Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

scania 164 - silnik nie pali, edc świeci

brandv8 04 Mar 2013 22:29 7968 19
  • #1
    brandv8
    Level 9  
    Witam. Problem dotyczy scania 164 rocznik 2004. Po wymianie regulatora napięcia-nadmieniam że kierowca zrobił małe zwarcie. Rozrusznik kręci i nic poza tym. Po włączeniu zapłonu zegar temp.cieczy wychyla się na maxa 120 stopni. Kodów edc nie można odczytać gdyż cały czas świeci kontrolka. Kod z COO jest jeden-14. Bezpieczniki, przekaźniki sprawdzone. Wymontowano kasetę sterownika-elektronik stwierdził że nie widzi problemu w niej. Auto zostało za granicą-dlatego jest problem z diagnozą. Czy ktoś może pomóc? Pozdrawiam
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    kwantor
    Level 38  
    Gdzie zrobił to zwarcie- w jakiej gałęzi?
  • #3
    brandv8
    Level 9  
    Na alternatorze-na kablu prądowym który idzie do rozrusznika-po prostu dotknął masy.
  • #4
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    brandv8 wrote:
    Kod z COO jest jeden-14

    Brak komunikacji z jednostką sterującą silnika,komunikacja na styku 21 lub 45 między jednostką sterującą silnika a jednostką sterującą koordynatora (COO) została przerwana...zapala się lampka kontrolna systemu sterowania pracą silnika. Kody usterek silnika nie mogą być odczytane bo nie ma komunikacji...sprawdź instalacje.Sprawdź złącze C55 od zewnętrznej strony i wewnętrznej możliwe że tam coś upaliło. scania 164 - silnik nie pali, edc świeci

    Dodano po 22 [minuty]:

    brandv8 wrote:
    Na alternatorze-na kablu prądowym który idzie do rozrusznika
    Kabel od alternatora prądowy (30) koloru żółtego idzie do złącza C55 a nie do rozrusznika.
  • #5
    brandv8
    Level 9  
    serwisantscani1 wrote:
    Kabel od alternatora prądowy (30) koloru żółtego idzie do złącza C55 a nie do rozrusznika.
  • #6
    brandv8
    Level 9  
    Z alternatora wychodzą dwa kable niebieski i żółty i idą one pod maskę tam gdzie wchodzi cała wiązka a dokładnie do kostki oznaczonej EDC. Gdzie dalej idą te kable, może jakiś schemat podejrzewam że gdzieś tam jest problem.
  • #7
    kwantor
    Level 38  
    Sprawdź przekaźnik zasilający EDC po stacyjce Nie pamiętam rp9?, te dwa przewody nie mają wpływu na niemożliwość uruchomienia.
    Jeden to obrotomierz, drugi to żaróweczka ładowania, tak w uproszczeniu.
    Przeglądnij dokładnie wszystkie przewody w trąbie słonia zwłaszcza wiązkę silnikową- okolice wentylatora i mocowanie metalową obejmą do rynienki koło tłoka kabiny, tam lubią być przewody zmiażdżone, właśnie pod tą obejmą..
    Gruby przewód żółty alternatora prowadzi do c55 i tam się łączy z grubym czerwonym biegnącym do rozrusznika, oraz z grubym czerwonym zasilającym panel bezpieczników P2.
  • #8
    gumiś_rzesz
    Level 25  
    Ewidentny brak zasilania edc.
  • #9
    brandv8
    Level 9  
    Przekaźnik sprawdzony dodam że do auta przyjechał serwis Scani w Kopenhadze, bo tam jest auto, 3h szukał krok po kroku sprawdzał i nic. Stwierdził że trzeba zaciągnąć auto na warsztat i tam dalej robić oczywiście zażądali gwarancji płatności na dosyć dużą sumę, podejrzewali że kaseta sterująca jest do wymiany. Jak już wspomniałem wcześniej kaseta została przywieziona do kraju i sprawdzona jest ok.
    przy aucie będę najwcześniej w piątek mamy także kpl wiązkę która idzie od kasety do kostki edc . czy stacyjka może mieć coś wspólnego z tym przypadkiem bo niedawno kabel ułamał się przy kostce stacyjki i został naprawiony ale wszystko działało. :cry:
  • #10
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    brandv8 wrote:
    Wymontowano kasetę sterownika-elektronik stwierdził że nie widzi problemu w niej.
    Zacznijmy od tego czy "dany elektronik" jest w stanie określić czy ECU EDC działa sprawnie z wszystkimi funkcjami ??? To że nie ma nic spalonego nie znaczy że działa i jest sprawne....
    brandv8 wrote:
    podejrzewali że kaseta sterująca jest do wymiany
    Skoro na miejscu był serwis Scania to zapewne sprawdzili zasilania ,masy oraz ciągłość instalacji.....szczególnie szyny CAN bo o jej usterce informuje już kod koordynatora COO 14 (ale równie dobrze będzie brak komunikacji gdy nie będzie zasilania) Najlepiej podstawić ECU z 2 takiego samego silnika i będzie jasne.
  • #11
    brandv8
    Level 9  
    serwisantscani1 wrote:
    Najlepiej podstawić ECU z 2 takiego samego silnika i będzie jasne.

    chodzi o kasetę sterującą bo taką właśnie mamy, a co z imobilaiserem bo niektórzy twierdzą ze nie zadziała inna kaseta. Jeszcze inną wersje słyszałem że w tych rocznikach 2004 i silnikach na zwykłych pompowtryskach niema znaczenia i powinna działać inna kaseta
  • #12
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jeżeli jednostka sterująca EDC i koordynator będą w tej samej wersji powinno odpalić.... oraz jeśli zasilania i instalacja jest ok.
  • #13
    szaman108
    Level 31  
    Witam podaj kolego numer vin tego statku jeśli to nie problem
  • #15
    habi7
    Level 15  
    Moi drodzy jeżeli auto jest wyposazone w koordynator to tak jak w seri R trzeba ECU sparować ze sobą tak więc nawet jak będzie ta sama wersja ECU to prawdopodobnie będzie ZONK...

    Poniżej okno z SP2 koordynator 4 gen. (fukncje programowania)

    scania 164 - silnik nie pali, edc świeci
  • #16
    brandv8
    Level 9  
    Witam serdecznie
    po trudnej walce z elektroniką wreszcie auto odpaliło
    komputer pożyczony z innego auta wraz z koordynatorem też nie zadziałał, okazało się że koordynator miał przypisany immobiliser.
    Rozrusznik nie drgnął za to zegar od temperatury wody nie wychylił się na 120"c, to oznaczało że instalacja jest ok.
    Ponownie oddałem swój komputer do naprawy (już po raz trzeci :cry: ) ale tym razem trafiłem na właściwego elektronika i po paru godzinach komputer był naprawiony i łączył się prawidłowo z coo.
    Szczegółów nie znam ale coś w komputerze było upalone na masie.
    Przyczyną było zwarcie zrobione na alternatorze w trakcie wymiany regulatora napięcia , przed wymianą nie wyłączono masy !!!!!!!!!
    Na wypadek gdyby ktoś chciał jeszcze zapytać lub coś dodać temat pozostawię parę dni otwarty.
    Dziękuję wszystkim za cenne podpowiedzi.
    Pozdrawiam.
  • #17
    kwantor
    Level 38  
    Zawsze wymieniam regulator z podłączoną baterią.

    Nie pasuje mi tu wpływ takiego zwarcia, na takie problemy.
  • #18
    szaman108
    Level 31  
    Nie zbadane są wyroki szalejących prądów :-D

    Dodano po 1 [minuty]:

    i koszta.
  • #19
    kwantor
    Level 38  
    szaman108 wrote:
    Nie zbadane są wyroki szalejących prądów

    Zbadane zbadane, szaman :D - znasz instalację prawie perfekcyjnie w takiej 4 -ce, ja ją znam wydaje się też przynajmniej w stopniu podstawowym i jeśli nastąpiło zwarcie na kablu głównym do alternatora i do masy, to wiemy jak zamknął się prąd dokładnie.
    Popłynął od plusa bateri do śruby zaciskowej rozrusznika, dalej przez złącze C55 do zacisku alternatora (tam przez zwarcie z masą silnika) popłynął plecionką miedzianą do do ramy, dalej przez śubę w ramie w pobliżu skrzynki akumulatorowej przewodem do klemy minus.
    Jedyne co się mogło stać, to nadwyrężenie ustroju amperomierza, który czerpie napięcie pomiarowe na krótkim odcinku przewodu biegnącego (czerwonego) od śruby głównej rozrusznika do złącza c55.
    Komputer mógł zobaczyć co najwyżej obniżone napięcie instalacji.
    Taka sytuacja zdarza się dziesiątki razy- np przy starcie silnika w mrozy z niedoładowanej baterii.

    Chyba, że zwarcie nastąpiło do innego przewodu, może obrotomierza, ale i taki wariant przeżyłem, bez skutków ubocznych.
    Zwarcie do przewodu lampki ładowania, nie objawi się żadnym ubocznym skutkiem.
    Musiało stać się coś innego, lub przebicie do wiązki silnikowej.
    Po ramie szaleją nie takie prądy w momencie spawania elektrycznego i nic się nie dzieje.
  • #20
    brandv8
    Level 9  
    Auto chodziło do końca bez zarzutów zapaliła się lampka od ładowania po dodaniu obrotów zgasła, więc szczotki już nie stykają.
    Stąd ta wymiana regulatora i nieszczęsne zwarcie.
    Mam nadzieje że to w 100% było przyczyną i nic ukrytego już nie ma.