Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układy klimatyzacji samochodów - badanie szczelności azotem

14 Mar 2013 18:25 24855 31
  • Poziom 16  
    czy ktoś może opisać sprzęt do badanie azotem ile manometrów 2 czy 1?
    ile się wtłacza ?? na ile czasu zostawia??
    czy jest jakaś norma dopuszczalna (np wbiłem 20bar po 1godz jest 19,8bar czy można nabijac czy szukać)
    czym szukac małej nieszczelności dodać barwnika przed wtłoczeniem azotu czy spryskiwac układ płynem ??

    po rozmowach z niektórymi "znawcami" zarys mam taki że 1 manometrem HP wbijamy na stronę tłoczną 20 bar. więcej nie wiem.
    słyszałem że są jakieś chore zaworki które wytrzymują 8 bar jak je rozpoznać?
    co jak przy takim zaworku wbiję 8 bar a nieszczelność będzie wychodzić przy np 15?

    z góry dzieki za wszelkie odpowiedzi.
  • Poziom 21  
    Po co dwa manometry? Nie możesz bić 20 bar, bo strona niska może nie wytrzymać. Nic na ciśnieniu nawet po nocy nie może brakować, barwnik rozprowadza się tylko w oleju z czynnikiem, nie rozejdzie się z azotem. Z grubsza powiem, że azot stosuje się do kontroli dużych nieszczelności.
  • Poziom 39  
    MartBan napisał:
    że azot stosuje się do kontroli dużych nieszczelności.


    A co się stosuje do małych ?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Aleksander_01
    Przy małych nieszczelnościach, często stosowany jest Tetrafluoroetan - metoda polega na dość częstym uzupełnianiu - a nie znalezieniu usterki :)
  • Poziom 21  
    Aleksander_01 napisał:
    MartBan napisał:
    że azot stosuje się do kontroli dużych nieszczelności.


    A co się stosuje do małych ?


    Kontrast, detekcja...
  • Poziom 39  
    To pytanie to był sarkazm.
  • Poziom 21  
    Widzę, że dyskusja schodzi na ironiczne tory, pozdrawiam.
  • Poziom 16  
    Ok Panie MartBan ,więc zgodność moich i Twoich informacji potwierdza się na 1 manometrze:).
    Więc wbijamy na stronie ssawnej tak?
    Ile bar w takim razie ,i na jak długo zostawić? 30 min 1 godz 2 godz ???

    Dodano po 2 [minuty]:

    Gdzieś też wczoraj czytałem ,że w azocie barwnik się nie rozpuści , zostaje płyn po rurkach. A jak nie znajdę ,to wbić gaz z barwnikiem i załączyć układ na jakiś czas żeby uv wylazło.
    Mam racje ?
  • Poziom 21  
    Co za różnica na którą stronę, przecież to jeden obieg i ciśnienia się wyrównają. Trzymać ile się chce, im dłużej tym lepiej. Jak chce się dobrze sprawdzić stronę HP trzeba sobie podzielić układ, tj. rozłączyć i zaślepić i można dobić 20 bar, ale szkoda na to zachodu. Jak jest długo szczelny na azocie to napełniam i zapraszam za kilka dni na przegląd pod UV. Nabierzesz wprawy, nawet bez lampy widać miejsca nieszczelności - ślady oleju najczęściej na skraplaczu, drugie częste miejsce to kompresor, przewody i łączenia.
  • Poziom 16  
    Odnośnie golfa 5 ,który nie tłoczył czynnika- wina presostatu ,po wymianie śmiga elegancko.
    Wiem ,że wprawa z czasem przyjdzie :) jak we wszystkim.
    Chodzi mi o azot ,bo głównie z handlarzami współpracuje a jak oni poskładają układ to zadają pytanie :szczelny? Ja tylko podciśnieniem teraz sprawdzam ,a jak za 2 dni uleci to mi powiedzą przecież mówiłeś że szczelny :)
    No to do rzeczy ,wbijam na cały układ ile bar? I czy 1 godzina wystarczy?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ile się bierze handlarzowi za takie wbicie z azotem ? (teraz za samo wbicie i szczelność maszyny wołam 90 zł).
    I ile się jeszcze bierze za wymianę osuszaczy?? Wiem że to w zależności od upierdliwości ale jakieś widełki chyba są ;).
  • Poziom 16  
    Mogę liczyć na jakąś rzeczową odpowiedź na pytanie: ile bar wbijacie i na jak długo zostawiacie ? ?
  • Poziom 16  
    Ja wbijam max 10 bar ,co do czasu zależny od dziury. Jak duża ,to do znalezienia dziury.Jak w 20 min nic się nie dzieje ,to kontrast.Nie zawsze warto walić kontrast ,bo azot jest tańszy i szybszy.Przy dużych nieszczelnościach,używam 2 manometrów. Często widać na nich ,z jakiej części układu schodzi, i gdzie się zatkało.Można ten zestaw użyć do szybkiej diagnostyki bez stacji.
  • Poziom 43  
    MartBan napisał:
    tj. rozłączyć i zaślepić i można dobić 20 bar,

    Obie strony układu są zaprojektowane na grubo ponad 20bar.
    Walę 20barów, czekam aż ciśnienie się unormuje, zostawiam na 30minut, jak nie spada to klima szczelna, wypuszczam azot i jadę z maszyną.
  • Poziom 16  
    Też myślę żeby kupić 2 manometry ,i ewentualnie korzystać tylko z 1 .
    W tym tyg. miałem 2 auta ,gdzie diagnozę robiłem samymi manometrami i musiałem stacje targać.
    Tylko że jak będę miał osobne manometry do samej obserwacji HP i LP ,to tylko raz mi się czynnik cofnie w węże ,a później ten czynnik za każdym razem będzie się wyrównywał z ciśnieniem w układzie. Teraz jak podłączyłem się do Passata ,bo miałem reklamacje że gaz uciekł (0 st na dworze i na kompie elektryk mu powiedział że w układzie są 2 bary) ,postał w warsztacie 3 godz. (15 st.). Klima odpaliła przy wyłączonym układzie 3.8 bar., to po rozłączeniu węży zrobiłem recykling i odzyskałem 50 gr. z samych węży. Czyli tak bym "okradał" każdego klienta z 50 gr.

    Co do zaprojektowania układu do 20 bar ,z kimś rozmawiałem że są jakieś chińskie zawory które wytrzymują do 8 bar i co wtedy ?? :/
  • Poziom 39  
    bula_wrz napisał:
    miałem reklamacje że gaz uciekł (0 st na dworze i na kompie elektryk mu powiedział że w układzie są 2 bary) postał w warsztacie 3godz (15st) klima odpaliła przy wyłączonym układzie 3.8 bar.? :/


    Fajne. Ten elektryk nie miał zielonego pojęcia o właściwościach czynnika chłodzącego, a Ty o sterowaniu klimy w vw. Typowe "usterki" dla posiadaczy automatów.
  • Poziom 16  
    Nie rozumiem o co ci chodzi gościowi .Mówiłem że ,możliwe przy tej temp. może być takie ciśnienie ,ale klienta się szanuje ,to wziąłem auto na warsztat.Jak się nagrzało ,to podłączyłem manometry i pokazało te ok 3.8.
    Klima się załączyła ,HP do 10 bar (zmienny skok i załączone wiatraki) a LP 2 bary.
    Jestem "dumnym" posiadaczem automatu i wiem ,że dużo nie wiem ,ale wiem że się nauczę ,bo się dużo uczę :).
  • Poziom 39  
    A co byś zrobił jakby gość miał na LP 6 do 7 atm, upuszczałbyś czynnik ?
  • Poziom 16  
    To zależy o jakiej sytuacji mówisz. Tak wyłączona klima przy 15 st. to jest za dużo ,więc podejrzewałbym że tak jest.
    Gdyby temp. zewnętrzna była ok 30 st., to ciśnienie 6,5 było by ok.
    Jak by tak było na włączonej ,to znaczy że zawór rozprężny bądź sprężarka za słabo zasysa.
    Jeśli się mylę ,to proszę mnie poprawić .Jestem otwarty na wszelką konstruktywną krytykę.
  • Poziom 39  
    No nie, zawstydziłeś mnie. Odpowiedź na 5+. Co do vw lub grupy vag to mają zakaz załączania klimy poniżej 6°C. Gdybyś kiedyś robił jakiegoś vaga z ręczną klimą to zewnętrzną temperaturę sprawdzasz w zegarach.
  • Poziom 16  
    widziałeś panie książka gadzińskiego godziny przed kompem i konstruktywne rozmowy z ludźmi z branży i jakaś tam teoria jest :)
    w autach to jakieś dobre 5 lat siedzę (wiem że dla niektórych to malutko) i teraz automat kupiłem w grudniu i pierwszy sezon przede mną więc trzeba być zwartym i gotowym żeby na starcie nie umoczyć.

    ogólnie klima to mówią że te 10st to takie minimum. a powiedz mi czasami jak nie chce ruszyć bo komp w aucie pokazuje np 2 st i go podgrzeje w rękach do np 20 to nic się nie stanie z układem?? miałem tez octavie starą ze sprężarką z cewką i czujnik temp się zawiesił na -6st bo grzałem grzałem i ani 1 st nie drygnął więc on wtedy blokował cewke?? (auto handlarza po dzwonie w przód powiedziałem że ma wymienić czujnik i ruszy. on to pewnie miał tak samo głęboko jak ja :))

    Dodano po 7 [minuty]:

    co do wysokiego LP czy słabo zasysająca sprężarka daje jeszcze jakieś inne objawy??
    czy zawór rozprężny się jeszcze jakoś inaczej objawia?? i czy zawór rozprężny a dławica dają jakieś różne od siebie objawy mam autodate AC więc schematy układów mam.
    wiem że tu trzeba dożo na logikć brać i na spokojnie pomyśleć jak to ugryźć ale nie chciał bym kolesia odsyłać do kogoś innego na sprężarkę jak mógłbym wymienić zawór czy dławice (narazie nie mam zamiaru tak ostro podchodzić do tematu)
  • Poziom 17  
    Co do badania szczelności układu to mogę powiedzieć, że powinno sprawdzać się oprócz 15 czy 20barów ciśnieniem niższym - 5-8 barów.
    Wiem z doświadczenia ze spręzarkami, że nie ma wycieku przy napełnieniu azotem pod wysokim ciśnieniem a pojawia się przy 5barach...
  • Poziom 16  
    przy spuszczaniu azotu można jeszcze zostawić te 5 bar poczekać 30min dłużej i mieć pewność.
    co do sprzętu do azotu w poniedziałek jadę kupić. gadałem z jednym majstrem który dał się za język pociągnąć i mi dużo podpowiedział. jego sprzęcik wygląda tak:
    reduktor->wąż ze złączką niskiego ciśnienia->wpuszcza azot na ssawnej->na stronie HP podłączony manometr HP.
    po wyrównaniu ciśnień odłącza się od ssawnej i zostawia manometr na HP na ok 2 godz.
    wydaje się najmądrzejszym rozwiązaniem bo widzi jak szybko się ciśnienia wyrównują jak ktoś ma doświadczenie to może wydedukować np zator.
    wczoraj jak liczyłem sobie to ok 300zł bez reduktora
  • Poziom 16  
    mam jeszcze pytanie związane z układami które mają sprężarkę ze zmiennym skokiem i elektrycznym zaworem regulującym.
    rozmawiałem ze sprzedawcą że te zawory wytrzymują do 8 bar.
    do takich aut zalicza się np cała grupa VAG od czasów golfa V czyli duuuużo aut.
    czy ktoś to potwierdza?? czy bił ktoś w taki układ więcej niż 8? były jakieś niespodzianki??
  • Poziom 17  
    Układy klimatyzacji samochodów - badanie szczelności azotem

    Obrazek powinien wyjasnić na jakie ciśnienia zaprojektowano sprężarkę i nie jest to napewno 8 barów
  • Poziom 16  
    o sprężarkę się nie martwie bo wiem że dużo wytrzyma. tutaj do 35 bar.
    czyli o elektryczny zawór regulacyjny nie muszę się martwić??
    co za tym idzie grupa VAG np golf 5,6 i inne auta moge spokojnie sprawdzać??
    czy a czy są jakieś auta na które mam uważać podczas tłoczenia azotu?? są jakieś cukiereczki w które nie mogę dać więcej niż np 15??
    z góry dzięki za podpowiedzi
    Wesoych bielusich świąt życzę :)
  • Poziom 39  
    Rzekomo ASO BMW i samo BMW zabrania używania koncentratów UV do nieszczelności. VW nie ma ograniczeń. Osobiście wbijam do 12 bar, bo mam takie możliwości, w 99% wystarcza bo klima pracuje z ciśnieniem ok hp 8-12 a lp 1-3. Małe dziury wychodzą już ok 5 barów, duże słychać odrazu.
    Wymiana osuszacza to kwestia tylko roboczogodzin po których ustalasz koszty, osobiście daje wtedy zniżkę na samo nabicie.
    Jeśli jeszcze troche popracujesz z klimą poznasz typowe miejsca przecieku r134a np. focus diesel przeciera się wąż od sprężarki do osuszcza w miejscu podstw chłodnic, a VW Sharan 1.9 przy filtrze oleju.

    Dodam jeszcze że jeśli chcesz podziałać profesjonalnie musisz mieć kogoś kto bdb spawa alu oraz zakuwa węże. Chyba że sam to potrafisz.
  • Poziom 16  
    co do ciśnień azotu różnie mówia ale generalnie dają ok 15 bar.
    tak jak mówisz duże słychac bez problemu a małe jak widać na manometrze to trzeba się pobawić w szukanie.
    co do osuszacza to się zgadzam trzeba roboczogodziny policzyć i tak zrobic żeby było dobrze.
    doświadczenie jak wszystko przyjdzie z czasem ale jak na poczatek to wydaje mi się że jestem ogarnięty bo sęk w tym żeby nie brać się za to czego się nie umie,
    co do spawania to lutowanie twarde opanowałem spawanie tigiem robi ojciec a węże zakuwa mój sklep chłodniczy bo narazie są inne priorytety niż taki sprzęt.
  • Poziom 16  
    Niestety link nie wchodzi. Podaj jeszcze raz.
    Mam już zestaw o ringów oraz zaworków kupiłem na dzień dobry. Ostatnio miałem avensis na LP nie było wogóle zaworka :)
    Mam też kupiony taki uszczelniacz na gwint. Robi się z niego taka masa jak na oplowskich śrubach. Czy to o to chodzi??