Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach...

12 Mar 2013 04:41 6984 10
  • Poziom 9  
    L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach...
    Witam wszystkich.

    Mam taki zasilacz:
    LC-235ATX
    PCB: DR-200 ATX v2.02

    Zasilacz spalił się 10 lat temu ale dziś wyciągnąłem go z piwnicy i przymierzam się do naprawy. Nie zamierzam go podłączać do komputera a chciałem na nim potrenować a właściwie rozpocząć naukę naprawiania tego typu sprzętu. Zasilacz spalił się nie podczas normalnej pracy tylko przy wkładaniu do zasilacza wtyczki, która znajdowała się pod napięciem sieci (220V). Zauważyłem wtedy błysk w zasilaczu i komputer nie włączał się już. Po podłączeniu do komputera nowego zasilacza ten nie dawał oznak życia (okazało się że poleciał dysk twardy i procesor, a co za tym idzie chyba też płyta główna)?

    Zdjęcia:
    L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach...L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach... L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach...
    L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach... L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach... L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach...

    Załączam też schemat podobnego modelu: model LC-250 ATX rev. PCB 200ATX v2.02B. Na forum jeden kolega też go załączył ale niestety nie było widać całego układu zasilacza.
    L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach...

    Po rozkręceniu zasilacza widać przepalony bezpiecznik 250V/5A oraz zwęglony opór R24 i R25 (a także zbrązowiałą płytkę w tej okolicy, a nawet odrobinę zwęgloną w miejscu pod rezystorem R24).
    No i u mnie ten opór R24 ma wartość około 4kΩ a na forum wyczytałem, że w tej wersji PCB ma to być 220Ω. Zamierzam go wymienić, ale nie wiem na jaką wartość. Czy możliwe, że wskutek przegrzania wzrosła jego rezystancja z 220Ω do 4kΩ? (Chyba możliwe bo po rozgrzaniu tego rezystorka zapalniczką jego rezystancja wzrosła do 246kΩ :D ).

    Wymieniłem rezystory R24, R25, R63 i R66 na nowe (o wartościach odpowiednio 220Ω, 1.5kΩ, 2.7Ω i 2.7Ω [0.25W]; wlutowałem je pionowo... )- chociaż w zasadzie ich rezystancja (po wylutowaniu) była taka jak trzeba - za wyjątkiem R24 gdzie wzrosła na 4kΩ na skutek przegrzania rezystora.

    Wymieniłem też kondensator C7 (dałem 47µF zamiast 22µF, w sklepie nie było na 63V jak sugerowano na forum więc kupiłem na 50V, bo 100V-owy nie zmieściłby się) chociaż na oko wyglądał normalnie - nie sprawdzałem go bo nie mam miernika do kondensatorów.

    Wlutowałem nowy bezpiecznik. Podłączyłem zasilacz do sieci i wtedy coś strzeliło (jak z kapiszona) w zasilaczu i wywaliło bezpiecznik w domu :D Okazało się, że znowu spalił się bezpiecznik w zasilaczu oraz zauważyłem, że odprysł kawałeczek tworzywa, którym pokryty jest termistor NTC.

    Oznaczenie termistora NTC to: 08SP 008, czyli 8Ω - w temperaturze pokojowej termistor ma rezystancje 14Ω a po podgrzaniu go przy żarówce jego rezystancja spada do 6Ω - także termistor chyba dobry jest? Co oznacza ten jego parametr 8Ω? Czy może jednak kupić nowy na wszelki wypadek?

    Z przepalenia bezpiecznika wyciągnąłem wniosek, że na wejściu zasilacza musi być zwarcie. Okazało się, że uszkodzone są dwie diody prostownicze, które wchodzą w skład mostka prostowniczego (4 x CT 2A05). 2 diody mają zerową rezystancję zarówno w kierunku przewodzenia jak i zaporowym. To z ich winy to zwarcie. Dwie pozostałe diody chyba są dobre: w kierunku przewodzenia 778, 773 (chyba w mV te wartości?) a w kierunku zaporowym 1.

    1. Nie wiem czy wlutować te niby dobre diody czy kupić wszystkie 4 nowe? Nie wiem czy w sklepie dostane diody o takim samym oznaczeniu (parametrach) - mogą być jakiekolwiek diody prostownicze pod 230V?

    2. Zastanawia mnie też dlaczego te 2 diody się przepaliły. Czy nastąpiło "zmęczenie materiału" czy może coś dalej za mostkiem spowodowało ich przepalenie (jakieś kolejne zwarcie)? Chodzi mi o to czy jak wymienię te diody w mostku to czy znowu się nie spalą?

    3. Czy zwarcie wyjść mostka Graetz'a spowoduje jedynie spalenie bezpiecznika czy także spalą się diody?

    4. Z uwagi na to że przez zasilacz popłynął zbyt duży prąd lub na wyjściu zasilacza pojawiło się zbyt duże napięcie (podzespoły komputera uległy uszkodzeniu) to zapewne gdzieś jest jeszcze usterka w zasilaczu (oprócz przepalonych diod prostowniczych) - być może wymiana C7 i R24 wystarczy a może jeszcze coś poleciało? W każdym razie chodzi mi o to by na razie dało się podłączyć zasilacz do sieci (bez załączania go poprzez zwarcie zielonego kabelka [PS-ON] z czarnym [GND - masa].) Coś można wtedy pomierzyć? jeszcze zanim załączy się zasilacz PS-ON'em? Następnie załączę zasilacz PS-ON'em - wtedy pomierzę napięcia wyjściowe zasilacza tudzież napięcia na $$ukladzie$$ $$scalonym$$ K7500B.

    5. Na forum jeden kolega pisał, że wywalił z obwodu wejściowego zasilacza rezystancje R4 i kondensator C9. Moja płytka jest w miejscu tych elementów lekko zbrązowiała - zapewne od wysokiej temperatury, która wydziela się na tych elementach. Może to one powodują wysychanie C7? Wywalić z obwodu tzn. wylutować nie wstawiając nic na ich miejsce?
  • PCBway
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Odrobiłeś lekcje ale zapomniałeś o żarówce :idea: - przydaje się (przejmuje błysk z zasilacza :D)

    R24 nie może mieć aż 4kΩ - pośredniczy w zasilaniu TL494/KA7500B.

    Termistor rozruchowy 8SP008 ma mieć ~ 8Ω @ 25°C - po tych próbach już nieźle oberwał albo/i masz tani mierniczek i stąd pokazuje więcej <- zewrzyj końcówki pomiarowe i zobacz wynik i ewentualnie weź uzyskaną poprawkę do poprzednich pomiarów.

    1. Rezygnując z dwóch diodek zaoszczędzisz kupę kasy. Nie wiem do jakich masz dostęp, mogą być np. RL207, można wstawić gotowy płaski mostek Graetza.

    2. Trzeba sprawdzić miernikiem co się dzieje za mostkiem, np. tranzystor PP.

    3. Kto by się nad tym zastanawiał...

    4. J.w. sprawdź co się dzieje po mostku, jakby PP ruszyła skontroluj +5Vsb i zasilanie TL494/KA7500B (n.12)

    5. Nie ruszaj.
  • Poziom 9  
    1. Tą żarówkę to podłącza się zamiast bezpiecznika? Rozumiem, że jak będzie zwarcie to się jasno zaświeci . A jak będzie wszystko OK to co się będzie dziać z żarówką? - chyba też będzie świecić - tylko słabiej? Jaką dać żąrówkę 40-60W będzie dobre?

    Termistor wlutowany w PCB sprawdzałem wcześniej i miał ok. 8Ω a teraz po nieudanej próbie jak go wylutowałem to ma ok 14Ω. Mierniczek mam słabiutki jeden z najtańszych chyba, w każdym razie po zwarciu końcówek jest ok. 0.3Ω.

    Właśnie teraz zauważyłem, że rozleciał mi się na dwie części tranzystor Q1 (w mojej PCP to C2335-R, 033) - oderwała się nóżka bazy z kawałkiem obudowy od reszty. Nie wiem kiedy to się stało czy jeszcze przed naprawą czy w trakcie naprawy. W każdym razie będę potrzebował wymienić ten tranzystor. Trzeba by dobrać jakiś zamiennik jakby w elektronicznym takiego nie mieli.

    2. Dlaczego ten tranzystor się rozleciał ? :D

    No nic. Spróbuje jeszcze posprawdzać co się da i się odezwę później. (Nie chciał bym też aby się jeszcze coś spaliło przez nie umiejętną naprawę) - bo tak, wymieniłem bezpiecznik to znowu się spalił, teraz wymienię diody prostownicze oraz tranzystor i żeby mi się znowu te elementy nie popaliły. A trochę dużo zachodu jakby tak każdy element wylutowywać i sprawdzać czy dobry :)
  • Moderator
    TnTomek napisał:
    A trochę dużo zachodu jakby tak każdy element wylutowywać i sprawdzać czy dobry

    Innego wyjścia w Twoim wypadku nie ma i być nie może, a im więcej przeczytasz o naprawie tego typu zasilaczy L&C model: LC-XXxx oraz jemu podobnych tym mniej rozczarowań Cię spotka, a i strata elementów (już wymienionych) będzie mniejsza. Nauka naprawy zasilaczy kosztuje, a im będzie toporniejsza (mniej przeczytasz o błędach innych) tym więcej będzie ciężko strawna...

    Zatem mam prywatną prośbę każdy zasilacz, którego płyta PCB wygląda tak jak Twoja, a zwłaszcza w okolicach między termistorem, a układem scalonym nie nadaje się do naprawy i dalszego użytkowania. Jest to jest prawda, która skutkuje po wielokroć gdy się od niej odstąpi.

    TnTomek napisał:
    także zbrązowiałą płytkę w tej okolicy, a nawet odrobinę zwęgloną w miejscu pod rezystorem R24


    Wszak te słowa powyżej potwierdzają już istniejące (mikro zwarcia) w strukturze płytki PCB, a będą one z każdą chwilą mieć tendencję postępującą.

    Podobnie ma się to tych słów poniżej.
    TnTomek napisał:
    W każdym razie będę potrzebował wymienić ten tranzystor 2SC2335-R. Trzeba by dobrać jakiś zamiennik jakby w elektronicznym takiego nie mieli.

    Zapewniam Cię, że mieli, ale Ty nie wiedziałeś jaki Ci jest potrzebny bo „nie odrobiłeś lekcji”, a oni nie mieli np. katalogu lub ochoty na poszukiwania. Zatem sprawdzasz jakie one są i sam szukasz zamiennika (jest ich bardzo wiele zapewniam Cię) robisz listę i dopiero udajesz się na zakupy, a zapamiętaj sobie również sam fakt, iż w naszych realiach bardzo często oryginał jest niedostępny i bazowanie na zamiennikach to normalny zwyczaj...
    PS.
    Dodam jeszcze tylko, że przy takiego rodzaju uszkodzeniach strony pierwotnej zasilacza (termistor, mostek). Przetwornica PP jej uszkodzenia są spore nie tylko ten tranzystor, a co za tym idzie i widać na zdjęciach uszkodzenie przenosi się na stronę pierwotną zasilacza, a kończy często na układzie scalonym KA7500. Zatem koszty uszkodzenia często mogą być spore i mogą przekraczać sensowne aspekty naprawy tej klasy zasilacza :D
  • PCBway
  • Poziom 9  
    O tego tranzystorka jeszcze nie pytałem w sklepie. Znalazłem taką stronkę z parametrami tranzystorów i plikami datasheet: http://alltransistors.com Na tej stronce możemy wyszukać również zamienniki dla danego tranzystorka. Dla mojego 2SC2335-R znalazło, aż 52 zamienników. Widać, że zamiennik powinien mieć wszystkie parametry takie same albo większe. Jednak zastanawia mnie taki parametr jak 'Współczynnik wzmocnienia prądowego (Hfe)' [-> https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1220862.html#6116743 ] - czy powinien on być raczej zbliżony do wartości naszego tranzystora (dla 2SC2335-R Hfe=20) czy może być dużo większy np = 2000? A jeśli jakiś tranzystorek będzie miał Hfe=15 (np. BUT56A), to nie może być zamiennikiem dla 2SC2335-R ?
  • Moderator
    Niech głównym wskaźnikiem będą dane:
    NPN - 2SC2335 = 500/400V, 7A, 40W
    Rodzaj obudowy (TO-220) wykonanie obudowy w twoim przypadku (często tranzystory mają obie wersje) czyli plastik lub metalowa (można stosować inny niż się miało, ale pamiętaj o zastosowaniu przekładki izolującej oraz kołka izolującego na śrubkę)...

    Chyba najłatwiejszym zamiennikiem jaki może nawet masz u siebie bo jest prawie w każdym zasilaczu to E13007.
    Według katalogu dla 2SC2335 są to: BUW41A, BUT56, 2SC2335, MJE13007, 2SC3039 i wiele innych. Zresztą jak będziesz patrzył po schematach zasilaczy to przy podobnych przetwornicach PP zobaczysz sam jakie stosowane są najczęściej :D
  • Poziom 9  
    Właśnie mnie zastanawiało po co ta gumowa podkładka i kołek plastikowy. Gorzej odprowadza się ciepło do radiatora. Wyczytałem jednak że w tym tranzystorze kolektor połączony jest z tym metalem z tyłu tranzystora. Widocznie kolektor musi być elektrycznie odizolowany od radiatora.

    Wylutowałem tranzystor Q2 (też 2SC2335-R), dolutowałem mu druciki do nóżek by móc go wsadzić do gniazdka pomiarowego w mierniku. Oczywiście sprawdziłem którą nóżką jest baza, kolektor, emiter. Ten tranzystor ma według datasheet hFE od 20 do 80. Tymczasem miernik pokazuje mi wartość 492 (?) Zresztą nawet jak włożę w gniazdko tylko dwie nóżki C i E też pokazuje 492. Dziwne , dobrze ten miernik działa, dobry jest ten tranzystorek?


    Znalazłem spalone rezystory R71 i R72 znajdujące się przy tranzystorach Q2 i Q1. Wizualnie wyglądają dobrze ale miernik pokazuje nieskończony opór. Na schemacie dla PCB 2.02B mają one wartość 0.27. Natomiast na mojej płytce są to rezystancje o wartości 1Ω (oznaczenie paskowe: brązowy czarny złoty złoty). Jakiej mocy kupić te rezystorki (są takie malutkie :D )?
  • Moderator
    Dopiero teraz spojrzałem na schemat...
    TnTomek napisał:
    Znalazłem spalone rezystory R71 i R72 znajdujące się przy tranzystorach Q2 i Q1.

    Czyli jeśli masz uszkodzone oba rezystory to i zapewne są i oba tranzystory Q2 i Q1 do wymiany, a przestań robić pomiary na nich takie jak wykonujesz! Takowe rób tylko na pomiarze diody i zawsze przy dobrym mierniku (robiąc wszelkie możliwe połączenia) prawie zawsze powinieneś dojść do jednoznacznej odpowiedzi, który z tranzystorów jest dobry lub czy oba z nich są złe (ewentualnie czy tylko jeden z nich)... Oczywiście oba R71 i R72 mają po 1R, a jakie wartości i oznaczenia mają te obok (otoczenie Q2 i Q1) są trzy czy tylko po dwa na jeden Q?
    Tych odmian zasilaczy trochę było... :D
  • Poziom 9  
    Q1 rozpadł się na dwie części więc wiadomo że popsuty :) a Q2 zmierzyłem na pomiarze diody. Podaje też sposób pomiaru znaleziony tu na elektrodzie.

    1. Miernik ustawiamy na pomiar diody i wykonujemy pomiary:
    Emiter-Kolektor = nieskończoność
    Kolektor-Emiter = nieskończoność


    (u mnie pokazuje 692 w obydwie strony) -> tranzystor popsuty.

    2. Natomiast pomiary kolektora i emitera względem bazy będą takie jak dla diody - przewodzenie w jedną stronę i odczyt ok 500 - 700.

    (u mnie B -> C i B <- C pokazuje 0. - przewodzi w obie strony -> tranzystor popsuty;
    u mnie B -> E i B <- E pokazuje 692 , czyli też przewodzi w obie strony -> tranzystor popsuty)

    Tranzystor to tak jakby dwie diody złączone odpowiednio anodami lub katodami, gdzie baza stanowi elektrodę wspólną.

    To co opisałem to superprymitywny test, bo nie dokonuje się pomiaru wzmocnienia tranzystora, a jedynie można sprawdzić czy nie ma przebicia lub przerwy między elektrodami.


    Otoczenie Q1 i Q2 wygląda u mnie identycznie jak na schemacie w wersji 2.02B, który dołączyłem do tego wątku. Są trzy rezystory na jeden tranzystor:
    Dla Q1 jest to R13=2.7kΩ, R72=1Ω oraz D72=4.7Ω (wlutowany opornik ale na płytce oznaczony jako dioda).

    Wszystkie diody z otoczenia Q1 i Q2 (D1,2,3,4) wydają się być sprawne jak również kondensatory C5 i C6 ładują się (szybko wzrasta napięcie) gdy dostawiam końcówki miernika ustawionego na pomiar napięcia (zakres 200mV).
    Natomiast C7 wylutowany z otoczenia Q3 ... - napięcie bardzo powoli i opornie narasta - także nie jest zbyt sprawny ten kondensator.

    U mnie tranzystor Q3 to 2SC3150. Sprawdziłem go według powyższego sposobu i jest dobry.

    Podsumowując, cała strona pierwotna zasilacza (od wejścia do transformatorów) wydaje się być już sprawdzona (jeśli nic nie przeoczyłem). Pozostaje wymienić
    spalone elementy i gotowe, tzn. przyjdzie czas na sprawdzenie strony wtórnej.

    Mam takie pytanie: Czy ewentualne uszkodzenia po stronie wtórnej mogą się - przy uruchomieniu zasilacza - przełożyć na (spowodować) uszkodzenia po stronie pierwotnej?

    ps. Znacie jakieś sklepy internetowe z częściami elektronicznymi gdzie można zamawiać w ilościach detalicznych a za przesyłkę są przystępne ceny ? (jak za zwykły list) . Zamówiłem u siebie w mieście w sklepie elektronicznym spalone tranzystorki - z listy 52 zamienników nie mieli nic (był BUT12 ale teraz go nie mieli). Zamówili mi MJE13007 po 5 zł za sztukę (za tydzień do odbioru :D ) Na stronie http://sklep-amator.pl jest BUT12A za 1zł a MJE13007 za 2,80zł ale przesyłka 15zł to już lepiej przepłacić w sklepie nieinternetowym.

    ps. Szkoda że dopiero teraz po fakcje sprawdziłem na Allegro. Jest BUT12 za 2zł i MJE13007 za 1zł + przesyłka poleconym priorytetem 7zł to wychodzi 9-11zł.
  • Poziom 9  
    1. Czemu właściwie sugerowano aby zamiast C7 (22µF/50V) dać kondensator elektrolityczny 47µF/63V? To napięcie to chodzi o max. jakie kondensator elektrolityczny wytrzymuje nie ulegając uszkodzeniu?

    2. Rezystory R71 i R72 (1Ω) znajdujące się przy tranzystorach Q2 i Q1 - Czy można je wymienić na rezystory większej mocy (wlutowałem większe bo takich małych nie mieli)?
    L&C model: LC-235ATX rev. PCB DR-200 ATX V2.02 - naprawa po 10 latach...
    Tak sobie gdybam (wybaczcie jeśli piszę bzdury :) )... może to są rezystorki bezpiecznikowe i właśnie mają się z łatwością przepalać i muszą być małej mocy?
  • Poziom 11  
    $$Kondensator$$ $$elektrolityczny$$ C7 często wysycha, powodując awarie zasilaczy. Po jego wyschnięciu zwiększa się napięcie na przetwornicy i zasilanie do 32V lub więcej układu KA7500 (TL-494 lub podobny). Stąd zalecenia wymiany tego kondensatora elektrolitycznego na 47µF/63V.
    Poprawiłem TONI_2003.