy o niskiej emisji znacznie różni się od wzmocnienia lampy o dobrej emisji; jeżeli tak by nie bylo, to nie zachodziłaby konieczność zmiany lamp w procesie eksploatacji. Wszystkie przedstawione przeze mnie warianty zamienników lampy 6Ж52-П (6Ż52-P) nie są 100-procentowymi odpowiednikami, ale mogą poprawić kontrastowośc obrazu w przypadku znacznej utraty emisji lampy 6Ж52-П (6Ż52-P). Emisję kineskopu można poprawić zwiększając napięcie żarzenia o 1-2 wolty, ale to jeszcze przyspieszy jeko końcowe zużycie. Moje wieloletnie doświadczenie w naprawach pozwala mi twierdzić, że wszelkie środki podejmowane w celu poprawy emisji prowadzą do krotkotrwałej poprawy, co pozwala wlaścicielowi telewizora zyskać czas na znalezienie nowego, lub chociażby lepszego kineskopu.
    Z poważaniem - AKSAKAL
  • #78
    retromodern
    Poziom 13  
    Dziękuję za przetłumaczenie i prosze o jeszcze :).
    Niestety netowe tłumacze pozostawiają text mocno niezrozumiały.
    Wiem że emisja zależy od kineskopu.
  • #79
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    От кинескопа зависит качество изображения,а эмиссия это способность Катодов обеспечить необходимый ток каждой пушки{Красной,зелёной и синей}. В процессе работы эмиссионная способность катодов снижается,что проявляется на экране как постепенное снижение качества изображения{уменьшается яркость, контрастность,нарушается баланс белого}.Но ведь кинескоп это конечная ступень получения изображения и качество его работы зависит от исправного функционирования Всех каскадов ВИДЕОУСИЛИТЕЛЯ-особенно собранных на лампах ,которые как и кинескоп ,в процессе работы теряют ЭМИССИЮ и как следствие -способность усиливать сигнал.При плохих лампах даже самый лучший кинескоп не обеспечит качественного изображения. ВАМ необходимо проверить путём замены лампы 6Ф12-П и лампу 6Ж52-П.Аналоги лампы 6Ж52-П я вам сообщил,если найду аналог 6Ф12-П-сообщу дополнительно.AKSAKAL.



    Jakość obrazu zależy od kineskopu, a emisja to możliwość którą mają katody aby zapewnić prąd niezbędny dla każdego działa (czerwonego, zielonego i niebieskiego). Podczas eksploatacji zdolność emisyjna katod maleje, co przejawia się na ekranie w postaci stopniowego pogorszenia jakości obrazu (maleje jaskrawość, kontrast, zaburzony jest balans bieli). Przecież kineskop jest końcowym stopniem wytwarzania obrazu, a jakość jego pracy zależy od poprawnego funkcjonowania wszystkich stopni WZMACNIACZA WIZJI, szczególnie tych zbudowanych na lampach, ponieważ lampy (podobnie jak kineskop) podczas eksploatacji tracą EMISJĘ, a w wyniku tego - możliwość wzmacniania sygnału. W przypadku złych lamp nawet najlepszy kineskop[ nie zapewni obrazu wysokiej jakości. Powinniście sprawdzić zamieniając lampy 6Ф12-П (6F12-P) i lampę 6Ж52-П (6Ż52-P). Analog lampy 6Ж52-П (6Ż52-P) już wam podawałem, jeżeli znajdę analog 6Ф12-П (6F12-P) to uzupełnię informację.
    AKSAKAL
  • #80
    retromodern
    Poziom 13  
    Moi drodzy wystąpił nieoczekiwany problem.
    Zgubiło się odchylanie, przez ekran przebiega pozioma krecha.
    Niestety to nie bezpiecznik...
  • #81
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    No to szukaj. Zmierz napięcie +30V na kolektorze T4 - KT315. Zmierz napięcie +29V na emiterze T6 - P214 i + 27V na emiterze T5 - P215. Sprawdź T3 i T4 - KT315. Przy pomiarach napięć na KT315 uważaj żeby nie zewrzeć końcówką miernika nóżek, to samo przy ich wymianie. Tam jest taki wszawy druk i przy lutowaniu potrafią się zewrzeć ścieżki. Profilaktycznie (po naprawie) możesz wywalić wszystkie elektrolity.
  • #82
    retromodern
    Poziom 13  
    TELEWIZOREK52 - padł tranzystorek koło transduktora dokładnie tak jak mówiłeś - jesteś szef!

    Czekam na nową 6Ż52-P, zobaczymy co się stanie.

    Wyświetlając obraz kontrolny widzę że siatka nadal jest zbeczkowana u góry, a w lewym dolnym rogu zniekształcona (brak geometrii kratek)i zbieżność szczególnie tam rozłazi się od siatki
  • #83
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    С сожалением сообщаю,что Европейского аналога лампы 6Ф12-П нет.Она была разработана специально для БЛОКОВ ЦВЕТНОСТИ БЦ-1 и БЦ-2,применявшихся в цветных телевизорах 701-714 моделях. В дальнейшем вместо БЦ-1 и БЦ-2 применялся БЛОК ЦВЕТНОСТИ БЦИ-1,в котором применялись микросхемы и лампы 6Ж5-П и 6Ж52-П.Европейские аналоги 6Ж5-П - 6AH6 и 6F36.Блоки БЦ-1,БЦ-2 и БЦИ-1 полностью взаимозаменяемы,что позволяло решить проблему отсутствия дефицитных ламп 6Ф12-П.Вопрос в одном-можно ли БЦИ-1 приобрести в Польше.Геометрические искажения изображения устраняются регулировками в БЛОКЕ СВЕДЕНИЯ при этом нужно проверить исправность деталей блока ,там часто имеет место пробой диодов ,неисправность резисторов ,обрыв катушек.Желаю успеха.AKSAKAL.


    Z przykrością informuję, że europejskiego odpowiednika lampy 6Ф12-П (6F12-P) nie ma. Lampa ta była opracowana specjalnie dla BLOKÓW KOLORU БЦ-1 (BC-1) i БЦ-2 (BC-2) mających zastosowanie w kolorowych telewizorach701-714. Później zamiast БЦ-1 (BC-1) i БЦ-2 (BC-2) stosowany był BLOK KOLORU БЦИ-1 (BCI-1), w którym zastosowane były mikroukłady i lampy 6Ж5-П (6Ż5-P) i 6Ж52-П (6Ż52-P). Europejskimi odpowiednikami lampy 6Ж5-П (6Ż5-P) są 6AH6 i 6F36. Bloki БЦ-1 (BC-1), БЦ-2 (BC-2) i БЦИ-1 (BCI-1) są w pełni zamienne, co pozwala rozwiązać problem braku trudnodostępnych lamp 6Ф12-П (6F12-P). Pozostaje tylko jedno pytanie - czy można pozyskać blok БЦИ-1 (BCI-1) w Polsce. Zniekształcenia geometryczne obrazu usuwa się przy pomocy organów regulacyjnych znajdujących się w BLOKU OGNISKOWANIA, przy tym należy upewnić się, że elementy bloku są sprawne, w nich często występuje przebicie diod, niesprawność rezystorów, przerwy w cewkach. Życzę powodzenia.
    AKSAKAL
  • #84
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Wspomniane bloki dekodera BCZI-1 ( z układami scalonymi) były montowane w Elektronach 716 a nie w Rubinach (dotyczy sprzętu oficjalnie sprowadzanego) i charakteryzowały się dużo większym nasyceniem kolorów. Jako że były zamienne z blokiem BCZ-1, po wstawieniu go do Rubina 714 którego kiedyś posiadałem i wymianie kineskopu na nowy, obraz nie był gorszy niż w produkowanym w tych samych latach Jowiszu. W TVC importowanych do Polski z ZSRR był jeszcze względny porządek w zastosowanych podzespołach czego nie można powiedzieć o TVC z prywatnego importu. To już była cała zbieranina podzespołów ze wszystkich modeli i z różnymi kineskopami. Nie przypominam sobie deficytu lamp 6F12P o którym pisze aksakal, jeżeli już to 6Ż5P. No ale to u nas.
    Pozdrawiam.
  • #85
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Мы с ВАМИ втягиваемся в дисскусию по лучшему знанию моделей советских телевизоров,а форум предназначен для оказания помощи участникам в решении их проблем. По существу ВАШЕГО ответа. Схемы Советских телевизоров отличались не названиями, а номером модели телевизора,который начинался с цифры 7 и двух других цифр,менявшихся в процессе усовершенствования схемы.Цифра 7 указывала на то,что это ЛАМПОВЫЙ ЦВЕТНОЙ ТЕЛЕВИЗОР 2 КЛАССА. А названия телевизоров зависели от расположения РАДИОЗАВОДА. Телевизоры РУБИН делал завод в МОСКВЕ, ЭЛЕКТРОН-ЛЬВОВ , ГОРИЗОНТ-МИНСК, ФОТОН-СИМФЕРОПОЛЬ , ЧАЙКА-НИЖНИЙ НОВГОРОД,перечислять все нет смысла.Телевизоры одной серии,сделанные разными заводами отличались ВНЕШНИМ ВИДОМ ,расположением органов управления,но внутри были похожи как БЛИЗНЕЦЫ- БРАТЬЯ ,так как комплектовались одинаковими блоками. Я по достоинству оценил ВАШИ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ СОВЕТЫ ВЛАДЕЛЬЦУ ТЕЛЕВИЗОРА РУБИН -714 по устранению неисправностей и регулировке,все они очень конкретные. НО с одним ВАШИМ СОВЕТОМ я КАТЕГОРИЧЕСКИ НЕ СОГЛАСЕН. Регулировать БАЛАНС БЕЛОГО после замены ламп 6Ф12-П путём подстройки ДИСКРИМИНАТОРОВ НЕДОПУСТИМО. ДИСКРИМИНАТОРЫ R-G-B-важнейшие узлы-отвечающие за правильность воспроизведения ЦВЕТА настраиваются на заводе с помошью высокоточных приборов на определённые частоты,после чего подстроечные сердечники фиксируются специальной мастикой на которую наносится оттиск пломбы ОТДЕЛА ТЕХНИЧЕСКОГО КОНТРОЛЯ РАДИОЗАВОДА. Баланс БЕЛОГО регулируется исключительно предназначенными для этого потенциометрами Блока цветности и регулировкой напряжений на УСКОРЯЮЩИХ ЭЛЕКТРОДАХ КИНЕСКОПА. тЕПЕРЬ ОТНОСИТЕЛЬНО БЛОКОВ цВЕТНОСТИ:ЕСЛИ У ВЛАДЕЛЬЦА ТЕЛЕВИЗОРА ЕСТЬ ВОЗМОЖНОСТЬ ПРИОБРЕСТИ новые лампы-ну И слава БОГУ.Я предложил один из возможных вариантов решения проблемы-замену БЛОКА цветности БЦ-2 НА блок БЦИ-1,который имеет лучшие характеристики. И моя к ВАМ последняя ПРОСЬБА -не вступать в ненужную полемику,а совместными усилиями помочь коллеге по ФОРУМУ решить его проблему . ОН имеет исключительное право на то КАКИЕ НАШИ СОВЕТЫ принять ,а какие отвергнуть.С большим к ВАМ УВАЖЕНИЕМ и пожеланием ЗДОРОВЬЯ И СЧАСТЬЯ.AKSAKAL.


    My obaj wciągamy się w dyskusję o tym, ktory z nas lepiej zna modele radzieckich telewizorów, a zadaniem forum jest służyć jego uczestnikom pomocą w rozwiązywaniu ich problemów. Teraz co do istoty TWOJEJ odpowiedzi. Schematy telewizorów radzieckich różnią się nie nazwami a numerem modelu telewizora, ktory zaczyna się od cyfry 7 i dwóch innych cyfr, ktore zmieniają się podczas udoskonalania schematu. Cyfra 7 wskazywała na to, że to jest KOLOROWY TELEWIZOR LAMPOWY DRUGIEJ KLASY. A nazwy telewizorów zależne były od lokalizacji ZAKŁADU PRODUKCYJNEGO. Telewizory RUBIN produkował zakład w MOSKWIE, telewizory ELEKTRON - w LWOWIE, FOTON - w SYMFEROPOLU, CZAJKA - w NIŻNIM NOWGORODZIE, wyliczanie wszyskich nie ma sensu. Telewizory z jednej serii, produkowane przez różne zakłady, różniły się WYGLĄDEM ZEWNĘTRZNYM, położeniem organów regulacji, ale wewnątrz były podobne do siebie tak, jak BRACIA BLIŹNIAKI, ponieważ składaly się z jednakowych bloków. Ja oceniłem TWOJE PROFESJONALNE PORADY UDZIELONE WLAŚCICIELOWI TELEWIZORA RUBIN-714 a dotyczące usunięcie problemow w regulacji jako bardzo konkretne. Ale z jedną TWOJĄ PORADĄ KATEGORYCZNIE NIE ZGADZAM SIĘ. Regulowanie BALANSU BIELI po wymianie lamp 6Ф12-П (6F12-P) przy pomocy podstrajania DYSKRYMINATORÓW JEST NIEDOPUSZCZALNE. DYSKRYMINATORY R-G-B, najważniejsze węzły odpowiadające za poprawność odtwarzania BARWY są fabrycznie nastrajane na określone częstotliwości przy pomocy przyrządów o wysokiej dokładności, po czym rdzenie dostrojcze są unieruchamiane specjalną emalią, na ktorej nanoszony jest odcisk plomby ODDZIAŁU KONTROLI TECHNICZNEJ PRODUCENTA. Balans BIELI regulowany jest wyłacznie przy pomocy przeznaczonych dla tego potencjometrów bloku koloru oraz przy pomocy regulacji na ELEKTRODACH PRZYSPIESZAJĄCYCH KINESKOPU. ERAZ CO DO BLOKÓW BARWY: JEŻELI WLAŚCICIEL TELEWIZORA MA MOŻLIWOŚĆ DOSTAĆ nowe lampy - to CHWAŁA BOGU. Ja zaproponowałem jeden z możliwych wariantów rozwiązania problemu - zamianę bloku koloru БЦ-2 (BC-2) na blok БЦИ-1 (BCI-1), ktorego charakterystyki sa lepsze. I moja OSTATNIA PROŚBA DO CIEBIE - nie wchodźmy w niepotrzebną polemikę, a próbujmy wspólnymi siłami pomóc koledze rozwiązać jego problemy. To on ma wyłączne prawo decydować o tym, KTÓRE NASZE PORADY przyjmie, a ktore odrzuci.
    Pozostaję Z SZACUNKIEM i zyczę Ci ZDROWIA I SZCZĘŚCIA.
    AKSAKAL
  • #86
    retromodern
    Poziom 13  
    aksakal
    Dziś przyszło 6Ż52-P, po zamontowaniu kineskop zaświecił tak mocno że musiałem skręcić w dekoderze jasność na całkowite minimum, a przedni suwak i tak sięga ledwo połowy.
    Początkowo nic więcej się nie działo ale stopniowo poprawiał się kontrast, a po godzinie pierwszy raz zobaczyłem reprodukcję dość mocnejczerni i całkiem intensywne kolory!
    Obraz zdecydowanie się poprawił, dziękuję!
    Co dalej :)?

    P.S
    Dyskutujcie nie tylko o zgłaszanych problemach, chętnie posłucham o tych najsłynniejszych komunistycznych telewizorach.
    Myślę że nie tylko ja

    Pozdrawiam serdecznie
  • #87
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    No to faktycznie miałeś całkiem padniętą 6Ż52P. Musisz teraz zmniejszyć jasność potencjometrami balansu bieli w bloku odchylania i oczywiście ustawić balans bieli przy wyłączonym dekoderze. Potencjometr jasności na płycie czołowej powinien wygaszać jasność do zera. Przy okazji - jaki masz dekoder PAL ?
    Aksakal. A kto u Was produkował kineskopy do TV Rubin a kto do TV Temp? Te montowane w Rubinach miały ostrzejszy obraz a w Tempach bardziej plastyczny. Pozdrawiam Was.
  • #88
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Уважаемый RETROMODERN!ВАШЕ СООБЩЕНИЕ О ЗНАЧИТЕЛЬНОМ УЛУЧШЕНИИ КАЧЕСТВА ИЗОБРАЖЕНИЯ ТЕЛЕВИЗОРА доставило мне радость и удовлетворение тем ,что ОБЩИМИ усилиями НАМ удалось оказать посильную помощь в решении ВАШЕЙ проблемы. Постепенное улучшение насыщенности цвета и контрастности подтверждает факт частичной потери Эмиссии КИНЕСКОПОМ.ОПРЕДЕЛЯЮЩИМ показателем БОЛЬШОЙ ПОТЕРИ ЭМИССИИ является переход изображения В НЕГАТИВ при увеличении ЯРКОСТИ и КОНТРАСТНОСТИ.Могу дать вам ещё несколько рекомендаций по улучшению работы телевизора,но только после получения ВАШЕГО согласия,не хочу показаться НАВЯЗЧИВЫМ. Теперь ответ УВАЖАЕМОМУ TELEWIZOREK52. Я знаю только 4 ЗАВОДА ,которые выпускали кинескопы- МОСКОВСКИЙ ,ВОРОНЕЖСКИЙ , завод в ПРИБАЛТИКЕ,если мне не изменяет память,он находился в ПАНЕВЕЖЕСЕ и по-моему во ЛЬВОВЕ.Поступали кинескопы из ВЕНГРИИ и ФИНЛЯНДИИ. Телевизоры с импортным кинескопом имели в названии букву-И. Телевизоры всех заводов использовали кинескопы разных изготовителей.Конечно ,радиозаводы выпускавшиеся в городах,где производились кинескопы ориентировались,в основном,на местную продукцию. Замечу,что качество первых кинескопов .было несравненно выше ,чем выпускавшихся в последующем.Сказывалась гонка за колличеством,в ущерб качеству. С УВАЖЕНИЕМ к ВАМ. AKSAKAL.


    Szanowny RETROMODERN! TWOJA INFORMACJA O ZNACZNEJ POPRAWIE OBRAZU NA TELEWIZORZE sprawiła mi radość i zadowolenie, ponieważ WSPÓLNYMI siłami udało się NAM udzielić pomocy w rozwiązaniu TWOJEGO problemu. Stopniowa poprawa nasycenia barwy i kontrastu potwierdza fakt częściowej utraty emisji przez KINESKOP. Wskaźnikiem POTWIERDZAJĄCYM DUŻĄ UTRATĘ EMISJI jest przejście obrazu W NEGATYW przy zwiększaniu JASNOŚCI i KONTRASTU. Mogę udzielić Ci jeszcze kilku wskazowek dotyczących poprawy pracy telewizora, ale tylko po otrzymaniu TWOJEJ ZGODY, nie chcę być nachalnym.
    Teraz odpowiedż dla SZANOWNEGO TELEWIZOREK52. Znam tylko cztery WYTWÓRNIE, ktore produkowaly kineskopy: MOSKIEWSKĄ, WORONESKĄ, zakład w REPUBLIKACH NADBALTYCKICH, jeżeli nie myli mnie pamięć, to on znajdowal się w PANIEWIEŻESIE (ПАНЕВЕЖЕСЕ) i wg mnie w LWOWIE. Docierały kineskopy z WĘGIER i z FINLANDII. Telewizory wyposażone w importowane kineskopy miały w nazwie literę И (I). W telewizorach produkowanych w różnych zakładach byly stosowane kineskopy różnych producentów. Oczywiście, zakłady znajdujące się w miastach, w ktorych były produkowane kineskopy, opierały się głównie na produkcji lokalnej. Pozwolę sobie zwrócić uwagę na to, że jakość pierwszych kineskopów była nieporównanie wyższa niż produkowanych później. Winna jest temu pogoń za ilością, ze szkodą dla jakości.
    Z POWAŻANIEM
    AKSAKAL
  • #89
    retromodern
    Poziom 13  
    aksakal
    Wiedz że jestem Ci niezmiernie wdzięczny i z niecierpliwością oczekuję na każdą kolejną radę od Ciebie, w każdej ilości :)
    Jeżeli tylko coś przychodzi Ci do głowy co można jeszcze zrobić i masz cierpliwość aby mi to wytłumaczyć to słucham z radością.

    Telewizorek52
    Ten dekoder to jakaś porządna spółdzielcza robota, jak będę w domu to odczytam nazwę, scalak, czy inne rzeczy jakie uważasz za istotne.
  • #90
    TELEWIZOREK52
    Poziom 27  
    Witam. Aksakal - No to dowiedziałem się czegoś nowego. Różne kineskopy widziałem w waszych TVC ale nie produkcji węgierskiej. Piszesz o kineskopach produkcji fińskiej ale to już wyższa klasa, nie "delta" tylko "PIL" i podobne robiono u was o ile dobrze pamiętam na Łotwie. Dziwne że nawet DDR w swoich "Color 20" całkowicie stranzystorowanym i nowoczesnym jak na 1971r TVC, stosował kineskopy 59ŁK3C które były najsłabszym punktem tego TVC.
    Jeszcze taka ciekawostka. Większość bloków które przychodziła do serwisu jako części zamienne była uszkodzona. Wyglądało to na jakieś odrzuty z produkcji. Przed zamontowaniem często trzeba było najpierw naprawić. Miłego dnia życzę.