Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prosty moduł komfortu do samochodu.

lukasixthm 04 Mar 2013 22:22 24750 31
  • Prosty moduł komfortu do samochodu.

    Witam,
    Pod natchnieniem kolegi który buduje bardziej rozbudowany moduł postanowiłem wykonać jego prostszą, lecz odpowiadającą mi w zupełności wersję.

    Jest to moduł komfortu (jak mówi potoczna nazwa) który możemy zainstalować w naszym bolidzie ;) Jako że dość często zdarza mi się wracać samochodem do domu po zmroku pomyślałem, że takie urządzenie mi się przyda.

    W moim przypadku zamykając samochód z pilota jednym z dwóch przycisków na pilocie uruchamiamy popularny sygnał dźwiękowy centralnego zamka. Zapożyczyłem ten sygnał podając go na optotranzystor. Ten z kolei podaje niski stan na nóżkę AtTiny13 i uruchamia się program. Ma on za zadanie stopniowo zapalić światła przeciwmgielne, utrzymać je przez chwilę włączone po czym stopniowo wygasić. Oświetlą mi one podjazd i drogę z samochodu do domu.

    Problem jaki napotkałem to sterowanie tranzystorem wykonawczym. W fazie testów używałem BUZ10 lecz nie spełniał on założonych wymagań - prostoty układu i braku jakichkolwiek radiatorów. Po kilkugodzinnych przejściach w ręce wpadła mi uszkodzona płyta główna od PC z której wymontowałem 6 szt tranzystorów N-MOSFET Logic Level. Id użytego egzemplarza to coś około 60A ;) Otwiera się już przy Ugs=3,5V :) Przy prądzie obciążenia równym 10A nie zrobił się nawet ciepły (...w sumie to pozostał zimny tak jak i bez obciążenia). Tranzystor jak widać na zdjęciach montowany powierzchniowo do płytki.

    Program napisany w Bascomie. Wielu z Was pewnie spyta, jeżeli to ma pracować w samochodzie to jaki to ma pobór prądu? Stabilizator liniowy może nie jest najlepszym (a nawet dobrym) rozwiązaniem, ale pobór prądu przy Uzas = 13V wynosi 5,5mA. Myślę, że wynik do przyjęcia...

    Połączenia strony silnoprądowej oczywiście wspomożone drutem miedzianym. Ścieżki w miarę możliwości pocynowałem, reszta oblana kalafonią.

    Płytkę wykonałem termotransferem. To mój drugi egzemplarz i sądzę, że wyszedł całkiem przyzwoicie (już nie tak jak w sterowniku wentylacji...). Na zdjęciach płytki jest błąd, ale w plikach został poprawiony. Schemat w eaglu może nie jest najwyższych lotów ale mam nadzieje że jest czytelny. Na płytce znalazło się miejsce na złącze ISP, umożliwiające szybką personalizację zaimplementowanego programu.

    Sugestie mile widziane:

    Kilka zdjęć:
    Prosty moduł komfortu do samochodu. Prosty moduł komfortu do samochodu. Prosty moduł komfortu do samochodu. Prosty moduł komfortu do samochodu. Prosty moduł komfortu do samochodu.

    Chciałem upnąć filmik, ale znowu upload mi się zatrzymuje.... Wrzucę link jak będzie na aucie założone..

    Załączniki:

    Schemat:
    Prosty moduł komfortu do samochodu.

    Jest i filmik:

    Link
    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    lukasixthm
    Poziom 23  
    Offline 
    Specjalizuje się w: automatyka ciepłownicza, elektronika
    lukasixthm napisał 581 postów o ocenie 313, pomógł 58 razy. Mieszka w mieście Ostrowiec Świętokrzyski. Jest z nami od 2009 roku.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #2
    Morpheusss
    Poziom 15  
    Pomysł dobry i przydatny, ALE... jak zmieniłbym sposób zasilania układu. Teoretycznie 5.5 mA rozładuje aku 40Ah w 303 dni co jest pomijalne przy założeniu że auta używamy regularnie. Praktycznie to różnie to może wyglądać, szczególnie zimą, dlatego wolałbym zrobić to tak: zasilanie do całego układu przechodzi przez P-MOS którego bramka jest podpięta do procka i do sygnału z alarmu. Alarm daje impuls który załączy tranzystor i procesor wstanie. W kodzie wysterowujemy tranzystor zaraz po wstaniu procka i trzymamy wysterowany aż nie minie czas, kiedy układ faktycznie coś robi. Proste rozwiązanie, a układ nie pobiera nic kiedy nie jest używany ;)
  • #3
    LA72
    Poziom 40  
    Do montażu układu w samochodzie lepiej jest zrezygnować z podstawek pod układy.
    Zwiększy to odporność na warunki atmosferyczne, które w aucie są różne.
    Proponuję zastosować piny do podłączania Atmela pod programator zewnętrzny.
  • #4
    krzycho123
    Poziom 31  
    Nie tylko wilgoć ale też odporność mechaniczną bo mamy drgania w aucie.

    Także lepiej wyrzucić tą podstawkę a płytke polakierować - usuwając wcześniej spalony topnik.
  • #5
    MARIUSZ R
    Poziom 28  
    A myślałeś może nad dołożeniem prostego układu żeby działało to tylko zapadnięciu zmroku?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #6
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników
    Morpheusss napisał:
    Pomysł dobry i przydatny, ALE... jak zmieniłbym sposób zasilania układu. Teoretycznie 5.5 mA rozładuje aku 40Ah w 303 dni co jest pomijalne przy założeniu że auta używamy regularnie. Praktycznie to różnie to może wyglądać, szczególnie zimą,


    Bez przesady. Szkoda komplikować układ walcząc o pojedyncze mA. Jaki jest pobór prądu immobilizera/alarmu w samochodzie? Myślę, ze pobór prądu opisywanego tutaj układu jest pomijalny.
  • #7
    lukasixthm
    Poziom 23  
    Zakładając, że będziemy używać samochodu raz w tygodniu, a nawet raz na dwa tygodnie sądzę, że z rozładowywaniem akumulatora nie powinno być problemów.

    Układ umożliwiający działanie po zmroku pominąłem, ponieważ jak wspominałem w opisie na moim pilocie CZ mam dwa przyciski - zamykanie/otwieranie z syreną i zamykanie/otwieranie bez syreny. Więc moduł działa wtedy kiedy ja chcę. Udostępniłem schematy więc nic nie stoi na przeszkodzie aby moduł sobie wzbogacić.
  • #8
    Karol966
    Poziom 30  
    1) O ile mi wiadomo w UE nie wolno używać CZ z "dźwiękiem". Dlatego auta zamykają/ otwierają się bez dźwięków syreny.
    2) 5.5mA to dużo czy mało - to bez znaczenia. Układ przez 99% swego czasu nie pracuje więc wskazane jest aby nie pobierał wcale energii. Można to zrobić tak jak napisał Morpheusss lub nawet zwykłym małym tranzystorem PNP + NPN ( w małych obudowach sot23)
    3) Dołożenie układu interpelującego oświetlenie to zaledwie 2 elementy elektroniczne (dzielnik napięciowy z rezystora i fotorezystora)
    4) Czy transoptor jest konieczny? W końcu masa i tak jest wspólna a pobiera tylko dodatkowy prąd.
  • #9
    lukasixthm
    Poziom 23  
    Ad1. Dlatego też dźwięk mam na syrenie wyłączony kluczykiem, ale z sygnału dochodzącego do niej mogę korzystać.
    Ad2. Gdybym robił drugi to skorzystałbym z tego rozwiązania.
    Ad4. Raczej konieczny. Można zastosować rezystor nie 2,2k ale 10k - też przełączało. Wróce do domu to zmierzę ile wcina prądu sam transoptor.
  • #10
    Karol966
    Poziom 30  
    lukasixthm napisał:
    Ad4. Raczej konieczny. Można zastosować rezystor nie 2,2k ale 10k - też przełączało. Wróce do domu to zmierzę ile wcina prądu sam transoptor.


    A jaki jest jego sens? W końcu ani trochę nie spełnia swojego zadania jakim jest optoizloacja dwóch różnych napięciowo układów czy odseparowanie ewentualnych zakłóceń. I tak masz wspólną masę więc moim zdaniem jest on tam zbędny całkowicie.
  • #11
    michasw91
    Poziom 9  
    Więc jak wyobrażasz sobie podanie sygnału 12V na nóżkę procesora?
  • #12
    Karol966
    Poziom 30  
    W najprostszym (nie koniecznie najbezpieczniejszym) rozwiązaniu można użyć dwóch rezystorów. W innym rozwiązaniu można użyć rezystora oraz diody zenera.
    Tak przy okazji, wyobraź sobie, że np w przetwornicach 12/230V wyprostowane napięcie 340V podawane jest na wejście układu pracującego przy zasilaniu 12V (oczywiście nie bezpośrednio) bez użycia transoptora a jedynie 2 rezystorów ;)
  • #13
    lelekx
    Poziom 29  
    michasw91 napisał:
    Więc jak wyobrażasz sobie podanie sygnału 12V na nóżkę procesora?

    Co najmniej 3 sposoby:
    a) przez dzielnik napięcia + kondensator (filtr dolnoprzepustowy),
    b) przez rezystor + diodę Zenera + kondensator (jw.),
    c) wejście na trójnik rezystor-kondensator-rezystor, wpięty na bazę tranzystora NPN, wyjście z kolektora tranzystora podciągnięte do +5V.
  • #14
    Karol966
    Poziom 30  
    lelekx napisał:
    c) wejście na trójnik rezystor-kondensator-rezystor, wpięty na bazę tranzystora NPN, wyjście z kolektora tranzystora podciągnięte do +5V.


    No i właśnie, zwykły tranzystor + w tym przypadku 2 rezystory (jeden w szeregu z wejściem czyli tu 12V oraz drugi ściągający potencjał bazy do zera) Podciągający kolektor do +5V nie jest potrzebny bo akurat ten procesor posiada pull-up'y.
    De facto można przyjąć, że właśnie tego typu układ tutaj jest zrealizowany z racji wspólnej masy
  • #15
    Daniel_GSM
    Poziom 25  
    A ja mam pytanie z innej beczki odnośnie pewnych parametrów jakie znalazłem w kodzie Bascom-a, który udostępnił autor projektu.

    Może mi ktoś wytłumaczyć jaki cel ma wpisanie tych parametrów na początku programu?
    Code:
    $hwstack = 32
    
    $swstack = 18
    $framesize = 8


    A kolejne pytanie to takie:
    Kolega wykorzystuje timer i nadaje mu etykietkę "Pwm"
    Code:
    Config Timer0 = Pwm

    W takim razie nie rozumiem skąd w procedurze taki wpis:
    Code:
    Incr Pwm0b
    lub
    Code:
    Decr Pwm0b


    Skąd to "0b" ? jak to funkcjonuje?

    Może mi ktoś to jaśniej wytłumaczyć?

    Dziekuję
  • #16
    Mariojas
    Poziom 17  
    Co do sygnału zamykania samochodu - ja użyłem sygnału z zamka centralnego, konkretnie - siłownika zamka. To raczej każdy samochód ma. Jedynie co to trzeba odnaleźć parę przewodów do siłownika i, w zależności od wersji (czy sterowanie masą, czy +12) podłączyć odpowiedni kabelek przez diodę. Jeśli mamy sterowanie "+" (np. renault) to przy otwieraniu i zamykaniu mamy + zasilania na jednym z przewodów.
  • #17
    lukasixthm
    Poziom 23  
    Karol966 napisał:

    4) Czy transoptor jest konieczny? W końcu masa i tak jest wspólna a pobiera tylko dodatkowy prąd.


    Ten optotranzystor tak się składa że nie pobiera żadnego prądu.

    lelekx napisał:

    Co najmniej 3 sposoby:...


    4 sposób to optotranzystor - nie popadamy tu w koszta rzędu setek dolarów... Ja swój wylutowałem z gratów za friko...

    Daniel_GSM napisał:
    Może mi ktoś wytłumaczyć jaki cel ma wpisanie tych parametrów na początku programu?
    Kod:
    $hwstack = 32
    $swstack = 18
    $framesize = 8


    A kolejne pytanie to takie:
    Kolega wykorzystuje timer i nadaje mu etykietkę "Pwm"
    Kod:
    Config Timer0 = Pwm

    W takim razie nie rozumiem skąd w procedurze taki wpis:
    Kod:
    Incr Pwm0b
    lub
    Kod:
    Decr Pwm0b


    Skąd to "0b" ? jak to funkcjonuje?


    Kolega ZbeeGin o tym pisał. Gdybyś skompilował program bez tego wiedziałbyś w czym tkwi problem :) ...sorry, nie skompilowałbyś go :) Oto jego słowa:
    ZbeeGin napisał:
    $HWSTACK = 32 - jak nie używasz przerwań to możesz zmniejszyć nawet dwukrotnie. Pamiętaj tylko by nie używać zbyt dużo zagnieżdżonych odwołań GOSUB.
    $SWSTACK = 18 - jak nie ma poleceń CALL, SUB, FUNCTION, LOCAL to to taka wartość to marnotrawstwo RAM. W skrajnym przypadku można tu wstawić nawet 0. Proponuję jednak zostać przy 8.
    $FRAMESIZE = 8 - Ramka powinna mieć 24 bajty. Skoro jednak brak UARTu, a pinów też mało by podpiąć LCD to wartość 8 jest do przyjęcia. Chyba że wewnętrznie użyjesz do czegoś STR, VAL, itp


    Daniel_GSM napisał:
    Config Timer0 = Pwm


    To nie jest nadanie etykiety tylko skonfigurowanie Timera do pracy w trybie PWM.
    Pwm0b to znacznik ustawiany przy przepełnianiu licznika. Mamy do wyboru dwa: Pwm0a i Pwm0b.
  • #18
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Ja myśle że sterowanie jest + i N mosfet więc musi być transoptor.

    Halogeny są na stałe podłaczone do masy i kluczowane z przełącznika plusem , a drugim plusem steruje ten układ.
  • #19
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #20
    AndrewS_
    Poziom 16  
    Jeśli ktoś nie chce stosować pilota, to do sterowania może użyć taki sposób:

    Jeśli światła wyłączę przed wyłączeniem zapłonu to nic się nie dzieje, ale jeśli najpierw wyłączę zapłon, potem światła, to wtedy świeca się jeszcze jakieś 15 sekund pełną mocą.

    Takie rozwiązanie jest fabrycznie zastosowane w samochodzie Rover 800 z 99r zresztą w starszych też.
    Niestety nie wiem jak to technicznie, elektronicznie jest w nim zrealizowane. :-(
    Trzeba by było przestudiować schematy elektryczne, a one w tym modelu mimo leciwego wieku, są dość obszerne.
  • #21
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #22
    borys105
    Poziom 9  
    krzycho123 napisał:
    Nie tylko wilgoć ale też odporność mechaniczną bo mamy drgania w aucie.

    Także lepiej wyrzucić tą podstawkę a płytke polakierować - usuwając wcześniej spalony topnik.


    Twoim tokiem myślenia, większość pamięci w ecu silników już dawno powypadała...
  • #23
    ste
    Poziom 19  
    Rozumiem, że tranzystor mosfet n-chanel miałeś z odzysku ale powenieneś użyć w tym przypadku koniecznie p-chanell. Z tego co widać na Twoim schemacie sterowanie żarówką będzie masą, a tak jak już ktoś napisał w samochodach zazwyczaj masa jest na stałe a żarówka sterowana jest plusem. Jeżeli będzie ktoś chciał to zamontować w aucie gdzie jest już fabryczna instalacja to będzie musiał plus podłączyć na stałe a przewód masowy przeciąć aby podłączyć Twój moduł, przez co nie będzie mógł włączać normalnie przeciwmgielnych. Gdyby użyć mosfeta p-chanell (sterowanie plusem) nie byłoby tego problemu.
  • #24
    kajtaskajtas
    Poziom 12  
    Witam!
    Układ bardzo fajnie zrobiony, płytka całkiem dobrze Ci wyszła ;)
    Co do poruszanej już kwestii zasilania - ja bym to zrobił jeszcze inaczej, bez dodawania żadnych dodatkowych tranzystorów. Wystarczyłoby tylko "przepiąć" sygnał od transoptora na nóżkę reset procesora i zmienić nieco program - na początku programu dajesz całą procedurę obsługi świateł (rozjaśnij-poczekaj-ściemnij, czy jak tam chcesz) a następnie wyłączasz wszelkie peryferia i usypiasz procesor. Pobiera wtedy znikome mikroampery. Jeszcze można by wymienić stabilizator na zenerkę, żeby obniżyć pobór prądu w tym stanie.

    A jeśli chodzi o podawane rozwiązania jak podłączyć 12V do procesora, to jest jeszcze czwarte (piąte? któreśtam) rozwiązanie, jeszcze prostsze - wystarczy pojedynczy rezystor, bo Attiny ma wewnątrz diody zabezpieczające :D
  • #25
    narasta
    Poziom 21  
    W sumie nawet ciekawy patent do auta. Na pewno ułatwia życie.

    ...ale procek? Po co?!
  • #26
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #27
    piterek-23
    Poziom 32  
    maxi128 napisał:
    Elektronika klasyczna jest powoli wypierana.
    M.

    W sumie masz rację, ale...
    Ja u siebie mam zrobione to na przekaźniku czasowym (czas załączenia przekaźnika jest regulowany 5-200s) sygnał pobrałem z wyjścia centralki na drzwi poprzez diody.
    Po otworzeniu lub zamknięciu auta zapalają się halogeny na 30s.
  • #28
    xxanquxx
    Poziom 13  
    [quote="piterek-23"]
    maxi128 napisał:
    Elektronika klasyczna jest powoli wypierana.
    M.
    W sumie masz rację, ale...
    Ja u siebie mam zrobione to na przekaźniku czasowym (czas załączenia przekaźnika jest regulowany 5-200s) sygnał pobrałem z wyjścia centralki na drzwi poprzez diody.
    Po otworzeniu lub zamknięciu auta zapalają się halogeny na 30s.



    Ja mam identycznie zrobione jak kolega opisał i działa mi to juz od roku. Tylko mam wstawiony czujnik zmierzchu, i światła się mi tez zapalają na 30s jak zastana otwarte drzwi
  • #29
    narasta
    Poziom 21  
    Na jakiej podstawie twierdzisz, że jest wypierana? Udowodnię Ci że tak nie jest.

    Jest wypierana - owszem - ale tylko w elektronice amatorskiej i hobbystycznej. Gdy przychodzi do urządzeń które mają być pewne i działać choćby nie wiem co, to elektronika na elementach dyskretnych będzie działać. Czasowo przeżyje 100x dłużej niż procek...

    Elektronika "nieklasyczna" (nie wiem na jakiej podstawie wymyśliłeś tą klasyczną") jest dla leni badź osób które nie mają poważnego pojęcia o elektronice. Tyczy się to oczywiście mniejszych urządzeń.
  • #30
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto