Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik Bester - Za wysokie napięcie

02 Mar 2013 22:30 7023 16
  • Poziom 27  
    Witam, ładuję akumulator prostownikiem Bester BSP-12/4.

    Prostownik Bester - Za wysokie napięcie

    Jest on dla akumulatora na 45 Ah. Lecz ładowałem nim akumulator o 74 Ah. Prąd ładowania był ok. 4...5 Amperów. Stopniowo malał wraz z naładowaniem akumulatora do ok. 1 A. Tu by było wszystko ok, tylko problem dotyczy napięcia.

    Na początku napięcie ładowania było 13,5V. Lecz później wraz ze wzrostem naładowania akumulatora rosło aż do ok. 16V. Wg. mnie to za wysoko. W czym problem? W stanie spoczynku prostownik generuje ok. 12,5V.
  • Poziom 27  
    Czym i w jakim miejscu mierzysz napięcie?

    pozdrawiam
  • Poziom 27  
    Na zaciskach akumulatora mierzę, miernik cyfrowy.
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Miernik, czy zabawka za 15 zł? :)
    Prawdopodobnie masz zasiarczony, lub w inny sposób zużyty, akumulator.
    Czy zauważyłeś mniejszą sprawność akumulatora? Częściej musisz go ładować?
    Ilość zgromadzonej energii wydaje się mniejsza?
    Zużycie akumulatora objawia się zwiększeniem jego rezystancji wewnętrznej, co skutkuje między innymi zwiększonym napięciem pod koniec ładowania i tym, co opisałem wyżej.
    markslew napisał:
    W stanie spoczynku prostownik generuje ok. 12,5V

    Może to wynikać z konstrukcji prostownika i niedoskonałości Twojego miernika.

    pozdrawiam
  • Poziom 27  
    Mam dwa mierniki, jeden tańszy, drugi droższy. Ale oba wskazują tyle samo. A akumulator fakt, rozładowany i zasiarczony.

    Lecz 1,5 roku temu gdy aku. był dobry też tyle samo miernik wskazywał pod koniec ładowania. Lecz aku. dłużej się ładował, bo jeszcze miał pojemność :)
  • Poziom 27  
    Jest wiele czynników, które mogą na to wpływać. Najbardziej miarodajny pomiar napięcia jest gdy końcówki pomiarowe przykładasz do powierzchni wyprowadzeń akumulatora, a nie do "żabek" przewodów prostownika.
    Pod koniec ładowania występuje silne "gazowanie", to również wpływa na wynik pomiaru.
    Chcesz zmierzyć napięcie jakie ma akumulator po ładowaniu, zrób to po odłączeniu prostownika.
    Rezystancję wewnętrzną akumulatora można obliczyć dokonując pomiaru napięcia przy dwóch lub więcej prądach obciążenia.

    pozdrawiam
  • Poziom 30  
    markslew napisał:
    Na początku napięcie ładowania było 13,5V. Lecz później wraz ze wzrostem naładowania akumulatora rosło aż do ok. 16V. Wg. mnie to za wysoko. W czym problem? W stanie spoczynku prostownik generuje ok. 12,5V.


    Problem tkwi w prostowniku "starej" generacji. Wraz ze wzrostem naładowania akumulatora pobiera on coraz mniejszy prąd, a tym samym wzrasta napięcie.

    W samochodzie akumulator jest ładowany przy stałym napięciu (14,1-14,4)V
    i wystarczy że zamienisz ten prostownik na nowocześniejszy, z elektroniczną kontrolą napięcia lub lepiej na tzw. impulsowy mikroprocesorowy
  • Poziom 27  
    bodom napisał:
    Problem tkwi w prostowniku "starej" generacji.

    W samochodzie akumulator jest ładowany przy stałym napięciu (14,1-14,4)V
    i wystarczy że zamienisz ten prostownik na nowocześniejszy, z elektroniczną kontrolą napięcia lub lepiej na tzw. impulsowy mikroprocesorowy

    Bo wszystko co stare to jest be, a wszystko co nowe jest cacy.
    Włącz myślenie Kolego bodom i czytaj ze zrozumieniem. To nie boli.

    pozdrawiam
  • Poziom 39  
    markslew napisał:
    Na początku napięcie ładowania było 13,5V. Lecz później wraz ze wzrostem naładowania akumulatora rosło aż do ok. 16V

    Standardowy prostownik ma właśnie taką charakterystykę ładowania i jest to normalne. Tak jak pisze kolega wyżej - chcesz mieć 14,5 V to musisz się zaopatrzyć w prostownik nowej generacji (i oczywiście o nowej wyższej cenie). Do nowych akumulatorów takie prostowniki są lepsze, jednak nie przesadzajmy - i tym starym prostownikiem można naładować prawidłowo akumulator, trzeba tylko pilnować by nie przeładować i we właściwym momencie odłączyć akumulator.
  • Poziom 27  
    kybernetes napisał:
    chcesz mieć 14,5 V to musisz się zaopatrzyć w prostownik nowej generacji (i oczywiście o nowej wyższej cenie)

    No cóż, Panowie, coraz częściej zamiast rzetelnej wiedzy wolimy wciskaną nam przez wszelkiej maści sprzedawców świadomość, że komputery mikroprocesory i.t.p. zrobią za nas wszystko i nie musimy niczego wiedzieć, tylko........... musimy kupić. Prawda? :)

    pozdrawiam trzeźwo myślących
  • Poziom 27  
    Mam ten stary prostownik (lata 80 :) ) oraz nowy właśnie mikroprocesorowy.

    Lecz by odsiarczyć akumulator należy ładować długo małym prądem (mniejsze natężenie). A prąd ładowania powinien być ok. 10% pojemności akumulatora. Czyli jeśli akumulator ma 74 Ah to prąd ładowania powinien być 7,4 A.

    Jeśli źle mówię proszę natychmiast poprawić :)

    Dla tego mam ten stary prostownik bo ma amperomierz. Do tego nie generuje zbyt dużego prądu ładowania bo jest dla akumulatorów max 45 Ah. Ma bezpiecznik 5A. I ładuje mniejszym prądem. A akumulator mam właśnie większy 74Ah. I w takim przypadku stary prostownik się dobrze sprawdza do odsiarczania... dobrze rozumuję?

    Mikroprocesorowe ładowarki mają funkcję odsiarczania... lecz ja wolę mieć to pod kontrolą na amperomierzu.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    markslew napisał:
    Jest on dla akumulatora na 45 Ah. Lecz ładowałem nim akumulator o 74 Ah. Prąd ładowania był ok. 4...5 Amperów. Stopniowo malał wraz z naładowaniem akumulatora do ok. 1 A. Tu by było wszystko ok, tylko problem dotyczy napięcia.

    To są mity, że ten prostownik jest do aku 45Ah a ten do 120Ah. Bo każdym prostownikiem o rozsądnym prądzie naładuję się każdy akumulator, tylko będzie to trwało krócej lub dłużej. Ważne jest napięcie akumulatora i jakie daje prostownik. O rozsądnym prądzie napisałem dlatego, że próby ładowania zasilaczem o prądzie np. 0.3A starszego akumulatora skończą się niepowodzeniem, bo prąd ładowania będzie mniejszy niż samorozładowania, a nowy akumulator będzie się ładował wieki (porównać to można do napełniania wiadra przez kropelkowanie).
    markslew napisał:
    W stanie spoczynku prostownik generuje ok. 12,5V.

    I dlatego napięcie na aku wzrasta do 16V. Podłącz do końcówek prostownika byle jaki kondensator (o napięciu powyżej 50V) i zmierz napięcie to będziesz wiedział do jakie napięcie miałby idealny akumulator (to też uproszczenie) w 100% naładowany, a byłoby ono grubo ponad 20V. To jest normalny objaw przy prostownikach transformatorowych, które dają napięcie pulsujące (0-Vmax), a miernikiem mierzone jest napięcie średnie, w tym przypadku 12.5V.
    Idealny akumulator to taki w którym nie byłoby procesu samoistnego rozładowania, oraz po przekroczeniu pewnego napięcia nie występowałaby elektroliza, która działa w pewnym sensie jak dioda Zenera - ogranicza wzrost napięcia. Korzystanie z tego typu ogranicznika wiąże się z utratą wody z elektrolitu i jest raczej nie zdrowe dla akumulatorów, szczególnie szkodliwe dla akumulatorów bez możliwości jej uzupełniania (bezobsługowych).
  • Poziom 30  
    markslew napisał:
    A prąd ładowania powinien być ok. 10% pojemności akumulatora. Czyli jeśli akumulator ma 74 Ah to prąd ładowania powinien być 7,4 A.


    Prąd ładowania nie powinien przekraczać I10, a być zbliżony do I20 (i to nie jest 20% pojemności akumulatora)
  • Poziom 39  
    MCB napisał:
    No cóż, Panowie, coraz częściej zamiast rzetelnej wiedzy wolimy wciskaną nam przez wszelkiej maści sprzedawców świadomość, że komputery mikroprocesory i.t.p. zrobią za nas wszystko i nie musimy niczego wiedzieć, tylko........... musimy kupić. Prawda?


    Co chcesz? Człowiek od zawsze był leniwy i dążył do tego aby sobie życie upraszczać. Pierwsze maszyny parowe nie miały rozrządu, zamiast tego stał przy nich nieletni chłopaczek i kręcił zaworami w rytm suwów tłoka: otworzyć zawór parowy, poczekać aż tłok dojdzie do skrajnego górnego położenia, zamknąć zawór pary, otworzyć zawór wody, poczekać, zamknąć zawór wody - itd. Czy to było lepsze od automatycznych suwaków?
  • Poziom 30  
    MCB napisał:
    Włącz myślenie Kolego bodom i czytaj ze zrozumieniem. To nie boli.


    Ale co tam konstruktywnego w Twoich odpowiedziach?
    Że miernik za 15zł to zły?
  • Poziom 11  
    Witam
    Kolego markslew podaj dokładny model akumulatora i jak długo jest eksploatowany.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Temat już odbiega od tytułu, schodzi na opisy techniki ładowania o których dziesiątki stron tu jest napisanych, ponadto jakieś kłótnie Panowie to na PW.

    Zamykam.