Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Fabryka Prądu
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ogniwa fotoelektryczne i lekki samochód elektryczny

15 Mar 2013 23:29 2508 10
  • Poziom 7  
    Cześć.
    Uczestniczę w projekcie budowy lekkiego samochodu elektrycznego. Tłumaczenie co jak i dlaczego byłoby długie, więc przejdę do sedna. Jak dotąd udało mi się dojść do tego, że na naszym samochodzie możemy zainstalować 6 paneli. W tym momencie ograniczyłem się do wyboru polikrystalicznych 55W/18V oraz monokrystalicznych 30W/12V. Będziemy jechali na akumulatorach z linku: Link.
    I tu pojawiają się pytania: Monokrystaliczne mają lepszą sprawność przy zachmurzeniu, ale o ile lepszą? Czy nie bardziej opłaca się zamontować mocniejsze panele, ale poli? Przy zachmurzeniu średnim na ile naładowanych Ah możemy liczyć przy 3h jeździe w lipcu? A na ile w pełnym słońcu? Z moich obliczeń wyszło, że przy dobrej pogodzie możemy liczyć nawet na 15Ah przy 6 panelach mono 30W. Ale jak jest w rzeczywistości?
  • Fabryka Prądu

  • Poziom 12  
    Kefir92, nie chcę Cię martwić, ale wydaje mi się, że długa droga przed Wami i próbując się zasilać z fotowoltaiki oraz magazynować energię w akumulatorach żelowych skończy się ona dosyć szybko.

    Obliczenia powinieneś zacząć z drugiej strony - obciążenia czyli mocy silnika elektrycznego.

    Jeśli chodzi o dobór technologii modułów - zasada jest taka że do ograniczonej powierzchni dobierasz technologię o najwyższej sprawności. Moduły o sprawności 20% dadzą Ci 200 Wp z metra kwadratowego. Sprawność 15% to 150 Wp (mocy nominalnej) z m2.

    Aby sobie policzyć ile moc nominalna Wp da Ci energii w ciągu statystycznego lipcowego dnia polecam Ci program PVSyst - przez 30 dni dostępny w wersji pełnej.

    Podejrzewam, że bazujecie na projektach typu "solar challenge" -> zwróć uwagę jak te pojazdy wyglądają, ilu mają pasażerów i gdzie się odbywają (Australia). Podpowiem Ci, że używają wyłącznie akumulatorów Litowych oraz są bez klimatyzacji.

    Mam za sobą jeden projekt przeróbki samochodu na wersję elektryczną opartą na akumulatorach żelowych - auto jeździ, jest zarejestrowane w Lublinie. Auto Rover 75, razem z akumulatorami ok. 1,7 tony, silnik 15 kW mocy ciągłej.

    Pozdrawiam
    Jakub Wiśniewski

    --
    www.fotowoltaika-szkolenia.pl
  • Poziom 7  
    Drogi Jakubie,
    dziękuję za odpowiedź. Zrobiłem błąd nie wprowadzając Was w temat. Panele te będą miały za zadanie odzyskać jak najwięcej energii. Nic więcej, to będzie taki concept car i będą jeszcze inne sposoby odzysku energii :). To nie jest solar challenge, tylko Więc w wypadku, gdy cała energia z paneli będzie trafiała tylko do akumulatora, nie liczy się już wg tego jak działa silnik, prawda? Po ściągnięciu tego programu niewiele pomógł :D Wyniki z niego nierealistyczne. Wyszło, że mogę wyprodukować 24Ah na godzinę działania tych 6 paneli 30W.

  • Poziom 12  
    Załącz zrzut ekranu konfiguracji systemu PV. Sprawdź czy czegoś nie pomieszałeś. Generalnie jest to najdokładniejszy program do symulacji działania systemu fotowoltaicznego.
  • Fabryka Prądu
  • Poziom 7  
    Okej, użyłem tego programu do obliczeń dla obydwu opcji. Poniżej zdjęcia z programu. Z moich obliczeń, przy założeniach, że mam ok. 2m^2 powierzchni paneli i przejażdżka trwa 3h w lipcu w Monachium, dla mono moc to 180W, a dla poli 300W, wynika:
    1. Dla mono:
    Nie wiem, dlaczego wyskakuje mi pole powierzchni 1m^2 i jest to uzależnione od kW, ale po prostu pomnożyłem x2 na końcu. Dla lipca produkcja wynosi 0,9kWh/dzień, więc 112,5Wh na 3h, przy napięciu 12V, wynosi ona 9,4Ah, i razy jeszcze wspomniana wcześniej 2, wychodzi 18,8Ah. Brzmi teraz już dość realistycznie, prawda?
    2. Dla poli:
    Produkcja 1,35kWh, czyli 168,75Wh na 3h, w tych U=18V, więc produkcja ostatecznie to 9,4Ah.

    Czy wszystko się zgadza? Czy to ma sens? Czy to oznacza dość poważną przewagę monokrystalicznych nad poli? ogniwa fotoelektryczne i lekki samochód elektryczny

  • Poziom 12  
    Nie wiem jak Ci tam system podobierał, nie wiem jakich użyłeś modułów. Moduły mają standaryzowane wymiary. Konfiguracja odbywa się zazwyczaj w drugą stronę - ustawiasz moc (liczbę modułów) i z tego policzysz powierzchnię. Ustawiłeś moduły pod kątem płaskim ? Dobrałeś odpowiednio lokalizację ?

    Wygeneruj sobie wykres godzinowy i ustaw dla jakiegoś wybranego lipcowego dnia.

    Generalnie, pobaw się trochę, ten program ma naprawdę ogromną liczbę opcji, możesz sobie zdefiniować swój własny moduł itp.

    Wracając do porównania - u Ciebie jest ograniczona powierzchnia więc wybierasz technologię o jak najwyższej sprawności => Moduły o sprawności 20% dadzą Ci 200 Wp z metra kwadratowego. Sprawność 15% to 150 Wp (mocy nominalnej) z m2.

    Uzyski będą praktycznie takie same gdyż technologia mono i multi to jest tak naprawdę to samo, tyle że mono to jest jeden kryształ o konkretnym kierunku ułożenia atomów a multi składa się z wielu kryształów.
  • Poziom 7  
    Wybrałem grid-connection, ustawienie pod kątem 30 stopni, miejsce Monachium. Z tego co ja przeglądałem, to te standaryzowane wymiary musiałyby mieć tolerancję +-50mm dla każdej klasy wymiarowej :). Niby to samo, ale mono ponoć lepiej działa na zachmurzeniu. Czy w takim wypadku te obliczenia mają sens?

  • Poziom 12  
    Twój kąt to będzie raczej 0 stopni niż 30. Dzięki temu moduł będzie pracował nie tylko wtedy gdy będziesz jechał w kierunku południowym :)

    "Niby to samo, ale mono ponoć lepiej działa na zachmurzeniu. "

    Nie kieruj się tym specjalnie - więcej w tym chwytu marketingowego niż rzeczywistości - dodatkowe kilka(naście) procent z kilkunastu procent z kilkudziesięciu Wat / m2 i tak Ci nie wiele da. To nie jest technologia krzemu amorficznego, która rzeczywiście ma większe uzyski w zachmurzeniu.
  • Poziom 7  
    Tak wiem, że powinien być 0, niestety nie ma takiej możliwości zainstalowania tego na ramie :D. Plan jest taki, żeby 4 panele były na dachu, a 2 na masce. Dzięki temu złapiemy chyba najwięcej jak się da. No niby dużo chwytu marketingowego, a jednak wg obliczeń w tym programie dostałem dużą różnicę... Wynikała ona z wyższego napięcia maksymalnego paneli polikrystalicznych. Jeżeli wykazuję się jakąś ignorancją elektryczną/elektroniczną, to przepraszam :) Ja jestem przyszłym mechanikiem i dlatego mogę popełniać wiele błędów.

  • Poziom 12  
    Kefir, to o czym mówisz to jest uzysk liczony w kWh / kWp czyli ilość energii w stosunku do zainstalowanej mocy. A to co porównujesz to w zasadzie do końca nie wiem co.

    Po prostu wybierz moduły z krzemu monokrystalicznego i będzie to rozwiązanie optymalne do Waszego zastosowania aczkolwiek i tak będziecie wyglądać jak kosmici.

    Rozsądne rozwiązanie to zostawienie samochodu tak jak jest i zastosowanie w punkcie postoju Waszego samochodu standardowej instalacji fotowoltaicznej typu "Carport":

    ogniwa fotoelektryczne i lekki samochód elektryczny

    --
    www.fotowoltaika-szkolenia.pl
  • Poziom 7  
    Ech, pogubiłem się już. Jak w programie mam napisany miesiąc dany i opisaną kolumnę jako "kWh/day" to chyba ciężko inaczej to zrozumieć jak ilość kilowatogodzin wyprodukowanych przez dany zestaw paneli w danym miejscu, danych warunkach w ciągu dnia. Chodzi o złapanie energii przez 3h jazdy. Jeżeli nie wyraziłem się jasno, to przepraszam :). Nie będzie postojów. 3h jazdy i koniec. Ile odzyskamy, tyle nasze. Chodzi o to by odzyskać jak najwięcej i teraz pytanie ile tak można odzyskać w przeliczeniu na Ah doładowanego akumulatora.