Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej

misiek_89 08 Mar 2013 16:14 4179 24
  • #1 08 Mar 2013 16:14
    misiek_89
    Poziom 15  

    Witam.
    Mam kilka pytań odnośnie budowy stanowiska do badania klocków i tarcz hamulcowych pojazdów samochodowych. Zamysł jest taki, aby napędzić tarczę hamulcową za pomocą silnika elektrycznego, a następnie rozpędzoną tarczę hamować.

    Moje pytanie brzmi, czy silnik jednofazowy 0.8kW o prędkości obrotowej 1400obr/min poradzi sobie z tym zadaniem? Docelowo prędkość silnika będzie obniżana za pomocą falownika do około 800-900 obr/min. Układ ma się zachować tak, że z prędkości początkowej np. 800 obr/min silnik zostanie hamowany do prędkości 400obr/min. Czy jednak warto rozejrzeć się za mocniejszym silnikiem? Czy zbyt mocny silnik będzie zwalniał, jeżeli zostanie hamowany klockami hamulcowymi?

    pozdrawiam serdecznie

    0 24
  • Pomocny post
    #2 08 Mar 2013 16:30
    12pawel
    Poziom 33  

    Jeśli masz już taki silnik to możesz go wykorzystać. Zainstalowałbym jednak jakieś koło zamachowe, które zapewni zgromadzenie energii, która będą pochłaniały hamulce. No i jak będziesz miał koło zamachowe to będziesz mógł podczas hamowania wyłączyć zasilanie silnika, bo nie wiem czy silnik jak go tak dohamujesz (2razy zmniejszysz jego jałową prędkość) to on Ci długo podziała.

    0
  • Pomocny post
    #3 08 Mar 2013 18:54
    czesiu
    Poziom 33  

    0,8kW*800/1400=0,46kW moim zdaniem zdecydowanie za mało. Zresztą hamulec podczas normalnej pracy rozprasza moce znacznie większe. 0,8kW to zatrzymają nawet starte klocki na zaolejonej tarczy albo hamulec rowerowy, więc takie stanowisko badawcze to chyba tylko do pokazówki, bo sensu praktycznego tu nie będzie.

    0
  • #4 08 Mar 2013 19:14
    misiek_89
    Poziom 15  

    W tym badaniu, nie będzie chodziło o 100% odwzorowanie warunków panujących w procesie hamowania pojazdu. Badane będą różne typy próbek i wpływ ich parametrów na temperatury w procesie, oraz zużycie okładzin. Ciśnienie w układzie hamulcowym dochodzi do 9-10MPa, gdzie ja będę zadawał maksymalnie 4-5MPa.

    Oprócz tego silnika mam również kilka innych oraz jakieś motoreduktory, jutro pospisuje ich dokładne parametry i zamieszczę w tym temacie. Może uda się wybrać coś najrozsądniejszego.

    Niestety z tego co pamiętam, to prędkości obrotowe reszty silników są znaczne (okolice 2600obr/min) a znów reduktory które posiadam obniżają prędkość obrotową zbyt nisko (~100obr/min).

    0
  • #5 08 Mar 2013 20:31
    12pawel
    Poziom 33  

    Nie trzeba odrazu motoreduktorów. Domyślam się że silnik podłączysz do układu za pomocą paska klinowego więc na silnik dajesz małe koło pasowe a przy wałku napędzanym 3 razy większe. Możesz zastosować wtedy silnik 2600obr/min i masz niecałe 900obr/min i moment dużo większy. Do tego spore koło zamachowe i powinno być dobrze.

    0
  • #6 08 Mar 2013 20:50
    misiek_89
    Poziom 15  

    Planowałem połączyć to bezpośrednio, bez przełożenia. Ale jak nie uda mi się uzyskać oczekiwanej prędkości bez kół pasowych, to będzie tak jak piszesz. Jutro sprawdzę resztę silników i pomyślimy.

    0
  • #7 08 Mar 2013 20:55
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    misiek_89 napisał:
    Moje pytanie brzmi, czy silnik jednofazowy 0.8kW o prędkości obrotowej 1400obr/min poradzi sobie z tym zadaniem?

    Zdecydowanie nie.
    Klocki będą nagrzewac sie nieskończenie długo.
    Silnik normalnie jakiś 7,5kW.

    Nie zamodeluje hamulca przy 50obr/m.
    Tarcza rozproszy całą moc i nie wzrośnie temperatura wogóle.

    0
  • #8 08 Mar 2013 21:26
    12pawel
    Poziom 33  

    Nie no nie dajmy się zwariować. Nie trzeba hamować 4 tarcz tylko jedna wystarczy do badań. Nie pchałbym 60 kilogramowego silnika do takiego układu. Tu ważniejszy jest moment obrotowy a nie moc. Lepiej pójść w kierunku zmniejszenia powierzchni roboczej klocka i zmniejszenia średnicy tarcz niż w takie potężne silniki. Myślę o silniku bardziej 2,2 kW.

    0
  • #9 09 Mar 2013 10:14
    Aman Callede
    Poziom 16  

    Mz kluczowe w takim układzie jest tak jak sugeruje kolega 12pawel jakieś solidne koło zamachowe, które zapewni ci po rozpędzeniu odpowiednią inercję, dzięki temu możesz po rozpędzeniu spokojnie odłączyć napęd i oszczędzić silnik. Robiłem układy sterowania do podobnych stanowisk testowych tylko dla znacznie większych hamulców hydraulicznych używanych w przemyśle i tam właśnie w ten sposób jest to realizowane.

    0
  • #11 10 Mar 2013 10:23
    misiek_89
    Poziom 15  

    Bardzo się cieszę, że jest tak duże zainteresowanie moim tematem i wywołałem dyskusję. Dzięki temu ograniczę próby uruchamiania stanowiska, które skończą się wielką klapą do minimum. W poście zamieszczam tabliczki znamionowe i zdjęcia poglądowe silników z reduktorami, które posiadam i mogę użyć do pracy. Czy z tych 4 opcji damy rade coś wybrać?
    Silniki:
    Zdjęcie poglądowe - silnik 1
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zdjęcie tabliczki znamionowej - silnik 1
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zdjęcie tabliczki znamionowej - reduktor 1
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zdjęcie poglądowe - silnik 2
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zdjęcie tabliczki znamionowej - silnik 2
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zdjęcie tabliczki znamionowej - reduktor 2
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej




    Zdjęcie poglądowe - silnik 3
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zdjęcie tabliczki znamionowej - silnik 3
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zdjęcie tabliczki znamionowej - reduktor 3
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zdjęcie poglądowe - silnik 4
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zdjęcie tabliczki znamionowej - silnik 4
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej
    Zamieszczę również tak na szybko narysowany schemat stanowiska, poglądowo jak ja to widzę.
    0,8 kW, 1400 obr/min - Budowa stanowiska do pracy inżynierskiej

    0
  • #12 10 Mar 2013 10:30
    czesiu
    Poziom 33  

    Gdyby interesowała Cię moc rozpraszana w hamulcach podczas hamowania to możesz odczytać ją sobie z falownika, ale to pod warunkiem że nie będzie koła zamachowego i silnik będzie zasilany podczas hamowania.

    0
  • #13 10 Mar 2013 10:36
    misiek_89
    Poziom 15  

    czesiu napisał:
    Gdyby interesowała Cię moc rozpraszana w hamulcach podczas hamowania to możesz odczytać ją sobie z falownika, ale to pod warunkiem że nie będzie koła zamachowego i silnik będzie zasilany podczas hamowania.


    Bardzo cenna uwaga! Możesz to wyjaśnić?

    0
  • Pomocny post
    #14 10 Mar 2013 10:39
    czesiu
    Poziom 33  

    Falowniki umożliwiają podgląd parametrów pracy silnika, tj prądu, napięcia, mocy, momentu itp. Szczegóły znajdziesz w instrukcji falownika.

    0
  • #15 11 Mar 2013 10:02
    misiek_89
    Poziom 15  

    Rozumiem. A co powiecie o tych silnikach które posiadam?

    0
  • #16 11 Mar 2013 16:00
    2207985
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #17 11 Mar 2013 19:48
    12pawel
    Poziom 33  

    W sumie to nie chce mi się za bardzo komentować ostatniej wypowiedzi, ale w większości tyczy moich wypowiedzi więc co nieco napisze.
    Pozwoliłem sobie trochę policzyć moce i energię i zakładając masę auta 1000kg, przyspieszenie opóźnienia przy hamowaniu a=7,5m/s2 i prędkość początkową v=50km/h wyliczyłem moc hamulców 57kW rozkładając to na 4 koła potrzeba 14kW na koło.
    Wyliczenia te tyczą się auta rozpędzonego, hamowanego do zatrzymania (czyli z pełną mocą)
    Do badań nie trzeba hamować tarczy tylko ją zwalniać, więc nie potrzebujemy takiej mocy.

    xD68 napisał:
    Po za tym jeżeli myślisz że stosując silnik 1440rpm i 2880 o tej samej mocy i oba zwalaniając do tej samej prędkości uzyskasz wiekszy moment z tego szybszego to nie powinieneś wypowiadać sie w tym temacie tylko powtórzyć podstawy.
    Wskaż mi miejsce w którym napisałem że porównując 2 silniki ten szybszy będzie miał większy moment od tego wolniejszego? O ile pamiętam pisałem że za przekładnią pasową silnik będzie miał mniejsze obroty i większy moment obrotowy, w stosunku do parametrów początkowych. Kolega mi radził poczytać podstawy, a ja w takim razie radzę czytać ze zrozumieniem.
    xD68 napisał:
    I pasek klinowy przeniesie to tarcie na parocentymetrowych kółkach które ma przenosić tarcza ściskana klockami na większym obwodzie siłą ~5000N ? (zacisk z tłokiem 40mm, ciśnienie 50 bar).

    Jak nie zauważyłeś to ja proponowałem silnik 2,2kW, a nie 100kW więc nie widzę dlaczego pasek nie mógłby przenieść takiej mocy. Dodatkowo jakby tez kolega nie zauważył pisałem o elemencie inercyjnym jakim jest koło zamachowe. Czytasz fragmenty i próbujesz wcisnąć komuś słowa których nie wypowiedział.
    xD68 napisał:
    tyko silnik ~100kW

    Rozumiem o co Ci chodzi ale zauważ że to ma być praca inżynierska a nie profesjonalna stacja badawcza. Czy myślisz że uczelnia dysponuje odpowiednim przyłączem elektrycznym, aby podłączyć taki silnik? Trzeba znaleźć jakiś "złoty środek" pomiędzy ogromem i masą którą proponujesz włożyć do stanowiska, a czymś małym (układem symulującym działanie). Chodzi mi o zmniejszenie powierzchni roboczej klocków, oraz zmniejszenie średnicy tarczy hamulcowej. Nie trzeba dawać oryginalnej tarczy o średnicy np 250mm tylko wytoczyć mniejszą np 150mm.

    0
  • #18 11 Mar 2013 20:49
    misiek_89
    Poziom 15  

    Kolego xD68 chyba nie do końca się rozumiemy. Moja praca inżynierska nie ma polegać na zbudowaniu profesjonalnego stanowiska do badań tribologicznych. Nie ma też na celu idealnego odwzorowania procesu hamowania pojazdu samochodowego.

    Celem mojej pracy jest zbadanie zachowań kilku próbek okładziny hamulcowej podczas hamowania przy określonych warunkach.

    Jeżeli okaże się, że ciśnienie rzędu 2-4MPa będzie za duże, to zostanie obniżone.
    Jeżeli okaże się, że powierzchnia tarcia jest zbyt duża, to próbki zostaną odpowiednio zmniejszone (ale z zachowaniem takiej samej powierzchni dla każdej z próbek).
    Jeżeli okaże się, że hamowanie przykładowo z prędkości początkowej 1000 obr/min do 500 obr/min będzie zbyt dużym obciążeniem dla silnika, to zakres prędkości również zostanie zmieniony.

    Cała praca jest finansowana z mojego portfela, dlatego nie mogę sobie pozwolić na duże koszty i muszę korzystać z tego co posiadam plus ewentualnie jakieś drobne zakupy. Uzyskałem już odpowiedź, że silnik 0.8kW nie ma szans tego wytrzymać. Więc zdecyduje się na użycie silnika 2.2kW z falownikiem, bądź z przekładnią pasową.

    0
  • #20 12 Mar 2013 16:24
    2207985
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 17 Mar 2013 07:25
    tomaszk23
    Poziom 16  

    wiesz co napisze Tobie ta prace . Przynajmniej nie bedziesz plótł bzdur na forum.
    Co to za Polibuda co nie ma wychowanek pojecia jak sie do tematu zabrac .
    Jak poszedlem naPoli byłem zielony jak wyszedłem byłem inż. z krwi i kości.

    1) rzecz
    Ucz się facet.
    Zrób algortym.
    Zrob schemat układu.
    Zrób stosowne obliczennia.
    Zrób doświadczenie.

    Porównaj zestawienia wyników. Wykorzystaj literature i laborki które miałeś.

    Wyciagnij wnioski na podstawie projektu i badań.

    A napisz wszytko sam bo zostanie ci to do końca życia.

    M≈-Mt
    M=9550*P/n ~
    ∫A*Fmt*dFmt dla Ftm w granicach Fa<Ftm<Fb itd kumasz?
    A -ramie działania sial hamowania pochodzących od naciaku klocków
    p+ cisnienie robocze tloczka hamującego=F/S
    P moc urządzenia
    n obroty

    Jeżeli chcesz żeby tarcza się zatrzymywala w 1s to musisz uzyć sił rownoważnej do działania siły napedowej ,o zwrocie przeciwnym zadziałania.

    w liteturze maszyny elektryczne zanjadziesz charakterystykę silnika tyle że nic ci z niej nie wynikinie bo dotyczy ona wykresu pracy silnik /generator. Musialbyś wic mieć naprawde dobry układ czytnikowy do zbadania dzialania w ciagu 1s.

    ale jest sposób hamowanie progresywne zaczynajac od malego nacisku klocków do najwiekszego dopuszczlnego dla zastosowanego materialu hamowni.

    2)Rzecz im wiekszy silnik zastoszujesz tym lepszy da ci to obraz działania UKŁADU .
    3)Rozumim że masz taki silnik w temacie pracy.

    4) Jako kryterum oceny dzialania hamulca można stosować temperature pracy i temperature po zachamowani względem temp. początkowej.
    Producenci zwracaja na to uwage ponieważ zależy od tego dobor materiałów klocków i bezp. NCAP

    0
  • #23 14 Mar 2016 20:26
    namyslak10
    Poziom 6  

    Witam, przepraszam za taki odkop, ale temat bardzo zbliżony do mojego. Mam za zadanie zbudować takie oto stanowisko http://www.selkagmbh.com/product_info.php?cNa...=universal-test-stand-automotive-brakes-p-736
    Nie wiem jak za bardzo się za to zabrać i jakich podzespołów użyć. Potrzebuje też teoretyczny opis takiego stanowiska. Jeśli ktoś wie i ma takie działanie za sobą bardzo proszę o jakiekolwiek informację, ponieważ z tematu zbyt dużo nie można się dowiedzieć. Pozdrawiam

    0
  • #24 14 Mar 2016 23:52
    2741898
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 18 Mar 2016 11:32
    namyslak10
    Poziom 6  

    Bardzo dziękuję za ogromną pomoc użytkowniku somers.

    0