Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Cordoba, 1.6 '95 benz - nie działa obrotomierz i prędkościomierz

02 Mar 2013 20:57 15933 38
  • Poziom 8  
    Witam,

    Długo gryzę się z tematem naprawy licznika w Seat Cordoba 1.6 benzyna + gaz z 1995r. Problem podobny do tych opisywanych na forach, tzn. drży wskazówka prędkościomierza, a obrotomierz stoi w miejscu. Pozostałe elementy licznika działają.
    Sprawdzałem czujnik prędkości - jest ok (nawet był podmieniony na inny i nic się nie zmieniło). Podmieniłem licznik na inny. Działało do dwóch rozruchów samochodu, później samochód przez parę prób nie chciał zapalić, a gdy już się udało to problem wrócił. Od czasu do czasu, przy dużej wilgotności powietrza wszystko działa bez zarzutu, ale tylko do pierwszego uruchomienia.
    Najdziwniejsze jest to, że jak już prędkościomierz nie drży to samochód nie chce zapalić, gdy zapali to już liczniki nie działają. Wygląda na problem z prądami lub z masą. na kabelku idącym do minusa czujnika obrotomierza voltomierz pokazuje napięcie.
    nie wiem, czy gdzieś jest przebicie? sprawdzałem kable ale nie mogę znaleźć usterki.
    nie wiem czego się złapać. będę wdzięczny za jakieś rady
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 29  
    Może od sprawdzenia bezpieczników...
  • Poziom 8  
    bezpieczniki sprawdzałem są ok. Zimne luty na liczniku "docieplone" - bez zmian. Zrobiłem również dodatkowe uziemienie do panela z bezpiecznikami i przekaźnikami. zaowocowało to mniejszym napięciem na "-" przekaźnika obrotów, czyli w dalszym ciągu mam tam napięcie rzędu 0.02 lub 0,01 vol.
    Jeszcze jedną dziwną rzecz zaobserwowałem. gdy zapalam gdzieś w silniku (może to rozrusznik) powstaje straszny żegot, przy każdej próbie zapłonu. Wcześniej coś takiego zdarzało się tylko przy zimnym silniku i przy pierwszej próbie zapłonu. przy kolejnych było już normalnie, a teraz jest cały czas. ma to może jakiś związek z pierwszym problemem to jest zegarami, ewentualnie przebiciem lub brakiem masy?
    Będę wdzięczny za każdą podpowiedź i sugestię, nawet tą najbardziej banalną.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 29  
    Kurna - ciekawa sprawa.
    Zacznij sprawdzanie od podstaw:
    - kabel plusowy od aku do rozrusznika lub jakiejś rozdzielni - czy się nie przetarł i zwiera lub jakieś gryzonie go naderszyły
    - kabel masowy z silnika na budę
    - kabel masowy z aku na budę
    - zwarcie wewnętrzne a w akumulatorze - spróbuj podmienić na inny i pomierz czy nadal występują opisane przez Ciebie anomalie w zasilaniu
  • Poziom 8  
    Piasek80 sprawdzałem masy, ale nie wiem czy wszystkie. Osobiście jakoś od pierwszej chwili ku temu rozwiązaniu się przychylałem ale póki co nic nie znalazłem.
    Wymieniłeś kabel masowy z silnika na budę - gdzie go znaleźć? oraz inne masy prócz:
    masę z aku, masę z rozdzielni bezpieczników

    dzięki

    Dodano po 8 [minuty]:

    i czy jakaś masa jest gdzieś koło(poniżej, obok itp) nadszybia od strony kierowcy?
  • Poziom 29  
    Nie znam dokładnie rozprowadzenia osprzętu w tym pojeździe - musisz poszukać kabli.
    A sprawdź dobrze główną kostkę-złącze od sterowania silnikiem. Powinna być gdzieś z przodu silnika - okrągłe grube złącze (gniazdo-wtyczka) - z obu stron gruby pęk kabli przychodzi. Rozpina się poprzez przekręcenie. Obstawiam ze po rozpięciu wszystkie miedziane piny oraz ich gniazda będą zielone.
  • Poziom 8  
    sprawdzę, faktycznie tego złączna nie sprawdzałem, ale mimo wszystko te masy jeszcze nie dają mi spokoju, bo jak jest duża wilgotność lub po deszczu to wszystko chodziło.

    Dysponuje ktoś wiedzą lub jakimś schematem miejsc, połączeń masy?
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Masy powinny być przy lewej nodze kierowcy.
    Napisałeś coś o jakimś czujniku do obrotomierza i przekaźniku obrotów - gdzie masz takie elementy?
    Tam sygnał z modułu zapłonowego idzie do ECU a w nim ten sygnał jest przerabiany i podawany przez skrzynkę bezpieczników do licznika. Nie ma żadnych czujników obrotomierza i przekaźników.
    Na innym liczniku były takie same objawy?
    Jak nie odpala to jest iskra?
  • Poziom 8  
    chodziło mi o czujnik obrotów montowany w skrzyni.
    inny czujnik i licznik daje takie same objawy.
    podłączenie masy przy lewej nodze kierowcy jest ok - to sprawdziłem. Ale gdy sprawdzałem napięcie na kabelkach wpinanych do tej masy to były one pod sporym napięciem, nawet 12v. Nie wiem czy to jest prawidłowe, no bo jak np. wychodzi kabel masowy ze skrzynki bezpieczników to raczej (wg. mnie) nie powinien mieć napięcia.
    Piasek80 wspomniał również o połączeniu masy z silnika na budę, gdzie go szukać?

    Dodano po 2 [minuty]:

    a co do iskry to "chyba" jest bo to jest tak, jakby złapał zapłon a za sekundę zgasł
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Masa jest przykręcona z akumulatora do skrzyni biegów.
    W skrzyni jest czujnik prędkości a nie czujnik obrotów.
    Nie przejmuj się tym że tam jest 12V bo to normalne - obwód zamyka sie przez jakiś odbiornik i przez to na tym przewodzie jest 12V jak go odłączysz. Na podłączonym będzie 0V.
    Zawsze Ci gaśnie po tym czasie? Takie objawy daje immo jak nie widzi klucza.
  • Poziom 8  
    dokładnie takie objawy daje immo, ale to nie on zawodzi. po kilku próbach odpala, ale wówczas liczniki nie działają. Takie sytuacje są sporadyczne, może 2 na kilkanaście prób. Chyba że immo może też mieć jakiś wpływ na zegary?
    Co do tej masy z aku do skrzyni to już miałem napisać że sprawdzałem, ale na faktycznie na skrzyni nie patrzyłem jak jest z masą. patrzyłem tylko przy aku wpięcie do budy.
    Masz racje co do nazwy czujnika.
    Odnośnie napięcia 12V na kabelkach do masy, to jak zrobiłem dodatkowe uziemienie skrzynki bezpieczników to zmniejszyło się napięcie na "-" idącym do czujnika prędkości z 0,34 do 0,02/,0,01v. a tam to już powinno być 0v jak nic.
  • Poziom 8  
    Witam,

    dzisiaj miałem chwilkę więc sprawdziłem główną kostkę-złącze od sterowania silnikiem. Kable były ok. masy na skrzyni nie znalazłem ale na silniku. przeczyściłem styki i bez efektu. Zdemontowałem rozrusznik, przeczyściłem wszystkie styki i dalej bez efektu. nie wiem czego się już złapać. Znowu raz mi licznik złapał ale później już nie. I do tego jeszcze ten żegot przy zapalaniu samochodu myślałem, że to rozrusznik, ale wygląda na sprawny. Ma ktoś jakieś sugestie?
  • Poziom 8  
    Panowie po kolejnej dawce lektury postów i własnej edukacji w tym zakresie sprawdziłem napięcia i masę na złączu 28 pinowym. pin nr 3 i 5 powinien być masą, 13 i 15 pod napięciem 12V. Wyniki pomiarów są następujące:
    pin 3 wykazuje napięcie 0,02V, pin 5 wartość -0.00, po uruchomieniu silnika -0.02.
    pin 15 - 12V, pin 13 ok. 6V po przekręceniu stacyjki.
    żeby nie nasuwać wniosków proszę o ocenę tych wartości.
    Sprawdziłem również kondensator napięcia na płytce licznika wg. procedury zaczerpniętej z postów. otrzymane wartości to na prawej nóżce ok. 600omów na środkowej -500omów.
    przeżyłem szok że jakiś minus się pojawił. Nie znam się aż tak bardzo na tym także również proszę o opinię.
    W końcowym efekcie zjechał mi miernik i "motyla noga" wywołałem zwarcie. spaliła mi się ścieżka. foto wrzucam do oględzin. po tym incydencie wartości na kondensatorze są prawidłowe w przedziale od 600 do 700 omów, podobne na dwóch nóżkach; środkowej i prawej, ale nie podnoszą się żadne wskazówki zegarów (prędkość, obroty, paliwo, płyn).
    Da radę to jakoś jeszcze naprawić?

    Dodano po 3 [minuty]:

    https://obrazki.elektroda.pl/9284158400_1362728676.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2455199200_1362728678.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/1221860700_1362728680.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2895495100_1362728681.jpg
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Odpuść temat bo nie masz zielonego pojęcia o tym.
    Jaki kondensator z 3 nogami? Chyba mówisz o stabilizatorze napięcia.
  • Poziom 40  
    Poprawić luty na stabilizatorze i na kostkach, zegary powinny ożyć.
    Tylko dobrze przelutować, dodając świeżą cynę, a nie tylko podgrzać.
    I to poprawić absolutnie wszystkie luty kostki. Nawet te które wydają się dobre ;)
    Częsta ich usterka. A stabilizatory rzadko padały, nie mniej jednak czasem im się padnie.

    Ale na ogół to kwestia zimnych lutów.
  • Specjalista grupy V.A.G.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 8  
    grala 1 masz rację, to nie kondensator ale też nie stabilizator. to z 3 nóżkami to jest tranzystor. Używana nazwa stabilizator jest nie właściwie stosowana i to nie jest moja opinia tylko osób, które co nieco o tym pisały.
    3 zdjęcie, które zamieściłem pokazuje nadpaloną ścieżkę (w wyniku zwarcia, które zrobiłem) z tego tranzystora (stabilizatora jak co niektórzy wolą) w kierunku tarczy. czy jest to równoznaczne z tym, że licznik jest do wyrzucenia, czy go jeszcze ocalę?

    i w jaki sposób mogę, tzn w którym miejscu zrobić dodatkową masę, albo co wymienić, aby pin 3 i 5 wykazywały "0V"
  • Warunkowo odblokowany
    Po pierwsze kolega adamseat nie ma zielonego pojęcia o elektryce.
    Ten półprzewodnik BD709 to nie stabilizator tylko tranzystor NPN. Takich rzeczy nie sprawdza się multimetrem a już napewno nie wlutowanych w płytke!!! Skąd wiesz że wyszło ci 600 Om może rezystor jest połaczony w szereg?
    Po drugie sprawdzenie rozrusznika i wygląda na dobry wyglądać można przez okno. Wymontowujesz rozrusznik 12V 40A i heja może elektromagnes bije na mase jak to sprawdzić na oko? Albo Wieniec tłucze? Sprawdzisz to na wygląd?
    Moja rada oddaj auto do fachowca
  • Poziom 8  
    kolego djchichy878 jakbym się znał na elektryce to nie szukałbym wsparcia i rad na forum. Dlatego pisałem, że rozrusznik wygląda na dobry bo jak wyżej pisałem samochód odpala za każdym razem, a jedyne przypadki dodam, że może góra 3, to były momenty gdy: założyłem inny licznik, który działał do 3 zapłonów, później autko nie chciało odpalić, a jak już się udało do licznik przestał działać.
    a tranzystor sprawdziłem zgodnie ze wskazówkami znalezionymi na tym forum.
  • Warunkowo odblokowany
    A jak zachowują się kontrolki na zegarach?
  • Poziom 8  
    co do kontrolek na zegarach: po moim zwarciu teraz leżą i w ogóle się nie ruszają, ale lampki i wyświetlacze są sprawne. Wcześniej, wszystkie chodziły oprócz obrotów i prędkościomierza, który drżał na "0".
  • Warunkowo odblokowany
    A jak Ci teraz odpala auto? Dalej gaśnie po chwili napiecia, masy masz na kostkach przyłaczeniowych zegara?
  • Poziom 8  
    auto odpala, tylko rzegocze mi rozrusznik przy rozruchu dlatego zamierzam go przeczyścić, ale z zapłonem nie ma problemu.
    Co do mas na kostkach to jak napisałem parę wpisów wyżej, właśnie nie mam. Jak sprawdzałem wczoraj to na 3 pinie miałem 0.02V a na 5 po odpaleniu samochodu -0,02V.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Napisz jak mierzysz napięcia na tych pinach - gdzie przytykasz jeden przewód miernika a gdzie drugi.
  • Poziom 8  
    miernik napięcia na odpowiedni pin. miernik masy do masy.

    Dodano po 4 [minuty]:

    miernik masy tzn. czarny miernik :)
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Wiesz co w ten sposób zmierzyłeś?
    Powie Ci że masa do wtyczki dochodzi.
    Odpuść temat bo nie masz zielonego pojęcia i nawet nie wiesz co mierzysz.
  • Poziom 8  
    nie rozumiem albo ja ciebie albo ty mnie. napisz jak powinien wyglądać ten pomiar po twojemu.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Ty przykładasz jeden przewód do masy auta a drugi na pin 3 lub 5 złącza licznika.
    Pokazuje Ci wartość 0,02V
    Co Ci mówi ten wynik - jest masa czy jej nie ma?
  • Poziom 8  
    a jak powinienem zrobić?

    Dodano po 54 [sekundy]:

    wg. mnie, że nie ma masy. gdyby była to byłoby 0, a pokazuje napięcie, czyż nie?