Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

APC Smart UPS DLA1500I - AKU o większej pojemności (żelowe, czy samochodowe ?)

04 Mar 2013 23:28 4320 14
  • Poziom 9  
    Witam,

    Niedawno kupiłem używany UPS APC DLA1500I - 1500VA, 980W (miał padnięte AKU, więc kupiłem nowiutkie 2x CSB12V/17Ah - czyli zestaw RBC7, które UPS ładuje 0%-100% poniżej 3h).

    Aktualnie podtrzymuje mój mały serwer domowy. Obciążenie na nim to 240-320W (łącznie z UPS-em - mierzone "miernikiem zużycia energii" wpiętym między sieć, a UPS). Przy średnim obciążeniu (odczytywanym z UPS-a) na poziomie 25% po odłączeniu zasilania z sieci jest on w stanie podtrzymać podłączony sprzęt ~40min.

    Ogólnie UPS plus opcje monitorowania jak dla moich zastosowań jest super (w porównaniu do tego co testowałem wcześniej:
    Mustek UPS 800VA; Fideltronik Lupus 500VA i 700VA - to po zainstalowaniu APC jestem wniebowzięty ;) ).

    Z racji tego, że tak fajnie się sprawuje ten UPS, chciałem go przerzucić w inne miejsce w domu dla dłuższego podtrzymania urządzeń sieciowych itp (mam w jednym miejscu kilka rzeczy, które mogły by skorzystać z dobrodziejstw UPS-a . Między innymi router, który zajął by się monitorowaniem pracy tego UPS-a przez USB).

    Chciałem zakupić drugi taki sam, z tą różnicą, że do tego chciałbym pojemniejsze AKU. Na pewnym ;) serwisie zakup/sprzedażowym znalazłem dość interesującą ofertę AKU 12V/100Ah firmy Ultracell o (podobno) projektowanym czasie życia 15 lat (, ale w sumie to tu nie jest najważniejsze - także zdaję sobie sprawę, że jak przeżyją 1/3 z tego to będzie dobrze).

    Z drugiej strony tańszym rozwiązaniem tutaj okazuje się zastosowanie AKU samochodowych (2 szt 100Ah to koszt niewiele większy od 1 szt wymienionego wcześniej Ultracella). Nie ukrywam, że ekonomia takiego rozwiązania jest bardzo interesująca, ale też nie chciałbym wymieniać takich AKU co pół roku czy rok (wydaje mi się, że czas życia AKU na poziomie 3-4 lat jest dość akceptowalnym wynikiem, w końcu nic nie jest wieczne).

    Jak to ugryźć stosować AKU żelowe Ultracell, czy zwykłe samochodowe? A może mniejsza pojemność? Fajnie by było jakby się dało to zrobić bez potrzeby fizycznych zmian wewnątrz UPS-a (tutaj dodam, że UPS posiada własny wentylator), bo w sprawach elektroniki jestem lekko mówiąc analfabetą.

    Tabelka dla wymienionych AKU Ultracell 12V100Ah:
    APC Smart UPS DLA1500I - AKU o większej pojemności (żelowe, czy samochodowe ?)

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    Pozdrawiam
    Szafran
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    AKU samochodowe i żelowe stosowane w UPS-ach to taki sam typ akumulatora, z tą różnicą że w tych pierwszych trzeba uzupełniać od czasu do czasu wodę destylowaną w elektrolicie, te drugie jak sama nazwa wskazuję maja dodane do elektrolitu substancje żelujące więc są bez obsługowe.

    Będąc na miejscu kolegi wybrałbym raczej żelowy. Co do okresu życia akumulatorów to zależy to od bardzo wielu czynników, ciężko coś mi na ten temat powiedzieć, natomiast martwiłbym się czy UPS wydoli z ładowaniem AKU 100Ah ile mu to zajmie?
  • Poziom 9  
    Z prostej matematyki wynika, że mniej więcej 16h, ale zdaję sobie sprawę, że to też zależy od wielu czynników i prosta matematyka ma się w tych sprawach nijak do rzeczywistości - aczkolwiek czas obliczony i czas rzeczywisty nie powinny się zbyt drastycznie od siebie różnić.

    Dzisiaj się trochę porozglądałem po aukcjach i sklepach online i trochę poobliczałem. Coraz bardziej się skłaniam do wyboru AKU samochodowych 2x60Ah (znacznie tańsze rozwiązanie niż wspomniane Ultracelle - te 2 sztuki 60Ah to koszt 2/3 ceny pojedynczego Ultracella), wtedy teoretyczny czas ładowania można powiedzieć, że wyniesie w miarę zadowalające ~10h.

    Tylko jak to podłączyć? Czytałem, że niektórzy wymieniają przewody (do tego specjalnie wiercą pod nie większe dziury w PCB - jaki w tym może być sens skoro ścieżki na PCB pozostają te same? (jednak tutaj dodam, że to takie moje ciche laickie rozumowanie). Niektórzy też dołączają kondensatory na przewody. Czy ktoś może rozwinąć te tematy, i napisać jak to faktycznie jest? Jakie ma mieć zadanie ten dodatkowy kondensator (i jak faktycznie jest przydatny to w jaki sposób go przyłączyć)?

    I jak później jest z softem UPS-a? Trzeba coś kombinować, czy po wymianie wystarczy puścić mu ze 2-3 razy kalibracje i sam „wyciągnie wnioski”?
  • Poziom 21  
    Wielokrotne uruchamianie kalibracji mija się z celem. Proces ten bardzo źle wpływa na trwałość akumulatorów. Może się okazać, że UPS nie jest w stanie samodzielnie ustalić prawidłowego czasu pracy w trakcie kalibracji przy akumulatorach o wielokrotnie powiększonej pojemności.

    Chyba najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest zmiana rejestru informującego UPS o ilości zainstalowanych zestawów akumulatorów. Jeżeli uda się go przekonać, że ma zainstalowane 3 standardowe zestawy akumulatorów, to powinien on automatycznie powiększyć raportowany czas pracy 3 krotnie.

    Modyfikacja przewodów i dodawanie kondensatorów ma w założeniu zapobiec efektom spadku napięcia na przewodach po ich wydłużeniu. Spadek napięcia na przewodzie może powodować przedwczesne raportowanie wyczerpania akumulatora podczas pracy z baterii wpływając na fałszowanie odczytów napięcia na akumulatorze.
  • Poziom 9  
    Ogólnie to chciałbym się ograniczyć do minimum z przeróbkami (nawet, jeśli to mają być tylko kable). Jeśli bym się zdecydował na żelówki to wydaje mi się, że oryginalne kable powinny starczyć na długość.

    Fajnie by było jakby się wypowiedział ktoś kto korzysta z rozwiązania z AKU samochodowymi na takim, lub podobnym UPS-ie od dłuższego czasu. Jak to wygląda pod względem żywotności AKU i ile dodatkowych czynności dochodzi. Bo przy żelowych dopisze sobie czynności konserwacyjne (np. przekalibrowanie co 6 miesięcy) do crontaba i będzie z głowy. Idealnym rozwiązaniem będzie wrzucić całość w kąt i nie myśleć o tym dopuki UPS nie będzie komunikował wymiany AKU.

    Co do modyfikacji wspomnianego rejestru, to będę to w stanie zrobić pod Linuxem przez USB? Czy muszę kombinować jakieś połączenie USB->RS i WinX ?
  • Poziom 25  
    Można to zrobić z terminala. UPS może mieć problemy z ciepłem. Nie jest przystosowany do pracy z dodatkowymi bateriami. Te rejestry są "zarezerwowane" dla wersji XL. "Sprzęt" wygląda tam trochę inaczej.
    Nie mam "pod ręką" rozmontowanego zasilacza tego typu.

    Nie pamiętam, czy w płycie znajdują się otwory dla dodatkowego gniazda do wersji XL budowanych w oparciu o tę płytę. Jeżeli ograniczymy moc spadki napięcia na przewodach i wydzielana moc (ciepło) będzie mniejsze. Wiercąc otwory w płycie pozbawimy ją metalizacji otworu i znacznej części "styku" z przewodem.

    Same "piny" do złącz akumulatorowych występują nawet do przewodu 16 mm2.
    Dokładanie kondensatorów to "szarlatańswo". Po prostu na przewodach i złączach nie powinno być spadków napięcia.

    Tego typu przeróbki są możliwe, ale najlepiej mieć solidne przygotowanie do ich realizacji. Planowanie "żywotności akumulatorów" na "naście" lat do współpracy z UPS-em zakupionym na znanym portalu aukcyjnym jest również nieporozumieniem. W większości te sprawne (niestety zwykle "inaczej") urządzenia bezpośrednio po zakupie nadają się do solidnej konserwacji.

    Pierwszym punktem, do "rozłożenia się" jest kondensator (kondensatory) elektrolityczne "blokujące" baterie w tym modelu "sporawych" rozmiarów w stosunku do pojemności.

    Należy pamiętać, że kondensator elektrolityczny ma więcej parametrów niż pojemność i napięcie (możemy wymienić dodatkowo ESR, dopuszczalny prąd ...).
    Akumulatory samochodowe nie nadają się do eksploatacji w pomieszczeniach zamkniętych.
  • Poziom 9  
    A powiedzcie mi jeszcze czy zamiast tego wentylatora 24V co tam jest (nie znam jego parametrów dokładniej, bo zapomniałem spisać co to za wentylator jak miałem UPS-a rozkręconego, ale jak przyjdzie co do czego to będę to sprawdzał) mogę wrzucić 2 wentylatory 12V w szeregu ? Czy tego typu sprzęt nie tak się wpina? Bo myślę, że takie dwie 120-tki (najlepiej ciche ;) ) dużo lepiej go schłodzą niż fabryczna 80-tka.

    Innym rozwiązaniem by było kupić 120-tkę na 48V i wydajności ~240m^3/min i puścić go normalnie na 24V, żeby chodził cicho. Tylko ten UPS ma 2 stopnie obrotów na wentylatorze i nie wiem czy ten 48V (w opisie pisało że obsługuje od 24V-56V) wystartuje jak UPS włączy niskie obroty.

    Na pewno w środku podoklejam jakieś radiatorki, żeby mu pomóc. I przy okazji jak będę go miał otwartego to zrobię fotki środka i wrzucę tutaj - może na zdjęciach ktoś zauważy jakieś rzeczy do poprawy z miejsca.
  • Poziom 25  
    Wentylatora w tym modelu zamieniać nie radzę. Sterowanie jest "filigranowe". Pozwala na łatwe uszkodzenie procesora.
  • Poziom 9  
    Kupiłem żelowe 2x90Ah Koyosonic, także w najbliższym czasie będę to podłączał.
    Jakie przewody sugerujecie do połączeń ? Mam na stanie linkę (oczywiście miedzianą) 10mm^2 z konektorami oczkowymi do tego. Czy takie powinny wystaczyć, czy raczej muszę się wybrać na zakupy ?
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Wystarczą, z długością nie należy przesadzać.
  • Poziom 9  
    Teraz jeszcze przydała by się jakaś informacja, jak APCFIXa zmusić do tego, żeby dało się zmienić ustawienia UPS-a. Ktoś ma jakieś informacje w tej sprawie?
  • Poziom 25  
    Wersja "komercyjna" potrafi. Można to zrobić z terminala. Fabryczne oprogramowanie prawdopodobnie nie pozwoli na "dołożenie" baterii zewnętrznych do modelu, w którym producent nie przewidział takiej opcji.
  • Poziom 9  
    A gdzie/jak mogę dostać tą wersję "komercyjną"? Bo rosyjskiego to tak średnio pamiętam, a googlowe tłumaczenie strony APCFIXa jest straszne.
    Skorzystałbym z terminala, ale netbook za pomocą którego będę się łączył z UPS-em żeby pozmieniać ustawienia niestety od czasu do czasu ma tendencję do powtarzania klawiszy - a w ten sposób to będę miał bricka zamiast UPS-a. Dlatego tutaj akurat APCFIX okazuje się bardziej odpowiednim rozwiązaniem.
  • Poziom 9  
    Wszystko podłączone. W teorii działa. Aktualnie puściłem kalibrację przy 300W obciążenia.
    Tak swoją drogą to jest jakiś specjalny sposób na wyliczenie liczby battery packów czy proste dzielenie: (pojemność dużych AKU / pojemność standardowych AKU) - 1 ? (ten -1 to po to, że przy standardowej pojemności liczba battery packów to 0, a nie 1).
  • Poziom 9  
    Testy zakończone, a więc się podzielę, może komuś przyda się info w przyszłości.
    UPS na standardowych AKU 2x17Ah podtrzymywał sprzęt ~40min i ładował te AKU w okolicach 3h.

    Teraz po wymianie AKU na 2x90Ah ten sam sprzęt podtrzymuje ~400min (~6,5h), a czas ładowania to ~27h. Podczas pracy na baterii i ładowania temp w środku utrzymywała się na poziomie 27°C.

    Jeśli chodzi o konfigurację liczby battery packów w eepromie UPS-a to po pierwszej kalibracji sam sobie zmienił z 0 na 2, ale tutaj celne okazało się moje wcześniejsze przypuszczenie co do sposobu obliczania tego.
    Tak więc: 180 / 34 = ~5,3 [nowa pojemność / stara pojemność]
    5,3 zaokrąglamy w dół do 5, i od tego odejmujemy 1 - dostajemy 4, i taką liczbę battery packów należy ustawić.

    Po takich ustawieniach mój UPS teraz przy pełnym naładowaniu pokazuje czas pozostały do całkowitego rozładowania z dokładnością do kilku minut - także nie jest źle :D

    Obciążenie testowe jakiego używałem to mój domowy NAS przy 100% obciążeniu przy wykorzystaniu linuxowej wersji prime95:
    Płyta Gigabyte'a; Procesor AMD Phenom II X6 1090T; 16GB RAM; Kontroler LSI IBM BR10i; 16x HDD SATA 3,5"; 2x HDD USB 3,5"

    Edit:
    Sugeruję używać kabli >10mm^2 do łączenia AKU w tej konfiguracji (w moim przypadku te 10mm^2 się troszkę nagrzewały podczas rozładowania AKU).