Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW BM54 - końcówka mocy modernizacja, wymiana na inną

Sting 10 Mar 2013 00:13 18042 31
  • #1 10 Mar 2013 00:13
    Sting
    Specjalista - kamery

    Solucja wielokrotnie opisywana ale wciąż bez konkretnych informacji.
    Właśnie doświadczyliśmy naprawy tego "radia" za pomocą zdjęć w sieci i innych wskazówek na forach.
    Główne problemy po przeróbkach to:

    1. Totalne zakłócenia niezależne od regulacji głośności (popiskiwania, charkoty i inne zakłócenia)
    2. Brak dzwięku z telefonu "bluetooth".
    3. Łomot z głośników w zależności od przekręcenia kluczyka.

    Przeróbka końcówek BM54 jest szeroko udokumentowana fotograficznie, ale nie zawiera konkretnych wskazówek jak to podłączyć?

    My znamy już kilka odpowiedzi zdobytych metodą prób i błędów.

    Przede wszystkim nie stanowi dla nas zdziwienia cena przeróbki takiego radia powszechnie obowiązująca na portalach aukcyjnych, gdyż wkład pracy jest naprawdę spory. A cena za rozikłanie tajemnic urządzenia jest na wagę złota.

    Dlatego też:

    1. Aby pozbyć się wszędobylskich zakłóceń wpinamy się z nową końcówką(modułem) przewodem zasilającym za istniejącym dławikiem na pionowej płytce. Główne zasilanie nowej końcówki.
    ---Nie podłączamy zasilania do pinów gniazda---
    Należy wykorzystać istniejący filtr zasilania
    2. Wielu ludzi się pyta czy wpinać się z sygnałem przed czy po kondensatorach.
    Tą kwestię wyjaśnimy później gdyż wbrew pozorom jest bardzo ważna.

    0 29
  • #2 17 Mar 2013 01:17
    Sting
    Specjalista - kamery

    2. Ciąg dalszy "prób i błędów"
    "wpięcie się" przed kondensatorami daje zadowalający skutek w postaci działającego -radia-.
    Jakież było nasze zdziwienie kiedy z tak podłączoną nową końcówką nie było słychać naszego rozmówcy z telefonu blletooth. Nas było słychać ale my nie słyszeliśmy nic.
    Przestudiowaliśmy ponownie wszystkie dostępne materiały z sieci i trafiając na fotkę z zaznaczonym wzmacniczem BT. Niestety sygnał wybierania przechodzi przez zaznaczony układ ale jakimś cudem nie dostaje się do nowej końcówki.
    Jakim?
    Postanowiliśmy wpiąć wszystkie kanały "ZA KONDENSATORAMI" i nagle telefon BT zadzwonił i usłyszeliśmy rozmówcę.
    Ale to nie koniec naszych zmagań, gdyż takie wpięcię nowej końcówki daje dzwięk tylko na jednym poziomie.
    Sygnał z telefonu nie poddaje się jakielkolwiek regulacji.
    Sygnał z NAV jest ok i regulowany.
    Prawdopodobnie przed stopniem końcowym jest coś w rodzaju prymitywnego miksera różnych źródeł.
    Niestety brak dokumentacji urządzenia powoduje szereg domysłów.
    Jednym z nich jest czy firma z portalu aukcyjnego zapewnia pęłną funkcjonalność telefonu BT.
    Może ktoś próbował?
    Dla nas to bardzo ważne.
    Współpraca BT z nową końcówką.

    0
  • #3 24 Mar 2013 00:00
    Sting
    Specjalista - kamery

    Niestety zbyt niskie temperatury utrzymujące się na zewnątrz blokują skutecznie wszelkie próby działania.
    Mamy rozwiązania "na papierze" ale agresywne mrozy skutecznie paraliżują wszelkie próby.

    0
  • #4 07 Kwi 2013 01:12
    Sting
    Specjalista - kamery

    Nadal czekamy na opinie osób, które skorzystały z usług firm naprawiających te radia.
    Najważniejsze pytanie to czy działa BT i czy jest regulowany po przeróbkach tych firm specjalizujących się w naprawach.
    Jedno zdanie i będziemy wiedzieć czy można? A My już dojdziemy jak.
    Potem opublikujemy sposób jak to zrobić dla każdego.
    Jeszcze raz pytam.
    Czy jest ktoś komu po wymianie końcówki w pełni funkcjonuje BT?
    Czy BT podlega regulacji głośności?

    0
  • #5 14 Kwi 2013 02:20
    Sting
    Specjalista - kamery

    No nie możemy tylko produkować informacji, ludzie piszcie o swoich spostrzeżeniach.

    0
  • #6 14 Sty 2014 09:58
    Dzieju
    Poziom 15  

    Mimo ze stary temat to moze sobie pomożemy .

    Borykam sie wlasnie z problemem zaklocen .

    A moze by zasilanie koncowki nowej wziac z pinow zasilania oryginalnego wzmacniacza ?

    0
  • #7 19 Sty 2014 01:02
    Sting
    Specjalista - kamery

    O tym pisaliśmy w pierwszym poście punkt 1.

    0
  • #8 07 Lut 2014 17:50
    zgredx
    Poziom 12  

    Problem ciszy w głośnikach dopadł i mnie. Panowie jak wasze postępy? Podzielicie się czymś? Jakiego TDA wykorzystaliście w waszym tunerze?

    0
  • #9 09 Lut 2014 01:15
    Sting
    Specjalista - kamery

    Obawiamy się, że nie chodzi o problem zastosowanego TDA? To tylko końcówka. Tutaj jest naprawdę pole do popisu. Można tam włożyć co popadnie.
    Chodzi o miksowanie sygnałów we wnętrzu urządzenia, to jest tajemnica.

    0
  • #10 03 Wrz 2014 22:51
    tolo
    Poziom 33  

    Czy temat został już dopracowany :?: Mam właśnie takiego "pacjenta" i szukam wszelkich informacji.

    0
  • #11 14 Wrz 2014 01:01
    Sting
    Specjalista - kamery

    Nie
    I do następnej wiosny 2015 nic z tego nie będzie.

    0
  • #12 01 Mar 2015 15:11
    jarma85
    Poziom 2  

    Witam<br />Ostatnio jak robiłem głośniej w aucie z głośników wydobywały się piski i trzaski zdarzyło się też że w ogóle nie było dźwięku dopiero po odłączeniu klemy z akumulatora dźwięk wracał. Wszystko wskazywało na przypalone końcówki mocy. Kupiłem zestaw naprawczy becker 54 i dałem znajomemu elektronikowi do wlutowania nowej końcówki. Wczoraj odpalamy i niby jest ok bo gra ale jak tylko zrobię głośniej to dźwięk przerywa jest gorzej jak przed zabiegiem, może ktoś miał podobny problem?<br/>

    1
  • #13 11 Mar 2015 09:10
    benekz
    Poziom 11  

    Czy nie miałeś przypadkiem wody w kostce od BM54? Sprawdź dokładnie czystość tego połączenia i samego gniazda w module.

    0
  • #14 11 Mar 2015 10:25
    jarma85
    Poziom 2  

    Wszystkie połączenia sprawdzone i są czyste, problem leży gdzieś w środku.

    0
  • #15 11 Mar 2015 10:50
    benekz
    Poziom 11  

    Miałem podobny problem i okazało się że był upływ na jednym złączu od wyjścia głośnikowego w BM54. Niestety namierzyłem to dopiero po wylutowaniu tego złącza z płyty (trochę jest z tym pracy).

    0
  • #18 29 Mar 2015 01:32
    Sting
    Specjalista - kamery

    Widać tu biały i żółty przewód w oddali, który jest doprowadzony do zastępczego modułu. To jest bardzo, bardzo ważne. punkty wlutowania przewodów są celowo zalane jakąś substancją aby nie było widać konkretnego punktu.

    1
  • #19 09 Kwi 2015 14:57
    5oul
    Poziom 1  

    Sting - To miejsce do wlutowania mute znam i mam gdzieś na kompie w domu fotkę gdzie się tym wpiąć. Nie wiem jednak jak jest ze standby. Muszę przejrzeć jeszcze raz to co znalazłem w sieci na ten temat.

    0
  • #20 12 Kwi 2015 01:40
    Sting
    Specjalista - kamery

    Tak naprawdę to o co chodzi?
    Chodzi o to, że po zastąpieniu (wyrwaniu) starych końcówek musimy włożyć nowe. Jest to najczęściej seria TDA "coś tam". Po uporaniu się z zakłóceniami pozostaje jeszcze kwestia stanby i mute. Rozwiązanie stanby jest proste ale Mute jest już o wiele bardziej skomplikowane. Brak sygnału Mute czasem objawia się solidnym łomotem z głośników podczas odpalania silnika. Niestety sygnał Mute jest realizowany za pomocą szyny I bus i teraz należy go odnaleźć. Stąd moje pytanie o kabelki na fotkach.

    Prawdopodobnie na nich pojawia się sygnał MUTE w odpowiednich momentach.

    1
  • #21 15 Kwi 2015 10:29
    djlj24
    Spec od car audio

    Może warto się zastanowić nad ważną kwestią - czy oryginalna końcówka mocy (ta wprasowana w płytę) ma wejście MUTE czy jedynie STANDBY. O ile się dobrze orientuję to faktycznie mute podane przez złącze główne i to podane przez I-Bus dociera do procesora głównego i tam przekazywane jest po szynie do procesora DSP powodując wyciszenie dźwięku na jego wyjściach (nie końcówki). A łupanie przy rozruchu wskazuje na błędny dobór stałej czasowej właśnie na wejściu ST-BY.
    Swoją drogą ciekawe dlaczego nikt nie poszedł po teoretycznie najprostszej drodze - zastąpić uszkodzoną strukturę najbardziej zbliżoną końcówką mocy korzystają z oryginalnej aplikacji zawartej na płycie (czyli wyrywamy to zalane żywica wraz z blaszką od dołu - jest film jak to zrobić). Wtedy zarówno wejście nieodwracające jak i odwracające jest połączone jak w oryginale i zachowują się wszystkie funkcje i wartości wzmocnienia.
    Znaczy się przyczynę dlaczego się tak nie robi to chyba znam - bo podłączenie tego zestawu na stole (monitora, czytnika oraz tunera) jest trochę kłopotliwe a potrzebne do eksperymentów.

    1
  • #22 15 Kwi 2015 12:35
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Poziom 35  

    djlj24 napisał:
    jedynie STANDBY. O ile się dobrze orientuję to faktycznie mute podane przez złącze główne i to podane przez I-Bus dociera do procesora głównego i tam przekazywane jest po szynie do procesora DSP powodując wyciszenie dźwięku na jego wyjściach (nie końcówki). A łupanie przy rozruchu wskazuje na błędny dobór stałej czasowej właśnie na wejściu ST-BY.


    I tak mniej więcej to jest.

    W tunerze dobrze przerobionym nie ma żadnych stuków ani zakłóceń po odpaleniu silnika.

    Trzeba się tylko prawidłowo wpiąć z wyjściami z przedwzmacniacza do końcówki mocy.

    Dlatego prawidłowa przeróbka kosztuje 300-500 zł a nie 100 zł.

    0
  • #23 15 Kwi 2015 13:29
    djlj24
    Spec od car audio

    Łupanie w głośnikach może być nie tylko związane z samą przeróbką ale z przyczyną uszkodzenia i o tym niektórzy montujący protezy z nową końcówką mocy też zapominają.
    Zastanowiła mnie tylko sprawa tego zestawu telefonu, że po przeróbce nie ma dźwięku, osobiście nie spotkałem się z takim problemem ale oglądając sposób podłączenia oryginalnej końcówki mocy przypuszczam, że właśnie problem leży w sposobie podłączenia wejścia nieodwracającego (w przypadku protezy jest do masy lub połączone w strukturze końcówki).

    0
  • #24 15 Kwi 2015 14:12
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Poziom 35  

    djlj24 napisał:
    Zastanowiła mnie tylko sprawa tego zestawu telefonu, że po przeróbce nie ma dźwięku


    W tunerze dobrze przerobionym wszystko jest ok.

    0
  • #25 19 Kwi 2015 02:15
    Sting
    Specjalista - kamery

    Jeszcze raz mute i standby.
    Wycinamy starą końcówkę i montujemy nową TDA. Na stanby TDA wpinamy zapłon a na mute co? Razem połączone. Końcówka gotowa i w momencie rozruchu odpalona przyjmuje łomot pojawiających się sygnałów. Brak rozdzielenia mute i standby.
    Stąd przytoczyłem fotki z francuskiego forum gdzie pojawia się prawdopodobnie sygnał mute (kabelki biały i żółty) zaklejone jakąś substancją.

    Chyba tu jest klucz?

    0
  • #26 20 Kwi 2015 07:51
    djlj24
    Spec od car audio

    Hmm właśnie napisałem, że w fabrycznym rozwiązaniu może nie być wcale mute a działa poprawnie a wiele osób uparło się aby stosować końcówkę z funkcją mute, która łącząc niewłaściwie robią sobie dodatkowe problemy.
    Zgodnie z logiką wszystkie potrzebne sygnały są już dostępne w miejscu starej końcówki mocy i nie powinno być potrzeby dorabiania czegoś na siłę. Skoro strzela znaczy jest inna przyczyna - często montaż protezy bez usunięcia przyczyny uszkodzenia oryginału.

    1
  • #27 20 Kwi 2015 07:52
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Poziom 35  

    djlj24 napisał:
    wiele osób uparło się aby stosować końcówkę z funkcją mute


    I to właśnie jest błąd.

    0
  • #28 17 Maj 2015 01:28
    Sting
    Specjalista - kamery

    No dobra, to od czego i dlaczego są te przewody na wklejonych fotografiach?
    ??? Biały i Żółty???

    0
  • #29 28 Maj 2015 11:00
    Dzieju
    Poziom 15  

    Szymon ci nie powie bo kase na tym chce zarobic i juz ..

    Nie daj sie poradzimy sobie i bez niego .

    0
  • #30 31 Maj 2015 00:02
    Sting
    Specjalista - kamery

    No i problem rozwiązany.
    BMW BM54 - końcówka mocy modernizacja, wymiana na inną

    Dodano po 39 [minuty]:

    Na fotografii są zaznaczone punkty gdzie należy się podłączyć z sygnałami standby i mute. Są to sygnały na poziomach 5V więc należy jeszcze dobrać stałą czasową RC dla TDA.
    Skąd to rozdzielenie na standby i mute? Otóż stąd, że występują różne konfiguracje modułów w pojeździe. Niektóre przeróbki dobrze zdają egzamin bazując tylko na "standby" a niektóre źle to znoszą. Wszystko zależy od konfiguracji pojazdu.
    Dlatego u mnie dopiero po rozdzieleniu mute i standby nastąpiło prawidłowe włączanie końcówki mocy. Teraz już nie ma dokuczliwego łomotu w głośnikach.

    Wszystko działa bardzo dobrze.

    Składowa stała "offset". To ona pojawia się na wejściach kiedy uruchamiamy silnik i stanby już włączył końcówkę. Kondensatory na wejściach puszczą wtedy - w zależności od konfiguracji pojazdu - solidny łomot. Dlatego jest potrzebny sygnał MUTE , który opóźni zadziałanie stopnia wejściowego TDA.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Sygnał Mute oczywiście jest zależny od szyny I-bus.

    Ustalenie przyczyny nie obyło by się bez zdjęć z francuskiego forum oraz mnóstwa informacji zdobywanych z czeluści internetu.
    Za wszystkie zlepki informacji bardzo dziękuję i zapraszam do wnoszenia uwag do momentu zamknięcia tematu.

    0
  Szukaj w 5mln produktów