Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moduł komfortowych kierunkowskazów

pablo120488 11 Mar 2013 19:13 46626 68
  • Moduł komfortowych kierunkowskazów

    Witam.
    Chciałem zaprezentować moją pierwszą konstrukcję z wykorzystaniem Atmega 8.
    Kilka miesięcy temu zaprojektowałem moduł podtrzymania kierunkowskazu. Często jest ona nazywany modułem komfortu. Moduł powstał za namową kolegi a wykonanie i program jest moim udziałem. Jego działanie zostało już bardzo dokładnie przetestowane. W moim samochodzie pracuje już prawie rok więc i jak do tej pory nie było z nim żadnych problemów.

    Zasada działania

    Po poruszeniu manetką kierunkowskazów i podaniu jednego impulsu urządzenie podtrzyma sygnał i kierunkowskaz mrugnie trzy razy lub więcej. Liczba mrugnięć jest zależna wyłącznie od użytkownika i można ją zaprogramować w przedziale od 2 do 9 mignięć po podłączeniu urządzenia w samochodzie. Programowanie odbywa się za pomocą przycisku umieszczonego na płytce z procesorem. Po włączeniu zapłonu i wciśnięciu przycisku mignie prawy a następnie lewy kierunkowskaz jest to sygnalizacja zmiany zaprogramowanej liczby mignięć. Jednorazowe wykonanie tej czynności zwiększa liczbę mrugnięć o 1. Ustawienia są zapisywane automatycznie. Po tej czynności należy włączyć na chwilę kierunkowskaz lewy lub prawy (moduł odliczy starą liczbę mrugnięć). Ponowne włączenie kierunkowskazu na chwilę spowoduję miganie kierunkowskazu z wprowadzoną liczbą mignięć. Ustawienia są zapisywane do eepromu procesora dzięki czemu nie tracimy swoich ustawień nawet po odłączeniu napięcia. Powrócenie do początkowej liczby mrugnięć odbywa sie automatycznie po ustawieniu liczby mrugnięć na 10. Moduł nie doda kilku mignięć po wyłączeniu kierunkowskazu np. podczas zjazdu ze skrzyżowania gdzie kierunkowskaz działał np. przez minutę.

    Schemat

    Moduł komfortowych kierunkowskazów Moduł komfortowych kierunkowskazów Moduł komfortowych kierunkowskazów Moduł komfortowych kierunkowskazów
    Moduł po złożeniu

    Moduł komfortowych kierunkowskazów Moduł komfortowych kierunkowskazów Moduł komfortowych kierunkowskazów
    Schemat podłączenia w samochodzie

    Moduł komfortowych kierunkowskazów

    Podczas montażu nie musimy przecinać żadnych przewodów ponieważ moduł współpracuje z fabrycznym przerywaczem. Dzięki tej symbiozie częstotliwość mrugnięć nie zmienia się. Schemat jest udostępniony.

    Film prezentujący działanie modułu.
    http://www.youtube.com/watch?v=XBxq5NW9c3c

    Wersja na Attiny13

    W załącznikach schemat w eagle
    Wsad do kontrolera był udostępniony lecz gdy znalazłem mój moduł na allegro poprosiłem moderatora by go wykasował. Niestety ale hex nie będzie już nigdy udostępniony i nikomu go nie wyślę.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    pablo120488
    Poziom 11  
    Offline 
    pablo120488 napisał 61 postów o ocenie 28, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Krakow. Jest z nami od 2008 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    perlon
    Poziom 19  
    Ładnie to wygląda. Interesuje mnie czy program uwzględnia chęć "podziękowania" jednym mignięciem wszystkimi kierunkowskazami i nie przedłuży tego do trzech czy tam ilu się ustawi. Druga sytuacja "podziękowanie" raz lewym raz prawym rozumiem nie wchodzi w grę ale w rzeczywistości czy nie zacznie migać wszystkimi jeszcze trzy razy?
    Jeszcze kwestia filtracji. Finalnie w ogóle brak kondensatorów na zasilaniu procka i podciągnięcia resetu a środowisko samochodowe jest mało przyjazne. Nie ma kłopotów typu resety czy zawieszki?
  • #3
    pablo120488
    Poziom 11  
    Zasilanie jest podawane na stabilizator a on posiada po dwa kondensatory na wejściu i na wyjściu więc chyba kwesta filtracji nie powinna budzić niepokoju. W wersji pierwszej programu gdy włączymy kierunek lewy jeden impuls a potem prawy jeden impuls to moduł doda 2 impulsy (przy nastawie na 3) do prawego. Moduł ma zabezpieczenie przed jednoczesny miganie obu kierunków tzn po prostu przestaje działać. Moduł wykrywa jednoczesne włączenie kierunków jako światła awaryjne i przestaje działać. Działa tak ponieważ współpracuje z fabrycznym przerywaczem samochodu.
    W drugiej wersji programu można podziękować za pomocą kierunkowskazów. Działa to na zasadzie czasu przytrzymania styków czyli manetki. Osobiście zazwyczaj dziękuje światłami awaryjnymi więc preferuje pierwszą wersję.
  • #4
    Tomek401401
    Poziom 10  
    Bardzo sprytne urządzenie. Jednak w moim odczuciu niepotrzebne. Czy jest możliwości wystawienia chociaż skompilowanego programu jeśli nie samego programu ?
  • #5
    bycór
    Poziom 11  
    Nie rozumiem tej idei. Dojeżdżam do skrzyżowania włączam kierunkowskaz i po zjeździe sam mi się wyłącza.
    A tu
    przypadek nr 1. jadę włączam kierunek i od razu wyłączam żeby mrugnął np tylko 4 razy po czym okazuje się że dalej jest mi potrzebny i włączam ponownie.
    przypadek nr 2 włączam, skręcam, manetka wraca, a kierunkowskaz dalej miga.

    Jeździłem samochodami które miały podobne kierunkowskazy, ale miały specjalną(pięciopozycyjną) manetkę do tego, można było włączyć kierunkowskaz na stałe naciskając mocno, lub nacisnąć lekko manetka od razu wracała a kierunkowskaz migał 3 razy.

    Nie wiem w jaki sposób ten projekt ma ułatwić życie z trzypozycyjną manetką.
  • #6
    Mariojas
    Poziom 17  
    Trzeba trzymać kierunkowskaz przez cale migniecie? Pewnie nie, ale pytam z ciekawości, bo nie określiłeś żadnych warunków czasowych.
    Swego czasu robiłem dla siebie układ podtrzymania kierunkowskazów + doświetlanie zakrętów przy pomocy przeciwmgielnych (nie polecam, szkoda zachodu). Tylko, że ja mam to tak zaprogramowane, że przedłuża tylko wtedy gdy krótko wlaczymy kierunkowskaz, dosłownie "muśniemy". Dzięki temu spokojnie mogę mrugnąć tylko raz i urządzenie tego nie przedłuży.
    Druga sprawa, która mnie gnębiła - jak się układ zachowuje gdy po skręcie w prawo szybciej wyprostujemy kierownicę, tak że manetką dotknie styków lewych kierunkowskazów? Tego zwykle nie widać przy normalnym użytkowaniu samochodu, ale to zajwisko występuje. U mnie na początku po prostu przedłużało lewy kierunkowskaz - co było dość... denerwujące. Tak samo wyłączenie awaryjnych - powodowało przedłużenie jednego z kierunków. Ja te problemy załatwiłem po prostu blokadą przedłużania przez ok 1sek od wygaśnięcia któregoś z kierunków.
  • #7
    servitium
    Poziom 10  
    Bycór, ale są takie auta, gdzie manetką migniesz raz albo na stałe dopóki nie wyłączysz ręcznie albo przy prostowaniu skrętu. Ten moduł ma po prostu za zadanie do jednego impulsu dodać kolejne 2, 3 lub więcej. Nawet w mojej c-klasie nie mam 3 mignięć ale jedno, więc można by się pokusić o coś takiego, np przy zjeżdżaniu z autostrady, gdzie kierownicą prawie się nie skręca lepiej niech 3 razy mignie i wyłączy się niż pilnować, aby wyłączyć.
  • #8
    Mariojas
    Poziom 17  
    bycór napisał:
    Jeździłem samochodami które miały podobne kierunkowskazy, ale miały specjalną(pięciopozycyjną) manetkę do tego, można było włączyć kierunkowskaz na stałe naciskając mocno, lub nacisnąć lekko manetka od razu wracała a kierunkowskaz migał 3 razy.

    W mojej megane z 96r jest tak, że masz 3 pozycje, ale można tak "lekko" wcisnąć manetkę, że kierunkowskaz sie wlaczy, ale manetka "nie zaskoczy" i po puszczeniu wraca.

    Takie kieunkowskazy wykorzystuje sie przy wyprzedzaniu, zmianie pasa, szczegolnie na autostradzie. W codziennym ruchu, np. na skrzyżowaniu używa się ich zgodnie z założeniem producenta... :)

    Polecam, kto nie spróbuje ten nigdy się nie dowie jaka to wygoda.
  • Relpol przekaźniki
  • #9
    m.biruta
    Poziom 16  
    Miałem właśnie zaadoptować takimukład do swojego priusa. Możesz udostępnić schemat i wsad?
  • #10
    perlon
    Poziom 19  
    A ja mam skodzinę gdzie jest to fabryczne. Jak przesunę dźwignię kierunkowskazu ale nie tak aby przeskoczyła w ustaloną pozycję tylko powróci do położenia środkowego to migacz mrygnie 3 razy. U mnie zmiana pasa to zawsze co najmniej 3 mignięcia. Niestety drugie auto Peugeot 207 tego nie ma a chciałbym mieć dlatego się zainteresowałem. Schemat podłączenia w samochodzie to chyba coś nie teges bo chyba manetka ma podawać napięcie na przerywacz który jest między manetką a żarówkami, a moduł ma przedłużyć zasilanie przerywacza kiedy manetka już napięcia nie podaje. Przyłączam się do prośby o PCB i wsad.
  • #11
    thebile
    Poziom 9  
    Też posiadam to w swoim Superbie :) i bardzo to polecam. Delikatne przesunięcie dźwignią i kieruneczek miga 3 razy - przydatne przy zjeździe z ronda lub przy zmianie pasa. Oczywiście po przesunięci dźwigni do końca miga ile wlezie :)
  • #12
    pablo120488
    Poziom 11  
    bycór napisał:
    przypadek nr 1. jadę włączam kierunek i od razu wyłączam żeby mrugnął np tylko 4 razy po czym okazuje się że dalej jest mi potrzebny i włączam ponownie.
    przypadek nr 2 włączam, skręcam, manetka wraca, a kierunkowskaz dalej miga.


    odp. 1 jeśli włączysz migacz on odliczy np do 4 i się wyłączy. Jednakże gdy w tym czasie włączysz manetkę na stałe to migacz będzie podtrzymany przez fabryczny przerywacz. Ponowne odliczenie można załączyć po 0,5s czyli jeden impuls odlicza do 4 odliczył czekam 0,5s znów jeden impuls i znów odlicza. Czas ten jest konieczny aby migacz sam się nie zapętlał.

    odp. 2 Jeszcze nigdy nie udało mi się skręcić w czasie krótszym niż 4 impulsy ponieważ każdy taki manewr sygnalizuję z wyprzedzeniem. Zmiana pasu to już inna bajka lecz 3-4 impulsy są optymalne do codziennej jazdy.

    Mariojas napisał:
    Trzeba trzymać kierunkowskaz przez cale migniecie?

    W pierwszej wersji wsadu czasu nie gra roli. Minimalny czas impulsu to 50ms.

    Mariojas napisał:
    Druga sprawa, która mnie gnębiła - jak się układ zachowuje gdy po skręcie w prawo szybciej wyprostujemy kierownicę, tak że manetką dotknie styków lewych kierunkowskazów? Tego zwykle nie widać przy normalnym użytkowaniu samochodu, ale to zajwisko występuje.


    W programie jest mała funkcja która zapobiega przed takim zjawiskiem często jest nazywana mianem drgania styków.

    Dodano po 3 [minuty]:

    m.biruta napisał:
    Miałem właśnie zaadoptować takimukład do swojego priusa. Możesz udostępnić schemat i wsad?


    Schemat jest udostępniony a wsad postaram się w wolnej chwili udostępnić.
  • #13
    Mariojas
    Poziom 17  
    pablo120488 napisał:
    W programie jest mała funkcja która zapobiega przed takim zjawiskiem często jest nazywana mianem drgania styków.

    Nie zrozumiałeś mnie, albo nie miałeś tego problemu. Nie chodzi tu o drgania styków - sam takie zabezpieczenie dodaje zawsze w programie jeśli nie mam filtru RC na płytce. Problem powstaje przy "luźno latającej" manetce. Możesz spróbować tak - włączasz normalnie kierunkowskaz w prawo, po czym szybko przerzucasz na lewy i od razu wracasz. O taki przypadek chodzi.
  • #15
    Glaus
    Poziom 11  
    Mariojas napisał:
    pablo120488 napisał:
    W programie jest mała funkcja która zapobiega przed takim zjawiskiem często jest nazywana mianem drgania styków.

    Nie zrozumiałeś mnie, albo nie miałeś tego problemu. Nie chodzi tu o drgania styków - sam takie zabezpieczenie dodaje zawsze w programie jeśli nie mam filtru RC na płytce. Problem powstaje przy "luźno latającej" manetce. Możesz spróbować tak - włączasz normalnie kierunkowskaz w prawo, po czym szybko przerzucasz na lewy i od razu wracasz. O taki przypadek chodzi.


    Jeśli dobrze zrozumiałem to nie chodzi Ci o złe działanie manetki kierunkowskazów tylko one tak mają :D Tak zostało to zaplanowane, aby ułatwić ludziom życie.
    Wyjeżdżasz tyłem z parkingu lub bramy na ulicę z kierunkiem na przykład w prawą stronę. Wyjechałeś, teraz powinieneś włączyć lewy kierunek aby włączyć się do ruchu. Jednak producent to przewidział i jeśli wystarczająco szybko przekręcisz kierownica to przełączy kierunek z prawego na lewy. Czasem to zawadzi a czasem pomaga :)
  • #16
    Trabi
    Poziom 36  
    Mariojas napisał:
    Problem powstaje przy "luźno latającej" manetce.

    To się ją wymienia :) na taką co "nie lata".

    Bardzo przydatne. Od dawna o czymś takim myślałem, ale nie widziałem nigdzie projektów. Dziś miałem okazję sprawdzić jak to się spisuje w nowym modelu Forda-Focusa. Rewelacja! Zwłaszcza przy zmianie pasa, zjazdach z ronda etc. Sam pewnie coś takiego prędzej czy później chciał bym mieć u siebie.

    Podoba się! (+)

    PS: widzę, że druk dwustronny i całą płyta z drukami :) . Można takie PCB kupić?
  • #17
    perlon
    Poziom 19  
    Mariojas napisał:

    Nie zrozumiałeś mnie, albo nie miałeś tego problemu. Nie chodzi tu o drgania styków - sam takie zabezpieczenie dodaje zawsze w programie jeśli nie mam filtru RC na płytce. Problem powstaje przy "luźno latającej" manetce. Możesz spróbować tak - włączasz normalnie kierunkowskaz w prawo, po czym szybko przerzucasz na lewy i od razu wracasz. O taki przypadek chodzi.

    Taki właśnie przypadek miał ojciec w swojej 307. Pojechał na serwis i wymienili mu zepsutą manetkę na dobrą i przypadek zniknął. Tobie również radzę wymienić zepsutą manetkę.
  • #18
    Trabi
    Poziom 36  
    Mam jeszcze jedno pytanie: na schemacie połączeń do instalacji auta jest 5 wyprowadzeń, na PCB także 5, ale już na schemacie elektr. jest ich... 7. Do czego służą styki H6 i H7?
  • #19
    pablo120488
    Poziom 11  
    Trabi napisał:
    Mariojas napisał:
    Problem powstaje przy "luźno latającej" manetce.


    PS: widzę, że druk dwustronny i całą płyta z drukami :) . Można takie PCB kupić?



    Tak można. Jak zamawiałem płytki była to dość spora seria. Teraz to już resztki :) ale mam jeszcze kilkanaście sztuk. Zapraszam na pw w tej sprawie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Trabi napisał:
    Mam jeszcze jedno pytanie: na schemacie połączeń do instalacji auta jest 5 wyprowadzeń, na PCB także 5, ale już na schemacie elektr. jest ich... 7. Do czego służą styki H6 i H7?


    Płytka na zdjęciu jest do modelu 5 przewodowego jednakże paru znajomych chciało mieć taki moduł w samochodach bez przerywacza. Powstała wtedy wersja 7 przewodowa. Wystarczy dolutować dwa rezystory i działa. Po czasie postanowiłem przerobić płytkę i zrobić ją bardziej uniwersalną.
    Dodam dzisiaj widok nowej płytki. Starsza wersja jest na zdjęciach.
  • #21
    pablo120488
    Poziom 11  
    Przepięcie w samochodzie ??? To już chyba przesada :) a czy zabezpieczenie przed odwrotna polaryzacja jest potrzebne??? Uważam że nie ponieważ ze by podłączyć moduł najpierw musimy namierzyć odpowiednie kabelki a do tego zazwyczaj używa się miernika.
  • #22
    poorchava
    Poziom 18  
    To jak najbardziej nie przesada. weź kiedys przetwornicę samochodową na 220, podlącz do niej oscyloskop i poobserwuj co sie dzieje. Poza tym jest jeszcze coś takiego jak 'load dump' (zobacz na wikipedii). Odwrotna polaryzacja nie zakłada że podłaczysz układ na odwrót, ale że ktoś kiedyś pokiełbasi zaciski przy odpalaniu samochodu na kable i będziesz miał sfajczony układ albo najpierw pożar. :)

    Wygoogluj ISO16750, masz tam opis testów elektrycznych dla elektroniki samochodowej :)
  • #23
    pablo120488
    Poziom 11  
    poorchava napisał:
    To jak najbardziej nie przesada. weź kiedys przetwornicę samochodową na 220, podlącz do niej oscyloskop i poobserwuj co sie dzieje. Poza tym jest jeszcze coś takiego jak 'load dump' (zobacz na wikipedii). Odwrotna polaryzacja nie zakłada że podłaczysz układ na odwrót, ale że ktoś kiedyś pokiełbasi zaciski przy odpalaniu samochodu na kable i będziesz miał sfajczony układ albo najpierw pożar. :)

    Wygoogluj ISO16750, masz tam opis testów elektrycznych dla elektroniki samochodowej :)


    Nie rozumiem trochę tego co ma przetwornica do mojego modułu??? jak dobrze pamiętam to jest on zasilany napięciem w skali od 9-34VDC a nie przetwornicą 220. A co do przetwornic to tak zgadzam się robią zament ale to jest istotne tylko wtedy gdy chcesz w samochodzie podłączyć sobie telewizor 42" :)
  • #24
    m.biruta
    Poziom 16  
    poorchava napisał:
    To jak najbardziej nie przesada. weź kiedys przetwornicę samochodową na 220, podlącz do niej oscyloskop i poobserwuj co sie dzieje. Poza tym jest jeszcze coś takiego jak 'load dump' (zobacz na wikipedii). Odwrotna polaryzacja nie zakłada że podłaczysz układ na odwrót, ale że ktoś kiedyś pokiełbasi zaciski przy odpalaniu samochodu na kable i będziesz miał sfajczony układ albo najpierw pożar. :)

    Wygoogluj ISO16750, masz tam opis testów elektrycznych dla elektroniki samochodowej :)

    Jak ktoś Ci klemy odwrotnie podłączy to ten groszowy układ będzie najmniejszym zmartwieniem.
  • #25
    poorchava
    Poziom 18  
    No właśnie nie powinno być problemu, bo większość modułów elektronicznych ma zabezpieczenie przed tym. Najprosciej dac diodę szeregowo albo bezpiecznik szeregowo i diode przeciwrownolegle.


    Z przetwornicą miałem na myśli, zebyś z niej zasilił oscyloskop i poobserwował szynę 12V (a w sumie to 14.4V).
  • #26
    davidos_77
    Poziom 17  
    Witam, można liczyć na wsad do procka?
  • #27
    mkpl
    Poziom 37  
    W moim odczuciu Atmega8 jest zbędna dało by oblecieć na attiny 13. Druga sprawa, wiem że duże prądy ale zamiast przekaźników świetnie sprawdziły by się mofety bo 90% samochodów ma tak rozwiązane kierunki a to zawsze element mechaniczny mniej. No i pcb wyszła by 1/3 tego co jest.

    Tak czy siak gratuluje :) Ja się do tego zabieram od 2 lat wzorując sie na Astrze H ale jakoś zawsze czasu brak
  • #28
    pablo120488
    Poziom 11  
    Wstawiłem dzisiaj schemacik oraz wsad do wersji na attiny13. Przed robieniem gotowych płytek prosiłbym o małe testy gdyż obecnie nie posiadam attiny i testy robiłem wyłącznie za pomocą symulacji. W miarę wolnego czasu mogę poprawić to i owo więc czekam na sugestie.

    Edit:

    Program jest w oryginalnej wersji przeróbki dotyczą wyłącznie wyjść attiny więc symulator wystarczy do publikacji. Zmniejszyłem liczbę punktów.

    Scaliłem posty.
    /Faces/
  • #29
    djmultis
    Poziom 12  
    Witam.

    Jestem juz po montażu, po konsultacji z pablo, podaje jak podłączyć w AUDI A6 C5 2001 r, ale podejrzewam że podobnie będzie w skodach i innych.
    Przy okazji naprawy zawieszających się kierunków w audi, przekaźnik OMRON G8NW-2 (tak dla przypomnienia)

    10-pinowa kostka a`la iso od awaryjek, znajdujących sie na centralnej konsoli.


    1.
    2. Plus po stacyjce - Czerwony.
    3. Manetka - Niebieski.
    4.
    5. lampy lewe - Bialy
    6.
    7. Lampy prawe - Biały
    8.
    9. Masa - Czarny
    10. 12V stałe.

    Jak narazie śmiga fajnie.

    Pozdrawiam
  • #30
    silver_mc
    Poziom 12  
    Witajcie!
    Może zacznę od tego iż taki moduł chodził mi po głowie od kilku lat. Nawet wykonałem podobny na pic16f z jakiejś czeskiej strony ale nie działał za dobrze. Dobrze że kolega układ wykonał na atmelku, od razu się humor poprawia ;)
    A teraz konkrety.

    Interesuje mnie jak się sprawa ma z ustawieniami fusebitów bo jakoś nie mogę namierzyć ust. oraz jaka jest wartość dławika bo na obrazku nie ma a plik z zipa mi sie nie chce odpalić.
    Jeśli nie proszę o wiele to schemat pod attiny byłby nawet lepszy ;)

    Z góry dzięki za pomoc!!