Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lokalizator GPS bateria, a nie rozładowywanie akumulatora?

02 Mar 2013 18:34 13056 30
  • Poziom 12  
    Cześć!

    Wiele razy mi pomogliście mam nadzieje, ze i tym razem uda się coś wymyślić.

    Mianowicie, kupiłem taki oto prosty Tracker (Lokalizator) GPS
    http://detektywistyczny.sklep.pl/opis/2092947/lokalizator-gps--podsluch-tk102.html

    Chce go zamontować, w aucie prywatnym, na wypadek kradzieży, żeby go zlokalizowac. Wiem że złodziej może użyć zagłuszacza sygnału GPS, ale zawsze może go nie użyć. Może wjechać do garażu itp. itd. dlatego właśnie wybrałem model z baterią i funkcją zapamiętania ostatniej pozycji przed utraceniem sygnału...
    Bo wersja bez baterii przestanie niestety chodzić jak odepnie akumulator i d...a.

    Wszystko fajnie, ładnie ale coś tą baterie musi ładować, zasilacz/ładowarka 12V jest dołączona do zestawu.
    Tylko taka ładowarka może zżerać nawet 700mA podczas ładowania, a nawet jak nie ładuje to coś pobiera.

    i boję się tutaj, że jak auto będzie stało 2 dni bez odpalania to może rozładować akumulator.

    Dlatego pomyślałem o zainstalowaniu na plusowym kablu przekaźnika który załączał by zasilacz tylko gdy samochód jest uruchomiony.
    Do tego wystarczy zwykły przekaźnik ale jeśli będę jeździł po mieście to to nie wystarczy na naładowanie baterii.
    Na pierwszą myśl przyszedł mi jakiś kondensator, ale musiał by on utrzymać napięcie przynajmniej z 30 minut bym był pewny, że bateria się naładuje w pełni.

    1. Ale czy istniej taki kondensator ?
    2. Jeśli tak to jaki model ?
    3. Może jakieś inne rozwiązanie (prosty układ, mikroprocesor) ?
    4. Pomyślałem też o małym akumulatorze 12V 1.3Ah zamiast przekaźnika
    http://sklep.avt.pl/p/pl/4823671/akumulator+zelowy+12v+1-3ah.html
    Tylko jak go podłączyć pod instalację samochodową aby był ładowany z alternatora i nie zakucał tego procesu ani nie wywalał błędów pod komputerem?
    Auto to BMW e90 2005 rok.


    Czekam na odpowiedzi
    kubuswujo
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    kubuswujo napisał:
    Tylko taka ładowarka może zżerać nawet 700mA podczas ładowania, a nawet jak nie ładuje to coś pobiera.


    Konkretnie - ile pobiera - pomierzyłeś?

    kubuswujo napisał:
    Dlatego pomyślałem o zainstalowaniu na plusowym kablu przekaźnika który załączał by zasilacz tylko gdy samochód jest uruchomiony.
    Do tego wystarczy zwykły przekaźnik ale jeśli będę jeździł po mieście to to nie wystarczy na naładowanie baterii.
    Na pierwszą myśl przyszedł mi jakiś kondensator, ale musiał by on utrzymać napięcie przynajmniej z 30 minut bym był pewny, że bateria się naładuje w pełni.


    Jeśli ładowarka ma duże straty własne to sugeruję sklecić jakiś programator czasowy, załączający ładowarkę na czas niezbędny do doładowania akumulatora raz na dobę.
  • Poziom 12  
    jutro postaram się zmierzyć, a na ładowarce pisze Output 5V 1.5 A
    co do programatora to chętnie.
    Choć nie składałem nigdy takiego, ale studiuje mechatronikę
    więc ze schematem i opisem powinienem był dać radę.

    Mógłbym dostać schemat/link do takowego programatora lub podobnego i jakieś opisy?

    5 .A co myślicie o tym dodatkowym akumulatorku?
    Jak trzeba by go podłączyć?
    Jeśli miałbym to podłączyć pod drugi mały akumulatorek wtedy chyba wybrałbym wersje bez baterii która pobiera mniej prądu, bo tylko tyle co do GPS>GSM a nie traci jej na ładowanie baterii.
  • Poziom 30  
    1. Jeśli zastosujesz ładowarkę o sensownej sprawności to przez 2 dni samochodowy akumulator rozładujesz tylko w nieznacznym stopniu.
    2. Pamiętaj o dopuszczalnym zakresie temperatur w jakich można ładować wbudowany w urządzenie akumulator Li-Ion. Jeśli będziesz to robił poniżej zera to błyskawicznie uszkodzisz ogniwo.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 12  
    Zmierzyłem jaki prąd płynie gdy akumulator (bateria w Lokalizatorze GPS)
    jest ładowany i gdy akumulator jest już naładowany.

    Więc gdy:
    akumulator się ładuje płynie prąd: 0,45 A
    akumulator już się naładował płynie prąd: 0,12 A
    Napięcie przy jakim mierzyłem to: 12,3 V

    Mierzyłem najtańszym mulitimetrem więc na pewno nie jest dokładne 100% ale mniej więcej prawdziwe.

    Co byście zalecili w tym przypadku?
    Jeśli programator, prosze o naprowadzanie na jakiś typ, model, opis, schemat.
    A co z tym dodatkowym akumulatorem?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    kubuswujo napisał:
    Zmierzyłem jaki prąd płynie gdy akumulator (bateria w Lokalizatorze GPS)
    jest ładowany i gdy akumulator jest już naładowany.

    Więc gdy:
    akumulator się ładuje płynie prąd: 0,45 A
    akumulator już się naładował płynie prąd: 0,12 A
    Napięcie przy jakim mierzyłem to: 12,3 V


    Jak akumulator jest naładowany to przy właczonym GPS pobiera on energię dla zapewnienia pracy, więc nigdy nie zejdziesz do zera prądu po naładowaniu.

    Brakuje trzeciego pomiaru -jaki prąd pobiera ładowarka na biegu jałowym.
  • Poziom 30  
    Zapewne słyszałeś o zasadzie zachowania energii. Urządzenie ma wbudowany akumulator 3.7V 1Ah. W przeliczeniu na 12V będzie to około 0.3Ah. Ten wbudowany akumulator teoretycznie ma starczyć na 48h pracy. Zakładając, że jest to wartość zaniżona a sprawność ładowania wynosi 50% to i tak w ciągu weekendu urządzenie pobierze z akumulatora samochodowego pojedyncze Ah. Co w porównaniu z jego typową pojemnością 40Ah jest w zasadzie bez znaczenia.

    0,12A*12V=1.44W To dość dużo. Zapewne największe część tej mocy wydziela się w ładowarce. Pomacaj ją . Zapewne będzie lekko ciepła.

    0.45W*12V= 5.4W. To już bardzo dużo. Zaledwie 30% tej mocy można bezpiecznie "wpuścić" do akumulatora Li-Ion. Cała reszta musi się zamienić w ciepło. Przy małej objętości urządzenia musi się ono lub ładowarka mocno nagrzewać.
  • Poziom 12  
    Tak słyszałem o zasadzie zachowania energii.

    Akumulator Ma: 80 Ah 640A

    Zdaje sobie sprawę, że zasilacz nie jest najlepszej jakości i wydziela sie na nim ciepło.
    Ale czy biorąc pod uwagę pojemność akumulatora i pobór prądu może nie potrzeba instalować i kombinować?

    Auto zazwyczaj stoi maxymalnie 3 dni ale czasem może się zdarzyć, od czasu do czasu, że i tydzień będzie stało.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 30  
    Zobacz czy ta ładowarka się grzeje. Jeśli tak to zamień ją na taką o większej sprawności.
    Ta obecna przez 3 dni pochłonie około 8Ah z tych 80Ah. Myślę, że lepszy zasilacz pozwoli zmniejszyć tą wartość nawet 2-3 razy.

  • Poziom 11  
    Panwie studenci i absolwenci!!! Nie kombinujcie bo przekombinujecie.
    Każdy akumulator samochodowy (o ile w miarę sprawny), będzie "podtrzymywał" Twojego TK102, długo, długo....
    Stanowczo odradzam podłączanie TK102 tylko na czas jazdy. Zwykle na postoju, z własnego akumulatorka popracuje on max. 1-2 dni. Później przestaje "gadać" i sprawdzone - nie zawsze restartuje. Śmiało podłączaj więc pod główny akumulator.
    Dodatkowy akumulator, to dobry pomysł, ale tylko w celu zabezpieczenia TK102, by działał po zdjęciu klemy z akumulatora głównego. Przyjrzyj się jeszcze pojemności swojego "żelka" -> 1,3Ah. Pytanie czy to duzo, czy mało? Ważne żeby wystarczyło po zdjęciu klemy.
    Napisz do mnie na PW, to podeślę prosty układ przełączająco - blokujący, aby z dodatkowego akumulatora nie były zasilane inne odbiorniki w samochodzie.
  • Poziom 10  
    Miałem taki lokalizator w aucie i po dwóch latach zaczął pobierać bardzo duży prąd, to jest około 700 mA i rozładowywać akumulator. Czy przyczyną może być zestarzenie się baterii li-ion tak jak w komórkach?

    Niestety nie wyjąłem lokalizatora z auta aby to dokładnie zdiagnozować (koszt demontażu przekracza cenę urządzenia) - wyłączyłem tylko bezpiecznik.

    Na dzień dzisiejszy zrezygnowałbym w ogóle z wewnętrznej baterii.

  • Poziom 11  
    metrim - prawdopodobnie masz rację. To raczej wina Twojego akumulatorka.
    Ale też i Twoja. Gdzieś w instrukcjach TK102 widziałem, że należy co jakiś czas (np. co miesiąc) odłączać lokalizator od zasilania zewnętrznego i doprowadzić do całkowitego rozładowania się akumulatorka. Chodzi o to, by nie przeładowywać go, bo to doprowadza do jego uszkodzenia. Każdy akumulator musi pracować, czyli być ładowany i rozładowywany. A ten jest tylko ładowany.
    Ale nie ja jestem specjalistą od akumulatorów. Wejdź na e-baterie.pl, sprawdź tam nr telefonu i zadzwoń do konsultanta. Mili ludzie i odpowiedzą na każde pytanie. Przy okazji zamów nowy akumulatorek BL-5B (ok. 20PLN). Polecam

    metrim napisał:

    Niestety nie wyjąłem lokalizatora z auta aby to dokładnie zdiagnozować (koszt demontażu przekracza cenę urządzenia) - wyłączyłem tylko bezpiecznik.

    To jest forum tych, co lubią najpierw ruszyć głową, a potem zrobić coś własnymi rękami. Jeśli tylko wiesz, w którym miejscu w samochodzie jest umiejscowiony lokalizator, powinien wystarczyć Tobie jeden wkrętak. Spróbuj!! :)
    Rezygnacja z wewnętrznego akumulatorka, to być może jest jakieś rozwiązanie. Ale wiem, że wydajność prądowa zasilacza samochodowego od TK102 jest na pograniczu zapotrzebowania lokalizatora. Więc po zdjęciu klemy z akumulatora głównego lokalizator może nie "wystartować".
    Ponadto po każdym zerwaniu transmisji GPRS (zwykle za przyczyną operatora GSM), TK102 się resetuje, następnie loguje się do sieci GSM i wznawia transmisję danych GPRS. Na to trzeba niestety prądu.
  • Poziom 10  
    Cytat:
    To jest forum tych, co lubią najpierw ruszyć głową, a potem zrobić coś własnymi rękami. Jeśli tylko wiesz, w którym miejscu w samochodzie jest umiejscowiony lokalizator, powinien wystarczyć Tobie jeden wkrętak. Spróbuj


    Pewnie gdyby to był dziesięcioletni wehikuł rzuciłbym się na niego ze śrubokrętem :D Ale przy samochodzie w leasingu na gwarancji raczej nie jest to takie oczywiste... Ważną rzeczą w montowaniu lokalizatorów i innych zabezpieczeń jest również czas i trudność ich demontażu.

  • Poziom 11  
    No "Stary" wprowadziłeś mnie w osłupienie. "Fura" za grube tysiące a lokalizator chiński za 90-120 zł na ebay.pl. (koszt przesyłki free). A w hurcie po 10szt. jeszcze taniej. Jeśli zapłaciłeś dużo drożej to sporo przepłaciłeś.
    Do drogich samochodów ja zwykle proponuję i montuję tylko niezawodne lokalizatory. Np. Teltonika FM1100. Made in Europa. Prosty w obsłudze i niezawodny. Przede wszystkim ma dwie zewnętrzne anteny GPS i GSM, a to jest bardzo ważne w lokalizacji i transmisji danych.
    No cóż - Twoja wola i Twój wybór.
  • Poziom 10  
    Cytat:
    No "Stary" wprowadziłeś mnie w osłupienie. "Fura" za grube tysiące a lokalizator chiński za 90-120 zł na ebay.pl. (koszt przesyłki free). A w hurcie po 10szt. jeszcze taniej. Jeśli zapłaciłeś dużo drożej to sporo przepłaciłeś.
    Do drogich samochodów ja zwykle proponuję i montuję tylko niezawodne lokalizatory. Np. Teltonika FM1100. Made in Europa. Prosty w obsłudze i niezawodny. Przede wszystkim ma dwie zewnętrzne anteny GPS i GSM, a to jest bardzo ważne w lokalizacji i transmisji danych.
    No cóż - Twoja wola i Twój wybór.


    No "Stary"

    Po pierwsze proponuję nie spamować i nie próbować udowadniać na siłę, że się jest najmądrzejszym na tym forum :D To nie jest temat o mnie i o tym co i do jakiej "fury" włożyłem. Nie każdy jest takim "expertem" jak Ty i nie każdy sobie poradzi zwykłym wkrętakiem przy demontażu podczas gdy montaż w serwisie trwał 1,5 godziny :D Nic nie wiesz o mnie, wyciągasz błędne wnioski ale piszesz byleby pisać.

    Po drugie nie wiesz co, w jakim czasie i od kogo kupiłem a się bez sensu wypowiadasz. Ceny lokalizatorów z roku na rok gwałtownie spadają. Zastanów się proszę na przyszłość bo narażasz się na śmieszność. Ja kupuję urządzenia wyłącznie od producentów, nie znam cen na ebay bo w przeciwieństwie do niektórych (nie myślę tu koniecznie o Tobie :D ) nie zaopatruje się tam.

    Po trzecie ja też uważam, że lokalizatory teltonika FM1100 są dobrej jakości. Skoro tak się już interesujesz cenami to powiem Ci że można je kupić niewiele drożej od TK-102. Ale skoro kolega kubuswujo kupił już TK-102 to uważam, że należało mu pomóc i podzielić się swoimi doświadczeniami z baterią, która po 2 latach spowodowała rozładowywanie się akumulatora pojazdu aby uchronić go od podobnych kłopotów.
  • Poziom 12  
    Moze odgrzeje kotleta ale powiem Wam, ze w zeszłym tygodniu ukradli mi BMW E90 i dzięki temu lokalizatorowi, tego samego dnia rano odzyskałem auto. :D :D

    Jeśli chodzi o opinie i spotrzeżenia po prawie roku użytkowania to:
    Co moge o nim powiedzieć to dokładność sprawdzana wielokrotnie 5-50 metrów
    średnio koło 20 metrów czas oczekiwania na określenie pozycji 3-5 minut.
    każda następne określenie pozycji jest nieco szybsze i dokladniejszcze.
    lokalizator potrafi się zaciąć, wtedy nalezy wyjąć lub włożyć baterie, lub poczekać, zawyczaj w ciągu 1h się odetnie.
    Mi zaciął sie 3 razy w ciągu roku z czego 2 przy montażu i podłączaniu.
    Bateria wytrzymuje realnie koło półtora dnia po odłączeniu zasilania.
    Do lokalizatora można wpisać do 10 numerów, z którymi bedzie współpracował.
    polega to na 10 krotnym zadzwonieniu na niego aż do rozłaczenia lub wysłaniu sms o danej treści.
  • Poziom 7  
    Witam serdecznie odświeżam temat i troszkę tuninguję!!
    Pytanie nr 1) czy ktoś już dokonał takiego podłączenia żeby gps tk 102 był podłączony na stałe do akumulatora auta jak tak to proszę o prosty i tani schemat oraz czy z doświadczenia akumulator wytrzymuje podłączony 24h gps?
    pytanie 2 ) moje auto rano jedzie 2 km później stoi przez ok 10 godzin(jak ja jestem w pracy) później znowu 2km. Czy z takim trybem akumulator się nie rozładuje? ( nie chce dopuścić do sytuacji kiedy 2km z buta będę musiał zrobić po drugie auto.
    pytanie 3) Czy da się podłączyć taki gps w tak żeby go ładowało tylko podczas jazdy pojazdem? ( boje się rozładowania oraz jakiegoś spięcia jak będę w pracy)
    pytanie 4) czy da się podłączyć gps tk102 bez jego baterii ( to w przypadku gdy by był ładowany tylko podczas jazdy autem) uniknę wtedy irytujących sms-ów "low battery"
    pytanie 5) Czy da się podłączyć Gps nie przez gniazdo micro usb? pytam się ponieważ chyba mam uszkodzone gdyż testowałem pod ładowarką sieciową i będąc pod prądem gps i tak mi wysyłał sms że bateria się rozładowuję a raczej nie powinien.
    Z góry dziękuję za pomoc
  • Poziom 12  
    ad.1 ) tak ja zmontowałem u siebie tk-102 i tk-106 w 3 autach, tk-106 ma mniejszy pobór, tk-102 u mnie w E90, akumulator 95Ah po około 2,5-3 tyg stania siada, dodam że mam w nim pełno tunnigów odcięć zabezpieczeń, alarmów itp. wiec to nie tylko GPS drenuje baterię.

    Ad1 B. schemat u nie potrzeba masz dwa kable jeden plus 12V i drugi masa;] szukasz stałego 12V w intalacji i podłączasz. Dwa kable nic wiecej.

    Ad2. tak da się ale nieco skomplikowane musiał być użyć przekaźnika który uruchamiał by sie dopeiro po przekorczeniu 14 V, hmnnn trudno taki znaleźć, ewentualnie jakiś układ.

    Lub najprostsza sprawa podłączyć zamiast do stałego 12V to do 12V+ po zapłonie, najprosze rozwiązanie, o wczesniejszych nie myśl;]

    Ad4. jesli nie ustawisz takiego powiadomienia to nie bedziesz takiego otrzymywał, co Ci da takie podłaczenie? jak złodziej ukradznie i zostawi auto to dzięki cześć, lokalizator nie ma zasilania.


    Ad5. pewnie że tak podlutuj kabelki pod piny odpowiedzialne w złaczu usb za masę i +5 V.
  • Poziom 7  
    Witam serdecznie!!!
    Dziękuję za szybką odpowiedz!!
    Z tym podłączeniem by działał jak tylko silnik chodzi i racja dojedzie do dziupli i po aucie;-(. Czyli jeżeli u Ciebie w stojącym aucie chodził 2,5-3 tyg to jeżeli jak będę jeździł te troszkę to istnieje prawdopodobieństwo ,że wyładuję się dużo później lub wcale.? ( też taka pojemność aku) czy będę musiał doładowywać?.
    A pytanie bo ja w zestawie nie mam żadnej ładowarki do auta pod gniazdo zapalniczki czy można użyć innej np od telefonu komórkowego. Bo rozumiem ,że dwa kable z akumulatora łączymy do ładowarki samochodowej i z niej do gps w gniazdo i jeżeli u mnie nie działa do pod dwa kable za gniazdkiem (muszę rozebrać gps). Czy 12v podłączyć bezpośrednio do GPS ? ale to czy nic się nie stanie czy nie rozsadzę baterii bo prąd ładowania jest tam chyba 5v. A czy do swojej instalacji dawałeś jakiś opornik czy coś.
    Z góry dzięki za odpowiedz.
  • Poziom 12  
    Hehe nie prąd a napięcie;]
    W aucie masz 12-14V a w GPS 5V, zależy jaki zestaw kupiłes, w tych za około 190 zł allegrosza juz jest ładowarka samochodowa DC/DC z 12V na 5V, mozesz użyć takiej od komórki.

    Ale nie możesz podłaczyć bez ładowarki prosto 12V do GPS, bo napięcie jest 2-3 razy większe niż powinno, po to własnie taka ładowarka/zasilacz.
    http://img219.imageshack.us/img219/128/gpstk102.jpg

    dziwne żeby micro usb od razu nie chodziło, alejesli faktycznie nie chodzi to musisz podłączyć się pod dwa skrajne piny:
    https://obrazki.elektroda.pl/5563323600_1361956831.png

    GND to masa, Vcc to 5V+.

    kabelków od zasilacza nie podłączaj bezpośrednio przy akumulatorze bo to też, żadne rozwiązanie, po kradzieży zazwyczaj aku jest odłączane więc i dodatkowe kabelki zobaczą;]

    Ja wyjeżdząm za granice i auto wtedy faktycznie stoi 2-3 tyg bez uruchamiania w garażu, więc są to realne dane.;]
  • Poziom 7  
    Dzięki bardzo za wyjaśnienie całej sprawy jak to zrobić. W przyszłym tygodniu w wolnej chwili zabieram się za podłączenie GPS na stałe do auta. Jeżeli chodzi o moją micro usb to podłączyłem do ładowarki sieciowej kablem usb- micro usb ( ładowarka ma w sobie gniazdo usb i jest na pewno dobra). W GPS była wsadzona bateria całość włączona. Po pewnym czasie bateria siadła i GPS się wyłączył. Zobaczę jeszcze na innym kablu może to kabel wadliwy a jak nie to dzięki zdjęciu nie ma problemu żeby podłączyć za gniazdem.
  • Poziom 12  
    nie no, to tez bym stawiał na ładowarkę, pewnie dostałeś jeszcze ładowarkę do baterii oddzielną wiec spróbuj jeszcze tam naładować, żeby wykluczyć baterię.
    Albo spróbuj z drugą bo zazwyczaj dają dwie baterie.
    No i może być, że zasilacz/ ładowarka sieciowa ma zbyt niskie napięcie lub zbyt mała wydajność prądową, jeśli użyłeś innej niż z zestawu, ale raczej to mało prawdopodobne;]
  • Poziom 7  
    no to delikatny klops;-)
    a więc mój GPS made in china ma dość nietypowe wejście. W sumie myślałem że to micro usb ale jest węższe od niego i posiada 8 nie wiej jak nazwać fachowo załóżmy żył. Mam w zestawie dwie baterię które mogę naładować osobną ładowarką i je się da naładować. Po naładowaniu trzymają bardzo krótko ok 5h (to było na testach czyli wysyłałem sms itd.) Czyli jeżeli jako tako ładuje ładowarka baterię tz. że jest dobra nie wiem jak z tym kablem bo w sklepie komputerowym nie mogłem takiego dostać więc nie wiem czy to kabel czy wtyka . Szczerze mówiąc jedno i drugie wygląda jeżeli chodzi o wykonanie tak sobie;-). Pytanie czy ładowarkę samochodową można podpiąć pod dwa bolce z trzech wystających do których styka się bateria. Pytam się dlatego, że wyjście posiada bardzo małe i cienkie "żyłki" i z moim sprzętem garażowym i umiejętnościami zlutuje więcej niż to co ma być. P.s jeżeli ktoś ma też taką inną wejściówkę niż micro usb w tym cacku i wie jak się to nazywa proszę dać znać może to kabel walnięty zaoszczędził bym troszkę pracy.
    Z góry dzięki za odpowiedz.
  • Poziom 12  
    no więc tak, wszystko zależy jakiej technologi jest bateria i czy ma w sobie elektronikę sterującą prądem ładowania i odcinającą po naładowaniu.
    Wydaje mi się, że li-on mają coś takiego w sobie, ale ręki sobie uciąć nie dam, sam ładowałem nie raz tak baterię do telofonów, zanim kupiłem uniwersalną ładowarkę i nic się nie działo, ale niech ktoś mądrzejszy poprze moje słowa.

    masz coś takiego jak multimetr?
    Możesz sobie rozebrać lokalizator i sprawdzić na których pinach jest napięcie i jakie, i bedziesz wiedział gdzie się wlutować, jak wygląda Twoje złącze? bo przecież tak na prawdę potrzeba tam tylko dwóch przewodów więc po co miało by być ich aż 8? żadnych danych one nie przenoszą?

    Kształt złącza jest również inny niż micro usb?
    Skoro jest węższe to jak wsadziłeś tam ładowarkę?

    Jakie ładowarki oprócz sieciowej do oddzielnego ładowania dostałeś?
    Co na to sprzedawca?
    i

  • Poziom 11  
    Witam. Wszyscy mi poprzednicy mają rację jeśli chodzi o podłączanie TK102, z małymi zastrzeżeniami.
    TK102 ma specyficzną wtyczkę podłączaną do samego urządzenia. To nie jest żadne ani mini USB, ani mikro USB. To jest coś specyficznego. Z drugiego końca oczywiście normalna wtyczka USB męska. Na eBAY-u sprzedają taki kabelek za ok. 4 dolce. Przychodzi za ok. 30 dni, przesyłka zwykle gratis. Podobnie i na eBAY-u można dokupić zasilacz samochodowy (z właściwą wtyczką), który defacto jest przetwornikiem napięcia 12-30V na 5V.
    Jak wiemy, każdy przetwornik ma swoją nominalną wydajność prądową.
    Tak więc, jeśli podłączycie go np. do napięcia +12V, pobieranego dopiero po uruchomieniu samochodu, to mechanizm będzie taki:
    - zasilacz będzie ładował wewnętrzną baterię (akumulatorek Waszego TK102) tylko podczas jazdy;
    - następnie po wyłączeniu zapłonu, TK102 będzie dalej działało, do momentu kompletnego rozładowania tego wewnętrznego akumulatorka (zwykle ok. 3-5 godz);
    - po następnym uruchomieniu silnika, zasilacz do TK102 zacznie doładowywać tę baterię, ale...!!!!! 10 min jazdy (2 km), to zbyt krótki czas na ładowanie nawet malutkiej BL-5B (taka bateria jest wewnątrz TK102).
    A ponadto TK102 zwykle nie wystartuje, bo podczas restartu potrzebuje on znacznie więcej prądu aniżeli podczas pracy jałowej. Decydują o tym procedury restartu wewnętrznego firmware, uruchomienie anten GPS i GSM, zalogowanie się do operatora GSM, "poszukanie co najmniej 4-ch satelitów, obliczenia pozycji itp. i itd.
    Na testach wychodziło, że pobór prądu podczas restartu - ok. 500mA, a w czasie pracy jałowej 10-20mA: (można łatwo policzyć kiedy 20mA rozładuje potężny akumulator np. 75Ah).
    Zamontowałem co najmniej 30 szt. TK102, testowałem różne podtypy (każdy Chińczyk coś zmienia w sofcie). Zawsze jednak to samo - problem z restartem, czy to autonomicznie, na rozładowanej baterii wewnętrznej, słabej, czy zużytej, czy tez na baterii podłączonej do zasilania samochodowego po rozładowaniu.
    Stanowczo odradzam podłączanie TK102 do zasilania samochodowego w miejscu gdzie napięcie pojawia się dopiero po uruchomieniu silnika. Zdecydowanie - należy szukać tak zwanego wyjścia "30" - czyli napięcia stałego z akumulatora głównego.
    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    i sprawa się rozwiązała, jest co specyficzne wejscie;]
    Sam zamontowałem parę takich urządzeń i nawet tego nie zauważyłem;]
    Jutro nawet montuje nastepne, ale będzie to TK106, nieco droższe ale lepsze według mnie.
    Jedynie co mi sie w tk 106 nie podoba to ot że podaje odwrotnie współżdnie GPS, tz.
    zamiast:
    N50° 2' 27.78" E21° 59' 56.76"
    podaje:
    E21° 59' 56.76" N50° 2' 27.78"

    używając linku google maps.

    Ja u siebie montowałem jak mówie dwa lata temu TK-102 i tak jak mówię robiłem wtedy test przed podłączeniem do auta i na prawdę działał ponad dzień!

    TK-106 podobno działa dużej ale nie sprawdzałem.

    We wczesniejszych postach podałe prąd ładowania i prad spoczynkowy.
    odpowiednio 0,45 A i 0,12 A.

    Jeśli było by to 0,12 A, to teoretycznie mój aku 95 Ah rozładowałby się po:
    95Ah/0,12A=791 godzinach
    czyli około 31 dniach.

    Co by się zgadzało bo aku padł mi po około 3 tygodniach czyli 21 dniach,,
    Bo przecież auto jak BMW E90 ma trochę elektroniki, fabryczny alarm, mój alarm autorski i parę odcięć zapłonów, plus inne moje zabawki elektryczne;]

    Co i tak wskazywało by że pobór musiałby być jeszcze mniejszy niż pomierzony.
    Bo każde z urządzeń coś tam pobiera;]

    Nie mniej jednak cieszę się, że wiemy teraz dokladnie na czym stoimi;]

  • Poziom 11  
    Witam @kubuswujo
    Proponuje abyś swój TK106, podpiął do serwera orange.gps-trace.com
    Oczywiście, TK106 zachowują się lepiej poczas transmisji danych przez GPRS, niż TK102.
    Oczywiście TK106 to tylko umownie TK106. W rzeczywistości są one takie same wewnątrz jak TK102, tylko stabilniejsze.
    Miałem takiego TK102, którego nie mogłem za nic zmusić do transmisji danych na konkretny IP port.
    Gdybyś potrzebował pomocy co do konfiguracji na ten serwer, to pisz.
    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Odkopię trochę temat.

    Zastanawia mnie kwestia montażu lokalizatora w samochodzie jednocześnie z baterią i zewnętrznym zasilaniem (przetwornica z zestawu).
    Czy posiada on wbudowany na tyle inteligentny układ zasilania, który jednocześnie zasila urządzenie oraz podtrzymuje baterię?
    We wcześniejszych postach pisaliście, że tryb pracy zużywa mniej prądu niż ładowania ale czy to działa tak, że bateria jest ładowana dopiero jak się całkowicie rozładuje. Podtrzymywanie baterii odpowiednim prądem/napięciem jest dla akumulatora Li-ion chyba korzystniejsze.
    Boję się sytuacji, żeby bateria nie ładowała się cały czas aż do jej uszkodzenia.
    Pozdrawiam

  • Poziom 11  
    Cześć @marcias
    Nikt chyba nie odpowie na to autorytatywnie. Brak schematu, brak instrukcji.
    Wszystko co wiemy o TK102 i jego klonach to doświadczenie.
    Jak dotąd, po montażu TK102 z przetwornicą do samochodu, żadnej baterii nic złego się nie stawało.
    marcias napisał:
    Czy posiada on wbudowany na tyle inteligentny układ zasilania, który jednocześnie zasila urządzenie oraz podtrzymuje baterię?

    Nigdzie chyba nie jest to aż tak inteligentny układ. Np. w nowoczesnym samochodzie: elektroniki co niemiara, a alternator ładuje akumulator i jednocześnie zasila cały układ elektryczny i elektronikę. Ale ponadto w TK102:
    1. Baterie BL-5B powinny mieć zainstalowany wewnętrzny układ zabezpieczający przed przeładowaniem. Zwykle taki układ jest, ale czasami... Chińczyk może zrobić wszystko by tanio sprzedać
    2. Wewnątrz TK102 chyba też jest jakiś układ zabezpieczający ładowanie baterii, bo wielokrotnie mierzyłem i nigdy nie udało mi się przeładować baterii pow. 4,21V
    marcias napisał:
    czy to działa tak, że bateria jest ładowana dopiero jak się całkowicie rozładuje

    Tak chyba nigdy nie jest (np.laptop,smartfon,tablet). Jeśli podłączysz ładowarkę, to bateria jest systematycznie doładowywana do osiągnięcia napięcia nominalnego i takie napiecie jest utrzymywane.
    marcias napisał:
    podtrzymywanie baterii odpowiednim prądem/napięciem jest dla akumulatora Li-ion chyba korzystniejsze.

    Moim zdaniem, każda bateria "lubi" jak się ją ładuje "do pełna" i rozładowuje na max. (ale nie do zera). To się czasami mówi: "pełen cykl"
    marcias napisał:
    Boję się sytuacji, żeby bateria nie ładowała się cały czas aż do jej uszkodzenia.

    Myślę, że nie powinieneś się bać. Ale cudów nie ma. Zawsze po mniej więcej roku do dwóch, bateria jest do wyrzucenia. Jej pojemność spada niewspółmiernie.

    Ja w swojej "karierze" miałem tylko jeden przypadek uszkodzenia baterii: aby osiągnąć efekt szybszego naładowania podałem 5V bezpośrednio na styki baterii. Ale użytkownik zapomniał wyłączyć ładowarkę i po dobie bateria stała się wypukła.
    Wiem, że nie rozwiałem Twoich wątpliwości, ale życzę sukcesów
  • Poziom 15  
    Dziękuje za odpowiedź.
    Dla pewności zanim zamontuję go w samochodzie, podłączę w domu na kilka dni i zobaczę jak zachowuje się bateria.