Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zakłócenia od silnika spalinowego -wyłącza aparaturę

Danior123 04 Mar 2013 22:00 3333 6
  • #1
    Danior123
    Level 10  
    Witam, mam poważny problem, zrobiłem spalinowy samochód napędzany silnikiem od mini quada dokladnie taki : Zakłócenia od silnika spalinowego -wyłącza aparaturę
    Model sterowany jest aparaturą modelcraft mc-30 2,4 ghz



    Gdy silnik jest w spoczynku wszytko pięknie chodzi - skręt/gaz

    Natomiast gdy odpalę silnik po chwili aparatura traci kontakt z odbiornikiem. Żebym ponownie mógł sterować gazem/skrętem muszę wyłączyć i włączyć odbiornik. Działa przez 3-4 sekundy i znów to samo, od razu po dodaniu gazu. Domyślam się że zakłucenia powoduje silnik a wtedy w aparaturze/odbiorniku działa system który zapobiega sytuacji w której model stracił by łączność. Próbowałem zastosować grubą blachę między silnik a odbiornik jednak nic to nie dawało. Słyszałem o jakimś patencie z rezystorem do świecy, i koniecznością wymiany przewodu na coś lepszego z oplotem. Jutro kupie i wsadzę świece ngk zamiast tego chińczyka. Proszę o pomoc jak to naprawić
  • #2
    Robert2307
    Level 13  
    A odbiornik jak jest przymocowany do ramy?Odbiorniki powinny być mocowane grubą,piankową taśmą dwustronną.
  • #3
    Danior123
    Level 10  
    odbiornik jest dodatkowo w oddzielnej plastikowej obudowie i w niej zamocowany jest na dwustronną taśme
  • #4
    irus.m
    Heating systems specialist
    Poczytaj o odkłócaniu instalacji samochodowych z zakłóceń spowodowanych zapłonem silników iskrowych.
    Na pewno ekranowany przewód WN do świecy i ekran na fajkę pomoże. Ponadto połącz masę silnika z masą odbiornika w miarę grubą linką miedzianą.
    Wiele też zależy od jakości i konstrukcji samego układu nadajnik/odbiornik i ich odporności na zakłócenia elektromagnetyczne.
    Sposób mocowania odbiornika(taśma ,sznurek,itp) nie ma wpływu na te zakłócenia.
    pozdrawiam
  • #5
    Danior123
    Level 10  
    Dziękuję za odpowiedz, w między czasie znalazłem osobę która miała podobny problem http://pfmrc.eu/index.php?/topic/28653-zaklocenia-z-silnika-50ccm/ Tam polecili mu podłączenie do masy poprzez kondensator, czy w wypadku gdybym podłączył tak jak doradziłeś masę silnika do masy odbiornika ( i reszty elektroniki całego samochodu) w momencie gaszenia silnika przez zwarcie do masy układu cewki, nie nabroi się nic przez taki prąd przechodzący przez elektronike ???

    @@ Edit, mam jeszczę pytanie odnośnie świecy, ponieważ mam zamiar kupić serię ngk z rezystorem przeciwzakłuceniowym, czy nie będzie przesadą zastosowanie także fajki z rezystorem ?
  • #6
    irus.m
    Heating systems specialist
    Kształt impulsów prądowych w układzie zapłonowym jest wyjątkowo zjadliwy, powstaje mnóstwo fal harmonicznych w szerokim paśmie częstotliwości, trudnych do wytłumienia.
    Jeśli połączysz masę auta, odbiornika, innej elektroniki, akumulatora itd, to ustalisz jeden poziom potencjału i odpływ ładunków elektrostatycznych oraz zamkniesz obwód prądów błądzących .
    Tak jest zrobione we wszystkich urządzeniach, w dużych autach też. Połączenie to musi być wykonane solidnym przekrojem z miedzi, osobnym przewodem lutowanym lub przykręcanym do poszczególnych podzespołów.
    Obwód zwierania cewki zrób osobno, w dobrze ekranowanych przewodach, tak by cewka iskrownika była zwierana bezpośrednio i najbliższą drogą do korpusu silnika.
    Przeglądałem link, ekran na przewód WN i świecę nie pomoże, jeżeli nie będzie dobrze umasowany. Wszystkie przewody , przez które płynie prąd zmienny działają jak antena nadawcza fal elektromagnetycznych, i to zjawisko musisz wyeliminować przez ekranowanie i umasowanie ekranu.
    Opornik w fajce stosuje się nie w celu usunięcia zakłóceń, ale w celu ograniczenia energii iskry i ochrony elektronicznych układów zapłonowych przed przeciążeniem.
    Skutkiem ubocznym i przez nas pożądanym może być ograniczenie zakłóceń z przewodu WN, ponieważ będzie ograniczony prąd przepływający przez przewód WN i świecę, przez co mniej będzie promieniował.
    pozdrawiam
  • #7
    Danior123
    Level 10  
    Witam, wymieniłem świecę na ngk z opornikiem 10 kohm oraz fajke 5 kohm. Połączyłem masę silnika z masą odbiornika no i odpaliło ;] Teraz idealnie chodzi serwo gazu hamulca jednak jeszce skręt się co chwila zacina, nie reaguje praktycznie wogóle na aparaturę. Skręt realizowany jest przez mostek H - VNH3SP30 czy jest możliwe że silnik także zakłuca jego działanie czy to jeszczę kwestja tego że odbiornik się gubi i trzeba odekranować przewód WN ??? Mostek podłączony jest do tego samego zasilania co odbiornik jednak steruje on prądem z akumulatora którego nie połaczyłem z masą, czy ma to jakieś znaczenie ?? W jaki sposób mógłbym odizolować zakłucenia pochodzące z przewodu WN. @@ odpaliłem go jeszczę jedynie na nowej świecy i fajce bez połączenia masy, układ w tej sytuacji także działa prawidłowo więc jakąś rolę musiała też odrgrywać w tym wypadku chińska świeca i cewka