Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kamera cofania, moduł monitorowy

Marian B 07 Mar 2013 19:25 78300 30
phoenixcontact
  • Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy

    Kamera cofania, moduł monitorowy

    Zamontowanie i podłączenie kamery cofania i monitora przeznaczonego tylko do tej funkcji jest bardzo proste. Zasilanie obu tych urządzeń łączy się równolegle do żarówek świateł cofania, lub za wyłącznikiem tych świateł, i po problemie.
    Oczywiście problemem samym w sobie jest odpowiednie poprowadzenie przewodów zasilających, oraz przewodu wideo.
    Takie rozwiązanie jest dobre, gdy jest zamontowany mały monitorek 3- lub 4-calowy, i z założenia wiadomo, że nie będzie wykorzystywany do innych celów.

    Gdy chcemy skorzystać z innych funkcji, na przykład: włączenie kamery i monitora na postoju bez włączania zapłonu i wstecznego biegu, lub włączenie w czasie jazdy (czasami się przydaje, szczególnie w korku), albo wykorzystanie monitora do innych celów multimedialnych, to podłączenie nie będzie takie proste.
    Funkcja umożliwiająca włączenie monitora i kamery na postoju przydaje się na przykład do wyregulowania ustawień monitora (jaskrawość, kontrast, nasycenie barw) oraz kontroli tego co się dzieje za samochodem na parkingu.
    W takich przypadkach, nawet stosując kamerę bezprzewodową trzeba prowadzić dodatkowe przewody i stosować dodatkowy wyłącznik oraz diody separujące od lamp cofania. Kamera bezprzewodowa pozwala tylko na wyeliminowanie przewodu wideo, i oczywiście system bezprzewodowy jest dużo droższy.
    Gdy mamy większy monitor (moim zdaniem, optymalny 7 cali), to już można go wykorzystać do innych celów multimedialnych oraz co ważne, nie potrzeba używać „okularów do czytania”. Potrzebny jest wtedy moduł monitorowy pozwalający na pełne wykorzystanie systemu i ułatwiający obsługę przez wprowadzenie automatyzacji pewnych czynności.
    Zakup większego monitora nie jest stratą pieniędzy także wtedy, gdy w przyszłości planuje się wymianę radia na 2DIN z wyświetlaczem 7 cali. Wtedy monitor trafi na sufit z tyłu, lub na zagłówek fotela, i nawet może się okazać, że trzeba będzie dokupić jeszcze jeden.

    Opisywany moduł jest przystosowany do współpracy z popularnymi i tanimi monitorami posiadającymi dwa wejścia wideo (cena tego na fotografiach 160 zł bez kosztu przesyłki).
    Monitor ma trzy przewody do podłączenia zasilania:

    czarny – masa
    czerwony z bezpiecznikiem - podłączenie do +12V
    niebieski - rewers przycisku włączającego

    Gdy monitor wyłączony przyciskiem lub pilotem do stanu stb, podanie napięcia +12V na niebieski przewód włącza monitor do pracy. Napięcie może być podawane przez rezystor o znacznej wartości, na przykład 4,7k.. Odłączenie napięcia z tego przewodu wyłącza monitor do stanu stb.
    Monitor w stanie pracy pobiera prąd 253 mA, a w stanie stb 90 mA. Pobór prądu w stanie stb jest spory, nie wskazane jest łączenie monitora na stałe pod napięcie.

    Moduł monitorowy zapewnia następujące funkcje:

    __ Automatyczne włączenie zasilania monitora w chwili pojawienia się sygnału wideo na dowolnym wejściu V1 lub V2, lub na obu naraz. Wybór obrazu (właściwego wejścia) dokonuje się przyciskiem na monitorze lub pilotem. Zanik sygnału wideo powoduje wyłączenie zasilania monitora. Pobór prądu przez moduł monitorowy tylko 1,3 mA.

    --- Kamera cofania jest uprzywilejowana. Włączenie biegu wstecznego (przy włączonym zapłonie) automatycznie powoduje pojawienie się obrazu z kamery nie zależnie od tego, które wejście aktualnie włączone, oraz czy monitor włączony lub wyłączony do stanu stb, oraz niezależnie od pozycji wyłącznika W1.

    --- Monitor i kamera cofania są włączone przez 15 sekund po wyłączeniu biegu wstecznego. Taka funkcja jest bardzo ważna i przydatna, pozwala widzieć nie tylko dojazd do przeszkody, ale i odjazd, na przykład przy manewrach na parkingu.
    W zasadzie, tylko dla tej funkcji warto zbudować taki moduł.

    --- Wyłącznik W1 w pozycji K (kamera) włącza monitor i kamerę w dowolnej chwili, nie zależnie od stanu wejść i sygnałów wideo na tych wejściach, oraz od włączenia lub wyłączenia zapłonu i wstecznego biegu. Po przełączeniu przełącznika w pozycję 0 monitor i kamera wyłączają się natychmiast, bez opóźnienia.

    --- Wyłącznik W1 w pozycji M włącza sam monitor z wykorzystaniem stanu stb. W tej pozycji monitor można włączyć do pracy i wyłączyć do stanu stb przyciskiem na monitorze lub pilotem.
    Ta pozycja służy w zasadzie tylko do kontroli pracy monitora w przypadku wątpliwości co do stanu sygnałów wideo na wejściach V1 i V2.


    Zasada działania.
    Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy

    Gdy pojawi się sygnał wideo na przykład na wejściu V1 modułu, przez normalnie zamknięte styki 6,4 przekaźnika P2 zostanie podany na wejście V1m monitora. Jednocześnie ten sygnał wizyjny pojawi się na bazie tranzystora T2, i po wzmocnieniu, z kolektora T2 podany na detektor na diodach D9, D10. Po wyprostowaniu (w szczególności impulsów synchronizacji) na kondensatorze C8 pojawi się napięcie o wartości około 3V. Tranzystor T4 przewodzi, przewodzi też tranzystor T5 i przez diody D5, D6 na monitor zostanie podane napięcie zasilające i włączające.
    Ekran zaświeci na niebiesko gdy na monitorze ustawione nie właściwe wejście. Obraz pokaże się po ewentualnym przełączeniu wejść przyciskiem na monitorze lub pilotem.
    Analogiczne działanie gdy sygnał wideo pojawi się na wejściu V2. Zadziała tranzystor T3 i detektor na diodach D7, D8, a sygnał wideo trafi na wejście V2m przez styki 11, 13 przekaźnika P2.
    Gdy sygnały wideo pojawią się jednocześnie na obu wejściach V1 i V2 napięcie na kondensatorze C8 wzrośnie do wartości około 5V. Nie przeszkadza to w niczym w działaniu układu, gdyż wejścia są wybierane przyciskiem lub pilotem, „na życzenie”, a włączonego monitora nie można bardziej włączyć.

    Włączenie wstecznego biegu (przy włączonym zapłonie) powoduje podanie napięcia +12V (cof) na bramkę tranzystora T1 przez diodę D1. Tranzystor T1 przewodzi, włączone uzwojenia przekaźników P1 i P2. Styk 1P1 przekaźnika P1 włączy zasilanie kamery, a przez diody D3 i D4 zasilanie monitora.
    Jednocześnie styki 1P2 i 2P2 przekaźnika P2 połączą oba wejścia monitora V1m i V2m równolegle i podłączą do wejścia K, czyli zostanie do tych wejść podłączony sygnał wideo z kamery. Na ekranie pojawi się obraz z kamery nie zależnie od tego jakie aktualnie włączone wejście monitora.
    Po wyłączeniu wstecznego biegu zanika napięcie ze świateł cofania, ale kamera i monitor są dalej włączone przez czas około 15 sekund, gdyż tranzystor T1 jest utrzymywany przez ten czas w stanie przewodzenia przez naładowany kondensator C1. Czas włączenia (opóźnienia) zależy od stałej czasowej R1C1. Dioda D1 nie dopuszcza do szybkiego rozładowania kondensatora C1 przez żarówki świateł cofania.

    Włączenie wyłącznika W1 w pozycję K (kamera) powoduje włączenie przekaźników P1 i P2, a więc włączenie zasilania monitora i kamery nie zależnie od tego, czy jest włączony zapłon i wsteczny bieg, czy nie. Pojawia się obraz z kamery. Wyłączenie wyłącznika do pozycji 0 wyłącza kamerę i monitor bez opóźnienia.
    Włączenie wyłącznika W1 w pozycję M powoduje przewodzenie tranzystora T6 i podłączenie „czerwonego” przewodu monitora do napięcia +12V, jak wyżej wspomniałem, można skontrolować pracę monitora.
    Kondensatory C9 i C10 chronią przed ewentualnymi zakłóceniami impulsowymi, jakie mogą się pojawić na długich przewodach połączeniowych.

    Tranzystory T5 i T6 włączające zasilanie monitora są dobrane z dużym zapasem mocy (Imax=8A). Rezystor R17 oraz polimerowy bezpiecznik B2 wielokrotnego działania zabezpieczają moduł i przewody połączeniowe przed ewentualnym zwarciem na przewodach. Rezystor R17 ograniczy prąd do wartości znośnej dla tranzystorów T5 i T6, a w następnej kolejności zadziała polimerowy bezpiecznik B2. Powinien on być zamontowany bezpośrednio na przewodzie, około 10 do 15 cm od miejsca dołączenia do źródła napięcia +12V.

    Przewody połączeniowe pomiędzy złączami G1 i G5 narysowane linią przerywaną można prowadzić na dwa sposoby.
    Obowiązkowo trzeba poprowadzić przez cały samochód przewód wideo oraz przewód do zasilania kamery (styk 3 złącza G1). Przewód masy (styk 1 złącza G1) można połączyć do masy z przodu samochodu lub pociągnąć przewód przez cały samochód i podłączyć masę monitora do masy w bagażniku.
    To samo z przewodem +12V i z przewodem doprowadzającym napięcie ze świateł cofania lub z wyłącznika tych świateł.

    Lepszym i przede wszystkim mniej kłopotliwym będzie poprowadzenie skrętki 4 przewodów i dodatkowo obok przewód wideo przez cały samochód i dokonać podłączenia w bagażniku, szczególnie gdy w bagażniku znajduje się gniazdo +12V. Ilość pracy przy prowadzeniu wiązki kilku przewodów jest dokładnie taka sama, co przy prowadzeniu jednego oraz mniej kłopotów z podłączeniem monitora z przodu, gdyż tylko trzeba go podłączyć do odpowiednich złącz. Nie trzeba szukać miejsca podłączeń z przodu samochodu i może to okazać się nie takie łatwe.
    Poprowadzenie wiązki czterech przewodów daje też większe możliwości na przyszłość, bo zawsze wtedy można wygospodarować jeden lub dwa przewody na wypadek innej modernizacji samochodu.

    Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy

    W samochodzie Skoda Octavia kombi moduł monitora zamontowany na rurze centralnej, za schowkiem pasażera, za pomocą śruby M6 w miejscu, gdzie powinna być poduszka powietrzna pasażera.
    Kamera cofania, dedykowana do Octavii zamontowana w miejsce prawej lampki do oświetlenia tablicy rejestracyjnej.
    Przewody z pokrywy bagażnika do przodu są poprowadzone górą, prawą stroną, ukryte pod uszczelkami drzwi i w ten sposób dochodzą za schowek pasażera. Można przewody prowadzić dołem, przy progach, ale to dużo więcej demontażu różnych osłon. Aby przewody w bagażniku nie wisiały luzem, warto zamontować śrubową listwę zaciskową (Z1) stosowaną w energetyce. Taką listwę można przykręcić w dowolnym miejscu do plastyku lub do blachy.

    Montaż monitora dobrze widoczny na fotografiach. Nie nadał się oryginalny uchwyt, trzeba było dorobić „na miarę” z blachy o grubości 0,5 mm. Uchwyt zamontowany na dwustronnej taśmie klejącej w sposób nie niszczący, mocowanie wzmocnione jednym blachowkrętem. Całość można w każdej chwili zdemontować.
    Osłona przeciwsłoneczna, to odpowiednio przycięta obudowa głośnika pochodząca z telewizora co miał „uszy słonia”. Osłona trzyma się na monitorze za pomocą sprężystych uchwytów i można ją w każdej chwili zdjąć. Całość to sztywna konstrukcja, nie wpada w drgania w czasie jazdy i zdaje egzamin w słońcu.
    Oczywiście, kto majsterkuje i potrafi modelować, może wykonać osłonę bardziej pasującą do wystroju samochodu. Pod taką osłoną można zmieścić nie tylko monitor, ale dodatkowo ładny zegarek lub inne wskaźniki. Uprzywilejowani są ci, co mają w samochodzie centralny, otwierany schowek na górze pulpitu. To miejsce idealnie nadaje się do zamontowania monitora.

    Przetestowałem rożne miejsca zamontowania monitora: w daszku przeciwsłonecznym, w miejscu lusterka wstecznego, w miejscu gdzie montuje się radio 2DIN. Najlepszym okazało się zamontowanie mniej więcej na wysokości lusterek bocznych, na górze pulpitu, możliwie najniżej i najbliżej.
    Zamontowanie w miejscu radia 2DIN ładnie wygląda, ale jest nieergonomicznie, zbyt nisko w przypadku Octavii I.

    Wszystkie elementy modułu są typu SMD z wyjątkiem rezystora R17, oraz kilku diod typu 1N4007, schemat, oraz fotografia płytki montażowej (uniwersalnej) są czytelne, nie ma potrzeby robić oddzielnego wykazu elementów. Podam tylko typy złącz, bo nie zaznaczyłem tego na schemacie.

    G1, G2, G5 --- kompletne złącze „na przewód” , 4 pin, „Mini-Fit”, typu MX….
    G6 --- kompletne złącze „na przewód”, 2 pin, „Mini-Fit”, typu MX….
    G3, G4 --- kompletne złącze „na przewód”, 3 pin, typu NPP….

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Marian B
    Level 37  
    Offline 
    Has specialization in: naprawa rtv
    Marian B wrote 3336 posts with rating 1029, helped 370 times. Live in city szczecinek. Been with us since 2006 year.
  • phoenixcontact
  • #2
    Turbo.Arek
    Level 16  
    Bardzo fajny i przydatny projekt :D. Wykonanie 5/5. I mam takie pytanko: Gdzie kupiłeś ten wyświetlacz? Na allegro nie znalazłem :( .
  • #3
    Marian B
    Level 37  
    Monitor "pochodzi" z Allegro, mniej więcej w listopadzie ubiegłego roku. Te monitory (AC7005) mogą u rożnych sprzedawców nieco inaczej wyglądać. Jeżeli ma dwa wejścia, i podobne funkcje, to będzie ten model w różnych wydaniach.
  • #4
    skaktus
    Level 37  
    Ta obudowa monitora to na poważnie ? Przecież to ojest ogromne coś co wchodzi w pole widzenia.
  • #5
    Marian B
    Level 37  
    No właśnie nie wchodzi. Bardzo długo i starannie szukałem odpowiedniego miejsca.
    Górna krawędż osłony jest na tym samym poziomie co osłona zegarów, ale całość jest nieco bliżej. Miałem do dyspozycji jeszcze szerszą osłonę z zamiarem "przedłużenia" w bok osłony zegarów, ale miała niezbyt odpowiedni kształt z boku i zrezygnowałem. W każdym razie, jest o wiele lepiej z tą osłoną niż bez. Można ją zdjąć w ciągu sekundy, jak kapelusz. Możliwe, że znajdzie się z casem coś innego, a może i wymodeluję "coś" z blachy, drewna, skóry i plastyku.
  • #7
    Marian B
    Level 37  
    Monitor ma bardzo dobrze zrobioną automatykę wzmocnienia. W czasie testów podłączania dwóch wejść równolegle, w chwili podłaczenia obraz nieco traci na kontraście, ale po około 0,5 sekundy wszystko wraca do poprzedniego poziomu, nie widać różnicy. Nie zauważyłem też jakiej kolwiek rożnicy w jakości obrazu przy dołączonych i odłączonych wejściach układu detekcyjnego.
    Monitor ma duży zakres regulacji kontrastu. Aby uzyskać lepszą czytelność podziałki odległości z kamery trzeba było nawet osłabić nieco sygnał wideo przez dodanie rezystorów 100Ω na wejściach (w standardowych układach stosuje się na wejściach rezystory 75Ω).
    Układ wykrywający sygnał wideo został zapożyczony z modułu monitorowego stosowanego kiedyś w telewizorach Neptun, Helios.
  • #8
    bi-tek
    Level 12  
    Witam. Mógłbym poprosić o zdjęcie jak wygląda teraz tył samochodu po instalacji kamery oraz o zdjęcie samej kamery? Jaka jest cena tej kamery? Chciałbym zamontować coś takiego w swoim samochodzie i zbieram informacje (Passat B5)
  • phoenixcontact
  • #9
    Marian B
    Level 37  
    Fotografia kamery jest na samym początku artykułu. Koszt tej kamery 144 zł (w ubiegłym roku) razem z kosztem przesyłki z Allegro. Jest dość droga, bo dedykowana pod konkretny samochód no i ma wewnątrz (obok) lampkę oświetlenia tablicy na diodach LED, ktore świecą lepiej niż oryginalna żarowka w tym miejscu, i aby wyrównać oświetlenie trzeba było dodać dodatkowy rezystor szeregowy (200Ω). Jest całkowicie nie widoczna z bliska, bo znajduje się pod "okapem", i aby zobaczyć trzeba mocno się pochylić. Z daleka jest też nie zauważalna, półokrąg oczka wystaje na około 4mm.
    Ceny uniwersalnych kamerek 60÷70 zł, ale trzeba kombinować z zamontowaniem.
    Oczywiście są i dużo droższe, ale jako kamera cofania, może być możliwie najtańsza gdyż nie chodzi tu o super obraz, wystarczy jeżeli są dobrze widoczne kontury przeszkody, oraz ważne, aby była chociaż najprostsza podziałka odległości.
    Octavia ma dość mocne/jasne dwa światła cofania i jak do tej pory, z praktyki eksploatacyjnej wynika, że nie potrzebne dodatkowe oświetlenie do tyłu w nocy, tak, że moim zdaniem nie warto inwestować w kamerę z dodatkowym oświetleniem diodami podczerwieni, chyba, że jest tylko jedno światło cofania.
  • #10
    raffin
    Level 24  
    Fajne rozwiązanie i znacznie tańsze niż gotowy zestaw tego typu.
    Jak szybko pokazuje się obraz po podaniu zasilania (czyli po włączeniu biegu wstecznego)? Przy każdym monitorze będzie to inny czas.

    Takie monitorki montuje sie z reguły w dostawczakach miejskich, więc ten parametr czasu włączenia jest dość ważny, bo często się manewruje.
    Zbyt długi czas oczekiwania na obraz (oczywiście tylko przy 1 manewrze - później już mamy opóźnienie wyłączenia 15s...) może być irytujący.
  • #11
    Marian B
    Level 37  
    W przypadku tego monitora obraz pokazuje się po około 0,5÷0,6 sekundy, a więc prawie natychmiast. Jakiś czas jeżdziłem bez tego modułu, i rzeczywiście, było to bardzo denerwujące przy manewrach na parkingu. Właśnie to opóżnienie w pojawianiu się obrazu zmobilizowało do budowy, no a ta cała reszta usprawnień to niejako przy okazji. Na początku miałem zamontowany tylko sam wyłącznik i diodę separującą od lamp cofania, pozwalający włączyć kamerę i monitor na stałe i wyłączyć.
  • #12
    kamil-c
    Level 13  
    Projekt świetny i bardzo przydatny ale nad montażem monitora na miejscu kolegi bym się zastanowił bo ten daszek nad monitorem wygląda co najmniej groteskowo, chyba że tak brzydko to wygląda na fotkach.
    gratuluje inwencji sam skorzystam z tego projektu. Pozdrawiam
  • #13
    DJ MHz
    Level 24  
    Za 700 zł sprowadziłem monitor samsunga 1024x720 z wejściami hdmi,vga, dwa analogowe video + audio, wejście kamery cofania i przełączanie jasności oraz dotyk po usb.

    Spełnia te same funkcje co wyżej moduł bez potrzeby przerabiania, no może poza wyjątkiem 15sekund włączonej kamery cofania, ale to można zrobić poprzez układ zasilająco-opóźniający (kondek, przekaźniczek itp).

    Jaki koszt i czy sens zabawy był :D?
  • #14
    raffin
    Level 24  
    Daszek wbrew pozorom jest potrzebny. W słoneczny dzień niewiele byłoby widać.
  • #15
    Marian B
    Level 37  
    Kupić w obecnych czasach można wszystko, nawet samochód w którym nic nie potrzeba dodawać, bo wszystko już jest. Koszty, to koszt monitora i kamery, garstka elementów SMD to około 5zł, i przekażniki może 10 zł. Kto zajmuje się elektroniką, to takie rzeczy ma w szufladzie pod dostatkiem. Jest jeszcze coś takiego, jak satysfakcja z dobrze rozwiazanego problemu przy naprawdę małych kosztach, bo kto nie potrafi samodzielnie rozwiązać problemu, to musi kupić i przy tym przepłacić za myśl włożoną przez kogoś innego w to zakupione urządzenie.
    Ten daszek na fotkach rzeczywiście może nie wygląda, lepiej wygląda w rzeczywistości, ale przecież nie w daszku rzecz, zawsze można go zmienić, a jest naprawdę potrzebny, jaki by nie był.
    PS. Moim zdaniem zakup tylko monitora za 700 zł to bezsens, bo w okolicach tej ceny (700÷1000 zł)można już zakupić radioodtwarzacz w formacie 2DIN z 7 calowym wyświetlaczem, z ekranem dotykowym, w ktorym "wszystko jest", łącznie z nawigacją i z możliwością podłączenia kamery cofania, a nawet z kamerą cofania na wyposażeniu.
  • #16
    szwarcu1
    Level 14  
    Wszystko fajnie - pomysł wzorowy, ale umiejscowienie monitora... Porażka. Wygląda to jak na jakimś straganie, lub auto taksówkarza. Do tego wspornik przykręcony na wkręt do deski...
  • #17
    cronel

    Level 10  
    Trochę to przekombinowałeś. Miejsce montażu monitora psuje cały efekt.
  • #18
    Marian B
    Level 37  
    Moim zdaniem nie o chodzi o efekt wizualny dla "patrzących z boku", tylko o dobry widok z miejsca za kierownicą. A to właśnie miejsce zamontowania jest najlepsze, i z miejsca za kierownicą dobrze wygląda i ustawienie monitora i ten daszek, a przede wszystkim spełnia wzorowo swoją rolę, bo wszystko było robione "na miarę", aby osiągnąć zamierzony efekt. Pulpit w Octavii jest mało ustawny, nic lepszego nie da się wymyślić bez, na przykład, wycinania dziury na górze pulpitu.
    Przypuszczam, że z tą wielkością monitora będą podobne kłopoty w każdym samochodzie.
    W artykule wspomniałem, że sprawdziłem rożne miejsca zamontowania, tylko nikt chyba tego nie czyta.
    Zamontowanie w miejscu radia (2DIN) ładnie by wyglądało, ale w przypadku Octavii I niewygodnie i nieergonomicznie, bo zbyt nisko.
  • #20
    cronel

    Level 10  
    Miejsce z punktu widzenia praktycznego jest dobre, ale zastanawiam się czy nie jest zbyt kuszące dla wszelkiej maści złodziei i wandali :/
  • #21
    Marian B
    Level 37  
    Przedstawiam zmienioną obudowę monitora, jest nieco staranniej wykonana, ale jest to tylko "model przejściowy", gdyż w planie jest obudowa szersza, w lewą stronę sięgająca do osłony wskażników, obszyta skórą, też z wstawkami z drewna a grubość ścianki będzie dopasowana do grubości osłony wskażników.
    Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy

    Ta obudowa też jest wykonana z tym razem dwóch obudów głośnika, daje się zdjąć w ciągu 1 sekundy.
    Podaję te fotki po to, aby uzmysłowić "krytykom" jak wiele jest możliwości w tej dziedzinie, bo spotkałem się z krytyką "szpecenia samochodu" nie tylko na Elektrodzie.
  • #22
    kris_666
    Level 11  
    Witam.
    Śledzę wszystkie Pana projekty już od dawna, choć na forum się nie udzielałem do tej pory. Wykonanie tej obudowy jest sporo lepsze od tej z początku tematu. Jeśli to będzie jeszcze ładnie obszyte i dociągnięte do daszku przy zegarach tak, że wizualnie będzie to stanowić jedność, to już będzie miodzio :)
    Też chcę u siebie zamontować kamerkę cofania, ale zamiast monitora LCD użyć moją 7'' nawigację, która ma wejście na taką kamerkę. Znalezienie dobrego miejsca na taki sprzęt jest sporym wyzwaniem i to zaprezentowane w tym temacie jest chyba jedynym rozsądnym rozwiązaniem, pomijając oczywiście przeróbkę całej konsoli środkowej.
  • #23
    terminux
    Level 23  
    Albo nie zauważyłem, albo nigdzie nie pokazałeś jak zamontowałeś kamerę cofania. Jaki model kamery?
  • #24
    Marian B
    Level 37  
    Kamera pochodzi z Allegro i jej fotografia jest na samym początku artykułu (fotografia "zbiorcza": kamera , moduł monitorowy, monitor). Jest dedykowana do Octavii i montuje się ją zamiast jednej lampki oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Wszystko pasuje pod względem montażowym, montaż jest tak prosty, że nawet nie pomyślałem o zrobieniu fotografii. Jaki typ, nie wiem, bo nic nie było napisane w dołaczonej instrukcji. Kamera znajduje się pod okapem nad tablicą rejestracyjną, jest praktycznie nie widoczna z tyłu, aby ją zobaczyć trzeba mocno się pochylić. Kamera ma szerokokątny obiektyw, prawie 180°, i jest bardzo duża tolerancja ustawienia np. zapomocą podkładek, obraz zawsze będzie poprawny. Dobrze jest ustawić tak, aby był trochę widoczny zderzak (ten czarny, wygięty pas na dole).
    Po prawie już rocznym użytkowaniu mogę powiedzieć, że niema podstaw do obaw że się zabrudzi. Tak naprawdę nie było jeszcze potrzeby czyszczenia, chociaż kilka razy przeczyściłem po deszczu, czy po jeżdzie zakurzoną polną drogą w celu sprawdzenia czy będzie jakaś rożnica w obrazie. Nie było żadnej, co nie znaczy że nie trzeba o to dbać, ale nie należy przesadzać, aby nie porysować obiektywu
  • #25
    Marian B
    Level 37  
    Przedstawiam kolejną wersję osłony monitora, i chyba to już będzie ostateczna wersja. Osłona została wykonana z cynowanej blachy o grubości 0,4mm. Wszystkie wypukłości zostały zlutowane z odpowiednio wygiętych pasków, cyna użyta jako szpachlówka. Duże powierzchnie szpachlowane zwykłą szpachlówką akrylową. Po oszlifowaniu całość pomalowana kilkoma warstwami czarnej matowej farby w spreju.
    Wstawki drewniane (dwie, lewa i prawa), to sklejka z dna starej szuflady dość ładnego, ale zniszczonego mebla. Drewno po oszlifowaniu i dokładnym wyczyszczeniu z produktów szlifowania, jest pomalowane lakierem bezbarwnym w spreju, około 6 warstw. Wstawki są mocowane na specjalnych zaczepach z możliwością dopasowania, ustawienia, i dają się łatwo wymieniać, na przykład, gdy przyjdzie ochota na wymianę zegarka na inny, lub wstawienia wkładek z aluminium.
    Planowane jest wykończenie dołu tych wstawek wąskim, niklowanym paskiem, ale na razie nie mam z czego tego zrobić.
    Podświetlenie zegarka to dwie białe diody w białej matowej rurce termokurczliwej, tworzą rodzaj świetlówki dającej światło rozproszone. Podświetlenie jest zamontowane przed zegarkiem, pod zagiętą przednią krawędzią, na fotografiach tego nie widać, ale daje to ładny efekt w ciemności.
    Przednia krawędź osłony jest stosunkowo cienka, bo była projektowana do obszycia skórą lub skajem, ale w sumie prezentuje się dobrze, i chyba tego nie będę zmieniać.
    Osłona jest mocowana na przylepcach w dwóch miejscach, trzyma się mocno i daje się bardzo łatwo zdemontować w razie potrzeby nie pozostawiając śladów na pulpicie.
    Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy Kamera cofania, moduł monitorowy
  • #26
    marcingebus
    Level 10  
    Fajne, kupa pracy. Rozważam coś podobnego, ale zastanawiam się aby ew. osłonę zrobić z laminatu na włóknie węglowym i myślę, aby to zrobić tak, aby nie wiercić w konsoli i w dowolnym czasie można to było zdjąć z deski a deska wyglądała jak poprzednio. Jednak martwi mnie, że mimo braku ingerencji i tak zostanie ślad w postaci braku oddziaływania UV na tą część samochodu, która będzie zasłonięta.
  • #27
    Marian B
    Level 37  
    Moim zdaniem niema obaw o oddziaływanie UV, bo światło słoneczne nigdy nie trafi bezpośrednio, tylko zawsze przez szybę przednią lub boczne, a to jest skuteczny tłumik. Jeszcze nikt nie opalił się siedząc za szybą np. w cieplarni.
    Chyba że będzie to kabriolet, i to "na siłę" użytkowany bez dachu.
  • #30
    SylwekK
    Level 32  
    msobek wrote:
    Wszystko juz zrobiłem ale nie wiem skąd wziąć sygnał biegu wstecznego

    Nie żartuj... Nie zapala Ci się przypadkiem lampka cofania po wrzuceniu wstecznego? ;-)