Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie silnika spalinowego holzgazem i parą wodną

10 Mar 2013 20:58 3279 14
  • Poziom 10  
    Mam pytanie czy budowa zagazowywacza i zasilanie nim silnika spalinowego w celu produkcji prądu ma ekonomiczny sens ? Pod warunkiem drewna za free

    Jak wygląda kwestia odsprzedaży ewentualnych nadmiarów Energii ?

    Wpadłem na dosyć ciekawy pomysł mianowicie aby zwiększyć udział pary wodnej w mieszance zasilającej silnik z uwagi na małą kaloryczność tego paliwa ... energia uzyskana do produkcji pary była by uzyskiwana z chłodzenia gorących gazów produkowanych przez gazogenerator lub z wężownicy umieszczonej w samym generatorze... ewentualnie można by się pokosić o wykorzystanie ciepła odpadowego na dogrzewanie ...

    Inna kwestią jest teoretyczna możliwość produkcji etanolu z holzgazu (gaz syntezowy) przez dodanie elektrolizy we wspólnym zbiorniku wody przez jaki przechodził by gaz ... zapewne sprawność nikła a skomplikowanie instalacji było by znaczne ...

    Panowie co o tym myślicie?
  • Moderator Samochody
    A jak myślisz, czemu w energetyce profesjonalnej pracują turbogeneratory a nie silniki tłokowe napędzające prądnicę? Sprawność tego, co usiłujesz wymyślić zamykała by się w granicach pojedynczych %.
  • Poziom 10  
    Pewnie masz rację ale pod warunkiem wzbogacenia mieszanki parą wodną sprawność silnika by wzrosła a ciepło uzyskane z generatora można wykorzystać do dogrzewania domu lub ogrzewania wody użytkowej... efektywność wrasta

    Można pokusić się o zwiększenie stopnia sprężania z uwagi na wysoka liczbę oktanową tego paliwa...

    I dochodzi kwestia użycia darmowego paliwa...

    Turbogeneratory to zbyt kosztowne sprawy ... wykorzystując parę przegrzana prosił bym się tylko o wypadek...
  • Poziom 39  
    artur1134 napisał:
    Mam pytanie czy budowa zagazowywacza i zasilanie nim silnika spalinowego w celu produkcji prądu ma ekonomiczny sens ? Pod warunkiem drewna za free

    Ma. Pod warunkiem, że instalacja spełni wymagania konieczne do przyłączenia jej do sieci energetycznej, przebrniesz przez urzędy i załatwisz wszystkie zezwolenia i zainwestujesz duuużo pieniędzy w sprzęt. Tłokowe silniki gazowe przeznaczone do pracy ciągłej to bardzo drogie zabawki. Można oczywiście użyć innego silnika, nawet samochodowego np. jakiś starszy V8 o poj. 4-6 litrów pracujący na 15-25% mocy maks., ale wtedy trzeba się liczyć ze znacznie wyższymi kosztami obsługi (awarie, obsługa). Do tego koszty generatora i całego osprzętu elektrycznego.

    Co do wody to, nie wdając się w teoretyczne dywagacje, obecność pary wodnej w generatorze zmniejsza sprawność przemiany i kaloryczność otrzymanej mieszanki - a więc należy jej unikać i stosować wsad o jak najmniejszej ilości wody.

    Co do sprawności to systemy oparte na silniku tłokowym i zgazowaniu paliwa stałego osiągają co najmniej 20% i więcej w przeliczeniu na moc elektryczną. Do tego dochodzi ciepło odpadowe.

    Turbogenerator, pomimo swoich zalet, opłacalny jest powyżej pewnej (b. dużej) mocy.

    artur1134 napisał:
    Inna kwestią jest teoretyczna możliwość produkcji etanolu z holzgazu (gaz syntezowy) przez dodanie elektrolizy we wspólnym zbiorniku wody przez jaki przechodził by gaz

    To zdanie jest dla mnie całkowicie niezrozumiałe, rozwiń tę myśl.
  • Poziom 15  
    Generatorem w tym przypadku martwiłbym się najmniej.
    Wystarczy zastosować silnik asynchroniczny, który rozpędzony do prędkości ponadsynchronicznej przejdzie do pracy prądnicowej.
    Spełniasz tym najważniejsze wymagania energetyki:
    synchronizacja faz i częstotliwości
    zabezpieczenie przed pracą wyspową- przy braku sieci zewnetrznej generator traci wzbudzenie.
    Silniki elektryczne używane są stosunkowo tanie i co ważne- fabryczne i niezawodne.
    Jeśli chodzi o zagazowarkę, wejdź na forum drewnozamiastbenzyny i szukaj wątku kolegi Ankota- zbudował urządzenie o którym mówisz, opisywał swoje problemy i być może powie Ci jak na dzień dzisiejszy idzie(i czy) produkcja prądu.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Cytat:

    Ma. Pod warunkiem, że instalacja spełni wymagania konieczne do przyłączenia jej do sieci energetycznej, przebrniesz przez urzędy i załatwisz wszystkie zezwolenia i zainwestujesz dużo pieniędzy w sprzęt. Tłokowe silniki gazowe przeznaczone do pracy ciągłej to bardzo drogie zabawki. Można oczywiście użyć innego silnika, nawet samochodowego np. jakiś starszy V8 o poj. 4-6 litrów pracujący na 15-25% mocy maks., ale wtedy trzeba się liczyć ze znacznie wyższymi kosztami obsługi (awarie, obsługa). Do tego koszty generatora i całego osprzętu elektrycznego.

    Co do wody to, nie wdając się w teoretyczne dywagacje, obecność pary wodnej w generatorze zmniejsza sprawność przemiany i kaloryczność otrzymanej mieszanki - a więc należy jej unikać i stosować wsad o jak najmniejszej ilości wody.

    Co do sprawności to systemy oparte na silniku tłokowym i zgazowaniu paliwa stałego osiągają co najmniej 20% i więcej w przeliczeniu na moc elektryczną. Do tego dochodzi ciepło odpadowe.

    To zdanie jest dla mnie całkowicie niezrozumiałe, rozwiń tę myśl.


    Myślałem o jakimś starym 2 -2.5 litowcu benzynowym na łańcuchu rozrządu ,
    koszty wymiany części przestoje serwisowe faktycznie trzeba wziętość to pod uwagę....

    Z tego co Słyszem w silnikach wyczynowych stosuje się wtrysk wody i podnosi to znacznie osiągi inna sprawa że woda ma znaczą pojemność cieplna i trzeba sporo Energi aby ją odparować dla tego wpadłem żeby do tego celu wykorzysta sam gazogenerator temperatura spalania tak ubogiej mieszanki jest wyższa niż benzyny (bodajże dodatki bilans tlenowy, silnik przystosowany do benzyny )
    Więc temperatura wewnątrz cylindra powinna rozprężyć parę jeszcze bardziej przy okazji zmniejszyć temperaturę spalania mieszanki chodzi mi o wykorzystanie Energi silnika która normalnie zamieniła by się w ciepło... Zwiększanie sprawności jest wskazane można również zwiększyć stopień sprężania ... Źle się wyraziłem para faktycznie obniża kaloryczność ale pozwoli osiągnąć wyższe ciśnienia w cylindrze... Rozruch silnika za gazie połączonym z parą może być utrudniony bo początkowo temperatura silnika możne okazać się zbyt niska....

    Etanol do celów przemysłowych jest często produkowany poprzez bezpośrednią syntezę z gazu syntezowego (mieszaniny CO, H2 i H2O)cytat z Wikipedii
    Gazogenerator dostarcza wodoru (około 20% objętości), tlenku węgla (około 20%) i niewielkich ilości metanu oraz niepalnego azotu (około 50-60%) a także dwutlenku węgla i pary wodnej

    Można dodatkowo podgrzewać wodę która przez którą bd przechodzić gaz drzewny ... coś jak fajka wodna (choć gorące gazy z gazogeneratora powinny być wstanie zagotować wodę) chłodnica skraplacz i w teorii otrzymamy etanol
    Starłem sie wyjaśnić najprościej jak potrafię

    Dodano po 9 [minuty]:

    ccompany napisał:
    Generatorem w tym przypadku martwiłbym się najmniej.
    Wystarczy zastosować silnik asynchroniczny, który rozpędzony do prędkości ponad synchronicznej przejdzie do pracy prądnicowej.
    Spełniasz tym najważniejsze wymagania energetyki:
    synchronizacja faz i częstotliwości
    zabezpieczenie przed pracą wyspową- przy braku sieci zewnętrznej generator traci wzbudzenie.
    Silniki elektryczne używane są stosunkowo tanie i co ważne- fabryczne i niezawodne.

    Zgadzam się w 100%
    Mój pierwotny pomysł to zastosowanie alternatorów samochodowych ze wbdzudzeniem z sieci i podłączenie ich do kilku przerobionych ups (przystosowanie do pracy ciągłej) ale to wymagało by zastopowania akumulatorów buforowych
    Pomysł z silnikiem synchronicznym jest bardzo dobry kwestia tylko dopasowania obrotów silnika i ich stałości (prądnica tachometryczna) na wale silnika synchronicznego + układ sterowania na dolocie silnika spalinowego

    Z góry dziękuje za odpowiedzi.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    artur1134 napisał:
    Etanol do celów przemysłowych jest często produkowany poprzez bezpośrednią syntezę z gazu syntezowego (mieszaniny CO, H2 i H2O)cytat z Wikipedii
    Gazogenarator dostarcza wodoru (około 20% objętości), tlenku węgla (około 20%) i niewielkich ilości metanu oraz niepalnego azotu (około 50-60%) a także dwutlenku węgla i pary wodnej

    Można dodatkowo podgrzewać wodę która przez którą bd przechodzić gaz drzewny ... coś jak fajka wodna (choć gorące gazy z gazogeneratora powinny być wstanie zagotować wodę) chłodnica skraplacz i w teori otrzymamy etanol
    Starłem sie wyjaśnić najprościej jak potrafię

    Jakie to jest prościutkie! Aż dziw, że tego jeszcze wszyscy nie robią na balkonie!
    Nie masz bladego pojęcia o tym, o czym napisałeś.
  • Poziom 39  
    1. Wtrysk wody sobie odpuść - ciesz się jeżeli uda Ci się uruchomić tę jednostkę na gazie generatorowym. Jak już wszystko dopracujesz, uruchomisz i zaczniesz wytwarzać energie elektryczną to możesz ewentualnie poeksperymentować (ale wynik tych eksperymentów z pewnością Cie nie zachwyci).

    2. Synteza etanolu. W wikipedii jest błąd, etanolu nie otrzymuje się tą droga, tylko przez hydratacje etylenu. Być może jakieś ilości etanolu można otrzymać poprzez syntezę okso, jednak będzie to bardzo zanieczyszczony produkt. Abstrahując od tego taka synteza wymaga wielkich ciśnień, agresywnych chemikalii, katalizatorów, wysokich temperatur i aparatury, która to wszystko wytrzyma. Także to również sobie odpuść.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Link do krótkiego opisu metody bezpośredniej hydratacji etylenu:
    http://enggyd.blogspot.com/2010/10/direct-hydration-of-ethylene-to-produce.html
  • Poziom 15  
    Silnik musi byc ASYNCHRONICZNY. Synchroniczny bylby pewnie ciezki do zdobycia nawet.
    Silnik asynchroniczny puszczony na biegu jalowym pobiera glownie moc bierna i wiruje z predkoscia synchroniczna minus poslizg. Jesli rozpedzimy go powyzej obrotow synchronicznych(obr. nominalne plus poslizg), wirnik zacznie stawiac opor i oddawac moc czynna.
    Synchronizacja z siecia pradnicy synchronicznej bylaby conajmniej trudna w warunkach amatorskich.
  • Poziom 10  
    jankolo napisał:
    artur1134 napisał:
    Etanol do celów przemysłowych jest często produkowany poprzez bezpośrednią syntezę z gazu syntezowego (mieszaniny CO, H2 i H2O)cytat z Wikipedii
    Gazogenerator dostarcza wodoru (około 20% objętości), tlenku węgla (około 20%) i niewielkich ilości metanu oraz niepalnego azotu (około 50-60%) a także dwutlenku węgla i pary wodnej

    Można dodatkowo podgrzewać wodę która przez którą bd przechodzić gaz drzewny ... coś jak fajka wodna (choć gorące gazy z gazogeneratora powinny być wstanie zagotować wodę) chłodnica skraplacz i w teorii otrzymamy etanol
    Starłem się wyjaśnić najprościej jak potrafię

    Jakie to jest prościutkie! Aż dziw, że tego jeszcze wszyscy nie robią na balkonie!
    Nie masz bladego pojęcia o tym, o czym napisałeś.


    Z tym etanolem to się wygłupiłem za co przepraszam ... to nauczka że należy sprawdzić informacje w większej ilości źródeł... i nie ufać Wikipedia w 100%
    Było by to zbyt piękne żeby mogło być prawdziwe...

    kybernetes napisał:
    1. Wtrysk wody sobie odpuść - ciesz się jeżeli uda Ci się uruchomić tę jednostkę na gazie generatorowym. Jak już wszystko dopracujesz, uruchomisz i zaczniesz wytwarzać energie elektryczną to możesz ewentualnie poeksperymentować (ale wynik tych eksperymentów z pewnością Cie nie zachwyci).


    chodziło mi raczej o ,,wtrysk pary wodnej nienasyconej do cylindra po rozgrzaniu silnika ,, można parę podawać razem z gorącym gazem lub w kolektorze ssącym chociaż lepsze rozwianie to chyba mieszanka z gazem ... proporcje pary do gazu trzeba dobrać eksperymentalnie ... większa sprawność silnika to jest cel jaki chce osiągnąć ... myślę ze zastosowanie wody w stanie ciekłym było by znacznie bardziej kłopotliwe

    Jakieś pomysły zwiększenia sprawności silnika spalinowego na gazie?

    ccompany napisał:
    Silnik musi byc ASYNCHRONICZNY. Synchroniczny byłby pewnie ciężki do zdobycia nawet.
    Silnik asynchroniczny puszczony na biegu jałowym pobiera głownie moc bierna i wiruje z prędkością synchroniczna minus poślizg. Jeśli rozpędzimy go powyżej obrotów synchronicznych(obr. nominalne plus poślizg), wirnik zacznie stawiać opór i oddawać moc czynna.
    Synchronizacja z siecią prądnicy synchronicznej byłaby co najmniej trudna w warunkach amatorskich.


    W sumie fakt asynchroniczny silnik łatwiej dostać ....
    Kwestia synchronizacji na pewno nie jest łatwa : zmienność obciążenia prądnicy w zależności od obciążenia sieci (tzn brak buforu w postaci baterii akumulatorów)
    Zmienność ilości produkowanego gazu a co za tym idzie zmieniające się obroty silnika ... kontrolowanie ilości ewentualnie podawanej pary w stosunku do gazu
    To podchodzi pod jakiś cyfrowy sterownik ponieważ sterowanie tym wszystkim w technice analogowej to mordęga...



    Z góry przepraszam za błędy w moim wywodzie ... Piszę aby poradzić się ludzi mających większe pojęcie ode mnie

    Dziękuje za odpowiedzi oraz za aktywność w temacie
  • Poziom 39  
    artur1134 napisał:
    większa sprawność silnika to jest cel jaki chce osiągnąć

    A ja jeszcze raz powtórzę - osiągnij najpierw jakąkolwiek sprawność tego silnika. Eksperymenty dopiero po realizacji tego zasadniczego celu.

    Na początek nie musisz nawet tego podłączać do żadnej sieci, uruchom to jako generator np. na grzałki.
  • Poziom 10  
    kybernetes napisał:
    artur1134 napisał:
    większa sprawność silnika to jest cel jaki chce osiągnąć

    A ja jeszcze raz powtórzę - osiągnij najpierw jakąkolwiek sprawność tego silnika. Eksperymenty dopiero po realizacji tego zasadniczego celu.

    Na początek nie musisz nawet tego podłączać do żadnej sieci, uruchom to jako generator np. na grzałki.


    Eksperymenty praktyczne chcę zacząć po ukończeniu szkoły bo puki co jest tytuł technika i matury

    Jako modelu w mniejszej skali ciałem użyć silnika 4 sówowego ok 3.5KM z kosiarki alternatora samochodowego lub prądnicy obcowzbudnej 12V i 12.A i gazogeneratora z beczki 50- 100 l
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    artur1134 napisał:
    Z tym etanolem to się wygłupiłem za co przepraszam ... to nauczka że należy sprawdzić informacje w większej ilości źródeł... i nie ufać Wikipedia w 100%

    Jeżeli nie znasz chemii a zabierasz się za dyskutowanie procesów chemicznych w oparciu o to, co znajdziesz w różnych źródłach, to odpuść sobie, bo po raz kolejny zrobisz z siebie pośmiewisko. Nie wypowiadaj się na tematy i nie powołuj się na informacje, o których nie masz bladego pojęcia i których zupełnie nie rozumiesz.

    artur1134 napisał:
    chodziło mi raczej o ,,wtrysk pary wodnej nienasyconej do cylindra po rozgrzaniu silnika,,

    Proszę o wyjaśnienie, dlaczego ta para musi być nienasycona i jaka będzie różnica gdybyśmy wprowadzili parę wodną nasyconą.

    PS. Póki co przypomnij sobie ortografię i usuń błędy, których powinieneś się wstydzić.
  • Poziom 10  
    jankolo napisał:
    artur1134 napisał:
    Z tym etanolem to się wygłupiłem za co przepraszam ... to nauczka że należy sprawdzić informacje w większej ilości źródeł... i nie ufać Wikipedia w 100%

    Jeżeli nie znasz chemii a zabierasz się za dyskutowanie procesów chemicznych w oparciu o to, co znajdziesz w różnych źródłach, to odpuść sobie, bo po raz kolejny zrobisz z siebie pośmiewisko. Nie wypowiadaj się na tematy i nie powołuj się na informacje, o których nie masz bladego pojęcia i których zupełnie nie rozumiesz.

    artur1134 napisał:
    chodziło mi raczej o ,,wtrysk pary wodnej nienasyconej do cylindra po rozgrzaniu silnika,,

    Proszę o wyjaśnienie, dlaczego ta para musi być nienasycona i jaka będzie różnica gdybyśmy wprowadzili parę wodną nasyconą.

    PS. Póki co przypomnij sobie ortografię i usuń błędy, których powinieneś się wstydzić.


    Śmiem twierdzić że każdy ma prawo czegoś nie wiedzieć... I właśnie dlatego opierałem się o źródła internetowe... Fakt zrobiłem z siebie głupka ale chyba nie zasługuję za to na takie ostre słowa krytyki.

    Rożnica jest taka że para nienasycona może się skroplić przed dotarciem do cylindra np w i wywołać korozję metalowych części silnika. (przynajmniej jak sądzę) Jeśli jest inaczej to proszę wyprowadzić mnie z błędu.

    Słuszna uwaga.
    Za błędy Przepraszam wszystkich których nimi uraziłem.
    Staram się pisać w miarę poprawnie , proszę o odrobinę wyrozumiałości to mój bodajże 10 post na tym forum.