Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
CControls
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kupno opon, moga być różne indeksy prędkości ?

makaronmc 06 Mar 2013 12:11 9855 21
  • #1 06 Mar 2013 12:11
    makaronmc
    Poziom 30  

    Witam

    Idzie wiosna a razem z wiosną muszę kupić dwie opony.

    Na przodzie mam aktualnie Dunlop SP SPORT FASTRESPONSE 205/60R15 91 H.

    Chcę te opony przenieść na tył a na przód kupić taki sam model tylko że z wyższym indeksem prędkości V.

    Można tak mieszać ?
    Na tyle będzie indeks H, a na przodzie V.
    Czy lepiej po prostu mieć na wszystkich kołach jednakowy indeks prędkości ?

    1 21
  • CControls
  • #2 06 Mar 2013 12:28
    cirrostrato
    Poziom 36  

    Nie możesz bo przód będzie jechał prędzej a tył zostanie w tyle..ty tak poważnie? Możesz oczywiście dać opony jakie opisałeś, nie daje się opon różnych na jednej osi.

    0
  • #3 06 Mar 2013 12:40
    makaronmc
    Poziom 30  

    Chyba się nie zrozumieliśmy...

    To tak.... Aktualnie w aucie mam tak :

    Na tyle są opony Goodyera (modelu nie pamiętam o indeksie H).
    Są już bardzo zużyte.

    Na przodzie mam oponki Dunlop (model jak wyżej, z indeksem H).

    Mój plan jest następujący :
    Wywalić na śmietnik tylne Goodyeary, przednie Dunlopy przełożyć na tył, i kupić takie sam model Dunlopów i założyć na przód.

    Pytam się tylko dlatego ponieważ mam okazję kupić za mniejsze pieniądze Dunlopy z indeksem V niż z indeksem H.

    Jak nie można mieszać to kupię taki sam indeks, aby wszystkie opony miały H.

    0
  • CControls
  • #4 06 Mar 2013 12:43
    conan02

    Poziom 29  

    Możesz spokojnie założyć, tylko nie przekraczać prędkości dla tych "wolniejszych" opon. "Szybszym" nic się nie stanie.

    0
  • #5 06 Mar 2013 14:09
    makaronmc
    Poziom 30  

    Kiedyś obiło mi się o uszy, że opony o wyższym indeksie prędkości są wykonane z innych materiałów i po prostu chciałem się zapytać czy mogę zakupić indeks V czy kupić H i tym rozwiązaniem mieć wszystkie opony o takim samym modelu i indeksie prędkości.

    0
  • #6 06 Mar 2013 14:13
    conan02

    Poziom 29  

    Powtarzam, jeśli nie przekroczysz prędkości dla V, to nie masz się czego obawiać. Jak nie potrzebujesz H (bo gdzie), to po co przepłacać.

    0
  • #8 06 Mar 2013 17:02
    kamil907
    Poziom 28  

    Ten temat w ogóle jest śmieszny. Indeksy opon o których mówisz są dla takich prędkości:
    H - do 210 km/h
    V - do 240 km/h
    Po pierwsze jest to praktycznie żadna różnica bo są to "sąsiednie" indeksy. Po drugie nawet przy nieznacznym przekroczeniu prędkości indeksu nic się oponie nie stanie póki jest względnie świeża. Po trzecie ile razy w życiu przekroczyłeś 200km/h? O ile w ogóle miało to miejsce..
    Podsumowując możesz sobie zakładać opony o różnych indeksach na dwóch osiach i mogą to być nawet zupełnie skrajne indeksy jak ZR i na drugiej osi jakieś M lub N.

    0
  • #9 06 Mar 2013 19:16
    makaronmc
    Poziom 30  

    Spotkałem się z opinią że może i nie przekracza się tych prędkości, ale sama opona jest lepiej wykonana (z lepszych materiałów) i przez to jest inna jazda ;)

    0
  • #10 08 Mar 2013 01:14
    krocze
    Poziom 25  

    Z tymi indeksami uważajcie, ponieważ oponki nie są, aż tak odporne na wysokie Vmax jak podają. Oto co zostało w mojej - "to nie ja, to Dębica", gdy do pickupa włożyłem silnik 120KM (fabrycznie 48KM) i pognałem 160km/h. Ledwo utrzymałem pojazd na drodze.

    Kupno opon, moga być różne indeksy prędkości ?

    Wszystkie dane są podawane dla nowych opon, a właściwości z wiekiem się osłabiają. Jednak indeks V, czy H jest na naszych drogach nieosiągalny...

    1
  • #11 08 Mar 2013 10:24
    kamil907
    Poziom 28  

    Trzeba też pamiętać, że indeksy są podawane dla maksymalnego dopuszczalnego obciążenia opony, a z reguły większość jeździ autami o niższej masie więc na mniej obciążonej oponie można bez obaw pojechać powyżej prędkości podanej w indeksie. Oczywiście mam na myśli przypadek świeżych opon bo z czasem wszystkie tracą swoje właściwości.

    0
  • #12 08 Mar 2013 15:37
    makaronmc
    Poziom 30  

    Doszły mi dzisiaj oponki.

    Tak przyłożyłem do starych z indeksem H, i nowe z indeksem V tak jakby miały większe (szersze) wżłobienia w oponie.

    Mówię tu o tych czterech liniach, które przebiegają wzdłuż opony.

    Czy tak jest czy tylko tak mi się wydaje ?

    Jak odczytać rok produkcji na oponach Dunlop ?
    W Goodyearach jest to o wiele prostsze i przejrzyste.

    Kupno opon, moga być różne indeksy prędkości ?

    0
  • #13 08 Mar 2013 22:52
    hellfireCC
    Poziom 11  

    makaronmc napisał:
    Czy tak jest czy tylko tak mi się wydaje ?

    Może też przez ten czas który różni wyprodukowanie Twoich starych i nowych opon coś tam pozmieniali.
    W każdym razie suwmiarka prawdę Ci powie :-)

    Co do indeksów prędkości to teoretycznie minimalny indeks znajdziesz po prostu w instrukcji samochodu - i ma on związek nie tyle z faktycznie osiąganymi prędkościami, co ogólnie z jakimś tam jej obciążeniem wynikającym z zawieszenia, mocy silnika itd.
    W każdym razie nie zaleca się podejścia typu że skoro nie jeżdżę szybciej niż 150km/h, to kupię opony do 160km/h, pomimo że mój samochód wyciąga 250km/h.

    Ale praktycznie to raczej nie powinno być problemu, chociaż gdyby np. doszło do wypadku z powodu pęknięcia opony i chciałbyś go likwidować z AC to każdy pretekst będzie dobry...

    0
  • #14 09 Mar 2013 08:20
    makaronmc
    Poziom 30  

    Czy ja wiem starsze Dunlopy są z 2009 a nowe z 2010...

    Dodano po 2 [minuty]:

    Panowie tak na przyszłość...

    Gdy mam różne opony na osiach to dążyć do tego aby na każdym kole był taki sam dokładnie model opony, czy mogę sobie pozwolić na to że np. na tyle są Goodyeary a na przodzie Michelin ?

    Myślę że trzymać się tego jakie opony mam asymetryczne czy symetryczne ?

    1
  • #15 09 Mar 2013 09:14
    kamil907
    Poziom 28  

    Na dwóch różnych osiach możesz mieć zupełnie różne opony, a nawet rozmiary inne. Oczywiście w granicach rozsądku. Marka i model nie mają znaczenia. Trzeba tylko pamiętać, że każdy model trochę inaczej się zachowuje w różnych warunkach.

    0
  • #16 09 Mar 2013 10:01
    makaronmc
    Poziom 30  

    Do Audi A3 są lepsze symetryczne czy asymetryczne ?

    Z tego co sam wyczytałem to opony asymetryczne mają większe opory toczenia, ale lepiej trzymają się drogi

    Dodano po 1 [minuty]:

    Polecił by coś kolega w rozmiarze 205/60/R15 w indeksie H ?
    Chyba zwrócę te Dunlopy i kupie coś innego...

    Może jakiś Goodyear Made in Germany ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Np. te moje Dunlopy SP Fast Response chciałbym wymienimić na te, 2012 Made in Germany http://www.oponeo.pl/dane-opony/dunlop-sp-sport-01-205-60-r15-91-h

    0
  • #17 09 Mar 2013 10:54
    kamil907
    Poziom 28  

    Ja jeżdżę na mniej typowych rozmiarach jak na przykład 205/40/17 i 195/40/17 bo muszę mieć lekki naciąg. W tych rozmiarach mam swoich dwóch faworytów. Goodyear Eagle F1 których już chyba niestety nie produkują, a były bardzo dobre oraz Toyo Proxes 4. Co do Dunlopów to nie mam zdania bo nie jeździłem na nich. Oczywiście jak już kupować nowe to koniecznie świeże, a nie jakieś leżakowane bo opona nawet nieużywana z czasem traci swoje parametry.

    0
  • #18 09 Mar 2013 12:21
    wedsew
    Poziom 15  

    makaronmc napisał:

    Chcę te opony przenieść na tył a na przód kupić taki sam model tylko że z wyższym indeksem prędkości V.

    Możesz mieszać, byle na osi były identyczne. Zwróć jednak uwagę, jakie opony o jakim indeksie są wyszczególnione w specyfikacji Twojego auta. Jeśli zastosujesz niższy indeks niż tam jest podany, a potem (odpukać) zaliczysz stłuczkę i rzeczoznawcy ubezpieczyciela zauważą ten niższy indeks, to nie dostaniesz wypłaty z polisy OC/AC.

    0
  • #19 09 Mar 2013 17:04
    kamil907
    Poziom 28  

    Nie prawda. Było by tak gdyby bezpośrednią przyczyną zdarzenia było uszkodzenie opony, a jeśli wszystkie będą całe bądź ich uszkodzenia powstaną w wyniku zdarzenia to żaden ubezpieczyciel nie ma podstaw, żeby nie wypłacić odszkodowania. Oczywiście może się zdarzyć, że firma ubezpieczeniowa będzie się powoływać na niewłaściwy indeks ale tylko z nadzieją, że ktoś może odpuści z braku wiedzy. W przeciwnym wypadku wystarczy odwołanie z odpowiednim uzasadnieniem i nie mają nic do gadania.

    0
  • #20 09 Mar 2013 17:43
    makaronmc
    Poziom 30  

    Więc panowie oddać tego Dunlopa (16tydzień 2010r.) i szukać czegoś młodszego np. 2011r ?

    Zobaczyłem że moje "stare" Dunlopy są z 13tydzień 2010 ;(

    0
  • #21 09 Mar 2013 21:34
    kamil907
    Poziom 28  

    Rób co chcesz. Przecież ty będziesz na tym jeździł, a nie my ale jak już kupować nowe to 2012/2013

    0